Bra däck för bandagar?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Som rubriken lyder. Vad ska man ha för däck om man kör ca 90% bandagar med hojen?
Idag kör jag med michelin pilot power. Klassiskt sport-däck från förr med tillräckligt med grepp för min fart, men jag tycker att det ger dålig feedback.

Skjut på med era förslag och erfarenheter!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En SMC instruktör kör med Metzeler M7RR.
Motivet är att med däckvärmare mellan passen har han tillräckligt bra grepp direkt för att kunna ingripa ifall någon kör lite för fort.
Och blir det regn är det ändå dugligt grepp med M7RR.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
M7RR eller så M9RR. Talar tydligt om att du närmar dej gränsen utan att släppa det kaser med kontroll.

I regn vetefasen var gränsen är kör som vanligt o det släpper inte annorlunda i regn.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
M7RR (har inte provat M9RR än) är ett smått fantastiskt däck. Kört en bandag, kört över vintern med allt det innebär totalt 800 mil på ett set nu. Har nog cirka 100-150 mil kvar på bakdäcket, framdäcket klarar ett bakdäck till.

Fick väldigt fint slitage på däcken på bana. Visserligen har jag hyfsat välinställt chassi för att vara gatåkare mest, men med tanke på att däcken verkar klara ”allt” och inte rulla av korvar på bana som andra däck som klarar kallt och regn gör, är jag imponerad.

Nu ger det inte riktigt svaret på din fråga, men tänkte ändå delge mina erfarenheter.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, M7RR (och även M9, får man förmoda) är ett grymt däck men det är ändå ett däck med rätt stor bias mot gata. Om man kör 90% bana så är det kanske lämpligare med ett däck med större fokus på bana, typ Pirelli Corsa II? Fortfarande ett gatdäck men med mer prestanda på bana.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Bra input från alla. M7/M9 RR skulle vara mitt förstahandsval om jag åkte mer gata.

Pirelli corsa 2 har jag helt missat. Tummeupp!

Är det någon som har testat michelin power cup evo eller pirelli supercorsa sp?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Yamaha R1 2016 med Bridgestone S22

Jag har kört ca 350-400 mil gata & 2 bandagar med dessa
inte tillstymmelse till släpp, men det slits fort vid hård körning


nu är det nästan slut på sidorna, men klarar lätt 100 mil till på gata
hojen skall besiktas 18/9 och jag TROR den klarar min kraven på däckmönstret på sidorna


service & däckbyte sker i vinter.. mest troligt att det blir S22 igen

EDIT. högersidan såg ut som vänster på morgonen vid bankörningsdag 2

1.jpg2.jpg
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bra input från alla. M7/M9 RR skulle vara mitt förstahandsval om jag åkte mer gata.

Pirelli corsa 2 har jag helt missat. Tummeupp!

Är det någon som har testat michelin power cup evo eller pirelli supercorsa sp?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Supercorsa SP, bra feedback. Inget för höstdagar eller regn. Bör värmas om du vill ha fullt fäste första varven.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Supercorsa SP, bra feedback. Inget för höstdagar eller regn. Bör värmas om du vill ha fullt fäste första varven.
Hur är känslan om man skippar däckvärmare en solig sommardag? Tar man sig runt banan några varv i lugnt tempo eller släpper de helt okontrollerat?

Min enda erfarenhet av supercorsa är att det satt ett slitet set på en mille som jag hade för många år sedan. De var MYCKET intressanta regniga höstdagar. På den tiden åkte jag mest gata, så de byttes ganska snart mot gatdäck.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Supercorsa SP, bra feedback. Inget för höstdagar eller regn. Bör värmas om du vill ha fullt fäste första varven.

Precis min erfarenhet, satt monterade på min hoj när jag hämtade ut den. Det gick väldigt långsamt i regn och/eller kallt. Körde en dag på Knutan med regn delar av dagen, så jag vet. Men när det är varmt och torrt är de underbara. Kort hållbarhet, särskilt på gata med den v-formade profilen. Men för bana? Utmärkt, så länge det inte är blött, och du har ett däckkonto som är rymligt.

Tänkte föreslå dem innan också, för mig är det enkelt även om jag bara tänker på banåka. Mitt tempo är långt ifrån högt nog för att nå gränsen på M7, och i M7 får jag längre livslängd och kan köra utan hjärtat i halsgropen även om det regnar. Horses for courses...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur är känslan om man skippar däckvärmare en solig sommardag? Tar man sig runt banan några varv i lugnt tempo eller släpper de helt okontrollerat?

Min enda erfarenhet av supercorsa är att det satt ett slitet set på en mille som jag hade för många år sedan. De var MYCKET intressanta regniga höstdagar. På den tiden åkte jag mest gata, så de byttes ganska snart mot gatdäck.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nej inte okontrollerat. Men du käkar upp dem snabbare om för kalla... därför brukar de döden dö på gatan med för du når inte upp i temp, mitt antagande.. 50-60 grader behöver de , i mitt tycke.

”Fullt fäste” = mindre kallruggningar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Bridgestone S22 eller snäppet värre RS11 om dimensionerna stämmer.
Och i princip alla andra prestandadäck också.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag sammanfattar lite.

Övervägande gata:
Metzler m7rr/m9rr

50-50:
Bridgestone s22
Pirelli corsa 2

Däck enbart för bana men klarar besiktning :
Pirelli supercorsa sp
Bridgestone rs11



Är det någon som testat michelin power cup evo? Dessa marknadsförs som ett bandagsdäck som värms fort och har nästan obegränsat grepp och feedback (enligt tillverkaren själv)...

Ett annat däck som jag har sett nämnas i recensioner är dunlop GP racer. Någon som testat?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör supercorsa sp2 på min gixxer, tycker de funkar för bra, kör jag lugnt på gata äter det inte läskigt mycket däck, och har kört i regn med den med en gång, när SMHI for med osanning, och det gick väl. Men jag körde lugnt och fint. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag sammanfattar lite.

Övervägande gata:
Metzler m7rr/m9rr

50-50:
Bridgestone s22
Pirelli corsa 2

Däck enbart för bana men klarar besiktning :
Pirelli supercorsa sp
Bridgestone rs11



Är det någon som testat michelin power cup evo? Dessa marknadsförs som ett bandagsdäck som värms fort och har nästan obegränsat grepp och feedback (enligt tillverkaren själv)...

Ett annat däck som jag har sett nämnas i recensioner är dunlop GP racer. Någon som testat?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Tänk på att det regnar även på bandagar.
Så vill man vara förberedd så har man M7RR (eller riktiga regndäck) vid regn.
Och
vid torrt väder tex Bridgestone S22, Pirelli Diablo Corsa 2 eller helst med däckvärmare Pirelli Supercorsa SP eller Bridgestone RS11.
Och skiftar på fälgarna
eller har två par fälgar med däck för regn respektive torrt.

Eller kör väldigt lugnt med vackert väderdäcken när det regnar. Eller inte kör alls. Står över regnpassen.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tänk på att det regnar även på bandagar.
Så vill man vara förberedd så har man M7RR (eller riktiga regndäck) vid regn.
Och
vid torrt väder tex Bridgestone S22, Pirelli Diablo Corsa 2 eller helst med däckvärmare Pirelli Supercorsa SP eller Bridgestone RS11.
Och skiftar på fälgarna
eller har två par fälgar med däck för regn respektive torrt.

Eller kör väldigt lugnt med vackert väderdäcken när det regnar. Eller inte kör alls. Står över regnpassen.
Det har du rätt i. Men erfarenheten har gjort att jag står över regniga pass. Sisst jag körde i regn på bana blev jag blöt och med trasig hoj. Mycket pga övertro på däcken som ju skulle klara regn helt ok, men när man jagar folk med regndäck så hjälper inte det heller tyvärr.

Men jag kör gärna när det håller på att torka upp och asfalten fortfarande är kall. Så där har du en poäng med ett mer allround sport-däck.

Annars står det mellan följande modeller som ger bästa möjliga torrgrepp utan att kräva däckvärmare:
-Bridgestone Rs10
-Pirelli supercorsa sp
-Michelin power cup evo

Det lutar åt cup evo då den lokala däckbutiken har riktigt bra pris på det. Men jag hittar väldigt lite info om det...


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Jag kör ca 80-85% på bana och 15-20% på vanlig väg.
När jag köpte hojen satt det nya Bridgestone S21 på vilka höll för mig runt 100 mil gata och 4 bandagar.
Dock tyckte jag att när jag ändrade lufttrycket mellan bana och gata så kändes däcket lite konstigt för mig.
Tydligen klarar inte all stommar om man ändrar lufttrycket ofta.
Dock räckte däcket gott och väl för mig gällande grepp.
Nu satte jag på nya Dunlop Sportsmart TT men har inte provat de än. Lite mer äggformade och känns mjukare än Bridgestone däcket. Det däcket skall man också kunna ändra lufttrycket i utan att däcket ändrar karaktär.
Vi får se i vår när nästa bandag sker.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag kör ca 80-85% på bana och 15-20% på vanlig väg.
När jag köpte hojen satt det nya Bridgestone S21 på vilka höll för mig runt 100 mil gata och 4 bandagar.
Dock tyckte jag att när jag ändrade lufttrycket mellan bana och gata så kändes däcket lite konstigt för mig.
Tydligen klarar inte all stommar om man ändrar lufttrycket ofta.
Dock räckte däcket gott och väl för mig gällande grepp.
Nu satte jag på nya Dunlop Sportsmart TT men har inte provat de än. Lite mer äggformade och känns mjukare än Bridgestone däcket. Det däcket skall man också kunna ändra lufttrycket i utan att däcket ändrar karaktär.
Vi får se i vår när nästa bandag sker.
Den hade jag missat. Man tackar!
Då har jag 4st att välja på. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Körde Dunlop GP racer D212 på min rsv4 och de är fantastiska på bana samt ger dig fin feedback när det börjar släppa.
Regn vete sjutton om jag körde med dom men tror inte de är optimala för det...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag kör S22 bak och RS10 fram på min R1M. Ger riktigt bra känsla i fram, samt hyfsad livslängd bak.
Kör 90% bana. Aldrig blivit överraskad. Kör i medelgrupp normalt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top