Lång skadehantering, dålig kommunikation, missade skador

pumrel

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2020
Ort
Linköping
Hoj
KTM 1190 Adventure R
Jag vill höra med er om vad ni tycker om hantering av mitt försäkringsrände. Jag är ganska upprörd och behöver lufta mina känslor.

Jag ramlade omkull på min KTM 1190 Adv på en grusväg i juni. Det var ganska låg hastighet men olyckligt fall då hojen hoppade till på en upphöjning och lade sig på sida så det blev ändå ganska kraftigt fall. Vid första blicken såg man inte någon riktig skada på hojen förutom skrapade plastdelar och kraschbågar.

Jag kontaktade direkt Svedea som godkände ärendet och därefter skrev jag till verkstaden Automästarna i Linköping. Det var 15/6, besiktning och pappren hade de inte skickat in förrän 15/7. Jag var tvungen att åka dit för att få lite mer information och fick ta reda på att den som besiktade motorcykeln missade att styrstoppet gått avvilket jag själv kom på (och är ingen mekaniker) och skrev till dem i första mejlet. När jag påpekade att karosserin är sned (bild) sade han bara att det sannolikt varit så även innan.

De skulle beställa delar som inte kommit än. Under tiden åkte jag till Tjeckien där jag gjorde servis på hojen hos KTM och upptäckte att även elementet har böjda öglar. Det var inte ens på listan av delar som de beställde. Jag undrar nu hur ska jag lita på dem och hur de egentligen besiktat motorcykeln.

Vad ska jag göra? Ska jag gå till någon annan verkstad? Är det normalt att det tar så länge? De kanske har en duktig mekaniker som kommer att göra sitt jobb bra och notera flera skador men så länge har jag haft bara ångest på grund av dem.

TL,DR Jag har tappat förtroende i verkstaden där man hanterar mitt skadeärende då man har missat några skador på hojen, det tar för länge och de kommunicerar dåligt.

20200831_223225.jpg20200831_223145.jpg20200831_222815.jpg
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tag foton på en hoj som inte har skador och skicka dem tillsammans med bilder på det skadade på din hoj både till försäkringsbolag och reparatör.

Reparatören vill bara ha ut sin schablon så snabbt som möjligt och vill inte ha en övervintrande surdeg.Var kortfattad, objektiv och korrekt. Stå på dig - annars gör någon annan det.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Berätta: vad var det som fick dig att inte lämna hojen till den auktoriserade verkstaden Beviks, utan till en slags "allbilsverkstad" - med betoning på bil?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Berätta: vad var det som fick dig att inte lämna hojen till den auktoriserade verkstaden Beviks, utan till en slags "allbilsverkstad" - med betoning på bil?

Ja det är ju lite fördelen med just Svedea, att man i princip alltid får välja verkstad inom rimlighetens gränser, dvs att välja en KTM-auktoriserad verkstad i detta fall bör absolut inte vara något problem gentemot Svedea.
 

pumrel

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2020
Ort
Linköping
Hoj
KTM 1190 Adventure R
Berätta: vad var det som fick dig att inte lämna hojen till den auktoriserade verkstaden Beviks, utan till en slags "allbilsverkstad" - med betoning på bil?

Det är tyvärr så att Beviks inte är aurktoriserad på KTM längre. Jag var hos dem och frågade.
 
Last edited:

pumrel

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2020
Ort
Linköping
Hoj
KTM 1190 Adventure R
Tag foton på en hoj som inte har skador och skicka dem tillsammans med bilder på det skadade på din hoj både till försäkringsbolag och reparatör.

Reparatören vill bara ha ut sin schablon så snabbt som möjligt och vill inte ha en övervintrande surdeg.Var kortfattad, objektiv och korrekt. Stå på dig - annars gör någon annan det.

Tack för ett sakligt svar. Jag måste nog troligen hitta någon med likadan men oskadad hoj som skulle var snäll och ta bilder åt mig. Det var ett jättebra förslag. Men visst är det så att jag också måste godkänna reparationer efter den gjorts eller?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du kommer märka att verkstadsärende på KTM kan dra ut länge på tiden... I övrigt så nej jag hade inte litat på verkstan som enligt mig inte gjort vad de ska. Du kanske vill sälja din hoj i framtiden eller byta in den. Tror du en handlare eller privat köpare kommer handla din med diverse krökta fästen eller en som är hel och fin?

Måste finnas andra auktoriserade KTM verkstäder i närheten.

Hur fasen kan man hävda att ett fäste är snett från början... :död
 

Automästarna

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2020
Ort
Linkoping
Hoj
Suzuki GSX-S1000
Ett mynt har två sidor.

Här kommer vårt senaste svar från oss:
-------- Ursprungligt meddelande --------
Ämne: Re: Fråga från en kund
Datum: 2020-09-03 11:44
Avsändare: bokning@automastarna.se
Mottagare:

Hej Petr .
Dina delar kom idag från lelles . vi kan boka in den i nästa vecka . Vi kommer att prata med dej om detta ärende när du kommer in . Vi har sett att du far med osanning på nätet om vissa detaljer ang ditt fall . Din mc kom i som ett skadeärende till oss . Vi räknade på skadan samma dag som den var bokad , vi riktade till styret så att du kunde köra på den under tiden som vi behövde för att sammanställa skadan . Du kom tillbaka för att få en extra justering på styret då du tyckte att det var fortfarande lite snett det åtgärdade vi samma dag som du kom tillbaka med den, vi sände även då ett sms att den var klar samma dag att du sedan inte hämtade den samma dag är inte vårat fel . Du har kunnat köra mc under hela tiden så du har inte varit drabbad av något stillestånd på din mc. Tyvärr så är ställtiderna på att få delar mycket lägre en i vanliga fall men i ditt fall så har du kört på din mc under hela tiden. Du har även varit på lång semester med den så den har inte begränsat dina möjligheter att nyttja den fullt ut. Våra mekaniker är utbildade på KTM så det kommer inte att vara något problem med att skruva ihop denna mc . Dom flesta mc verkstäder har i hög säsong ca 4 veckor fullbokat innan dom ens kan kolla på en skada . Att vi missade skadan på kylaren var oturligt med det kan hända . Där i mot så hade vi sett det vid monteringen av dom nya delarna och då fått gjort ett tillägg på din skada . Vi kan montera på dom nya delarna nästa vecka på torsdag . Lämnas kl 8,00 eller dagen innan senast kl 16,45 .

---
Med vänlig hälsning
Jörgen Davidsson
Automästarna
 

Automästarna

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2020
Ort
Linkoping
Hoj
Suzuki GSX-S1000
Ursprungligen arbetar vi med motorcyklar och har sedan 2013 utökat med
Sportbilsverkstad | Allbillsverkstad | ATV
Auktoriserad mc verkstad på Aprilia, Moto Guzzi, MV Agusta, Suzuki, Quadro, Piaggio,
Detta är inte reklaminlägg utan endast information om vad som är rätt källinfo och fel som publiceras av flera här som inte känner till vad vi arbetar med.
Våra mekaniker har gått auktoriserade utbildningar för dessa märken under årens lopp.
BMW, KTM, Ducati, Kawasaki, Yamaha, Honda, Suzuki, MV Agusta, Moto Guzzi, Aprilia, Victory, Harley Davidson

Alla är varmt välkomna hit och får en kopp kaffe och kan se vad vi sysslar med.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Att det kommer ytterligare skador efter man börjat riva är inga konstigheter då man vid vanlig skadebesiktning kanppast river hela hojen.
Hade själv en r6 som skulle bli repad tills de efter nedmontering såg att svingen var sned och då blev det inlösen :(
 

pumrel

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2020
Ort
Linköping
Hoj
KTM 1190 Adventure R
Att det kommer ytterligare skador efter man börjat riva är inga konstigheter då man vid vanlig skadebesiktning kanppast river hela hojen.
Hade själv en r6 som skulle bli repad tills de efter nedmontering såg att svingen var sned och då blev det inlösen :(

Det skrämmer mig. Jag hoppas att det inte blir så i mitt fall. Om man inte är ofta med en olycka så vet man knappast hur ett skadeärende hanteras och hur pass nogrann är första besiktningen. Jag är glad att det går framåt nu.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det skrämmer mig. Jag hoppas att det inte blir så i mitt fall. Om man inte är ofta med en olycka så vet man knappast hur ett skadeärende hanteras och hur pass nogrann är första besiktningen. Jag är glad att det går framåt nu.

Ganska sällan det är flera besiktningar då långt ifrån alla hojar är körbara efter en vurpa. Om det är en ordentlig krasch måste de plocka isär hojen för att se vad som är skadat men i ditt fall valde dom ju att göra en "lättare" besiktning först och kunde omvärdera detta när de väl skulle fixa hojen. Måste säga att jag tycker de var schyssta som fixade så du kunde köra under en del av tiden. Jag har aldrig kunnat/fått göra det vid någon av mina olyckor.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top