BMW underhållsfri kedja

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Att kedjan i sig är hållbar, OK. men friktionen mellan kedja och drev, är inte det ett problem ?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Utvecklingen går framåt:yoparty
Bättre än när man kokade kedjan till Hondan i Link-Life
på morsan spis:hihi
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
De har en ny ytbehandlad kedja som minimerar/eliminerar friktionen mellan kedja och drev och som är extremt stryktålig. Att detta skulle vara bullshit är jag starkt tveksam till. Arbetar själv på ett företag som utvecklat liknande produkt för jetturbiner inom flygindustrin som kraftigt ökade stryktåligheten på bladen och därmed livslängd. En ytbehandling helt enkelt. Idag finns detta tydligen på nästan alla trafikflyg i hela världen. Så tekniken är inte ny men den är "ny" inom mc-branschen kan man säga. :)

But it features a new coating material for the rollers – tetrahedrally amorphous carbon (ta-C) which does not wear off thanks to its extreme hardness and resistance characteristics. Also, ta-C provides other benefits like a low friction coefficient, thus, it increases performance.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
De har en ny ytbehandlad kedja som minimerar/eliminerar friktionen mellan kedja och drev och som är extremt stryktålig. Att detta skulle vara bullshit är jag starkt tveksam till. Arbetar själv på ett företag som utvecklat liknande produkt för jetturbiner inom flygindustrin som kraftigt ökade stryktåligheten på bladen och därmed livslängd. En ytbehandling helt enkelt. Idag finns detta tydligen på nästan alla trafikflyg i hela världen. Så tekniken är inte ny men den är "ny" inom mc-branschen kan man säga. :)

But it features a new coating material for the rollers – tetrahedrally amorphous carbon (ta-C) which does not wear off thanks to its extreme hardness and resistance characteristics. Also, ta-C provides other benefits like a low friction coefficient, thus, it increases performance.
Får kika efter en sån nästa gång!


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kul att se var det bär.
Kör ju själv (med Saarelas utvärderingar i minnet) underhållsfritt.
Det vill säga smörjer i princip aldrig, men då får man byta drivpaket efter 1500-2000mil.
Det här kan ju faktiskt göra skillnad i livslängd, roligt att följa.
Funkar det så bör det ju bli en allmän produkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Impact: Detta känns ju som ett aprilskämt. slut citat

Behöver inte vara ett aprilskämt, finns redan. Läs inlägg #76. (Tack VS ! för du provat köra utan kedjesmörjning)
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?289609-Blir-inte-klok-på-ny-kedja/page4

Och vad det gäller det här med kolbehandling så finns det också Carbonized
http://www.tsubaki-rider.com/images/Brochures/Road series EN 2015.pdf

Men om man smörjer ? Läste i engelsk tidning om ett MC-bud i London med GSX-R 1000.
(Den motorn / kedjan lär sällan belastas hårt i Londontrafiken. Gissar jag.)
MC-budet smorde efter varje arbetsdag kedjan med begagnad motorolja. Från hojen.
Han hade kört 60000miles ( ca 10000mil) på Suzukis originalkedja.
Och det var inte dags för kedjebyte.
Suzuki rekommenderar i sin manual att kedjan smörjs med motorolja.
Och det gör jag hemma i garaget efter varje dag ute med hojen med en vanlig oljekanna och hojen på bakre depåstöd.

Hur det går ?
Misstänkte det var dags för nytt drivpaket innan försäljningen av Sprint RS efter den rullat ca 2000mil med Addemotos dyraste drivpaket till Sprint RS.
Så jag hängde en 10 kg hantel i undre kedjan och mätte mellan nitarna på den övre kedjan.
Gjorde 6 mätningar (med ett 1/2 varv på bakhjulet mellan varje mätning, dvs ca 20 tänder på bakre kedjedrevet).
Sträckningen var ca 0,4 % (av Haynes tillåtna 1,1% på Sprint RS) och kedjedreven såg ut som nya.
I motsatts till när jag bytte gamla kedjan vid ca 4000 mil. Då hade främre kedjedrevet riktigt fina hajfenor......View attachment Kedjeförlängning4.pdf

OBS Man behöver inte räkna antalet länkar mellan nitarna som man mäter kedjelängden mellan.
Mäter man tex 272 mm mellan centrum på två nitskallar så passar resultatet bara in på en plats i tabellen, längd av 17 länkar. Och 272,0 mm motsvarar en förlängning mellan 271,5 mm 0,6 %
och 272,8 mm 1,1 %, lite närmare 271,5 mm dvs ca 0,8 % förlängning.
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har följt den tråden också :)

För att förtydliga.. Jag tror inte att det är ett aprilskämt men jag har svårt att tror att deras kedja och drev plötsligt skulle vara underhållsfria i 2000 mil.. Siffran är tagen ur luften men känns som en ok livslängd..

Schnell hade ju lite mer kött på benen så jag är positivt väntande. :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Att rullarna går lätt är väl en förutsättning för att minska slitage på drev då rullarna ska stå stilla i förhållande till dreven.
Problemet är väl att få in och behålla tillräckligt med smörjmedel mellan rulle och kedja så där kan nötningstålig ytbehandling göra skillnad.

Fast de säger inget om hur gummiringarna ska få smörjning då det är de jag uppfattar som den största friktionskällan på en tätad kedja?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om man läser artikeln så handlar ju detta om kedjerullar med en hård och nötningsbeständig beläggning som minskar friktionen mot drevets tänder.

Det kan väl - mycket sannolikt - minsks slitaget hos rullar och tänder, men jag ser inte riktigt hur detta ska fixa det som allt som oftast får själva kedjan att haverera - att o-ringar eller x-ringar nöts upp så att rullens insida tappar smörjningen...?

Eller leder denna ytbehandling till såpass minskad vridning av rullen och såpass minskad temperatur att o-ring / x-ring håller mycket längre...?

Det känns inte heller som att BMW är först på pucken. Kanske med det exakta materialet (det finns andra material som gör liknande saker), men det här och liknande saker är rimligtvis något som tas fram av kedjetillverkaren och sannolikt för ett marknadsområde mycket större än motorcykelkedjor. Sedan övertygar man en av sina kunder att betala för exklusivitet under en begränsad tid.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant! Ser ju ut som att de även har ersatt smörjningen på rullens insida med denna beläggning. Antar att x-ringens funktion då enbart blir att hålla ute smuts och inte att hålla kvar smörjningen.

Lite skumt att de inte nämner något om S1000R med samma kedja. Min gissning är att det är för att det kommer en ny generation av den modellen nästa år och de lanserar nya kedjan först på ersättaren, vilket de då inte kan säga något om eftersom den inte är officiellt lanserad.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Kul att se var det bär.
Kör ju själv (med Saarelas utvärderingar i minnet) underhållsfritt.
Det vill säga smörjer i princip aldrig, men då får man byta drivpaket efter 1500-2000mil.
Det här kan ju faktiskt göra skillnad i livslängd, roligt att följa.
Funkar det så bör det ju bli en allmän produkt.

Jag gör helt tvärtom, smörjer ofta och väl. Min Honda har nu gått dryga 2600 mil, och jag har inte behövt justera kedjan en enda gång. Kanske dom gjorde det på 100-milaservicen, vad vet jag.? Efter det har jag inte haft hojen på service. Kör mest på långtouring med full packning. Vet inte vad Honda har som originalkedja, men det känns som bra kvalitet.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vad jag förstår är detta en ytbeläggning av typ "diamantliknande kol" dvs inget nytt utan i princip samma beläggning som öhlins använder på gaffelbenen och är även vanlig på kamaxlar.
Känns som om det fungerar på kedjor så borde det funnits sedan länge på marknaden.
Carbonized är en helt vanlig carbonitrering (billigaste ythärdningen) och casehardening är en vanlig sätthärding (uppkolning av ytan åtföljt av vanlig härding)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad jag förstår är detta en ytbeläggning av typ "diamantliknande kol" dvs inget nytt utan i princip samma beläggning som öhlins använder på gaffelbenen och är även vanlig på kamaxlar.
Känns som om det fungerar på kedjor så borde det funnits sedan länge på marknaden.
Carbonized är en helt vanlig carbonitrering (billigaste ythärdningen) och casehardening är en vanlig sätthärding (uppkolning av ytan åtföljt av vanlig härding)
Det är inte alltid fungerar och ekonomiskt försvarbart är samma sak. Det kanske är först nu man har utvecklat en tillverkningsteknik som gör det ekonomiskt försvarbart att använda det till kedjor? Det är ju trots allt milsvidd skillnad i att producera 2 grova gaffelben till en hoj jämfört med 100++ små länkar till en kedja på hojen. Tom tusenlappar mer per ben kan vara ok, men för kedjan blir ju fort varje krona per komponent stora summor, och det är inget som påverkar varvtider eller väghållning, utan påverkar bara den som ska byta kedja om flera år.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu är det väl iofs titannitridbeläggning på gaffelbenen men idag finns ju ett antal, tidigare jäkligt exotiska metoder, att minska friktion och värmeledning tillgängliga :tummenupp

Just rullarna är ett besvärligt kapitel då de inte omfattas av någon tätning och därför inte skiljer sej från en otätad kedja.
Yttryck och värme vill pressa bort smörjmedel samtidigt som det inte är helt lätt att få in nytt.

Nu tycker jag iofs inte att rullarna varit det stora problemet när det gäller slitage utan att det instängda fettet i länkarna pga värme och mekanisk nedbrytning slutat göra sitt jobb eller att gummitätningarna börjat läcka, efter det slits kedjan väldigt fort...

20200830_182643.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad jag förstår är detta en ytbeläggning av typ "diamantliknande kol" dvs inget nytt utan i princip samma beläggning som öhlins använder på gaffelbenen och är även vanlig på kamaxlar.

Helt klart. Det finns ett stort antal ytbeläggningar avsedda att göra precis samma sak, det vill säga att minska friktionen och att öka nötningsbeständigheten hos det underliggande materialet. För beläggning av stål har olika varianter av krom under lång tid varit dominerande och olika varianter av titannitrid och ”industridiamant” har blivit vanligt under de sista åren. Delas dessa in under sina handelsnamn - varav mängder med olika handelsnamn är exakt samma sak rent kemiskt - så blir antalet tillgängliga beläggningar snudd på oräknerligt...

Det är naturligtvis bara Regina som kan svara på varför man valt just denna beläggning till sin kedja, men att detta på ett eller annat sätt handlar om låg produktionsekonomi i förhållande till bättre prestanda (jämfört med vad man annars använder) är högst troligt.

Sedan har nog både jag och andra svårt att köpa att detta marknadsförs som en världsnyhet, eller att man svänger sig med uttryck som ”underhållsfri”. Så länge friktionen inte är noll (och det blir den inte med hjälp av en ytbeläggning) så är kedjan rimligtvis inte underhållsfri...Å andra sidan finns det ju människor som tror att de har en underhållsfri bil för att den har longlife-olja eller ett bytesintervall på kamkedjan som överstiger livslängden hos bilens elektronik...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Underhållsfri under kedjans livslängd", är ju i sak fullständigt korrekt.

Jag tror också att det rimligen handlar om att man hittat sätt att göra denna beläggning ekonomiskt intressant även för MC-kedjor.

BMW löste ju annars grundproblemet 1923...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top