Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155

    Renovering av CBR900RR SC28 #92

    En del av er kanske minns våren 1992 när första Firebladen visades, själv tyckte jag den såg lite konstigt ut…lite knubbig men lätt.
    När jag provkörde den tyckte jag körställningen var ganska avig, kändes lite som att försöka klamra sig fast på en tunna eftersom tanken var så stor.
    Men konceptet gick ju hem hos rejsputtarna, vikt som en 600 med effekt som en 1000-kubikare (nja, nästan iaf) fick järnsängar som R-1100 att framstå som dinosaurier.

    Dock dröjde det ända till 1997 innan jag hade en CBR900 i garaget.
    En -94 ”Urban Tiger” som försågs med helsystem, Marvic-fälgar, Öhlinare mm. Den användes flitigt inkl. en Europa-tour på 600mil på 10 dagar.
    Tyvärr sålde jag den året efter, först i efterhand insåg jag att det var en av de bästa hojar jag haft!

    2005 köpte jag en CBR900-93 av rent nostalgiska skäl, den har jag kvar än idag.

    Nyligen fick jag möjlighet att förvärva en helt original CBR900 av första årsmodellen 1992 i lanseringsfärg.
    En av de allra tidigaste, chassinummer -00092!
    Ganska välanvänd dock sällsynt oskruvad med t.o.m original blinkers.
    Tyvärr hade den förvarats i ett plåtskjul de senaste 6 åren med omfattande oxidation som följd.

    Planen är nu att återställa hojen till ett så fint originalskick som möjligt med rimlig ekonomisk insats.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_92.jpg
Visningar:	153
Storlek:	237,0 KB
Id:	456060
    Barnfind in shed..

  2. #2
    dalis silads avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750, Kawasaki VN 800
    Inlägg
    819
    Wow...

  3. #3
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 050
    Nyare hojar är säkert bättre, men själen är inte riktigt densamma
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  4. #4
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    406
    Åhh, den bilden minns jag att jag sett tycker jag? Men det var för ett tag sedan. Men du hade köpt nyss? Hmm?

    Mitt minne är att jag tänkte "den borde man köpa det är ju en av de tidiga...kommer inte ofta upp till försäljning...var är alla 92:or...djupt nere i någon grusfålla....hårt liv för sporthojar..." Sen vart det nog inget mer.

    För övrigt minns jag också att de små hålen i sidokåpan beskrevs som att det skulle bli lättare att ändra riktning. Det ni!
    Performance bike tidningen eller vad de hette tejpade upp dom för att se om det skulle "reveal oil tanker steering characteristics". Tror det gick att svänga ändå.

    Men va kul att du skall göra den fin!

  5. #5
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Njae, bilden har jag tagit vid "the Barn find-moment".
    Jag kan säga att det finns fler 92:or därute, men de flesta har arkiverats av samlare.
    Har för mig att någon här på SH har typ 5st i garaget...
    På Blocket kommer sällan några vettiga 92-or ut, har nog bara sett en enda hittills i år.
    Finns ganska många i Tyskland, men priserna är höga...ca 3500€ för en med rätt färg på originalkåporna men i övrigt välanvänd. Ska du ha en toppfin börjar priserna norr om 7000€.

    Citat Ursprungligen postat av Mr Moto Visa inlägg
    Åhh, den bilden minns jag att jag sett tycker jag? Men det var för ett tag sedan. Men du hade köpt nyss? Hmm?

    Mitt minne är att jag tänkte "den borde man köpa det är ju en av de tidiga...kommer inte ofta upp till försäljning...var är alla 92:or...djupt nere i någon grusfålla....hårt liv för sporthojar..." Sen vart det nog inget mer.

    För övrigt minns jag också att de små hålen i sidokåpan beskrevs som att det skulle bli lättare att ändra riktning. Det ni!
    Performance bike tidningen eller vad de hette tejpade upp dom för att se om det skulle "reveal oil tanker steering characteristics". Tror det gick att svänga ändå.

    Men va kul att du skall göra den fin!

  6. #6
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Det brukar vara i detta läge man inser vad man faktiskt köpt, när nyförvärvet är inrullat i garaget.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbrx2.JPG
Visningar:	84
Storlek:	35,4 KB
Id:	456072
    Köpsug har en sällsam förmåga att grumla synen och försköna objektet. (samma fenomen som med ölet på krogen)
    Verkligheten slår en sedan i skallen nar man lastat av där hemma. (eller morgonen efter..)

    Naturligtvis var det så i detta fallet också!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbrblock.JPG
Visningar:	89
Storlek:	61,5 KB
Id:	456073
    Aj aj aj…var det SÅ mycket korrosion?
    Hela motorblocket är vitt av oxid, svingen verkar tvättad med kaustiksoda, t.o.m en del kåpskruvar är rostiga!

    Typexempel på hur felaktig förvaring kan ställa till stor skada.
    Ett plåtskjul är nästan lika illa som att ställa hojen ute.
    Problemet är störst på våren med stora temperaturskillnader. Varmt på dagen när solen gassar, sedan iskallt på natten.
    Fukten i luften kondenserar och vattnar alla metallytor så oxiden frodas…
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbrsving.JPG
Visningar:	68
Storlek:	32,2 KB
Id:	456074
    Anodiserad aluminium är beständigt mot korrosion men känsligt för basiska lösningar (typ alkaliska avfettningsmedel) och repas lätt av vassa kanter på verktyg osv.
    Låter man avfettningen verka för länge blir det i bästa fall flammigt, i värsta fall mjölkvitt.
    Dessa skador blir permanenta. Man kan inte återställa ytan till 100% med annat än att beta av skiktet och anodisera om.
    Men detta är kostsamt och kräver nästan att man har lite kontakter i branschen.
    Eftersom jag inte har det (längre) kommer jag att göra så gott det går med lätt polering med autosol. (finns en speciell pasta för anodiserat Al)

  7. #7
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    406
    Jaha det blir till att kavla upp ärmarna och hålla på ett tag då. Men helt klart skall man inte gömma en ful motor bara för att den inte syns bakom kåpor. Och inte att förglömma! Den inre tillfredställelsen när man vet att det är rent på gunk bakom framdrevskåpan....eller är det bara jag som har sådana böjelser?

  8. #8
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Jag håller med till 100%
    Rent ska det bli!

    Citat Ursprungligen postat av Mr Moto Visa inlägg
    Jaha det blir till att kavla upp ärmarna och hålla på ett tag då. Men helt klart skall man inte gömma en ful motor bara för att den inte syns bakom kåpor. Och inte att förglömma! Den inre tillfredställelsen när man vet att det är rent på gunk bakom framdrevskåpan....eller är det bara jag som har sådana böjelser?

  9. #9
    Medlem mlorens avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Smögen
    Hoj
    Ett antal fördelat på 10 fabrikat
    Inlägg
    340
    Härligt, grattis
    SC28:orna är verkligen något speciellt, slänger in ett par bilder på mina som lite inspiration inför ditt arbete.
    Tyvärr saknar jag dock en 93:a i den kulör du har i din avatar, om någon har en sån i riktigt bra skick till salu är jag intresserad

    Mvh
    Micke
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	1.jpg
Visningar:	120
Storlek:	679,3 KB
Id:	456085
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2.jpg
Visningar:	94
Storlek:	734,4 KB
Id:	456086

  10. #10
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Ja, det var den bilden på Blade-samlingen jag sett någonstans tidigare.
    Snyggt!!

    Njae, min 93:a lär jag hålla i ett tag till.
    Hojen har gått ganska långt, men kåporna var nog nybytta när jag köpte den 2005 så den är i fin-fint skick.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_93.JPG
Visningar:	48
Storlek:	76,0 KB
Id:	456111

  11. #11
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Ska man göra en grundlig genomgång av en hoj finns inga genvägar…allt måste isär:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_bnp.JPG
Visningar:	74
Storlek:	69,8 KB
Id:	456115
    Sen får man ta en bit i taget och se hur man kan snygga till den på bästa sätt (t.ex putsa kliniskt rent bakom drevkåpan )
    Tur att man hela vintern på sig!

    I normala fall skulle jag tagit kåporna sist, men eftersom det snart är för kallt att lackera så tar jag det först.

    Någon tidigare ägare måste ha bott utefter en grusväg, underkåporna är helt blästrade…
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_kf.JPG
Visningar:	62
Storlek:	37,7 KB
Id:	456116
    Så kan vi ju inte ha det! Resten av kåporna går nog att få hyfs på med lite polerande + vax.
    Förutom denna..
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_tk.JPG
Visningar:	53
Storlek:	40,2 KB
Id:	456117
    Efter ha googlat fram färgkoden för den vita och blå färgen var det bara att leta upp någonstans där man kunde köpa färg i ”lösvikt”.
    Bara och bara…så lätt var det inte. Sist jag köpte färg var 1993 så jag fick leta runt lite innan jag hittade någon som kunde få fram båda Honda-kulörerna.
    Hade lite dålig koll på färgåtgången så jag beställde 5dl vit och 3dl blå.
    Men hade jag vetat hur sviiindyyyr färgen var hade jag nog beräknat mycket snävare…nästan 2papp med härdare och thinner…sen blev det ytterligare 500 för klarlack.
    Jag hade kommit undan med mindre än hälften om jag beställt färg på sprayburk, men då blir finishen inte lika bra.

    Klart för lack!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_m.JPG
Visningar:	52
Storlek:	36,5 KB
Id:	456118
    När man speglar sig i lacken har man glömt vad det kostade!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_fs.JPG
Visningar:	59
Storlek:	22,9 KB
Id:	456119
    Resultatet för underkåporna blev också riktigt bra.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_ke.JPG
Visningar:	60
Storlek:	49,6 KB
Id:	456120

  12. #12
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Fälgarna var verkligen inte snygga!
    Framfälgen ser ut att ha rullat några slaskvintrar i Göteborgstrakten…
    Oxiden har krupit under lacken så stora flagor lossnar när man petar lite.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_ff.jpg
Visningar:	32
Storlek:	321,8 KB
Id:	456152
    Bara till att slipa rent ordentligt, spackla i och sedan slipa-spackla igen-slipa igen osv. tills fingertopparna inte kan registrera några ojämnheter.
    Avslutar med att våtslipa med K600 överallt…in i minsta skrymsle. (tog löjligt lång tid!)
    Maskera det som inte ska lackeras, torka med siliconeremover…sen är det äntligen dags att lackera!
    Snickrade ihop en enkel ställning så jag kunde rotera fälgen när jag målade.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_f.jpg
Visningar:	35
Storlek:	259,2 KB
Id:	456153
    Svart baslack…
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_fl.jpg
Visningar:	40
Storlek:	170,1 KB
Id:	456154
    …och sedan två lager 2K klarlack.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	cbr_klf.jpg
Visningar:	53
Storlek:	434,3 KB
Id:	456155
    Blev såå fiiint!

  13. #13
    Numera föräldraledig Mr_Firestorms avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Avesta
    Hoj
    Suzuki TS125R
    Inlägg
    345
    Härligt att du räddar en gammal Fireblade! Blir ju kanon det där
    Senast redigerat av Mr_Firestorm den 2020-09-08 klockan 20:04.

  14. #14
    Medlem gevas avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Mitt i mörka Småland!
    Hoj
    CBR1000RR
    Inlägg
    38
    Jag blir faktiskt lite avis när jag ser bilderna
    Blir nostalgisk och samtidigt imponerad av det jobb du lägger ner!
    Hade själv en mellan 92 och 97, önskar att jag hade den kvar.
    Beställde den osedd och hämtade ut den våren 92. Vilken känsla det var!
    Något helt annat än allt man har kört innan!

    Blev påmind att jag har lite grejer kvar på garagevinden, så jag kröp upp och kikade.
    Skulle du mot förmodan behöva kåpan eller dämparen så hör av dig.
    Kåpan har aldrig varit monterad, dämparen bara suttit på nån månad.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3290.jpg
Visningar:	36
Storlek:	426,6 KB
Id:	456165

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3292.jpg
Visningar:	36
Storlek:	659,0 KB
Id:	456166

  15. #15
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Ja, där ser man vilka skatter som ligger gömda lite överallt...stort tack för erbjudandet geva!
    (Om det är fler som har lite CBR900 92-95-delar liggandes därhemma skicka gärna PM till mig!)

    Som tur var hade jag också lite skatter i gömmorna...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200911_k.jpg
Visningar:	23
Storlek:	202,0 KB
Id:	456208
    En nästan helt ny sidokåpa! Jag fick den på köpet när jag köpte en fin originaldämpare till min Blade-93:a någon gång 2005.
    Rätt sida och rätt färg...
    Vad är oddsen för det??


    När kåporna och fälgarna blev så bra är det lätt att ambitionsnivån för renoveringen åker upp ett snäpp eller två..
    Nu framstår svingen som något som legat på sjöbotten bredvid Wasa...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200910_s.jpg
Visningar:	52
Storlek:	251,5 KB
Id:	456209
    Eftersom det inte går så göra mycket åt det skadade anodskiktet så...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200910_ns.jpg
Visningar:	51
Storlek:	225,8 KB
Id:	456210
    ...får man leta upp en bättre begagnad!
    Denna går nog att putsa upp till 80% skick.

  16. #16
    Hafsörn laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 632
    Det blir supersnyggt, längtar att få se slutresultatet!
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)
    https://www.worldanimalprotection.se/

    They couldn´t even train a fish to swim!

  17. #17
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Avgassystemet ser ut som det legat nedgrävt i jorden några decennier.
    Gravrost på hela undersidan!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200906_avg.jpg
Visningar:	39
Storlek:	357,4 KB
Id:	456239
    Här räcker det inte med lite smärgelduk…en flapdisc på vinkelslipen avverkar rosten lagom fort så man inte får tråkiga diken i materialet.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Flapd.JPG
Visningar:	19
Storlek:	36,5 KB
Id:	456240

    Sen kan man finputsa med smärgelduken.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200906_avs.jpg
Visningar:	46
Storlek:	262,0 KB
Id:	456241

    Efter 1½ burk med värmetålig färg ser det lite trevligare ut!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200912_avl.jpg
Visningar:	50
Storlek:	312,9 KB
Id:	456242

  18. #18
    Medlem Andreas900s avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    CBR900RR x2, R-1100, CRF1000L, "NR750", DR650RS
    Inlägg
    155
    Tvättdag!

    En av mina favoritmanicker i garaget är ultraljudstvätten.
    Det mesta blir kliniskt rent, in i minsta lilla vrå.
    Helt oumbärlig när man ska rengöra förgasare.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200914_ut.jpg
Visningar:	40
Storlek:	357,2 KB
Id:	456265
    Jag slänger ner allt som får plats i 10l-tanken. (observera färgen på vattnet efter tvättning)
    Alltid lika roligt att lägga ner en grisig detalj och plocka upp en ny!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200914_sk.jpg
Visningar:	46
Storlek:	312,6 KB
Id:	456266
    Korrosion försvinner såklart inte, men oftast är mycket av förarbetet gjort och det räcker med lite lätt slipning.
    Sen polering med Autosol eller lite ny färg = nyskick. (nåja, inte alltid såklart..)

    Men man får vara lite försiktig!
    Blanda inte olika metaller. En ståldetalj som ligger på aluminium kan ge en tråkig svärta (galvanisk korrosion kan gå fort!)
    Använd inte rengöringsmedel med högt pH på Al-detaljer.
    Jag använder en industriavfettning som har ett pH på ca 10.
    Då kan Al-detaljer ligga i tvätten med 50-gradigt vatten i en halvtimme utan problem.

    Så här rent är det på insidan av drevkåpan nu…ser det OK ut Mr Moto?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200913_dk.jpg
Visningar:	44
Storlek:	382,7 KB
Id:	456267

  19. #19
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    406
    Som balsam för själen! Man skulle kunna använda den som tallrik och äta

    Ultraljud är bra grejer.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    482
    Otroligt imponerande renovering!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Efter 2 rumphuggna säsonger på Lillhondan så var det dags att uppgradera lite. Hondan var ett billigt insteg i sporten och en test på om det var kul. Det var det [...]

farmerlip
Vill du annonsera ovan? Klicka här