Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252

    BMW underhållsfri kedja

    Detta känns ju som ett aprilskämt. I augusti.

    https://riders.drivemag.com/news/bmw...durance-chain/

    Någon som är mer påläst? Det låter ju för bra för att vara sant!

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  2. #2
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
    Inlägg
    2 694
    Att kedjan i sig är hållbar, OK. men friktionen mellan kedja och drev, är inte det ett problem ?
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 571
    Utvecklingen går framåt
    Bättre än när man kokade kedjan till Hondan i Link-Life
    på morsan spis

  4. #4
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    R1250GS-20, YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    504
    De har en ny ytbehandlad kedja som minimerar/eliminerar friktionen mellan kedja och drev och som är extremt stryktålig. Att detta skulle vara bullshit är jag starkt tveksam till. Arbetar själv på ett företag som utvecklat liknande produkt för jetturbiner inom flygindustrin som kraftigt ökade stryktåligheten på bladen och därmed livslängd. En ytbehandling helt enkelt. Idag finns detta tydligen på nästan alla trafikflyg i hela världen. Så tekniken är inte ny men den är "ny" inom mc-branschen kan man säga.

    But it features a new coating material for the rollers – tetrahedrally amorphous carbon (ta-C) which does not wear off thanks to its extreme hardness and resistance characteristics. Also, ta-C provides other benefits like a low friction coefficient, thus, it increases performance.
    Forza Rossi ! =)

  5. #5
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    De har en ny ytbehandlad kedja som minimerar/eliminerar friktionen mellan kedja och drev och som är extremt stryktålig. Att detta skulle vara bullshit är jag starkt tveksam till. Arbetar själv på ett företag som utvecklat liknande produkt för jetturbiner inom flygindustrin som kraftigt ökade stryktåligheten på bladen och därmed livslängd. En ytbehandling helt enkelt. Idag finns detta tydligen på nästan alla trafikflyg i hela världen. Så tekniken är inte ny men den är "ny" inom mc-branschen kan man säga.

    But it features a new coating material for the rollers – tetrahedrally amorphous carbon (ta-C) which does not wear off thanks to its extreme hardness and resistance characteristics. Also, ta-C provides other benefits like a low friction coefficient, thus, it increases performance.
    Får kika efter en sån nästa gång!


    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  6. #6
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Kul att se var det bär.
    Kör ju själv (med Saarelas utvärderingar i minnet) underhållsfritt.
    Det vill säga smörjer i princip aldrig, men då får man byta drivpaket efter 1500-2000mil.
    Det här kan ju faktiskt göra skillnad i livslängd, roligt att följa.
    Funkar det så bör det ju bli en allmän produkt.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Impact: Detta känns ju som ett aprilskämt. slut citat

    Behöver inte vara ett aprilskämt, finns redan. Läs inlägg #76. (Tack VS ! för du provat köra utan kedjesmörjning)
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...ny-kedja/page4

    Och vad det gäller det här med kolbehandling så finns det också Carbonized
    http://www.tsubaki-rider.com/images/...0EN%202015.pdf

    Men om man smörjer ? Läste i engelsk tidning om ett MC-bud i London med GSX-R 1000.
    (Den motorn / kedjan lär sällan belastas hårt i Londontrafiken. Gissar jag.)
    MC-budet smorde efter varje arbetsdag kedjan med begagnad motorolja. Från hojen.
    Han hade kört 60000miles ( ca 10000mil) på Suzukis originalkedja.
    Och det var inte dags för kedjebyte.
    Suzuki rekommenderar i sin manual att kedjan smörjs med motorolja.
    Och det gör jag hemma i garaget efter varje dag ute med hojen med en vanlig oljekanna och hojen på bakre depåstöd.

    Hur det går ?
    Misstänkte det var dags för nytt drivpaket innan försäljningen av Sprint RS efter den rullat ca 2000mil med Addemotos dyraste drivpaket till Sprint RS.
    Så jag hängde en 10 kg hantel i undre kedjan och mätte mellan nitarna på den övre kedjan.
    Gjorde 6 mätningar (med ett 1/2 varv på bakhjulet mellan varje mätning, dvs ca 20 tänder på bakre kedjedrevet).
    Sträckningen var ca 0,4 % (av Haynes tillåtna 1,1% på Sprint RS) och kedjedreven såg ut som nya.
    I motsatts till när jag bytte gamla kedjan vid ca 4000 mil. Då hade främre kedjedrevet riktigt fina hajfenor......Kedjeförlängning4.pdf

    OBS Man behöver inte räkna antalet länkar mellan nitarna som man mäter kedjelängden mellan.
    Mäter man tex 272 mm mellan centrum på två nitskallar så passar resultatet bara in på en plats i tabellen, längd av 17 länkar. Och 272,0 mm motsvarar en förlängning mellan 271,5 mm 0,6 %
    och 272,8 mm 1,1 %, lite närmare 271,5 mm dvs ca 0,8 % förlängning.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-08-30 klockan 00:23.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  8. #8
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Jag har följt den tråden också

    För att förtydliga.. Jag tror inte att det är ett aprilskämt men jag har svårt att tror att deras kedja och drev plötsligt skulle vara underhållsfria i 2000 mil.. Siffran är tagen ur luften men känns som en ok livslängd..

    Schnell hade ju lite mer kött på benen så jag är positivt väntande.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  9. #9
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Att rullarna går lätt är väl en förutsättning för att minska slitage på drev då rullarna ska stå stilla i förhållande till dreven.
    Problemet är väl att få in och behålla tillräckligt med smörjmedel mellan rulle och kedja så där kan nötningstålig ytbehandling göra skillnad.

    Fast de säger inget om hur gummiringarna ska få smörjning då det är de jag uppfattar som den största friktionskällan på en tätad kedja?

  10. #10
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 497
    Om man läser artikeln så handlar ju detta om kedjerullar med en hård och nötningsbeständig beläggning som minskar friktionen mot drevets tänder.

    Det kan väl - mycket sannolikt - minsks slitaget hos rullar och tänder, men jag ser inte riktigt hur detta ska fixa det som allt som oftast får själva kedjan att haverera - att o-ringar eller x-ringar nöts upp så att rullens insida tappar smörjningen...?

    Eller leder denna ytbehandling till såpass minskad vridning av rullen och såpass minskad temperatur att o-ring / x-ring håller mycket längre...?

    Det känns inte heller som att BMW är först på pucken. Kanske med det exakta materialet (det finns andra material som gör liknande saker), men det här och liknande saker är rimligtvis något som tas fram av kedjetillverkaren och sannolikt för ett marknadsområde mycket större än motorcykelkedjor. Sedan övertygar man en av sina kunder att betala för exklusivitet under en begränsad tid.

  11. #11
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    http://ultimatemotorcycling.com/2020...ormance-drive/

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  12. #12
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    2 206
    Intressant! Ser ju ut som att de även har ersatt smörjningen på rullens insida med denna beläggning. Antar att x-ringens funktion då enbart blir att hålla ute smuts och inte att hålla kvar smörjningen.

    Lite skumt att de inte nämner något om S1000R med samma kedja. Min gissning är att det är för att det kommer en ny generation av den modellen nästa år och de lanserar nya kedjan först på ersättaren, vilket de då inte kan säga något om eftersom den inte är officiellt lanserad.

  13. #13
    M E D L E M Jonte Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Hbg
    Hoj
    VFR800X 2017
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    Utvecklingen går framåt
    Bättre än när man kokade kedjan till Hondan i Link-Life
    på morsan spis
    -När gjorde man det..? På 1800-talet eller..?

  14. #14
    M E D L E M Jonte Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Hbg
    Hoj
    VFR800X 2017
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Kul att se var det bär.
    Kör ju själv (med Saarelas utvärderingar i minnet) underhållsfritt.
    Det vill säga smörjer i princip aldrig, men då får man byta drivpaket efter 1500-2000mil.
    Det här kan ju faktiskt göra skillnad i livslängd, roligt att följa.
    Funkar det så bör det ju bli en allmän produkt.
    Jag gör helt tvärtom, smörjer ofta och väl. Min Honda har nu gått dryga 2600 mil, och jag har inte behövt justera kedjan en enda gång. Kanske dom gjorde det på 100-milaservicen, vad vet jag.? Efter det har jag inte haft hojen på service. Kör mest på långtouring med full packning. Vet inte vad Honda har som originalkedja, men det känns som bra kvalitet.

  15. #15
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 497
    Det ser onekligen ut som att kedjan kommer från Regina. Och då blir man ju genast lite skeptisk...Regina har ju mer eller mindre lyckats eliminera sig själv från racing på hög nivå på grund av en massa kvalitetsstrul...

  16. #16
    Vad jag förstår är detta en ytbeläggning av typ "diamantliknande kol" dvs inget nytt utan i princip samma beläggning som öhlins använder på gaffelbenen och är även vanlig på kamaxlar.
    Känns som om det fungerar på kedjor så borde det funnits sedan länge på marknaden.
    Carbonized är en helt vanlig carbonitrering (billigaste ythärdningen) och casehardening är en vanlig sätthärding (uppkolning av ytan åtföljt av vanlig härding)

  17. #17
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 080
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Vad jag förstår är detta en ytbeläggning av typ "diamantliknande kol" dvs inget nytt utan i princip samma beläggning som öhlins använder på gaffelbenen och är även vanlig på kamaxlar.
    Känns som om det fungerar på kedjor så borde det funnits sedan länge på marknaden.
    Carbonized är en helt vanlig carbonitrering (billigaste ythärdningen) och casehardening är en vanlig sätthärding (uppkolning av ytan åtföljt av vanlig härding)
    Det är inte alltid fungerar och ekonomiskt försvarbart är samma sak. Det kanske är först nu man har utvecklat en tillverkningsteknik som gör det ekonomiskt försvarbart att använda det till kedjor? Det är ju trots allt milsvidd skillnad i att producera 2 grova gaffelben till en hoj jämfört med 100++ små länkar till en kedja på hojen. Tom tusenlappar mer per ben kan vara ok, men för kedjan blir ju fort varje krona per komponent stora summor, och det är inget som påverkar varvtider eller väghållning, utan påverkar bara den som ska byta kedja om flera år.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  18. #18
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Nu är det väl iofs titannitridbeläggning på gaffelbenen men idag finns ju ett antal, tidigare jäkligt exotiska metoder, att minska friktion och värmeledning tillgängliga

    Just rullarna är ett besvärligt kapitel då de inte omfattas av någon tätning och därför inte skiljer sej från en otätad kedja.
    Yttryck och värme vill pressa bort smörjmedel samtidigt som det inte är helt lätt att få in nytt.

    Nu tycker jag iofs inte att rullarna varit det stora problemet när det gäller slitage utan att det instängda fettet i länkarna pga värme och mekanisk nedbrytning slutat göra sitt jobb eller att gummitätningarna börjat läcka, efter det slits kedjan väldigt fort...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	20200830_182643.jpg
Visningar:	42
Storlek:	240,2 KB
Id:	456008

  19. #19
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 497
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Vad jag förstår är detta en ytbeläggning av typ "diamantliknande kol" dvs inget nytt utan i princip samma beläggning som öhlins använder på gaffelbenen och är även vanlig på kamaxlar.
    Helt klart. Det finns ett stort antal ytbeläggningar avsedda att göra precis samma sak, det vill säga att minska friktionen och att öka nötningsbeständigheten hos det underliggande materialet. För beläggning av stål har olika varianter av krom under lång tid varit dominerande och olika varianter av titannitrid och ”industridiamant” har blivit vanligt under de sista åren. Delas dessa in under sina handelsnamn - varav mängder med olika handelsnamn är exakt samma sak rent kemiskt - så blir antalet tillgängliga beläggningar snudd på oräknerligt...

    Det är naturligtvis bara Regina som kan svara på varför man valt just denna beläggning till sin kedja, men att detta på ett eller annat sätt handlar om låg produktionsekonomi i förhållande till bättre prestanda (jämfört med vad man annars använder) är högst troligt.

    Sedan har nog både jag och andra svårt att köpa att detta marknadsförs som en världsnyhet, eller att man svänger sig med uttryck som ”underhållsfri”. Så länge friktionen inte är noll (och det blir den inte med hjälp av en ytbeläggning) så är kedjan rimligtvis inte underhållsfri...Å andra sidan finns det ju människor som tror att de har en underhållsfri bil för att den har longlife-olja eller ett bytesintervall på kamkedjan som överstiger livslängden hos bilens elektronik...

  20. #20
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 759
    "Underhållsfri under kedjans livslängd", är ju i sak fullständigt korrekt.

    Jag tror också att det rimligen handlar om att man hittat sätt att göra denna beläggning ekonomiskt intressant även för MC-kedjor.

    BMW löste ju annars grundproblemet 1923...
    Buy quality, cry once.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tycker nog att jämförelsen är rättvis i många avseenden, men kanske ännu mer gentemot KTM 790, även om det inte är en kåpklädd hoj. Snarlik effekt och lite m [...]

CoBz
Vill du annonsera ovan? Klicka här