Svampig koppling, vajerbyte efter 2000 mil?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det är bara Busaberg som nämnt utväxlingen i handtaget.:Bugar
D.v.s. avståndet från svängpunkten till wirenippeln. Finns en uppsjö av olika handtag med olika avstånd.
En sak många inte tänker på är att smörja nippeln så att den vrider sig lätt i handtaget.
En sak som definitivt påverkar är dragningen av vajern. Lätt att se hur den vill röra sig när man drar in kopplingen.
En vajer som rör sig mycket känns svampig och en vajer som är låst i snäva krökar blir trög.
Om olika sätt att smörja olika typer av varjar, finns ett antal olika åsikter. Ungefär som oljetrådar ökar antalet svar exponentiellt. Som Engländarna säger: "Open a can of worms"
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä jag har inte köpt nån ny vajer ännu, tror detta får bli ett vinterprojekt.

Höll på att kolla lite, har bytt styre på hojen och vi handtaget sitter en svag vinkling i form av ett rör detta rör är nu lite fel i vinkel så här kan det möjligen bli lite flex då vajern vinklas svagt åt ner men vill spänna lite åt upp. Skulle nog helst göra en egen ny vajer som är anpassad för det nya styret.

Några tips på var man köper teflonrören som sitter i vajerhöljet om man vill göra egna vajrar?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har köpt vajrarna på metervara till Hondan hos Rinab, men då är det "vanliga" utan teflonrör. Tog jag teflonröret från den gamla vajern och satte i det nya vajerhöljet på den vajer jag var tvungen att byta för att nå till den nya förgasaren.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top