Hyosung GT 650 - Lastvikt

Sbear

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2020
Ort
Tranemo
Hoj
Ingen ännu
Hej,

Jag har bestämt mig i senare år för att ta A-kort. Letar efter en MC som jag kan övningsköra med och hittade en billig Hyosung GT 650. Har läst här på forumet både för och nackdelar, men tänkte kanske ändå att jag skulle ge den en chans.

Men nu när jag inför köpet sökte i fordonsregistret så ser jag att max lastvikt är 75 kg. Kan det verkligen stämma. Känns i så fall inte aktuellt att köpa då min egna vikt är mer än 75.

2020-09-04_13h54_56.png
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Spontant skulle jag säga att oaktat lastvikt så kanske du ska leta efter ett annat märke. Nämnda är som jag förstått det ingen vidare driftsäkerhet eller kvalitet på.

Kan ha fel, det har jag ibland...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag håller med. Begränsad lastvikt är inte ett av de största problemen med det fabrikatet/modellen. Köp nåt annat!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En Suzuki SV650 går att få för ungefär samma pengar och den har bra mycket bättre kvalitet. Samt att de är hundra gånger mera lättsålda när du sen vill sälja den.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SV650 citat: "Gross Vehicle Weight is a maximum of 400KG or 885lbs at a cold tire pressure of 33 psi (2.3kg) front and 36psi (2.5kg) rear." Fulltankad väger den 189 kg. En JÄMRA skillnad mot kina-kopian.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag köpte en Hyosung åt min dåvarande sambo som första hoj (10 är sedan) och tyckte då att det var ett klipp en 2006 var billigare än en tidig sv 650. Men i dag hade jag köpt SV eller er6 i stället alla dagar i veckan (Efter denna händelsen så har jag haft en SV650 2006 och en Versys 2007.
Hyosungen gick väl bra, men var en del stul och det kändes som den kunde rasa när som (läste här på sh att hennes gamla hoj rasade senare) trots mycket låga mil. Tror att det är lite som rysk rulett att köpa en, man vet aldrig när det smäller.

Mitt tips är köp endast om du nästan får den gratis dvs mindre än 10´ (helst 5´). Er6 och Sv finns från 20´och är värda det alla dagar i veckan.

Ursäkta min sågning, men detta är mitt tips.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur tänker du nu? Skulle förarens vikt vara inräknad i en MC’s tjänstevikt? På en bil ja, motorcykel nej. Skulle vara kul o veta hur dom har tänkt när totalvikten är satt till 285kg.

Fast nu gällde det lastvikt va? Inte tjänstevikt.

För övrigt är hojen skräp även om den funkar. Jag har haft en i en knapp vecka och hatade den, sålde den DIRECKCT
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jäkligt förvirrande att föraren inte räknas med i tjänstevikten för motorcykel, till skillnad mot t ex bil. SFS 2001:559. Jäkligt skumt värde för totalvikten, 75 kg upp från tjänstevikten, dvs de 75 kg som räknas för föraren i tjänstevikten för bil. Att jämföra med min Bandit med tjänstevikt 250kg och totalvikt 450kg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
för upplysning så räknas förare ej som lastvikt....

Ja när det gäller bilar är det så.
Men detta är MC.
Och totalvikten får inte överskridas och den är 285kg.

Som jämförelse har Triumph Sprint RS tjänstevikt 220kg Totalvikt 500kg (ovanligt mycket för MC.)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad är skillnaden i detta fallet? Hojen har en tjänstevikt på 210kg, totalvikt på 285kg vad får föraren väga innan du överskrider totalvikten?

Ok hajar. Så koreanerna har ingen tanke på förare inkl ev passagerare totalt över 75 kilo vilket är mystiskt
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En medelkorean är väl ett par decimeter kortare än medelsvensson och med det följer några tiotal kg lägre vikt. Det är ju likadant med japanska bilar. I en femsitsig Toyota är bilen överlastad med fem snittsvenskar utan packning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
En medelkorean är väl ett par decimeter kortare än medelsvensson och med det följer några tiotal kg lägre vikt. Det är ju likadant med japanska bilar. I en femsitsig Toyota är bilen överlastad med fem snittsvenskar utan packning.

Inte i vår Avensis åtminstone, såvida inte snittsvensken väger 125 kg. Men varannan svensk är ju överviktig så kanske... :D:va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En medelkorean är väl ett par decimeter kortare än medelsvensson och med det följer några tiotal kg lägre vikt. Det är ju likadant med japanska bilar. I en femsitsig Toyota är bilen överlastad med fem snittsvenskar utan packning.

Men det ska vara JÄKLIGT korta och lätta koreaner om de ska kunna åka två pers på hojen och inte väga mer än 75 kg sammanlagt :D
 

Sbear

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2020
Ort
Tranemo
Hoj
Ingen ännu
Tack alla för svar. Blev en GSX 600 F istället. Max lastvikt 175 kg.

Nu blir det dags för körkortstillstånd och leta handledare
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tack alla för svar. Blev en GSX 600 F istället. Max lastvikt 175 kg.

Då även jag har en 600f (utöver mina andra fem hojar) kan jag komma med ett litet tips om du tycker att det är jobbigt med det låga styret. Skruvar du bort "clip-on" styrändarna finns det skruvhål där som du kan sätta normala styrfästen och ett vanligt styre. Min brorson övningskör på min GSX600F med ett Suzuki GSF600/1200 styre monterat.

attachment.php


View attachment 456223

https://www.ebay.co.uk/itm/2pcs-22m...mps-Dirt-Bike-ATV-For-Motorcycle/264788372365
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top