Jag testade 4 olika ställ i långsmala storlekar, mina åsikter!

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag testade olika ställ i långsmala storlekar, mina åsikter!

För ett antal år sedan köpte jag mitt första skinnställ. Ett Dainese Avro Div v1.

Jag är 181cm/74kg och på handlares inrådan blev det storlek 48. Det satt tight överallt, men "det töjer sig" som det så fint heter.

Tyvärr var det nog en storlek för litet i omfång och ett par storlekar för kort. Hur mycket jag än försökte töja det, så fick jag ordentligt ont i knäna, lite ont i axlarna och tyckte det var något för tight över bröstet. Jag prövade en kompis likadana ställ i storlek 50. Nu blev bröstomfång och ärmlängd bra, men det gjorde fortfarande ont i knäna efter en stunds körning.

Medan jag satt och sökte runt kring olika tillverkas passform fick jag reda på att det finns långsmala storlekar! Men det är inte något som alla tillverkare gör och sällan något som handlare har på hyllan. Vad jag hittade så hade Alpine Stars detta förut men har slutat. Dainese har två långsmala modeller (men endast delade) och Held har helställ, delat och separat byxa+jacka i långsmala storlekar. Det är möjligt fler tillverkare gör långsmalt, men inte vad jag sett.

I år fick jag äntligen tummen ur till att testa, så jag började åka runt i Göteborgsområdet till de olika handlarna. Hos Johans MC ville man sälja på mig 48/50 en gång till och de kunde inte ta in långa storlekar. Elitmc (bike göteborg tidigare) hade bara Alpine Stars i vanliga storlekar, så det gick också bort. Handelsboden hade inga rejsiga ställ på sin hemsida alls, så åkte inte dit. Slutligen hamnade jag hos SMX-sports (Honda) som direkt förklarade att jag skulle ha långsmala storlekar och till och med hade ett Held Spire i 102 på hyllan!

Det stället var inte riktigt vad jag sökte, men det satt mycket bättre än något annat jag testat. Så de hjälpte mig att ta in några Held-ställ på test och så la jag själv en order rakt från Dainese.

Här nedan är mina erfarenheter av de olika skinnställ jag testade, hoppas det ska kunna hjälpa någon mer. Kanske inte med exakt passform, men med en uppfattning om hur de är i jämförelse till varandra. :)

Held Spire strl 102
spire.jpg
Detta var det första stället jag testade. Ett enklare skinnställ för 6500kr Mycket bättre passform än de 48/50-ställ som jag prövat tidigare. Tyvärr kändes det av att det var billigare jämfört med mitt gamla Dainese Avro Div. Upplevde det som att det var mycket stretchmaterial i förhållande till skinn och att det sparats lite på skydden. O andra sidan gjorde mängden stretch att det satt väldigt mjukt och följsamt.

Då jag egentligen var ute efter något mer påkostat gick jag vidare, men letar man efter ett enklare ställ kändes det väldigt behagligt.

Dragkedjan i midjan är samma YKK som för Held Yagusa. Långsmala storlekar finns endast i färgkombinationen svartvitt.


Dainese Avro Div v2 strl 98

avro.jpg
Dainese och Held har inte samma storlekar för långsmala.
Men min upplevelse är att Dainese 98 motsvarar Held 102 väldigt väl.

Känns riktigt bra överlag, bättre rörlighet i axlarna än med Held-ställ, men skydden är av ett hårdare material som inte formar sig lika mycket. Ska man gnälla på något med passformen så är låren något för breda för mig. Perfekt längd på ärmarna.

På mig hamnar knäskydden lite snett, så jag får inte så jämn belastning över knäna som jag vill ha. Känns som Dainese har den tveklöst bästa dragkedja i midjan. Grövst, lackad och enklast att dra runt. Även jackan har en grövre dragkedja än Held.

Kragen är i skinn, är man känslig är det nog skönt att ha en buff. Muddarna på ärmarna är i skinn. Det finns en läpp av skinn som ska ligga över dragkedjan. På just mitt exemplar är ena läppen lite felsydd, så dragkedjan ligger an något mot armen. Nog inget som stör vid faktisk körning.

De viktiga dragkedjorna i midjan och till jackan är YKK. Resten (armmuddar, fickor, gylf etc) är Opti. På mitt gamla Avro Div V1 märktes detta genom att dragkedjan i gylfen gick sönder efter något år.

Byxorna har en extra dragkedja vid vaden, så om man har större vader kan man välja att öppna den och har man mindre så kan den vara stängd. Smart. Heldställen är alla ganska tighta längs vaderna. I midjan har de en traditionell tryckknapp.

Innerfickan är inte så djup som man hade önskat, även om öppningen är lagom stor. Den rymmer inte min iphone 7+ utan våld. Jackan har också två ytterfickor som man kan öppna för ventilation. Dessa fickor går att använda som förvaring, men rymmer inte mer än möjligtvis en liten nyckelknippa, så nog bäst att lämna den till ventilation.

Jackan har en liten raceknöl på ryggen. Den är liten nog att inte vara i vägen (eller göra någon positiv skillnad) men ser ganska trevlig ut, utan att störa. Lagom posörfaktor.

När jag jämför mitt gamla v1 med v2, så kan jag se följande. Ventilationsfickorna är en ny funktion. Innerfickan är marginellt större. v1 har en störande grov söm över knäskyddet, den är borta på v2. Bra! Ärmmuddarnas dragkedjeskydd känns något trevligare på v1. I övrigt känns det mesta samma.

Stället går endast att välja i svart för långsmala storlekar.


Dainese Laguna Seca

laguna-seca-4-2pcs.png

Detta stället finns också i lång/smal storlek, tyvärr testade jag det aldrig, men enligt Lelles är det inte riktigt lika tight/slim som Avro Div i passformen. De sa också att det ska använda samma skydd som i Avro, men att de är justerbara. Så det är möjligt ett Laguna Seca hade kunnat få knäskydden att sitta helt rätt på mig.

Finns endast i svart.

Held Yagusa strl 102
yagusa.jpgyagusavit.jpg

Stället är något kortare i ryggen och lite stelare över axlarna än Dainesen, så när man viker sig dubbel över hojen är man inte fullt så rörlig, åtminstone inte i ett splitter nytt otöjt ställ. Ärmlängden är okej, men hade gärna fått vara 0.5cm kortare om man ska vara petig.

Skydden i stället känns bättre. De går att justera position på och själva skydden är memory foam-aktiga och formar sig något efter kroppen. Stället har också ett inbyggt level 2 ryggskydd som känns bra och verkar sitta på plats. Finns också ett litet skydd för svanskotan och fickor för bröstskydd (men inga inkluderade).

Muddar vid hals, ärmar och ben är ett mjukt neopren-material, mjukt och skönt. Snällare än på Dainese. Däremot är stället ganska tight vid muddar för armar och ben, troligen något som töjer sig. Samtliga dragkedjor är YKK. Byxorna fästs med både en metallhake och en traditionell tryckknapp i metall. Stället använder en kombination av känguru-skinn och ko-skinn, så lite fancy.

Innerfickorna är större, rymmer min mobil utan några konstigheter. Det finns dubbla dragkedjor fram på jackan, öppnar man den yttersta har den inre en ventilationsmesh, så tanken är att man ska kunna köra med det lite öppet. Inte dumt.

I videon visas de dubbla dragkedjorna för ventilation. Ska vara inspolat, men annars börjar det vid 1:53.

Om jag fick ändra något hade jag gärna sett en lackad dragkedja i midjan, som på Dainese, istället för den något vassa/riviga som sitter där nu. Med det sagt går inte dragkedjan mot kroppen, så det är bara att det känns trevligare när man drar runt den.

Stället finns antingen i svart eller svartvitt. Personligen hade jag gärna haft lite vitt på stället, men tycker den färgkombinationen ser trist ut.

Held Slade strl 102
slade.jpg
Samma ställ som Yagusa, fast i helställsvariant. Det som skiljer är att det har stor raceknöl, är perforerat samt att ryggskyddet går längre ner än vad det kan göra i jackan på Yagusa. (Tänkte man promenera runt med jackan hängades bakom sig kommer det långa ryggskyddet att böja jackan mer bakåt än neråt!)

Längdmässigt är stället 2-3cm kortare, men det kompenseras med mer stretch i ryggen. Resultatet blir att det känns lika långt som Yagusa mellan rumpa och axlar när man ligger dubbelvikt, men man får något mer rörlighet i axlarna eftersom stretchen kan sträcka mer diagonalt över ryggen.

Stället har samma ventilation med en yttre dragkedja och en inre med mesh. Fast här finns det två dragskor på den yttre dragkedjan, så det går att ventilera bara naveln om man så skulle vilja.

Det här stället går endast att få i svart på långsmala storlekar.

Held Safer 2 + Held Grind 2 strl 102
safer.jpg
grindrod.jpg
(Finns även i helsvart, men jag får inte bifoga fler filer!)

Det här är separat jacka och byxxa ur samma serie. Mer flashigt street-stuk än race. Passformen är annorlunda mot Yagusa/Slade. Jackan är både större i omfång och längd. Ärmlängd och byxlängd är ungefär samma som till Yagusan. Jag uppfattar som att byxorna är något tightare i midjan än Dainese och Yagusa.

På mig blir resultatet att jag antingen får ha byxorna i samma höjd som ett par jeans, vilket blir obekvämt när man böjer sig framåt på hojen. Eller så har man byxorna i samma höjd som på Yagusan, men då blir jackan för lång och bred, så när man böjer sig fram veckar den sig. Ingen bra passform på mig. Jag prövade att ha jackan i 50, men det gjorde inget bättre, kanske hade 102 + 48 varit okej, men då hade ärmarna blivit korta och jackan för kort för att ha lös. Svårt.

Knäskydd, axelskydd och armbågsskydd är samma som i Yagusa/Slade. De går också att justera, en liten detalj här är att skydden ligger i tygpåsar som sedan sitter med kardborr, medan Yagusa/Slade har kardborr rakt på skydden. Det medföljer inget ryggskydd, men det är förberett med en ficka för det. Inte heller finns skyddet för svanskotan i byxorna.

Både byxa och jacka har dubbla dragkedjor för att fästas ihop. En för street och en för race. Streetdragkedjan går nästan hela vägen runt och sitter fast i stretch på byxorna. Racekedjan är precis samma YKK-dragkedja som på Yagusa och Spire. Går hela vägen runt.

Jackan har två stora vanliga fickor, samt en enorm vattentålig ficka som man kan ha jättemobiler i. Det finns två utvändiga fickor på jackan. Det finns också två kardborrband i sidorna för att kunna spänna jackan nedertill. Precis som Held/Yagusa finns samma dubbeldragkedja fram på jackan för ventilation.

Byxorna har en framficka samt två ventilationsöppningar. Jag gillade inte framfickans placering, skulle nog inte vilja lägga något där. Tyvärr har byxorna en konstig trekantig plastknapp i midjan, något jag inte gillade alls jämfört mot Yagusa eller Avro Div.

Även detta ställ kör med neoprenmaterial till muddar och YKK-dragkedjor genomgående.

Jackan har en halvstor raceknöl. Större än Dainese men mindre än Slade. Passformen ser inte helt bra ut och jag önskar att de hade struntat i den. Stället går att få i en gråsvart färg eller röd-vit-svart. Personligen tycker jag den streetiga-stilen känns lite för mycket. Posörigt utan att vara äkta.

Vad blev det till slut?
Held Yagusa!

Till att börja med gick Safer/Grind-combon helt bort, då den inte satt bra alls. Kvar blev valet mellan Avro Div v2, Slade och Yagusa.

Vilket ställ som hade bäst komfort varierade en del mellan Held och Dainese. Det som jag tyckte var störst skillnad var att Held hade skönare knäskydd och Dainese hade bättre rörlighet i axlar samt lagom längd på ryggen. I valet mellan detta föredrog jag Held, då det största problemet med mitt gamla Dainese Avro Div v1 i 48 var knäsmärtor.

Övriga skillnaderna i komfort var att Dainese dragkedja i midjan är bättre. Sitter bättre, är lättare att dra runt och känns lite säkrare då den är grövre. I gengälld har Held-stället skönare muddar i hals och ärmar, samt bättre passform och material på skydden.

Nästa val blev mellan det delade Yagusa eller det hela Slade. Då jag kör mest på gata och har en lång säsong kändes Slades perforering som ett dumt val. Den stora rejsknölen är inte helt praktisk då jag kör mycket med ryggsäck.

Hade jag valt bara baserat på utseende, så hade det blivit Dainese Avro Div v2 eller Laguna Seca. Tycker inte Held får rätt linjer eller färgfält på sina ställ. Men mina vänner tyckte att Yagusa såg bättre ut än Slade åtminstone, så alltid något.

Prismässigt så är Held Spire billigast för 6500kr. Sen kommer Avro D2 för runt 10.000kr, och Yagusa, Slade samt Safer+Grind ligger på runt 12.000kr.
Det går så klart att få tag på dem något billigare om man letar, men prisförhållandet är troligen det samma.

I skrivande stund har Dainese rabatter på sin hemsida och Held kör en cashback-kampanj om man köper från auktoriserad handlare.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för redogörelsen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Gött med tester som dessa. Har själv svårt med storlek. Måste ha små plus kort version. Hittat bra hos Rukka för en gångs skull.

Om du inte vet redan så har Held måttsydda versioner av alla sina ställ tror jag. Kostar bara några tusenlappar mer än standardstorlekarna. :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En kompletterande fråga, vet du vilken nivå det är på skydden?
Att ryggskyddet är level 2 får man förutsätta år 2020 men hur är det med resten?
EN1621-1 eller 2 säger ju inget om nivån, endast att det är ryggskydd eller andra skydd.
Märkligt att de flesta tillverkare smyger med sån information, idag kan det ju inte skilja många kronor mellan level 1 och 2 så varför ens fundera på att sätta i något annat.
Den nya standarden från 2020 kommer att göra det ännu svårare att bedöma enskilda skydd i ställen.
Jag roade mig med att fråga Dainese och svaret var CE EN1621-1 & 2 utan vidare info.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
En kompletterande fråga, vet du vilken nivå det är på skydden?
Nej, vet inget mer än vad som står på produktsidorna tyvärr.

Mig veterligen använder Helds Safer, Grind, Yagusa och Slade gröna sas-tec skydd. Dessa säljer de även löst.
https://shop.held.de/en/protectors/ancillary-protectors/?p=1
Tyvärr säljer Held sas-tec-skydd som är både lvl1 och lvl2.

Vad gäller Dainese hävdade lelles att det var samma skydd på Avro Div och Laguna Seca, men på produktsidan skrivs CE-märkningen ut något annorlunda. Någon nivå kunde jag inte se för någon av dem.

Skulle du hitta mer info får du gärna dela med dig.

Att ryggskyddet är level 2 får man förutsätta år 2020 men hur är det med resten?
Personligen förutsätter jag ingenting när det gäller inbyggda skydd. Att ryggskyddet kändes bekvämt, satt på plats och var level 2 var över min (låga) förväntan!
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tittade på Held,s sida och det var lite blandat level 1 & 2, som vanligt.
Man måste nog tyvärr antingen specificera vad man vill ha för nivå eller plocka ur o titta vad det blev.
Jag blev helt klart sugen på ett Held onepiece i storlek 110, men det får vänta till nästa säsong.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag tittade på Held,s sida och det var lite blandat level 1 & 2, som vanligt.
Man måste nog tyvärr antingen specificera vad man vill ha för nivå eller plocka ur o titta vad det blev.
Jag blev helt klart sugen på ett Held onepiece i storlek 110, men det får vänta till nästa säsong.
Jag mailade och frågade vad som sitter i Yagusa, får se om de kan ge ett vettigt svar.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fick svar från Held:
"The Yagusa suit comes with all Level 2 SAS-TEC protectors."
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Strålande.
Du borde få lite ersättning av Held för marknadsföring :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Strålande.
Du borde få lite ersättning av Held för marknadsföring :)
Haha! :hihi
Hade jag fått välja hade det varit Dainese utseende, dragkedja i midja/jacka, rörlighet och längd. Men Helds passform, skinn, muddar, inre dragkedjor, fickor, ventilation och skydd. Långt från ett självklart val! Särskilt som det kostade mig en femhundring att returnera Dainese-stället, med tillhörande "posta till italien"-oro.

Får du något ordentligt svar från Dainese om skydden så får du gärna posta det här. Deras skydd är rejäla, så de skulle absolut kunna vara level 2.

Hade jag hittat fler tillverkare som gjorde långsmala ställ hade jag prövat mer än bara Held och Dainese.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
IXS har åtminstonde tidigare gjort långa ställ.
Hos Scott leathers kan man måttbeställa.
Finns fler men kommer inte på dem nu.
Dainese svarade bara med hänvisning till CE standard inget om nivå.
Men på Laguna Seca4 tror jag det var som någon återförsäljare skrev "all level 2 protectors".
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Skulle vilja slå ett slag för Superior Layer i Gbg. De har börjat göra måttsydda skinnställ och min erfarenhet av SL är att deras varor håller mycket hög kvalitet. Dock inte provat deras skinnställ.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top