Hjälm - SR2 eller RPHA 11

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ny hjälm tråd då den andra spårade lite granna.
Corona verkar inte ge sig, måste bli attt beställa hjälm nu när semesterlönen dimpit.

Valet verkar falla mellan Schuberth SR2 & HJC RPHA 11.
Har en beggad Sr1 hemma som passar ok och känns bra på det stora, lite udda pp sina ställen men är ju formad efter någon annans knopp, plus har några år på nacken.
Så har varit inställd på att beställa en SR2.
Dock så har inte den jättebra betyg på sharp, trots att ettan har det(?:va). Är ju också en gränsfall lite väl dyr hjälm.
Då har ju Hjc RPHA 11 fått jäkla bra recensioner för ett lägre pris, dock så är min enda erfarenhet av hjc en riktig äckelhjälm från moppe /125'a tiden, passade min skalle, men krukan var hemsk, kanske 11 är bättre dock?

Enda andra jag testat som sitter väl på min skalle är Shoei x-spirit, vilken är hjälmen jag egentligen vill ha, men den finns ej hos "min" leverantör, samt att den verkar vara dubbelt upp dyrare till, så den är inget alternativ. Får sälja hojen om jag ska ha en, och då far ju liksom poängen. :hihi

Så eftersom det är svårt att åka och prova krukor i skrivande stund så står det mellan dessa två.

Har någon några erfarenheter av just dessa, kanske rentav en jämförelse? :va
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tidigare körde jag med dyra Arai och dom passade mitt huvud bra.
Köpte för några år sedan en RPHA 11 och ärligt talat så känns den minst lika bra kvalitet som Arai. Jag är så nöjd att jag köpte en till denna säsongen.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har också en RPHA11 o gillar den skarpt. Har haft Arai innan och under enduro karriären körde jag Airoh, så tycker du att de hjälmarna är sköna så funkar den säkert, Shoei sitter inte bra på min skalle, så det kanske är tvärt om för dig. Tycker att Hjc har något större storlek än andra, Arai och Airoh har jag alltid M, Hjc måste jag gå ner till S.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har en RPHA 11 och RPHA 70. Är supernöjd med båda två. Blev rekommenderar HJC framför Schuberth faktiskt. Detta då Schubert tydligen fått ny ägare och gått ner sig i kvalité på senare tid enligt handlaren medans HJC bara ökar. Hur mycket sanning det sen är i det vet jag inte men haft 4 st hjc och kommer nog inte byta till någon annan. Bra hjälm för helt ok pris. Hade lätt betalat en tusing till för samma hjälm och inte tyckte det var konstigt. Sen är ju RPHA 11 en ren racehjälm. Låter rätt friskt i vinden så proppar är ett måste utan tvekan. Dock låter ju avgaset mer också så det är ett plus :fakta:hihi:lol


Glömde nämna att jag dängde skallen i backen med en HJC och den rädda mitt liv som den skulle. Därför får de mina pengar för att fortsätta skydda min skalle. :tummenupp
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vänta till du har råd med Shoei X-spirit.
Måste du ha ny hjälm nu av säkerhetsskäl gå ner på Biltema och testa om 82991 passar.
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
Minsta HIC värde av alla testade. Hic som motsvarar risken för hjärnskada är ungefär produkten av accelerationen och tiden.
Och båda ska vara låga för liten risk för hjärnskada
Jag kan inte ha 82991, Bredskallig :huvet, annars hade jag köpt en för att testa.
Säker är den ju.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kolla priser och tillgänglighet om du vet storlek på helmetcity.co.uk. De har ofta riktigt bra priser på hjälmar. Det hjälper ju också till att de inte har moms på hjälmar i UK.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Om du vet vilken storlek du vill ha på en Shoei-hjälm kan det vara värt att köpa on-line. Motocard i Andorra har bra sortering på Shoei. Likaså Brittiska Helmet City. Jag har handlat från båda och har bra erfarenheter. Där kan man ibland hitta Shoei på rea oxå.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Har haft x lite men bytte till en Hjc. Dock inte den du vill ha utan en fg st. Glasfiber skal och inbyggd solvisir. Skitsmidigt att slippa fippla med glasögon och solglasögon för mig som ser dåligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Problemet är ju att det är beställa som gäller, och shoei är ändå för dyr.

Gick ändå emot mina principer att köpa hjälm oprovad och beställde en rpha 11 och ett par nya knogjärn. Mycket gott omdöme hjälper åt, men framför allt var det nog 1600 kr prisskillnad med tonat visir som avgjorde, får väl försöka kränga privat om den inte passar, blev ju en informerad gissning på storlek nu också.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du har fortfarande ångerrätt,,, du har ju handlat på nätet. 2 veckor returrätt från leverans?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Beror ju lite på vad man använder för kanaler, när man sitter på östersjökuba med skattegränser till och med inom det egna landet brukar man kunna få se sig om man vill ha några rättigheter som konsument. Normalt brukar jag knalla in hos någon av de lokala förmågorna för att stödja dem istället för att krångla själv, men detta var för mycket pengar när de ändå inte har på hyllan att prova.

Verkar iaf fått rätt storlek tror jag, sitter ok (om lite tajt) klämmer lite väl mycket om kinderna, men förhoppningsvis så formar det sig bara man får ut och åka lite bara vädret nu vänder, storstorm och idag 2 grader imorse så inte fått prova in anger ännu.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Äntligen en liten provtur lång vägen till lanthandeln och tillbaka. Helt klart för tajt om kinderna, men hoppeligen mjuknar kindkuddarna efter några timmar på hoj till, så sitter hjälmen schysst sedan. De har fått väldans varierande betyg för ljudnivå, men jag upplever den som relativt tyst, inte knäpp kanske, men ändå helt ok i alla realistiska hastigheter, och märkbart bättre än mina tidigare (iofs billigare) krukor.
Dock så kommer jag att måsta prova installera pinlocket till nästa tur, utan så dimmar den upp oacceptabelt mycket.
Trots att det var en relativt varm dag för september (15 grader) kruttorrt, solsken, och jag körde lungt så försvann all sikt totalt, först norr om 180 blås försvann dimman? :va
Oh well, hoppas att det blir bättre med pinlock, konstigt för en hjälm som fått goda recensioner för ventilation, inget av det verkar riktat mot visiret iaf. :näsblod
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nya hjälmar känns alltid konstigt tycker jag. Tror kindkuddarna får en lite slappare fit och att du vänjer dig snart. Pinlock är ett måste, bara att haka dit direkt:tungan
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nya hjälmar känns alltid konstigt tycker jag. Tror kindkuddarna får en lite slappare fit och att du vänjer dig snart. Pinlock är ett måste, bara att haka dit direkt:tungan

Aldrig haft en hjälm med något sådant fancy.

Å andra sidan aldrig haft sådana här bekymmer med imma heller.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag är väldigt nöjd med RPHA 11, har klotat med en och den gjorde ett väldigt bra jobb.
Så nu är jag inne på min andra.
Har tidigare kört Arai, Bell och Nolan men HJC och Arai kommer på delad förstaplats vad gäller "komfort" och säkerhet!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top