Garanti serviceintervall och årsservice KTM

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag har själv aldrig behövt nyttja en garanti för någon hoj, men skulle ändå vilja veta vad som egentligen är det rätta för att en garanti ska gälla. Om KTM lämnar 24 månaders garanti och säger att man ska följa service-intervallen på första 100 mil och sedan efter 1000 mil, men så säger verkstaden efter 100-milsservice att nästa service är vid 1000 mil eller om ett år. Är då garantin förbrukad om man inte servar den ett år efter 100-milsservice (oavsett hur lite du kört ett år efter 100-milsservicen)?

Jag vet inte hur mycket det kan skilja sig på olika tillverkare, men jag har nånstans inbillat mig att det viktigaste för en hojs välmående och även för att garantin ska gälla är att man inte slarvar med intervallen, inte till hur lång tid det går mellan servicen.

Någon som kan det här bättre som kan upplysa mig?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja, om du inte når upp till antal km under året, så måste du göra årsservice för att garantin skall gälla. Det gäller alla märken och inte bara KTM
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Årsservice är alltid årsservice. :)
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
TS, misströsta inte. Tidigare trådar i ämnet har visat att nämnda fabrikat i praktiken inte tycks ha nån garanti. Du lär ha Silbersky i ryggen om du ska få ut nåt på garantin, eller en stor gnutta tur!
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag förstår att jag varit dåligt insatt i vad garantin har för villkor. För mig har "årsservice n" med olika kontroller av vätskor och diverse byten av oljor osv varit något jag känt att jag kan göra själv. Sedan har jag tänkt att det viktigaste för hojens välmående är att servas enligt mil-intervallen, och då kan verkstaden göra lite mer grundlig koll. Eftersom garanti aldrig varit aktuellt för mig förr om åren har det aldrig varit något jag forskat särskilt mycket om!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det stämmer att du måste serva 1 gång årligen oavsett om hojen körs eller ej. Så är det för så gott som alla tillverkare, de tröttnade på folk som mätarfuskade för att länga intervallen för service....

Men du har väl 2 års garanti så det blir ju bara en extra service hos KTM Åf. Sen kör du lämpligen hojen till mig för service.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
På en ny hoj kan det om man är intresserad av det också tänka på att maskinskademomentet i försäkringen ofta gäller 6 år/6000 mil. Kravet där är att hojen ska vara servad enligt serviceschemat - och det kan man ju göra själv utan problem. Men det är mycket lättare att påvisa om man har stämplad bok från auktoriserad verkstad.

Maskinskademomentet täcker mer eller mindre allt maskinellt och elektroniskt. På nyare hojar med mycket elektronik är nog chansen större än förr att man kan behöva utnyttja det. En ABS-enhet, en TFT-skärm, en ECU som ballar ur tex. Det är inga billiga grejer. Men - oftast håller det - och den mest ekonomiske sparar pengarna på ett konto istället och använder dem när det behövs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Försökringsbolagen tittar på servicedokumentationen och att den är fackmannamässigt utförd. Om den är gjord på "märkesverkstad" eller inte spelar ingen roll för dem.

Däremot - tänker man åberopa någon slags "utökad garanti" eller tom "goodwill" från tillverkaren, då gäller definitivt auktoriserad märkesverkstad, eftersom tillverkaren själv sätter villkoren.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det stämmer att du måste serva 1 gång årligen oavsett om hojen körs eller ej. Så är det för så gott som alla tillverkare, de tröttnade på folk som mätarfuskade för att länga intervallen för service....

Men du har väl 2 års garanti så det blir ju bara en extra service hos KTM Åf. Sen kör du lämpligen hojen till mig för service.

Helt rätt, gjorde precis så med min KTM.
100-milasevice, sedan blev det en årssevice.
Men sedan var ändå garantin över, och då servade jag själv, tyckte att 3800kr var lite väl mycket pengar för att byta olja och spraya ned bakfälgen med kedjeolja.

Och en del andra märken har längre "goodwill", som BrooklynS påpekar, och då får man välja om man vill vara med på det tåget, och då är det bara att acceptera serviceintervallerna, som i regel måste göras hos ÅF.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Försökringsbolagen tittar på servicedokumentationen och att den är fackmannamässigt utförd. Om den är gjord på "märkesverkstad" eller inte spelar ingen roll för dem.

Däremot - tänker man åberopa någon slags "utökad garanti" eller tom "goodwill" från tillverkaren, då gäller definitivt auktoriserad märkesverkstad, eftersom tillverkaren själv sätter villkoren.

Precis, men vad jag menar är att man får det enklare med en stämplad servicebok gentemot att själv påvisa att man skruvat rätt och gjort alla moment, speciellt om skadan handlar om en del av motorcykeln som skall ha någon form av åtgärd vid en viss service. Därav att ett försäkringsbolag kan argumentera att en hemmaservice inte är fackmannamässigt utförd. Med det sagt menar jag inte att momentet automatiskt inte gäller bara för att man servat själv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det stämmer att du måste serva 1 gång årligen oavsett om hojen körs eller ej.
Så är det för så gott som alla tillverkare, de tröttnade på folk som mätarfuskade för att länga intervallen för service....

Jahaja, då är det dags börja fundera lite över Blockets "Låga mil" på 9 år gammal hoj som inte rullat 1000 mil. :huvet Citat: Mätarställning: 750 mil ( dvs på mätaren :D )
Synd man inte kan se alla gjorda besiktningar av hojen hos TS.
Eller kan man det ?
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jahaja, då är det dags börja fundera lite över Blockets "Låga mil" på 9 år gammal hoj som inte rullat 1000 mil. :huvet Citat: Mätarställning: 750 mil ( dvs på mätaren :D )
Synd man inte kan se alla gjorda besiktningar av hojen hos TS.
Eller kan man det ?

En nio år gammal hoj har bara haft tre eller fyra besiktningar, första besiktning efter fyra år, sedan varannat. Under de första fyra åren kan det hinnas skruvas mycket, så vad som står på besiktningspappret är ingen säker uppgift.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
På en ny hoj kan det om man är intresserad av det också tänka på att maskinskademomentet i försäkringen ofta gäller 6 år/6000 mil. Kravet där är att hojen ska vara servad enligt serviceschemat - och det kan man ju göra själv utan problem. Men det är mycket lättare att påvisa om man har stämplad bok från auktoriserad verkstad.

Maskinskademomentet täcker mer eller mindre allt maskinellt och elektroniskt. På nyare hojar med mycket elektronik är nog chansen större än förr att man kan behöva utnyttja det. En ABS-enhet, en TFT-skärm, en ECU som ballar ur tex. Det är inga billiga grejer. Men - oftast håller det - och den mest ekonomiske sparar pengarna på ett konto istället och använder dem när det behövs.

Försökringsbolagen tittar på servicedokumentationen och att den är fackmannamässigt utförd. Om den är gjord på "märkesverkstad" eller inte spelar ingen roll för dem.

Däremot - tänker man åberopa någon slags "utökad garanti" eller tom "goodwill" från tillverkaren, då gäller definitivt auktoriserad märkesverkstad, eftersom tillverkaren själv sätter villkoren.

Precis, men vad jag menar är att man får det enklare med en stämplad servicebok gentemot att själv påvisa att man skruvat rätt och gjort alla moment, speciellt om skadan handlar om en del av motorcykeln som skall ha någon form av åtgärd vid en viss service. Därav att ett försäkringsbolag kan argumentera att en hemmaservice inte är fackmannamässigt utförd. Med det sagt menar jag inte att momentet automatiskt inte gäller bara för att man servat själv.

Det är väldigt passande att jag snubblade på den här tråden just nu. Jag har en årsservice bokad nästa vecka, men eftersom jag knappt startat hojen sedan förra årets service har jag gått och funderat på om jag skulle avboka den. Min garanti löpte ut förra året, men Maskinskadeförsäkringen har jag fortfarande 5 år kvar på. Även om det säkert går att argumentera att man gjort servicen själv och att det kan likställas med vilken verkstad som helst så finns det, åtminstone hos Svedea, ett krav på dokumentering av sagda service. Hur flexibla de är på den punkten eller i vilket format de önskar dokumentationen framgår dock inte.

Hur som helst kommer jag fortsätta serva min hoj på verkstad enligt bok så länge det finns önskemål om detta från försäkringsbolaget. Jag kör ju dessutom KTM och alla vet ju att de rasar i stort sett så snart man kör ut från handlaren, så det är väl lika bra att ta det säkra före det osäkra.

Maskinskada försäkring.jpg
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
F
En nio år gammal hoj har bara haft tre eller fyra besiktningar, första besiktning efter fyra år, sedan varannat. Under de första fyra åren kan det hinnas skruvas mycket, så vad som står på besiktningspappret är ingen säker uppgift.

Hur fifflar man med mätarna på moderna cyklar
:va

//Den ickefifflande novisen
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
F

Hur fifflar man med mätarna på moderna cyklar
:va

//Den ickefifflande novisen

Ingen aning, visst det är inte samma som att köra hastighetmätarvajern baklänges med skruvdragare längre, å andra sidan är hojen i exemplet ovan nio år, så den har nog inte allt för avancerad elektronik. Och på bilar har elektroniken inte stoppat någon, snarare gjort det enklare för både tjuvar och fifflare.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Min erfarenhet är att det när allt kommer omkring är väldigt många cyklar som rullar ett högst begränsat antal mil per år. Detta är grundat på min omgivning och människor jag stött på under drygt 30 års aktivt körande.

Jag skulle kunna utveckla detta men någorlunda kort åker(notera åker, inte kör)många ett par hundra mil om året, om ens det, och cyklarna blir stående ibland flera år utan nyttjande.

Som jag ser det är kategorin entusiaster som kör jorden runt och sedan manipulerar mätaren inför försäljning en högst begränsad skara människor.

Så sammanfattat tror jag rädslan för att en cykel som är 10 år med ett par tusen mil på mätaren i själva verket ska ha gått 17000 mil är överdriven.

Ber TS om ursäkt för urspårningen...

Mvh
Micke
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Olja ska bytas årligen eftersom den oxiderar.

Och med det sagt så är det en regel som jag själv bryter emot utan att jag känt någon oro eller fått problem. Ännu...

Antagligen påverkas det nog i praktiken ganska mycket av hur fordonet förvaras.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Olja ska bytas årligen eftersom den oxiderar.

Och med det sagt så är det en regel som jag själv bryter emot utan att jag känt någon oro eller fått problem. Ännu...

Antagligen påverkas det nog i praktiken ganska mycket av hur fordonet förvaras.

Det tror jag också på, förvaringen kan spela stor roll för kondensbildning mm.
Köpte nyss en farkost som var servad "by the book" tyckte tidigare ägaren.
En 2008:a som är uttagen 2010, och då gjordes leveransservice.
Sedan har den bara gått drygt 300 mil, så han tyckte väl att nästa service skulle vara då, oavsett tidsperspektivet.
En i övrigt mycket trevlig herre, som helt verkade sakna kunskap i ämnet.
Kunde inte ens bli irriterad på honom, utan bytte olja istället.

Servicebok_resize.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Min erfarenhet är att det när allt kommer omkring är väldigt många cyklar som rullar ett högst begränsat antal mil per år. Detta är grundat på min omgivning och människor jag stött på under drygt 30 års aktivt körande.

Jag skulle kunna utveckla detta men någorlunda kort åker(notera åker, inte kör)många ett par hundra mil om året, om ens det, och cyklarna blir stående ibland flera år utan nyttjande.

Som jag ser det är kategorin entusiaster som kör jorden runt och sedan manipulerar mätaren inför försäljning en högst begränsad skara människor.

Så sammanfattat tror jag rädslan för att en cykel som är 10 år med ett par tusen mil på mätaren i själva verket ska ha gått 17000 mil är överdriven.

Ber TS om ursäkt för urspårningen...

Mvh
Micke

Jag tror du har helt rätt. Antalet motorcyklister som kör mer än 2-300 mil på en säsong tillhör nog minoriteten. Själv brukar jag ligga någonstans mellan 3-500 mil på en säsong, men i år har hojen inte rullat en meter.

Det var nästan lite pinsamt att boka årsservicen när jag frågade om de hade mätarställningen vid förra servicen i systemet, och det visade sig att jag kört 15 mil sedan dess. Till saken hör att jag har ca 12 mil till verkstaden. :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top