Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 466

    Bra däck för bandagar?

    Som rubriken lyder. Vad ska man ha för däck om man kör ca 90% bandagar med hojen?
    Idag kör jag med michelin pilot power. Klassiskt sport-däck från förr med tillräckligt med grepp för min fart, men jag tycker att det ger dålig feedback.

    Skjut på med era förslag och erfarenheter!

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 297
    En SMC instruktör kör med Metzeler M7RR.
    Motivet är att med däckvärmare mellan passen har han tillräckligt bra grepp direkt för att kunna ingripa ifall någon kör lite för fort.
    Och blir det regn är det ändå dugligt grepp med M7RR.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 416
    M7RR eller så M9RR. Talar tydligt om att du närmar dej gränsen utan att släppa det kaser med kontroll.

    I regn vetefasen var gränsen är kör som vanligt o det släpper inte annorlunda i regn.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 349
    M7RR (har inte provat M9RR än) är ett smått fantastiskt däck. Kört en bandag, kört över vintern med allt det innebär totalt 800 mil på ett set nu. Har nog cirka 100-150 mil kvar på bakdäcket, framdäcket klarar ett bakdäck till.

    Fick väldigt fint slitage på däcken på bana. Visserligen har jag hyfsat välinställt chassi för att vara gatåkare mest, men med tanke på att däcken verkar klara ”allt” och inte rulla av korvar på bana som andra däck som klarar kallt och regn gör, är jag imponerad.

    Nu ger det inte riktigt svaret på din fråga, men tänkte ändå delge mina erfarenheter.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  5. #5
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    3 185
    Ja, M7RR (och även M9, får man förmoda) är ett grymt däck men det är ändå ett däck med rätt stor bias mot gata. Om man kör 90% bana så är det kanske lämpligare med ett däck med större fokus på bana, typ Pirelli Corsa II? Fortfarande ett gatdäck men med mer prestanda på bana.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  6. #6
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 466
    Bra input från alla. M7/M9 RR skulle vara mitt förstahandsval om jag åkte mer gata.

    Pirelli corsa 2 har jag helt missat. Tummeupp!

    Är det någon som har testat michelin power cup evo eller pirelli supercorsa sp?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  7. #7
    Tjuvjägare wonderwizards avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mörarp
    Hoj
    R1 2016
    Inlägg
    9 470
    Yamaha R1 2016 med Bridgestone S22

    Jag har kört ca 350-400 mil gata & 2 bandagar med dessa
    inte tillstymmelse till släpp, men det slits fort vid hård körning


    nu är det nästan slut på sidorna, men klarar lätt 100 mil till på gata
    hojen skall besiktas 18/9 och jag TROR den klarar min kraven på däckmönstret på sidorna


    service & däckbyte sker i vinter.. mest troligt att det blir S22 igen

    EDIT. högersidan såg ut som vänster på morgonen vid bankörningsdag 2

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	1.jpg
Visningar:	99
Storlek:	571,2 KB
Id:	456098Klicka på bilden för en större version

Namn:	2.jpg
Visningar:	91
Storlek:	545,7 KB
Id:	456099
    Senast redigerat av wonderwizard den 2020-09-06 klockan 09:32.
    DT 125 LC -82, R6-99, R1-99, VFR800-98, R1-04, R1-05, R1-06, R1-09, R6-06, RD350 YPVS-83, R1-08, R1-16 .. tror jag håller mig till Yamaha

    Moderator i Stulet/Upphittat Forumet + RoH - Riders of Helsingborg

  8. #8
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 244
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Bra input från alla. M7/M9 RR skulle vara mitt förstahandsval om jag åkte mer gata.

    Pirelli corsa 2 har jag helt missat. Tummeupp!

    Är det någon som har testat michelin power cup evo eller pirelli supercorsa sp?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Supercorsa SP, bra feedback. Inget för höstdagar eller regn. Bör värmas om du vill ha fullt fäste första varven.
    Senast redigerat av FettSnok den 2020-09-06 klockan 09:33.
    Stöd samhället, kör svenskt.

  9. #9
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 466
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Supercorsa SP, bra feedback. Inget för höstdagar eller regn. Bör värmas om du vill ha fullt fäste första varven.
    Hur är känslan om man skippar däckvärmare en solig sommardag? Tar man sig runt banan några varv i lugnt tempo eller släpper de helt okontrollerat?

    Min enda erfarenhet av supercorsa är att det satt ett slitet set på en mille som jag hade för många år sedan. De var MYCKET intressanta regniga höstdagar. På den tiden åkte jag mest gata, så de byttes ganska snart mot gatdäck.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 349
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Supercorsa SP, bra feedback. Inget för höstdagar eller regn. Bör värmas om du vill ha fullt fäste första varven.
    Precis min erfarenhet, satt monterade på min hoj när jag hämtade ut den. Det gick väldigt långsamt i regn och/eller kallt. Körde en dag på Knutan med regn delar av dagen, så jag vet. Men när det är varmt och torrt är de underbara. Kort hållbarhet, särskilt på gata med den v-formade profilen. Men för bana? Utmärkt, så länge det inte är blött, och du har ett däckkonto som är rymligt.

    Tänkte föreslå dem innan också, för mig är det enkelt även om jag bara tänker på banåka. Mitt tempo är långt ifrån högt nog för att nå gränsen på M7, och i M7 får jag längre livslängd och kan köra utan hjärtat i halsgropen även om det regnar. Horses for courses...
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  11. #11
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 244
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Hur är känslan om man skippar däckvärmare en solig sommardag? Tar man sig runt banan några varv i lugnt tempo eller släpper de helt okontrollerat?

    Min enda erfarenhet av supercorsa är att det satt ett slitet set på en mille som jag hade för många år sedan. De var MYCKET intressanta regniga höstdagar. På den tiden åkte jag mest gata, så de byttes ganska snart mot gatdäck.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Nej inte okontrollerat. Men du käkar upp dem snabbare om för kalla... därför brukar de döden dö på gatan med för du når inte upp i temp, mitt antagande.. 50-60 grader behöver de , i mitt tycke.

    ”Fullt fäste” = mindre kallruggningar.
    Stöd samhället, kör svenskt.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    727
    Bridgestone S22 eller snäppet värre RS11 om dimensionerna stämmer.
    Och i princip alla andra prestandadäck också.

  13. #13
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 466
    Jag sammanfattar lite.

    Övervägande gata:
    Metzler m7rr/m9rr

    50-50:
    Bridgestone s22
    Pirelli corsa 2

    Däck enbart för bana men klarar besiktning :
    Pirelli supercorsa sp
    Bridgestone rs11



    Är det någon som testat michelin power cup evo? Dessa marknadsförs som ett bandagsdäck som värms fort och har nästan obegränsat grepp och feedback (enligt tillverkaren själv)...

    Ett annat däck som jag har sett nämnas i recensioner är dunlop GP racer. Någon som testat?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  14. #14
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    17 074
    Blogginlägg
    37
    Jag kör supercorsa sp2 på min gixxer, tycker de funkar för bra, kör jag lugnt på gata äter det inte läskigt mycket däck, och har kört i regn med den med en gång, när SMHI for med osanning, och det gick väl. Men jag körde lugnt och fint.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 297
    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Jag sammanfattar lite.

    Övervägande gata:
    Metzler m7rr/m9rr

    50-50:
    Bridgestone s22
    Pirelli corsa 2

    Däck enbart för bana men klarar besiktning :
    Pirelli supercorsa sp
    Bridgestone rs11



    Är det någon som testat michelin power cup evo? Dessa marknadsförs som ett bandagsdäck som värms fort och har nästan obegränsat grepp och feedback (enligt tillverkaren själv)...

    Ett annat däck som jag har sett nämnas i recensioner är dunlop GP racer. Någon som testat?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Tänk på att det regnar även på bandagar.
    Så vill man vara förberedd så har man M7RR (eller riktiga regndäck) vid regn.
    Och
    vid torrt väder tex Bridgestone S22, Pirelli Diablo Corsa 2 eller helst med däckvärmare Pirelli Supercorsa SP eller Bridgestone RS11.
    Och skiftar på fälgarna
    eller har två par fälgar med däck för regn respektive torrt.

    Eller kör väldigt lugnt med vackert väderdäcken när det regnar. Eller inte kör alls. Står över regnpassen.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  16. #16
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 466
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Tänk på att det regnar även på bandagar.
    Så vill man vara förberedd så har man M7RR (eller riktiga regndäck) vid regn.
    Och
    vid torrt väder tex Bridgestone S22, Pirelli Diablo Corsa 2 eller helst med däckvärmare Pirelli Supercorsa SP eller Bridgestone RS11.
    Och skiftar på fälgarna
    eller har två par fälgar med däck för regn respektive torrt.

    Eller kör väldigt lugnt med vackert väderdäcken när det regnar. Eller inte kör alls. Står över regnpassen.
    Det har du rätt i. Men erfarenheten har gjort att jag står över regniga pass. Sisst jag körde i regn på bana blev jag blöt och med trasig hoj. Mycket pga övertro på däcken som ju skulle klara regn helt ok, men när man jagar folk med regndäck så hjälper inte det heller tyvärr.

    Men jag kör gärna när det håller på att torka upp och asfalten fortfarande är kall. Så där har du en poäng med ett mer allround sport-däck.

    Annars står det mellan följande modeller som ger bästa möjliga torrgrepp utan att kräva däckvärmare:
    -Bridgestone Rs10
    -Pirelli supercorsa sp
    -Michelin power cup evo

    Det lutar åt cup evo då den lokala däckbutiken har riktigt bra pris på det. Men jag hittar väldigt lite info om det...


    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Östergötland
    Hoj
    Honda CBR 954 RR Fireblade
    Inlägg
    23
    Jag kör ca 80-85% på bana och 15-20% på vanlig väg.
    När jag köpte hojen satt det nya Bridgestone S21 på vilka höll för mig runt 100 mil gata och 4 bandagar.
    Dock tyckte jag att när jag ändrade lufttrycket mellan bana och gata så kändes däcket lite konstigt för mig.
    Tydligen klarar inte all stommar om man ändrar lufttrycket ofta.
    Dock räckte däcket gott och väl för mig gällande grepp.
    Nu satte jag på nya Dunlop Sportsmart TT men har inte provat de än. Lite mer äggformade och känns mjukare än Bridgestone däcket. Det däcket skall man också kunna ändra lufttrycket i utan att däcket ändrar karaktär.
    Vi får se i vår när nästa bandag sker.

  18. #18
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750, 660smc
    Inlägg
    1 466
    Citat Ursprungligen postat av Stonemountain Visa inlägg
    Jag kör ca 80-85% på bana och 15-20% på vanlig väg.
    När jag köpte hojen satt det nya Bridgestone S21 på vilka höll för mig runt 100 mil gata och 4 bandagar.
    Dock tyckte jag att när jag ändrade lufttrycket mellan bana och gata så kändes däcket lite konstigt för mig.
    Tydligen klarar inte all stommar om man ändrar lufttrycket ofta.
    Dock räckte däcket gott och väl för mig gällande grepp.
    Nu satte jag på nya Dunlop Sportsmart TT men har inte provat de än. Lite mer äggformade och känns mjukare än Bridgestone däcket. Det däcket skall man också kunna ändra lufttrycket i utan att däcket ändrar karaktär.
    Vi får se i vår när nästa bandag sker.
    Den hade jag missat. Man tackar!
    Då har jag 4st att välja på. :-)

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  19. #19
    Masjävel and proud of it! Aryeys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    På rätt sida älven
    Hoj
    Looking...
    Inlägg
    4 019
    Körde Dunlop GP racer D212 på min rsv4 och de är fantastiska på bana samt ger dig fin feedback när det börjar släppa.
    Regn vete sjutton om jag körde med dom men tror inte de är optimala för det...
    Vad vet jag? Jag föredrar svartmålade väggar, igenmurade fönster och hårdrock...

  20. #20
    Yama Kawa Nörd cidairs avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Kullavik
    Hoj
    Z1300DFI, Z1 900, Z1000J, R1M, RD350, TZR125RR, MT-09 SP
    Inlägg
    1 376
    Jag kör S22 bak och RS10 fram på min R1M. Ger riktigt bra känsla i fram, samt hyfsad livslängd bak.
    Kör 90% bana. Aldrig blivit överraskad. Kör i medelgrupp normalt.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja det är härligt på ett sätt, men också lite utmattande och uttjatat när man hållit på så i snart två månader. Jag försöker tvinga mig själv att inte ko [...]

DanKvi87
Vill du annonsera ovan? Klicka här