Bra däck för bandagar?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Körde Dunlop GP racer D212 på min rsv4 och de är fantastiska på bana samt ger dig fin feedback när det börjar släppa.
Regn vete sjutton om jag körde med dom men tror inte de är optimala för det...

Dunlop rekommenderar värmare till dessa då det i princip är ett mönstrat slicks.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Kör man 90% bana så har man garanterat värmare och klarar av att köra med kalla däck på gatan de få ggr man gör det.

Jo, men tycker ändå att man bör höja ett varningens finger för dunlops raceblandningar passar sig inte så bra utan. Har nästan kastat ner racern i en bäck när jag skulle prova om qs funkade som den skulle:gnissla.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Kör man 90% bana så har man garanterat värmare och klarar av att köra med kalla däck på gatan de få ggr man gör det.
Apapap! Jag må använda gixern i huvudsak för bandagar, men jag har inte kitat upp med värmare och tillbehör då jag bara kört gatdäck hittills. Jag kommer säkert hamna i det träsket till slut, men nu är jag ute efter bästa grepp som inte nödvändigtvis kräver värmare. Jag tror också att jag är för långsam för att klara av att hålla värmen i "riktiga" slicks.

Jag borde kanske ha skrivit det i första inlägget. Sorry...





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Apapap! Jag må använda gixern i huvudsak för bandagar, men jag har inte kitat upp med värmare och tillbehör då jag bara kört gatdäck hittills. Jag kommer säkert hamna i det träsket till slut, men nu är jag ute efter bästa grepp som inte nödvändigtvis kräver värmare. Jag tror också att jag är för långsam för att klara av att hålla värmen i "riktiga" slicks.

Jag borde kanske ha skrivit det i första inlägget. Sorry...





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Då bör du absolut testa M7/M9RR.

Det går att åka såpass fort att jag iallafall känner att nu går det jävligt fort. Dessutom blir dessa varma väldigt fort även om det är riktigt kyligt på höst/för vinter.

Jag åker ju gata året om utan att ha /haft en tendens till att känna osäkerhet eller obehag.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då bör du absolut testa M7/M9RR.

Det går att åka såpass fort att jag iallafall känner att nu går det jävligt fort. Dessutom blir dessa varma väldigt fort även om det är riktigt kyligt på höst/för vinter.

Jag åker ju gata året om utan att ha /haft en tendens till att känna osäkerhet eller obehag.

Håller med. Även om jag nu suttit i cp-truck i fjorton år, så kom dåtida Metzelers Rennsport/Pirelli SC2 snabbt upp i temp utan värmare. Eller om det var så att de inte behövde så hög temp för att bita i. Iallafall slapp man läskiga tvärsläpp a´la Michelin. Tidiga varningar är Metzelers signum.
Efter Rookiekarriären körde jag Sportec M3 och tyckte inte kunde hitta bättre däck. Älskar Metzeler/Pirellis U-formade profil som ger konsekventa vägegenskaper. Jag skulle ha köpt M9 RR direkt! :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
M7rr /M9rr är antagligen perfekt för mig. Svensk sommar bjuder ju på allt mellan +5 blött till +30 i skuggan.

Med det sagt. Har någon testat pirelli supercorsa TD? Det marknadsförs som ett bandagsdäck som inte kräver däckvärmare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Apapap! Jag må använda gixern i huvudsak för bandagar, men jag har inte kitat upp med värmare och tillbehör då jag bara kört gatdäck hittills. Jag kommer säkert hamna i det träsket till slut, men nu är jag ute efter bästa grepp som inte nödvändigtvis kräver värmare. Jag tror också att jag är för långsam för att klara av att hålla värmen i "riktiga" slicks.

Jag borde kanske ha skrivit det i första inlägget. Sorry...





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Värmare är ju inte bara till för värma upp däcken och se till att du har arbetstemp från första varvet utan de kommer även minska slitaget som uppstår när du värmer upp däcken varje gång.
Du slipper även känslan av osäkerhet de första varven när du inte riktigt vet om däcken är varma eller inte.

Det gör även processen med att mäta varmtryck enklare.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Värmare är ju inte bara till för värma upp däcken och se till att du har arbetstemp från första varvet utan de kommer även minska slitaget som uppstår när du värmer upp däcken varje gång.
Du slipper även känslan av osäkerhet de första varven när du inte riktigt vet om däcken är varma eller inte.

Det gör även processen med att mäta varmtryck enklare.

:tummenupp
Och man får ut mer riktig körtid per pass vilket inte är att förakta med tanke på vad den här hobbyn kostar per dag både i tid och pengar.
 
Last edited:

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Ska man köra mycket bana men ändå kunna köra street legalt så ska man förstås välja ett däck med det kravet. Jag har bara goda erfarenheter med Pirelli Supercorsa SP. Har även använt däckvärmare utan problem med tendenser till överhettning. De fungerar i regn också om man tar det försiktigt. Men vem kör frivilligt i regn med en fin sporthoj om det inte är absolut nödvändigt.

Supercorsa ska ha kommit ut med en ny variant som heter Supercorsa TD som ska står för trackday som också ska vara streetlegalt, men det säljs bara i Nordamerika.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Helt omöjligt att svara på utan att veta hur du kör.
Gatdäck som s22 & m9rr har två fördelar, dom behöver inte så hög temperatur för att ge bra grepp och dom klarar 100-tals cykler med uppvärmning och avkylning utan att gummits egenskaper förstörs. Nackdelen är att när dom överhettar snabbt om dom körs hårt på bana.
Ett rent bandäck måste tvärtom ha en hög temperatur för att fungera och ge bra grepp. En långsam förare kommer inte att kunna hålla temperaturen i däcket. Dessutom klarar det kanske bara 3 cykler av uppvärmning/avkylning innan gummits egenskaper försämras.
Sen finns det alla varianter däremellan. Supercorsa SP ligger väldigt nära ett gatdäck, det behöver ingen värmare, men tar ett varv att få upp i arbetstemperatur. Nästa steg är kanske Bridgestone RS10, tar två varv att få upp i temp.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Helt omöjligt att svara på utan att veta hur du kör.
Gatdäck som s22 & m9rr har två fördelar, dom behöver inte så hög temperatur för att ge bra grepp och dom klarar 100-tals cykler med uppvärmning och avkylning utan att gummits egenskaper förstörs. Nackdelen är att när dom överhettar snabbt om dom körs hårt på bana.
Ett rent bandäck måste tvärtom ha en hög temperatur för att fungera och ge bra grepp. En långsam förare kommer inte att kunna hålla temperaturen i däcket. Dessutom klarar det kanske bara 3 cykler av uppvärmning/avkylning innan gummits egenskaper försämras.
Sen finns det alla varianter däremellan. Supercorsa SP ligger väldigt nära ett gatdäck, det behöver ingen värmare, men tar ett varv att få upp i arbetstemperatur. Nästa steg är kanske Bridgestone RS10, tar två varv att få upp i temp.
Det är just mellansegmentet som intresserar mig mest. För tillfället lutar det åt michelin power GP som är ett däck som befinner sig mellan power 5 och cup 2 i michelins power segment. Power cup evo som jag nämnde tidigare verkar vara en gammal nyhet. Lika så rs10 som du nämner ska vara ersatt av rs11 om jag fattat rätt. Dessa rekommenderar bridgestone värmare till.

Någon som testat michelin power GP?


Edit. Nu blandade jag nog r11 och rs11. Rs11 verkar inte behöva värmare fel av mig.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite Bridgestone-reklam men en hel del nyttig info.

Som jämnvikt,

Ditt bästa inlägg hittills! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Av någon anledning syntes inte den andra med M9RR förrän jag skulle skriva detta?:va
Men trots reklam så är den första underbar och "overtyred" är lysande! :tummenupp
Borde vara självklart att inte köpa däck som inte passar ens körstil.
5 års garanti från tillverkningsdatum men det går att använda upp till 10 år! :tummenupp
Nu kör jag med Metzeler men den är inte lika intressant även om M9RR är ett väldans bra däck.
https://www.youtube.com/watch?v=01YlwusCSlE&t=1256s&ab_channel=BennettsBike


https://www.youtube.com/watch?v=VceEFz_oYLg&t=210s&ab_channel=BennettsBike
 

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Jag har under sommaren kört med M7RR som satt på när jag köpte hojen. Efter 4 bandagar har det uppstått blåneringar på ena däcksidan. Nu har jag läst mig till att det beror på att gummit svettas ut olja som skapar denna blånering när däcket blir varmt. Det ska inte vara någon fara för däckets prestanda, utan när det har gått tillräckligt många värmecykler så blir gummit till slut torrare varför fästet blir sämre. Jag vet att det är många som lovordar M7RR, men jag skulle då inte göra ett återköp pga av detta. Det kan bero på min körstil, att jag gärna använder däckvärmare eller att det var något fel på just denna batch. Ska bli spännande att höra hur lovorden kring M9RR blir.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har under sommaren kört med M7RR som satt på när jag köpte hojen. Efter 4 bandagar har det uppstått blåneringar på ena däcksidan. Nu har jag läst mig till att det beror på att gummit svettas ut olja som skapar denna blånering när däcket blir varmt. Det ska inte vara någon fara för däckets prestanda, utan när det har gått tillräckligt många värmecykler så blir gummit till slut torrare varför fästet blir sämre. Jag vet att det är många som lovordar M7RR, men jag skulle då inte göra ett återköp pga av detta. Det kan bero på min körstil, att jag gärna använder däckvärmare eller att det var något fel på just denna batch. Ska bli spännande att höra hur lovorden kring M9RR blir.
Min känsla av m7/m9rr, efter att ha läst massor med recensioner och tester, är att det är ett sport-däck som är oslagbart i dåligt väder och att det går att få ut många mil från det. Men som du säger så finns det bättre alternativ på varma bandagar.

Om jag ska dra paralleller till mina pilot power så upplever jag att däcken blir kladdiga och hala istället för mjuka och klibbiga när det är riktigt varmt. Båda är ju däck som primärt riktar sig till gata med möjlighet att köra ett par bandagar i någorlunda lugnt tempo.


Med det sagt så är m7/m9rr svaret på min första fråga. Ett däck med minst lika bra grepp som pilot power, men med bättre feedback.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top