Skinnställ - Perforerat eller inte?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Håller på att prova nytt skinnställ i lång/smal storlek.

Handlaren tog hem två olika på test åt mig, det delade Held Yagusa och motsvarande helställ Held Slade.

De två ställen är nästan identiska, men helstället är något skönare i midjan och lite mer följsamt i axlarna.

Däremot visade helstället sig vara perforerat och ha en stor raceknöl på ryggen. Har tidigare inte kört med perforering och undrar hur stor skillnad det gör. Vet inte hur lämpat det är för gatkörning i sverige på vår- och höstkant, jag är en sån person som låter säsongen bli så lång som möjligt.

ps.
Fungerar det att köra med stor raceknöl och en ryggsäck?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Helställ är rätt så mycket svalare.
Dessutom har ofta delade ställ fickor där man kan lägga nycklarna tex.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kör också gärna 10-11 månader om året och min reflektion är att ett delat ställ är enklare att knöla på sig med en extra tröja med hög krage och ett par mys byxor under stället när det kryper ner under 0° 10-15 mil en fin januari dag med sol o en kaffe termos är lika trevlig som en snöskoter tur eller skidtur med kaffe i termos..
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Av ditt inlägg att döma är det inte att fundera på racestället, ska du ”bara” ha ett ställ ska du satsa på det delade.

Mvh
Micke
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vind som har bråttom kyler mer än man tror, och det blåser rakt igenom perforerade ställ. På bana är det grymt skönt, för då jobbar man ju rätt hårt med moppen och kör inte mer än 20 min i taget, men på allmän väg blir det fort ganska kallt.

En löst sittande ryggsäck med lite kläder/matlåda för pendling funkar med puckel, men inte inspirerad touring med semesterpackningen på ryggen :fakta
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Håller med föregående, efter din beskrivning så är ett tvådelat utan racefinesser bättre.
Eftersom jag är lång och mestadels smal så skulle det vara kul att höra hur stället passar dig och din och ställets storlek.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inget av dem har krage, det är bra för ska du köra tysen-dubbel-R med en krage som kryper in under hjälmen kommer du snart bli vansinnig.
Jag hade nog också tagit det tvådelade, de gånger jag kört gata i kallare väder med rejsställ så har det antingen varit med en endurojacka över eller en plastkasse innanför stället på framsidan för att behålla värmen.

Det blir väldigt kallt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vid runt 15 grader går gränsen för perforerat helställ för mig. Vid kallare behöver jag komplettera med mer kläder, eller byta till textilstället.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack alla, det blev det delade stället (Yagusa)! Tror jag kommer bli nöjd med det.

Håller med föregående, efter din beskrivning så är ett tvådelat utan racefinesser bättre.
Eftersom jag är lång och mestadels smal så skulle det vara kul att höra hur stället passar dig och din och ställets storlek.
Jag började beskriva de ställ jag testat, men det blev så mycket att jag bröt ut det till en egen tråd. Blir lättare att hitta om det är någon fler som är nyfiken på långsmala storlekar.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?289896
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top