Ryker vid start.(KTM 640 LC4)

Krille1977

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2020
Ort
Nacka
Hoj
KTM 640
Hej, är lite ny på forumet så ursäkta om jag lägger in detta fel.

Jag skulle behöva lite hjälp av någon med erfarenhet då jag är lite oviss vad som är problemet.
Kort(lång????) redogörelse för min mekhistoria:
Har haft min KTM 640 LC4i ett halvår och den har gått bra, då jag plötsligt får:
1. Total Vattenläcka in i motorn med chokladmilkshakeolja som resultat.
2. Jag total renoverade vattenpump.
3. Inser att det knappt har varit något spel på ventilerna och ställer dessa efter spec. Och byter ett ventilarmslager.
4. Sätter ihop allt, och efter två oljebyten och lite varmkörning i mellan är oljan härligt ren och röd. Och hojen går bra.

Men till min fasa så fortsätter hojen att dricka Ca 1dl per 7-10mil. Och vit-rycker vid omstart. (Något jag trodde till en början hade med att motorn fortfarande tömde ut det sista vattenresterna i ventiltoppen sedan haveriet.)
Det läcker även ur kylar dräneringslangen vid Uppvärmning och bubblar. (Har inte heller sätt att fläkten har gått igång någon gång.)

Mina teorier är följande
Att jag:
1. Har missat lite när jag monterade packboxen till vattenpumpen och att jag har vikt packningenI inåt och därmed fått ett litet läckage kvar.
2. Att jag till råga på allt har blåst topplocks packningen. (Verkar ju helt osannolikt att den också går i samma veva.)
3. (Minst troliga) Att det fortfarande ventileras ut lite vatten från tidigare haveri och att vattenförlusten beror på avkokning pga. El/fläkt fel. Eller läckage.

Frågor:
• Finns det något fiffigt sätt att avgöra om det är 2. Cylinder läckage? Provtryckning? Skulle liksom vilja släcka det alternativet innan jag river pumpen igen..
• Är det troligt att det har blivit annat fel som inte jag har tänkt på då jag hann köra 3 km med vattenhaveriet?
• Finns det fler teorier som inte jag har tänkt på?

Är super tacksam för eventuella tankar tips och råd på felsöknings metoder. Och jag håller tummarna att det är något mindre fel. Skulle vara kul att åka lite på den också och inte bara skruva...

cheers
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att det bubblar i kylslangen betyder att du får in kompression från förbränningsrummet i kylsystemet. Skev topp, eller dålig topplockspackning/inte rätt åtragen topp. Det är nog orsaken till att det även ryker vitt vid uppstart, eftersom kylvatten letar sig ner i förbränningsrummet samma väg som kompressionen läcker ut.
Det förklarar inte varför den drar olja dock.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, men jag tolkade det som att detta var något kortvarigt.
Men det är klart... Vatten i oljan och vatten i förbränningsrummen kan ju ha lett till slitage som gör att det inte tätar och därmed drar olja.
En ordentlig rivning av motorn är nog på sin plats tyvärr.
 

Krille1977

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2020
Ort
Nacka
Hoj
KTM 640
Tack snälla för snabba svar!
Måste klargöra att jag inte nämnt att den drar olja. Den drar ingen olja.

Och Skulle vilja förtydliga gällande att ”vattnet bubblar” så gör den inte det med lock av och inga avgaser eller olja i vattnet heller. Det som händer är att när den blir varm verkar det bli övertryck och det kommer ut lite i dräneringsröret.

Men håller med att det låter som otät top... Suck... hur kan det hända samtidigt. Att det var vatten pumpen som orsakade första är ingen tvekan om det var tydligt på slitaget och att den håller (delvis) tätt.

Tack än en gång!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla vattentempen när den är helt varm. Ta en stektermometer och stoppa ner i kylaren bara. Om den inte ligger nära 100c typ ligger på 85-95c så lär de va toppackningen som är otät. Om den däremot ligger på 100-107c så lär vattenpumpen va väck. Cylinder och topp på vattenkylda enstånkor brukar aldrig/sällan spricka eller bli skeva så byt bara packning.Packningen måste efterdras de fuskar många med och då får man dessa problem.
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Testa att byta kylarlocket. Det är inte helt ovanligt att KTMs lock börjar läcka. Eller testa ett med lite högre tryck, andra KTM av cross eller enduro, även Husaberg och nya Husqvarna borde ha lock av samma storlek.
 

Krille1977

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2020
Ort
Nacka
Hoj
KTM 640
Tack igen,
Åmotar’n
Locket hållet tätt än. Det har jag haft span på.

Boost 3
Att testa med termometer hade jag lite funderingar på. Men skulle vilja fråga en möjligen dum fråga. Hur du gör när du får in Termometersonden den när den är så varm. Senast fick jag till den klassiska fontänen, när jag hade lite bråttom..

Ska man gå på så snart den har lugnat sig något? Är det inte risk att man får fel avläsning då?
Ska man smyg öppna för att sänka trycket?
Eller tråckla ner den via dräneringshålet?

Låter super om det inte behöver betyda att allt har skevat sig eller spruckit, håller tummarna för det.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tack igen,
Åmotar’n
Locket hållet tätt än. Det har jag haft span på.
Jaså?Du skriver ju att den trycker ut vatten genom dräneringsslangen.
Gör den det har du antingen defekt kylarlock eller så bygger den tryck genom trasig toppackning eller sprucken topp tex.
Det är enklast att prova ett annat kylarlock först...
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Du har inte kvar luft någonstans i kylsystemet. Kvarvarande luft expanderar och trycker ut lite vatten. Har du fyllt på med nytt vatten så innehåller ju det en massa lösta gaser.
Prova med att luta cykeln fram och tillbaka efter varmkörning.
Annars brukar det lösa sig av sig självt med tiden bara man efterfyller hela tiden.
 

Krille1977

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2020
Ort
Nacka
Hoj
KTM 640
Busaberg
Asså, jag hade inte riktigt reflekterat över kylarlocks funktionen och dess mekanism men förstår nu 100% vad du menar. Ska kolla den.

Blomsterhondan
Tänkte samma, då jag toktömde hela systemet för rengöring. Men Magkänslan säger att det är lite mycket som försvinner.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om den inte kokar eller har byggt upp tryck i systemet så kan man öppna kylarlock försiktigt öppna lite så tryckert släpps ut och öppna helt efter det. Om den kokar så blir de svårt såklart. Om man lyckas få upp locket innom 1 min så blir de rätt avläsning med stektermometer. Om du tömt kylsystemet helt så är de viktigt att få ur all luft.
Fyll fullt med kylarvatten och på med lock lägg ner hojen helt på sida åt båda håll och efterfyll. Upprepa nerläggning helt på sida tills styret tar i backen ett par ggr.
 

Krille1977

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2020
Ort
Nacka
Hoj
KTM 640
Sprucken topp

Halloj igen,
Ursäkta att svar har dröjt på vad som var fel. det har dock varit en del jobb kring detta.
Har rivit och satt ihop cykel tre gånger utan att få till det.
Total renoverat vattenpump, byt topplocks packning skruvat allt efter verkstadsmanualen. men efter start är det vatten i oljan igen.

Nu tredje gången gillt skickar jag in toppen på slipning (trots att jag tycker att den ser hyfsad ut) och han som ska göra det hittar då en lite spricka inunder en av ventilerna.

Så nu till några följd frågor:
1. Är det ide att titta på renovering, låter som sprickan ligger lite dåligt till..
2. Om renovering är ett alternativ, finns det några tips på mek i STHLM området.
2. Vart hittar man en begagnad som inte kostar skjortan. Forum? Skrotar? etc.

Asså vist det var lärorikt och till vis del roligt att lära sig meka hojen, men nu är jag bra less på den.
Hoppas någon har lite leads på nästa steg.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kolla med Boris här på format om han har någon rasad motor med skaplig topp på hyllan.

Annars finns ju ful meck.

Lägg toppen i vatten med oxalsyra o skölj noga sedan montera ihop o häll i motor svets i kylar vattnet o kör varm efter bruksanvisning o funkar det så antingen kör eller sälj oavsett har det inte kostat mycket..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla på ebay efter en topp innan någ provar svetsa. Jag är osäker på hur de går svetsa i den toppen för de kan ha underliga legeringar som är svårsvetsad.
 

Krille1977

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2020
Ort
Nacka
Hoj
KTM 640
Jag kollar med Boris, super tack för tipset.

Ang ful mek: intressant problemlösning, men det ”kanske” det var precis så jag hamnade med min spricka efter bara en veckas effektivt körning. Ingen rolig början på ett ägande. Mao inget jag skulle utsätta någon annan för. När jag lämnar vill jag att det ska vara sjysta grejer. Men tack för upplysningen att det finns dom som gör så. Passar på att fråga om man kan genomskåda en sådan lagning (till framtida köp)? Blir det rester i kylare? Andra indikationer?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kolla med Boris här på format om han har någon rasad motor med skaplig topp på hyllan.

Annars finns ju ful meck.

Lägg toppen i vatten med oxalsyra o skölj noga sedan montera ihop o häll i motor svets i kylar vattnet o kör varm efter bruksanvisning o funkar det så antingen kör eller sälj oavsett har det inte kostat mycket..

Men om du ska sälja så bör du upplysa köparen om vad du gjort, och varför.
Eller finns det dom här som kan tänka sig att sälja "skit" till en ovetande köpare? :va
Det var kanske så den här hojen hamnade i tråden från början...
 

Krille1977

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2020
Ort
Nacka
Hoj
KTM 640
Boost, jag ska absolut försöka hitta en ny, förstod från tidigare tråd att man bör hitta en komplett ink ventil lock/kåpan (ursäkta lingot, novis mek) att dom är gjorda i par. Jag förstod dock inte riktigt varför. Tänk om jag vill byta lagren då? Då hamnar jag väll i samma situation? Aaaah! Eller är det toleransen mellan paren som kan vara så off att dom riskerar att klämma?
Borde inte det gå att mätta sig fram, eller? Så botten och toppen utgör höjden för lagret/lagren?
Är det bara stift lagret som är känsligt eller även kullagret?
 

Krille1977

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2020
Ort
Nacka
Hoj
KTM 640
Men om du ska sälja så bör du upplysa köparen om vad du gjort, och varför.
Eller finns det dom här som kan tänka sig att sälja "skit" till en ovetande köpare? :va
Det var kanske så den här hojen hamnade i tråden från början...

Sorry om det lät fel, det var ju tänkt som hjälp. Men det känns som ”ful lagning” var något som inte riktigt håller. Men det kanske det gör..?? Vad vet jag.

Och nej, jag tror inte det var det som hände mig, ventil spelet var noll när jag började öppna härligheten. Så jag drar mina slutsatser till att jag körde den för varm utan att ha haft koll på det. Hade jag vetat mer innan så hade jag varit mer observant på den ryckiga gången på låga varvtal.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top