San marinos GP. Misano World Circuit Marco Simoncelli. 11-13/9 2020.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mir verkar bra på att spara däck och utnyttjar de till max när det gäller, såg ut att släppa lite överallt när han jagade och gick förbi på slutet så det är väl bara en tidsfråga innan han går över gränsen och blir liggande vid sidan istället, får se hur han kommer tillbaka efter det, nylagd bana är ju perfekt om man kan och vill köra på absoluta gränsen utan att gå av....

Synd på Rossi, hade nog kunnat vara med på slutet men tappade för mycket i början för att haft någon chans på de högre placeringarna, tyckte det såg ut som framdäcket inte höll emot på slutet förra veckan så det var väl därför han körde hårt denna men det ville sig inte riktigt i början istället, är det det nya bak som håller i för bra i början så det tvingar ner förarna längre för att få runt hojen?

Riktigt bra uppkörning av Morbidelli med, risken med att vara där nere i starten...

Tycker Quartraros bestraffning var helt rätt, ge fan i att köra på det gröna!
Med grus där blir man straffad direkt, se det som "lava"!

Håller även med om att Pols uteblivna straff sen tidigare känns.....fel...men, har inte kollat och granskat reglerna så ska väl hålla käften....

För min del får de gärna lägga ett long-lap på alla som kör på det gröna oavsett anledning förutom om de blir påkörda så de hamnar där, ligger man bredvid någon och riskerar hamna på grönt av platsbrist så får man ta nytt beslut och välja annan linje eller bli bestraffad, var fan konsekventa så stävjas detta okynnesutnyttjande av det målade "gruset".

Var Bagnaias avåkning ett misstag eller körde han samma spår som innan och däcken inte orkade tempot längre?
Hade nog blivit kappåkt av Vinales om han hållt sig på hjulen men tror inte han kommit om ändå så om han pushade på gränsen för seger så var det troligen onödigt, undrar vad som går runt i det huvudet idag...

Tur det snart är race igen! :banana
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Jag har svårt att bestämma mig om jag ska vara mest ledsen för Pecco eller Miller...

DNF från ledning i sitt livs race eller DNF på grund av någon annans tear off i luftburken, vilket suger mest...?

Satt det verkligen en tearoff i luftburken?! Låter lika otroligt som att få blixten i skallen för andra gången...
Å andra sidan har jag ibland undrat över när någon kraschar eller sladdar i starten för första gången pga alla dessa tearoffs.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Satt det verkligen en tearoff i luftburken?! Låter lika otroligt som att få blixten i skallen för andra gången...
Å andra sidan har jag ibland undrat över när någon kraschar eller sladdar i starten för första gången pga alla dessa tearoffs.

Med tanke på att plastfickor på linoleumgolv är det absolut halaste som finns så känns det inte omöjligt att en tearoff skulle kunna orsaka ett fint släpp. :lol
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med tanke på att plastfickor på linoleumgolv är det absolut halaste som finns så känns det inte omöjligt att en tearoff skulle kunna orsaka ett fint släpp. :lol

De är ju ganska små, så det skulle inte vara halt länge nog för att orsaka marksyning tror jag. Det skulle väl vara om de fastnar under framdäcket under broms in i kurva så man kanar på det en stund, men det verkar inte heller helt troligt. Om de däremot sätter sig på ställen där de kan störa mekanisk funktion blir det ju genast jävligare.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Satt det verkligen en tearoff i luftburken?

Ja, den var inte bara i luftintaget, utan hela vägen in i luftburken där den dessutom blockerade det mesta av luftflödet. Jack styrde in då han trodde att han blåst motorn, den kändes som att den hade typ 25 hästkrafter...

Mitt förslag - inför förbud mot att rycka tear off redan på griden, det är ju för fan löjligt. Eller förbjud tear offs helt och hållet, de är ju ganska löjliga för någon som växt upp med mygg i Norrbotten...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Mitt förslag - inför förbud mot att rycka tear off redan på griden, det är ju för fan löjligt. Eller förbjud tear offs helt och hållet, de är ju ganska löjliga för någon som växt upp med mygg i Norrbotten...

+1 på den. :tummenupp

Jag har funderat någon gång när dom rycker av en 8m utanför garaget rätt på en annan förare om de inte gör det med flit som ett litet "mind game"? :va
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Testade tear off för första gången i lördag och det är fan det bästa som hänt sen skivat bröd. :)
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Undrar om det finns någon överhuvudtaget som saknar MM93 förutom möjligen Hondas PR-avdelning? Så mycket mer underhållande i år än förra året.

Kan inte hålla med dig! Självklart intressant när det är så jämnt som det är i år men bättre? Knappast!

Nästa gång det är stavhoppstävling kan ju Duplantis stanna hemma, blir säkert mera spännande då, men bättre?

Jag vill se de bästa möta de bästa i täta race med taktiska inslag där det avgörs på sista varvet och hoppades se
Quartararo och andra utmana Marquez och på så sätt få mera spänning och inte med den bästes frånvaro.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kan inte hålla med dig! Självklart intressant när det är så jämnt som det är i år men bättre? Knappast!

Nästa gång det är stavhoppstävling kan ju Duplantis stanna hemma, blir säkert mera spännande då, men bättre?

Jag vill se de bästa möta de bästa i täta race med taktiska inslag där det avgörs på sista varvet och hoppades se
Quartararo och andra utmana Marquez och på så sätt få mera spänning och inte med den bästes frånvaro.

Det är väl inte att vara bäst om man kör sönder kroppen? Han har ju gjort sitt bästa i början av säsongen. I år räckte han inte till.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Det är väl inte att vara bäst om man kör sönder kroppen? Han har ju gjort sitt bästa i början av säsongen. I år räckte han inte till.
Köra av kan hända alla, bryta armen likaså om oturen är framme och visst har han haft samma chans som alla
andra. Det är de omständigheter samt kanske hans iver att komma tillbaka så snabbt som möjligt som gjort att säsongen är över för honom och inte för att han inte räckte till.

Jag citerar dig "Undrar om det finns någon överhuvudtaget som saknar MM93 förutom möjligen Hondas PR-avdelning? Så mycket mer underhållande i år än förra året." slut citat.
Du syftade knappast på att han inte räckte till utan att det är hans unikum som gjort att spänningen om VM-titeln uteblivit i fjol.
Roligare hade varit om någon av de yngre killarna som Quartararo hade matchat MM över en hel säsong vilket
jag hade förhoppningar om efter 2019.
Det är den utvecklingen jag vill se och inte "Det är skönt att han är borta, mer spännande nu.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gillar bra, täta tävlingar som är spännande att se, där det helst inte från början går att förutsäga resultatet! :)

Att sedan några av de tävlande ger mig en positiv bild, även om den är spelad, gör mig gladare än en dryg, överlägsen sådan...

Därför gillar jag att se någon som varit sopslut i flera år tävla trots att denne inte vinner hela tiden! :fakta

Sedan finns det regler och den som fått ihop flest poäng i slutändan är mästare, inte den som flest röstat på, som i Melodifestivalen.
Man kan tycka vad man vill, att någon är snabbast, bättre eller något annat men då måste reglerna ändras så att det blir så det är tyckande och röstning gäller, inte vunna poäng...
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Att folk inte saknar MM beror inte bara på att han genom att vara överjävligt snabb dödar spänningen i mästerskapet. Jag ogillar till exempel starkt hans buffliga och direkt osportsliga uppträdande på banan.
Att han dessutom verkar vara en ganska korkad och allmänt osympatisk människa hör egentligen inte hit men bidrar till att jag är glad åt att slippa se honom.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Varje gång de slänger av tear-offs så har jag tänkt att va fan... om nån kör på en sån där så borde det ju hända nåt. Men det kanske är en på miljarden?

Angående mm så hade han det jäkligt tufft med quartararo i slutet på förra året så att mm skulle vara överlägsen på nåt vis i år har jag väldigt svårt att se. MM va dessutom med i första loppet och det gick ju inte på räls direkt...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att folk inte saknar MM beror inte bara på att han genom att vara överjävligt snabb dödar spänningen i mästerskapet. Jag ogillar till exempel starkt hans buffliga och direkt osportsliga uppträdande på banan.
Att han dessutom verkar vara en ganska korkad och allmänt osympatisk människa hör egentligen inte hit men bidrar till att jag är glad åt att slippa se honom.

I grund och botten så är min känsla av MM att han bryr sig om själv först och sist, och inte är intresserad av att dela glädje eller motgång med någon annan, och det viktigaste att han är bäst och att alla andra ser honom som bäst. Verkar också finnas tongivande personer i team Honda Repsol som har likande inställning, vilket knappast gör det bättre. Suzuki verkar köra en helt annan filosofi med en mjukare och mindre egotrippad inställning och lyckas odla stora talanger ändå.

Marc är en gudabenådad talang men verkar inte vara intresserad av att sprida glädjen för motorcykelracing till andra. Men det kanske kommer med åldern?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tänk vad olika man kan tycka och vad trist det varit annars. :)

Sedan 2012 då Marc vann från sista led och framåt har jag tyckt att han bjuder på sig själv i intervjuer och genom sin talang på banan.
Han ler och skrattar även om han förlorat i sista böj mot Dovi eller Rins och förmedlar känslan av att det roligaste som finns är att tävla i MotoGP. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top