BMW underhållsfri kedja

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Nu har trådet vilat i snart 2 år, är det någon som har fått lite erfarenhet av denna nya kedjan?
Jag själv har bara hunnit 200 mil ännu med BMW’s så kallade ”Endurance kedja” och har därför inget att tillföra tyvärr.
Drivpaketet på min förra hoj (Fireblade) har jag kört 2500 mil med utan att den var den minsta sliten, så jag förväntar mig minst lika många med den nya hojen.
Det jag hoppas på är att kunna smörja ”så lite som möjligt”, mest för att jag ogillar kladdig bakfälg…

Så, någon med erfarenhet?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hur är denna kedja?
Är det värt 360€ för ett drivpaket eller ska jag lägga 160€ på ett vanligt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur är denna kedja?
Är det värt 360€ för ett drivpaket eller ska jag lägga 160€ på ett vanligt?
Är väl du själv som avgör.
Tycker du det är bra att aldrig smörja kedjan, aldrig behöva justera kedjan, så är det nått för dig om du tycker 200 € är värt det.
Annars är väl svaret nej.

Jag tycker du ska välja 360 € drivpaketet från Regina.
Jag och säkert många andra här på SH är nyfikna på hur det blir ! För du skriver ju om det här !
Speciellt nyfiken är jag på vilken livslängd den får.
Enligt Regina är den ju slut när du bör byta drivpaketet pga att det är dags för sträcka / justera kedjan. För man behöver ju aldrig justera den här underhållsfria Regina kedjan ! Under livslängden.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Lite nyfiken. Kan inte det här med material-lära. Men funkar det så att stål har funktionen att den initiellt sträcker sig o sedan typ härdar. Eller sträcker den sig hela tiden?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite nyfiken. Kan inte det här med material-lära. Men funkar det så att stål har funktionen att den initiellt sträcker sig o sedan typ härdar. Eller sträcker den sig hela tiden?
Nej. Stålet sträcker sig inte om du inte överskrider sträckgränsen. Dvs gränsen för plastisk deformation.
Och kedjor är konstruerade och dimensionerade för att belastningen vid användning skall ligga väl under denna gräns.
Dvs metallen sträcker sig inte i en kedja.
Det som händer är att slitaget vid länkarna där en länk sitter ihop med en annan länk leder till att det nöts bort lite material. Så att hålet i länken är lite större än vad niten är. Och då leder det till att länkarna glider isär lite vilket gör kedjan längre.

så det är slitage som gör kedjan längre. Inte att metallen sträcker sig.
Om det vore så att metallen sträckte sig så skulle man ligga så nära gränsen för vad materialet i kedjan tål att du antagligen skulle slita av kedjan vid första wheelie. Den svaga punkten är där länkarna sitter ihop.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nej. Stålet sträcker sig inte om du inte överskrider sträckgränsen. Dvs gränsen för plastisk deformation.
Och kedjor är konstruerade och dimensionerade för att belastningen vid användning skall ligga väl under denna gräns.
Dvs metallen sträcker sig inte i en kedja.
Det som händer är att slitaget vid länkarna där en länk sitter ihop med en annan länk leder till att det nöts bort lite material. Så att hålet i länken är lite större än vad niten är. Och då leder det till att länkarna glider isär lite vilket gör kedjan längre.

så det är slitage som gör kedjan längre. Inte att metallen sträcker sig.
Om det vore så att metallen sträckte sig så skulle man ligga så nära gränsen för vad materialet i kedjan tål att du antagligen skulle slita av kedjan vid första wheelie. Den svaga punkten är där länkarna sitter ihop.
Funderade lite mer på et, innan jag såg att du svarat. Tänkte i liknande banor att det måste vara länkar som slits in etc. Tack för utförligt svar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top