Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42
  1. #21
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    574
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    BMW löste ju annars grundproblemet 1923...
    Ha ha, ja, det kan vara lite sanning i det också.
    Tänker även på begreppet "underhållsfri" som även Alatalo berörde, det kan säkerligen tolkas på många sätt.
    Kommer ihåg en tidningsartikel om ett äldre par som hade köpt en symaskin med "livstids garanti".
    Ordning och reda som det var på dom, så fanns alla originalpapper kvar efter typ 45år.
    Väldigt intressant att då se hur begreppet ska tolkas.

    Men fattar poängen med en beläggning som säkerligen kan ge fördelar, dock får väl framtiden utvisa vad själva begreppet "underhållsfri" kommer att innebära.

    Och här är artiklen, jag gillar tillverkarens inställning:
    https://www.radron.se/artiklar/livst...som-upphorde-/

  2. #22
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 492
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    BMW löste ju annars grundproblemet 1923...
    Nja, man löste väl bara en del av grundproblemet...?

    När det ska åkas fort på kurvig asfalt verkar det ju fortfarande vara kedjesystemet, dess geometri och framförallt dess geometriförändring vid gaspåslag och gasavslag som gäller...? Även för BMW, att döma utifrån S1000RR. Och lustigt nog med samma resonemang som också kan föras kring diverse innovativa upphängningar av framhjulet.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 297
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    människor tror att de har en underhållsfri bil för att den har longlife-olja eller ett bytesintervall på kamkedjan som överstiger livslängden hos bilens elektronik...
    Citat: the highest single area of malfunctions or repairs centered around the electrical systems of the (BMW) motorcycle citat slut

    https://www.motorcycle.com/top10/the...mpanies.html/3

    Är det så att det är en Regina kedja så passar den som jag ser det som hand i handske med BMW 2020.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  4. #24
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 075
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Citat: the highest single area of malfunctions or repairs centered around the electrical systems of the (BMW) motorcycle citat slut

    https://www.motorcycle.com/top10/the...mpanies.html/3

    Är det så att det är en Regina kedja så passar den som jag ser det som hand i handske med BMW 2020.
    Det står ju inte varför 40% av hojarna hamnar på verkstan inom 4 år, det kan ju vara R1250GS som har umgåtts med terrängen lika gärna som fabrikationsfel. Elektronik tycker heller inte om hårda slag och stötar, så den kan ju slitas hårdare av att gå i backen. Jag har själv dödat en generator genom att hojen slog i backen hårt på bana.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  5. #25
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 725
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det står ju inte varför 40% av hojarna hamnar på verkstan inom 4 år, det kan ju vara R1250GS som har umgåtts med terrängen lika gärna som fabrikationsfel. Elektronik tycker heller inte om hårda slag och stötar, så den kan ju slitas hårdare av att gå i backen. Jag har själv dödat en generator genom att hojen slog i backen hårt på bana.
    Som jag förstått det av sk ”initierade källor”:

    Knappsatserna på styret levererades från och med 2013 med 3D-printade kretsar istället för kablage. Underleverantören lovade sannolikt runt, men levererade tunt. BMW fick byta typ precis alla knappsatser på garanti/goodwill... och tyvärr hann de montera de dåliga på flera årsmodeller innan man kom på att i princip alla går sönder...

    Tar 10 min att byta, men du måste till verkstaden och den nya komponenten skall kodas in i systemet.

    Annars är det inte mycket som pajar...
    Buy quality, cry once.

  6. #26
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 075
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Som jag förstått det av sk ”initierade källor”:

    Knappsatserna på styret levererades från och med 2013 med 3D-printade kretsar istället för kablage. Underleverantören lovade sannolikt runt, men levererade tunt. BMW fick byta typ precis alla knappsatser på garanti/goodwill... och tyvärr hann de montera de dåliga på flera årsmodeller innan man kom på att i princip alla går sönder...

    Tar 10 min att byta, men du måste till verkstaden och den nya komponenten skall kodas in i systemet.

    Annars är det inte mycket som pajar...
    Inte något som gör att man blir stående alltså? Lite som att vissa bilar ligger illa till i SBPs statistik över tvåor, när de i många fall är trasiga lampor och inte avrostade balkar som spökar...
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  7. #27
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 725
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Inte något som gör att man blir stående alltså? Lite som att vissa bilar ligger illa till i SBPs statistik över tvåor, när de i många fall är trasiga lampor och inte avrostade balkar som spökar...
    Det finns nog de som fått sådana problem också men de är mycket få. Den nya TFT-skärmen har tydligen haft några oönskade ”finesser” på vissa exemplar; ”limp mode” och sedan ett byte av kontaktstycke nånstans. Men med tanke på antalet sålda hojar är det ju inte så många. Att ligga i teknikframkant innebär inte bara fördelar... Men tillverkaren tar iaf sitt ansvar, till skillnad från en del andra märken.
    Buy quality, cry once.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 297
    Apropå det här med att VS konstaterat att en vanlig kedja klarar sig 990 mil utan underhåll.
    Inlägg #76
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...ny-kedja/page4

    Hur har då ägaren till den här betet sig, alltid spännt kedjan på slappaste stället till minsta kedjeslacket ? #

    Citat: "Drivpaket bytt vid 600mil. "
    https://www.blocket.se/annons/vastma...milad/91422193

    # Och hur mår då utgående lager i växellåda samt lager i ryckutjämnare ?
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 297
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Inte något som gör att man blir stående alltså? Lite som att vissa bilar ligger illa till i SBPs statistik över tvåor, när de i många fall är trasiga lampor och inte avrostade balkar som spökar...
    Ja det är helt otroligt hur många som har fel på bakre blinkerslamporna !
    (Dom jag ser när jag ligger bakom.)

    Det vanliga är att det är på både vänster och höger blinkers.
    Ingen fungerar.
    Systemfel ?
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  10. #30
    Village Idiots MC Wizzards avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    North of Stan
    Hoj
    GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det står ju inte varför 40% av hojarna hamnar på verkstan inom 4 år, det kan ju vara R1250GS som har umgåtts med terrängen lika gärna som fabrikationsfel...
    Man hade grupper i USA som stämde BMW för att deras slutväxlar havererade, det visade sig att ekonomerna fått råda så man skippade momentet att shimsa in kronhjul o pinjong, så kanske är kedja nästa steg...
    /Wizz
    GSX-R 1100 -92
    GSX-R 1300 -14
    Village Idiots MC

  11. #31
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    574
    Citat Ursprungligen postat av Wizzard Visa inlägg
    Man hade grupper i USA som stämde BMW för att deras slutväxlar havererade, det visade sig att ekonomerna fått råda så man skippade momentet att shimsa in kronhjul o pinjong, så kanske är kedja nästa steg...
    Var inte det en felaktighet i växlingsindikatorn, som gjorde hojen helt livsfarlig att köra i just USA?
    Det kanske finns flera "recalls", men den läste jag om en gång i alla fall, stoooooora rubriker

  12. #32
    Village Idiots MC Wizzards avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    North of Stan
    Hoj
    GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Var inte det en felaktighet i växlingsindikatorn, som gjorde hojen helt livsfarlig att köra i just USA?
    Det kanske finns flera "recalls", men den läste jag om en gång i alla fall, stoooooora rubriker
    många recalls har det varit..
    /Wizz
    GSX-R 1100 -92
    GSX-R 1300 -14
    Village Idiots MC

  13. #33
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    2 202
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Nja, man löste väl bara en del av grundproblemet...?

    När det ska åkas fort på kurvig asfalt verkar det ju fortfarande vara kedjesystemet, dess geometri och framförallt dess geometriförändring vid gaspåslag och gasavslag som gäller...? Även för BMW, att döma utifrån S1000RR. Och lustigt nog med samma resonemang som också kan föras kring diverse innovativa upphängningar av framhjulet.
    En tanke som slog mig är ifall det just hos BMW finns något särskilt som skulle göra dem mer intresserade än andra hojtillverkare att satsa på underhållsfri kedja (bortsett från det vanliga: om just denna funktion skulle kunna ge bättre livscykelekonomi i produkten genom lägre kostnad, fler kunder eller att kunder är villiga att betala mer för produkten). Varför skulle det, ekonomiskt sett, vara vettigare för BMW än för andra märken att satsa på detta?

    För de som kör S1000RR skulle jag inte tro att underhåll av kedja är en jätteviktig parameter i valet av hoj, möjligen för de som kör XR. Det går säkert att bättra på ekonomin för S1000-serien en aning genom att sälja underhållsfri kedja som ett fabrikstillval. Men kanske är potentialen större än så? Det finns en annan av BMW:s kundgrupper där just argumentet att slippa underhålla en kedja är betydligt viktigare: de som kör GS eller någon annan av Boxer-hojarna.

    Låt säga att det i koncept man tagit fram för nästa generations GS-drivlina inte längre går att få ekonomi i en kardanlösning och samtidigt kunna uppfylla de egenskaper som nästa generations drivlina behöver ha. I den balanseringsekvationen kanske då en kedjelösning kan falla ut som en vinnare, om man bara lyckas lösa problemet med att göra den underhållsfri, eftersom man annars skulle förlora en egenskap som är väldigt viktig för de som idag kör kardanhoj. Nog för att kardan ändå skulle kunna ses som en "helig ko" för många BMW-köpare så man skulle förstås inte göra en sådan förändring om det inte handlar om att något förändrat ekvationen för balanseringen av egenskaper vs. kostnad på ett markant sätt. Det skulle t ex kunna handla om att de tekniska lösningar som krävs för att få till de egenskaper man behöver ha i framtidens modeller inte är kompatibla med kardanen som lösning - egenskapsmässigt, geometriskt och/eller kanske framför allt ekonomiskt.

    Ett exempel på en sådan fråga som ändrar förutsättningarna rejält och som vi vet om är Euro 5. Det ryktas ju bl.a. om att hojtillverkare tvingas till rejäla förändringar av modeller för att uppfylla Euro 5 och att vissa modeller till och med kommer försvinna. Nu behöver det inte vara just detta utan kan lika gärna vara någon annan förändrad förutsättning som påverkar ekvationen och driver förändringsbehovet.

    Just med tanke på att kardan är en så pass helig ko för BMW är det egentligen logiskt om de introducerar underhållsfri kedja på S1000RR/XR först, för att vänja kunderna vid lösningen och visa att den fungerar innan man skrämmer upp GS-köparna för mycket. XR överlappar ju dessutom mot målgruppen för GS, varför man skulle kunna använda feedback från dessa kunder kring hur de upplever den underhållsfria kedjan som underlag för beslutet om man skall gå vidare med ett kardanfritt koncept för nästa generation GS.

    Nu spekulerar jag vilt, men ibland är det kul att spekulera.
    Senast redigerat av CFr den 2020-08-31 klockan 21:51.

  14. #34
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 492
    Tanken i sig är ju helt underbar - nästa generation GS med kedjedrift...! BMW håller precis på att bereda vägen och GS-fanatikerna vet inte om det...än...!

    Årsmodell 2023 smäller det, kardandriften förpassas till en hundra år lång parentes i företagets historia...!

  15. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 297
    Vi har ju redan underhållsfria olje och luftfilter. Dom bara byts ut.
    Så nu kommer den underhållsfria kedjan.
    Drivpaketet bara byts ut vid service.
    Har man bra precision vid tillverkningen kan ju justeringen av kedjelängd tas bort och det ovala hålet i svingen ersättas med ett runt hål för axeln.
    Undrar hur mycket BMW kan spara in på det ?
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  16. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 349
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Vi har ju redan underhållsfria olje och luftfilter. Dom bara byts ut.
    Så nu kommer den underhållsfria kedjan.
    Drivpaketet bara byts ut vid service.
    Har man bra precision vid tillverkningen kan ju justeringen av kedjelängd tas bort och det ovala hålet i svingen ersättas med ett runt hål för axeln.
    Undrar hur mycket BMW kan spara in på det ?
    Nånstans där är nog vad man vill åt, få in kedjan i serviceintervallet. Drivpaketet justeras på första 1000 mila servicen, och byts på nästa. Eller något liknande. Det blir en underhållsfri kedja för kunden iaf. De flesta nya hojar ska ju in på en första 100 mila, räknar med att de justerar första slacket då.

    För det där med underhållsfri kedja, ja det tror jag när jag ser det. Absolut att denna kedja kan vara tåligare, men helt underhållsfri i väder och vind? Rengörning behövs väl oavsett man smörjer eller ej? Åtminstone om man kör när det regnar. Jag rengör nog min kedja mer än jag smörjer den, hatar kladdiga skitiga kedjor. Ren och met ett tunt lager kedjespray eller valfri smörja. Men rent är viktigare!
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  17. #37
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 725
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    Nånstans där är nog vad man vill åt, få in kedjan i serviceintervallet. Drivpaketet justeras på första 1000 mila servicen, och byts på nästa. Eller något liknande. Det blir en underhållsfri kedja för kunden iaf. De flesta nya hojar ska ju in på en första 100 mila, räknar med att de justerar första slacket då.

    För det där med underhållsfri kedja, ja det tror jag när jag ser det. Absolut att denna kedja kan vara tåligare, men helt underhållsfri i väder och vind? Rengörning behövs väl oavsett man smörjer eller ej? Åtminstone om man kör när det regnar. Jag rengör nog min kedja mer än jag smörjer den, hatar kladdiga skitiga kedjor. Ren och met ett tunt lager kedjespray eller valfri smörja. Men rent är viktigare!
    Det finns redan rem som är underhållsfri. Man byter med 3600 mils intervall eller vad det nu är.
    Dock är rem dåligt i steniga förhållanden.

    Huruvida kedja skulle vara bättre än kardan i förhållande till avgasbestämmelser låter jag nog vara osagt, men det är väl inte otroligt att F900/850/750-kunderna gärna slipper kladdet liksom kardanförarna. Och visst hade det varit häftigt med en offroadvariant av S1000XR...
    Buy quality, cry once.

  18. #38
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    2 202
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Huruvida kedja skulle vara bättre än kardan i förhållande till avgasbestämmelser låter jag nog vara osagt, men det är väl inte otroligt att F900/850/750-kunderna gärna slipper kladdet liksom kardanförarna. Och visst hade det varit häftigt med en offroadvariant av S1000XR...
    Har svårt att tänka mig att kedja har någon direkt större fördel när det gäller avgasbestämmelser (vet inte om det t ex skiljer sig när det gäller effektförluster osv), men mina spekulationer utgick egentligen mer från indirekta effekter som kan uppstå till följd av att man måste efterleva förändrade lagkrav. Det skulle t ex kunna handla om storlek på katalysator (som då skulle kunna tänkas ge geometriska konflikter med ett visst drivlinekoncept), att man med tanke på utvecklingskostnader vill standardisera mer så att en viss drivlina kan användas på fler modeller osv. Kanske skulle det kunna handla om vikt, påverkan på körbarhet av andra designförändringar man gör för att möta kraven osv. Som vid all fordonsutveckling går det ofta inte att se på egenskaperna för en designlösning isolerat, utan mycket påverkar varandra och bidrar till en helhet, där man behöver uppnå den bästa "trade-offen" genom balansering av egenskaper mot varandra.

    Sen behöver det ju inte vara just avgaskrav som driver en större designförändring och får en tillverkare att slakta en helig ko.

    En sak jag funderade på är hur framtida krav på elektrifiering kan påverka ekvationen. Låt säga att detta t ex skulle innebära att man ser en relativt kort livslängd för en nyutvecklad boxermotor med kardan, alldeles oavsett. Om det då skulle bli så dyrt att ta fram en sådan drivlina som uppfyller alla lagkrav att den inte skulle bli lönsam under en förkortad produktlivscykel skulle det kanske kunna innebära att det blir intressant att titta på andra designlösningar (kedjedrift) som skulle kunna hålla liv i modellen till en försvarbar kostnad tills dess man går över helt till eldrivlina.

  19. #39
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 725
    Ja den spekulationen tänker jag inte såga i första taget...
    Buy quality, cry once.

  20. #40
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    727

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det blir mindre och mindre regn enligt yr.no. När jag kollade första gången så tror jag det skulle bli 3,4mm på söndagseftermiddagen. När jag kollade igår(?) [...]

Comeback
Vill du annonsera ovan? Klicka här