Damstorlekar

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Äntligen är jag och Duccen ute på vägarna igen efter ett alldeles för långt ofrivilligt uppehåll.

Uppehållet berodde på att min gamla skinnjacka blivit obehagligt trång. Den är en Cheyenne från Lindstrands i stl 46. Den största som Lindstrands gjorde på den tiden. Nu gör de ingenting alls i den stilen i damstorlek. Bantning skulle kanske funka om den bara var tight om midjan. Tyvärr har ett skadat knä fått mig att kompensera med armkraft. Vid en hälsokoll upptäckte jag att det gett bieffekten att jag nu är mycket bättre på armhävningar än jag någonsinn var när jag var ung. Jackan sitter smärtsamt hårt om överarmarna och jag behöver de armmuskler jag råkat få. Så jag behöver en ny jacka. Det finns ingen annan lösning.

Varför damstorlek? För att herrjackor är smala över höfter och midja och breda över axlarna och väldigt långa i ärmarna.

Jag började med att besöka lokala handlare. De hade ingenting som jag kunde prova. Väldigt lite till dam och inget i storlek. Vilket inte är så konstigt då det i princip inte finns något i min storlek.

Varför klagar branchen på dåliga försäljningssiffror när man bara vill sälja motorcyklar till halva befolkningen? I vilket fall nästan. För tjejer i ett väldigt begränsat storleksintervall så fungerar det. Är man för liten så får man svårt att hitta en hoj som passar. Är man däremot stprvuxen så kan man köra vilken sporthoj man vill men då finns det ingen utrustning. (Om man inte måttbeställer.)

När jag inte kunde hitta något hos lokala handlare så satte jag mig vid datorn. Ägnade lång tid åt att försöka bli klok på vilka som har stora storlekar och vilka mått de har. Jag kom fram till att scheiziska IXS och tyska Held var de som hade bäst med storlekar.

Efter att nog ha studerat storlekstabeller så beställde jag en ventilerad jacka och vanliga byxor från IXS i samma storlek. Efter någon vecka kom paketet. Jackan var 3 storlekar för stor och byxorna för små. Det var bara att boka retur med UPS.

Slog mig ner vid datorn igen. Nu hos FC-moto. Det slutatde med att jag beställde Held-jackan Sonic i D2XL vilket var den största damstorlek Held gör den i. Till jackan beställde jag byxan Ricc i D3XL för säkerhets skull. Efter drygt en vecka kom paketet. Jackan var för liten. Deras D2XL var ungefär som stl 46 vilket i normala kläder är XL. (D framför XL står för dam om någon undrar.) Ärmarna är väldigt vida. Inte en chans att få en kraghandske äver den ärmen. Herrmodell av Sonic har smala ärmar men dammodellen har vida. Byxan däremot var löjligt stor. Storlen 54 eller något sånt. Mellan storlek 2XL och 3XL byter Held dessutom längd på blixtlåset i midjan, så jag lärde mig att de går inte att kombinera något som är 2XL med något som är 3XL. XL och 2XL går däremot bra. Både jacka och byxa gick i retur.

Nytt försök. Då Sonic inte fanns i större storlek än D2XL så beställde jag nu Helds jacka Zelda som faktiskt fanns i D3XL. Den är en sommarjacka som är skuren som Sonic men är inte ventilerad. Till den beställde jag nu herrbyxor Held Grind SRX i 3XL då jag har oproportionellt långa ben. (Bra för att få backen när man sitter på en sporthoj. Hopplöst när man ska köpa kläder.) Ytterligare drygt en veckas väntan. Jacka i D3XL är inte märkbart större än Sonic i D2Xl. Den är också för tight om höfter och midja. Det den som är rymligt är de löjligt vida ärmarna. Byxorna är ganska bra. Lite stora i midjan men räcker till över backen. Bra längd i benen och inga fladdrande ben. Däremot var inte benen så smala att man kan ha med i stövlarna, De sitter tight och bra utan på stövlarna. Då jag jackan inte var bra bokade vi ytterligare en returfrakt med UPS, och jag var nära att gråta.

Måttuppgifterna i storlekstabllerna verkar inte ha något med verkligheten att göra. Jag har haft en ganska omfattande mail-korrespondans med Helds kundsupport. Det enda jag lärt mig av det är att storleken beror på fabriken där plagget sys. Plagg märkta med samma storlek kan vara hur olika som helst i storlek. Verkar vara rena lotteriet. Supporten hänvisar till lokal handlare. Jag ringer och pratar med en handlare bara en 15 mil bort. De förklarar att de inte kan ta hem något bara för att jag ska få prova.

Vi åker ner till Mälardalen för att jag ska få prova mc-kläder och försöka få någon klarhet i storlekar och om det finns något som passar mig. Självklart har de inget i den stil jag vill ha. Men nu är jag desperat och huvudsaken är att det passar. Jag vill ut och köra. Efter att förgäves provat Held grejjor hos en handlare tar vi omvägen om Lelles i Uppsala på vägen hem. De har absolut ingenting i danstorlek till mig. Utan de försöker hitta något i herrstorlek som jag kan ha. Kan lugnt påstå att inget passade ens hyfsta, Gråtfärdig sätter jag mig i bilen för att åka hem.

På vägenstannar vi vid en mack och köper dricka. Jag funderar över om jag skulle kunna sy in kilar i jZelda-jackan för att få den att passa? Den är snygg och jag skulle verkligen vilja ha en sån. Frågan är bara vad för tyg som skulle vara lämpligt. Då slår det mig. Tyg för att vidga nederkanten finns. I ärmarna. Så returfrakten avbokas snabbt.

Att sy om en MC-jacka är inget för nybörjare vid symaskinen. Fast kunde Jofama ha en ändringsstudio i Malung så kan jag ha en hemma hos mig. Sytt har jag gjort sedan jag var barn och det var väldigt länge sedan. Min senaste symaskin är dessutom nog stark för att klara av det, och genom att byta till en lite grövre jeansnål så klara jag också den extrastarka tråd som behövs för jobbet. Jackan har dessutom en blixtlås i korsryggen för att man ska kunna stoppa in ryggskydd. (Jag har alltid mitt ryggskydd direkt på kroppen. Inte i jackan.) Blixtlåset gör i vilket fall att jag kan komma åt jackans sömmar från insidan.

Bara att sätta igång. Jag lossar ärmens nederkant och sprättar sen upp sömmen på undersidan av ärmarna. Det ingrepp jag gör ska inte få påverka vare sig ärmens blixtlås eller fodrets fickor för armbågsskydd. Efter att ha klippt bort överflödigt tyg så syr jag ihop ärmarna igen. (Det är knöligt och bökigt. Med går.) Det blir bra. Ärmarna är nu tighta som på en skinnjacka och jag kan utan problem dra mina handskar utanpå. Steg två. Sprätta upp sidsömmarna på jackan och sy i det tyg som blev över från ärmarna. Fodret var lite trixit. Jag ville inte sprätta så längt att jag blev tvungen att lossa midjeblixtlåset. Det gick bra ändå eftersom fodret är lite stretchigt.

Nu har jackan fått sin provtur. Det är den mest bekväma jacka jag haft. Den är snygg också. Det var ett antal timmar vid symaskinen, men det var det värt.
:Rockbanan
 
Last edited:

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Bra kämpat MrsZ, det är många kvinnor som svär över det otroligt dåliga utbudet av skinnkläder för normala tjejer. Min fru inkluderad. Märkligt att ingen handlare i hela landet ser någon som helst affär i att ta hem ett intressant utbud till butik för tjejer. Är du en hejare på symaskin kanske du skall starta en verksamhet för att ändra och laga skinnkläder, mycket vanligt diskussionsämne, kolla bara bike babes grupp på fejjan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Imponerad MrsZ. :tummenupp :)
Gober föreslår bike babes men det är inte bättre tror jag för killarna.
Du kan få jobb för många av oss också misstänker jag. :rodnar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Börjar förstå varför många tjejer / kvinnor som kör hoj ofta kör i löst sittande textilställ efter det här...

Löste problemet på ett bra sätt tycker jag! :tummenupp
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Här är jackan före ändring:
Före.jpg

Efter Ändring:
Efter.jpg

Jo, det är faktiskt skillnad. Om man tittar noga.

För den som är intresserad så kommer jag att visa hur det gick till att göra ändringarna på jackan. Mer bilder kommer.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Här kommer bildkursen i hur man syr om jacka... :hihi

Innan saxen plockas fram så kan ett par saker noteras:

Bred ärm.jpg

Här syns det tydligt hur bred ärmen är. Den är mer eller mindre rak.

Blixtlåset.jpg
Blixtlåset som gjorde det möjligt att komma ut insidan på jackan. Nästan allt som skulle sys drogs ut genom det här blixtlåset.

Ärmen kardborre borta.jpg
Här är kardborrens hona bortsprättad. Till vänster om sömen finns ett tygfält som ska minskas. Mellan det röda och sömmen. Längst till höger är blixtlås och kardborrens hane. De ska inte röras.

Plocka ur skydd.jpg
Det går inte att vända ärmarna ut-och-in med armbågsskydden i. Så de måste plockas ur. Även axelskydden plockas ur för att jackan ska bli något "smidigare" att hantera. Den är fortfarande mest ohanterlig.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vilken är kardborrens hona? den vassa riviga delen?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Tvärt om. :rofl
Hane är det som "sticker ut" och fastnar i honan. :rodnar
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Dags att börja ta isär.

Ärmkant lossad.jpg
Kantskoningen är lossad så längt som jag behöver för att komma åt. Inte längre. Dags att vända på ärmen.

Ärm ut-och-in.jpg
Här syns ärmsömmen som jag ska ge mig på. Ingen vacker syn direkt, men det ska man inte förvänta sig när något är sytt i fabrik. Ovanför sömmen syns det att det är gott om tyg. :)

Ärm uppsprättad.jpg
Samma söm uppsprättad. Fast inte så långt att det blir problem att sy ihop den vid axeln förstärkningar. Nedanför ärmens text kan man se ärmens blixtlås som är orört. Onödigt att ta allt krångel med blixtlås om man inte behöver. :) Ovanför den uppsprättade sömmen är tyget jag ska klippa bort en del av.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Dags att tråckla ihop den nya ärmsömmen för att kontrollera att vidden blir den jag vill. Men också kontrollera att ärmen får en jämt avsmalnade form utan "brytpunkter".

Ärm tråcklad 1.jpg
Den tråcklade sömmen sedd från den sida som har sin utsprungliga sömsmån. Den sida som inte ändras.

Ärm tråcklad 2.jpg
Sedd från andra sidan. Allt tyg, förutom sömsmån, nedanför tråcklingen ska klippas bort.

Mall ärmfoder.jpg
Den bortklippta biten från yttertyget används sedan som mall för hur mycket foder som ska plippas bort.

Bortklippta bitar.jpg
De tre bortklippta bitarna från en ärm. En bit yttertyg överst. Sedan det mjuka fodret som börjar en bit upp i ärmen, och i nederkanten (knappt synligt) den nedersta biten av ärmfoder i annat tyg.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Nu börjar det roliga. Dags att sy ihop.

Ny ärmsöm.jpg
Nya söm nålad.

Ärmsöm i symaskinen.jpg
Ärmen är utdragen genom blixtlåset i ryggen. Medan jag syr på ärmen så har jag resten av jacken som ett stort otåmpligt klöligt bylte bredvid symaskinen. Jackan är så tung så hänger den över bordskanten, eller om den hakar i något, så får symaskinen problem att mata fram tyget. Man måste ha koll på "Byltet" så att det inte drar snett under pressarfoten.

Dubbla sömmar.jpg
MC-kläder sys med dubbla sömmar. Så ärmsömmen ska ha en söm längs med ärmen där pressarfoten är "inuti" ärmen. Det är obeskrivligt knöligt. På bilden är pressarfoten i en grop av ärmens tyg som är uppknölat åt alla håll. För säkerhets skull sydde jag en tredjedel av ärmens sömmar itaget. Det var jä-t ändå att komma åt.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Då var det dags för ärmfodret. Det är betydligt lättare då det inte ska ha dubbla sömmar.

Ärmfoder utdragen.jpg
Här syns det att ärmen är utdragen genom blixtlåset.

Ärmfodret nålat.jpg
Det mjuka fodret nålat och klart för söm.
Om det ser ut att sitta ihop med det svart tyget som är längre ner på bilden, så är det för att de sitter ihop. Där bakom sitter ärmsprundets blixtlås.

Ärmfoder nederkant.jpg
Den nedersta "manchett"-delen av ärmfodret sys ihop.
Sen sys mjuk och styft foder ihop.

Alla ärmsömmar klara. Ärmen kan vändas rätt igen.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Ärmkant åter.jpg
Remsan för kantskoning är avkortad och sys fast på nytt.

Ärm smal.jpg
Ärmen är nu alldeles lagom smal.

Ärm kardborre.jpg
Återstår bara att sy fast kardborren igen. Även den något inkortad.

Ärmarna är fixade.

Och jag har tyg till sidsömmarna. :banana
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du har helt klart en affärsmöjlighet där.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Slutet på sykursen.

Sidsöm före.jpg
Sidsömmen som ska sprättas upp. Spänntampen behöver också justeras. Jag väljer att lossa och flytta den ände som är lättast att sy tillbaka efter flytt. Den utan spänne.

Sidsöm före foder.jpg
Fodret begränsas av fästet för midjeblixtlås. Då jag inte vill loss på det så öppnar jag bara sömmen upp till den remsan. Skarven i fodret måste göras av två bitar då det är olika material i kanten och resten. Tillverkarens lappar kommer att lossas vid uppsprättningen. Jag bryr mig inte om att sy dit dem igen.

Sidsömmar uppsprättade.jpg
Sidsömmarna uppsprättade. Demontering klar. :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Första sidsömmen.jpg
Den raka kanten på kilen sys fast mot framstycket med dubbla sömmar.

Den något snedskurna sätts mog bakstycket. Skulle nederkanten vilja 'peka ut' åt något håll så kommer den i så fall att 'svanka', och sticka ut framåt.

Kil yttertyg.jpg
Kilen är på plats. Med dubbla sömmar. :)

Fodrets kant skarvad.jpg
Fodrets kant skarvad. Då den inte hade sömsmån i ärmen så är biten smalare än övriga lossklippta bitar. Men... Ärmens kant var bredare än nederkantens. Så genom att vrida tygbiten 90 grader så blir den tillräckligt lång.

Sidsöm foder klar.jpg
Fodret har fått en kort kil som slutar vid blixtlåsets remsa.

Sidsöm klar.jpg
Sidsömmen klar och yttertyg och foder är ihopsytt igen.

Spänntamp.jpg
Spänntampen som tidigare satt i skarven mellan ljust och mörkt tyg sitter nu några centimeter längre fram.

KLART! :Rockbanan
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Hösten har kommit tidigt. Den fixade jackan är en sommarjacka. Så nu är det dags för nästa syprojekt. En överdragsjacka i softshell. Röd, så att jag syns i trafiken även när höstmörkret börjar komma. :hej
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top