Svampig koppling, vajerbyte efter 2000 mil?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag gillade inte kopplingen på KLR:en nåt vidare, vädigt kort spel och tungjobbad,. Kossade handleden i en halkolycka för några år sen så den är lite svagare så den var lite jobbig att köra för mig om kopplingen används mycket.

Började kolla efter hydrauliska konverteringssater men hittade då fort en modd där man kapar av och förlänger kopplingsarmen ca 10-12 mm så då jag kom hem från semestern så förlängde jag armen 12 mm och det blev en jäkla skillnad. Har ni en KLR 650 rekommenderar jag verkligen denna modd av kopplingsarmen, blir en jäkla skillnad.

Dock känns kopplingen fortfarande lite svampig så jag funderar på om vajerbyte kunde minska svampigheten? Vad tror ni kan vajern börja flexa efter drygt 2000 mil?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ytterhöljet är ju en tätlindad stålspiral, och vajern är...en stålvajer. Svårt att se var och hur det skulle kunna flexa överhuvudtaget
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Höljet kan ju bli mjukare om plasten/gummit som håller ihop stålspiralen börjar ge upp. Innerhöljet kan också bli slitet, så att det rör sig mer än det ska, och ger större motstånd om det är helt slut.

Även vajern kan ju gå sönder, om några kardeler går sönder så glider den sämre och kan faktiskt flexa eftersom vajern rör sig mer då. Det märks tydligt på trampcykeln, det går åt någon växelvajer om året i familjen, och på slutet, när det börjar gå av kardeler, så blir dom fasta växellägena flytande önskemål om växellägen istället.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Klart en vajer kan bli dålig på andra sätt än att just flexa.

Jag brukar iaf prova att smörja gamla vajrar, ibland blir det mycket bättre men rätt sällan.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är ju inte bara vajerhölje som vajerhölje...
På cykelsidan skiljer man på broms och växelhölje där de senare bygger på ett knippe längslöpande pianotrådar som inte flexar alls, till skillnad mot de spirallindade höljena.

Vet inte vilken typ som används i kopplingsvajrar men ett hölje av växeltyp borde eliminera all flex..

Kabels-vervangen-typen-buitenkabel.jpg

Ang förlängd kopplingsarm.
När vi stod i bilköer i Tyskland för några år sen kom jag på att använda hela handtagets längd, flytta handen så långt ut åt vänster som möjligt för att nyttja hela dess hävarmslängd vid såna tillfällen :tummenupp
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vajerns ytterhölje är en lindad stålspiral vad jag vet, har bara sett såna ytterhöljen, en då har jag i och för sig inte skruvat i så många olika hojar. Jag tänker mest att själva vajern som är tvinnad av kardeler skulle kunna börja flexa lite efter lång tids användning. Har ju ingen koll utan kanske själva kopplingen är lite svampig?

Funderar på om man kunde känna flex i vajern om man håller fast kopplingsarmen med en skiftnyckel och sen pressar in kopplingen? Är väl värt ett försök?

Att hålla långt ut på kopplingsgreppet funkar nog bra i bilköer i Tyskland men där jag använder kopplingen mycket på denna hoj är långt från bilar, bilköerr och Tyskland;) :D Mer ödemark efter dåliga traktorvägar och långt från folk.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vajerns ytterhölje är en lindad stålspiral vad jag vet, har bara sett såna ytterhöljen, en då har jag i och för sig inte skruvat i så många olika hojar. Jag tänker mest att själva vajern som är tvinnad av kardeler skulle kunna börja flexa lite efter lång tids användning. Har ju ingen koll utan kanske själva kopplingen är lite svampig?

Funderar på om man kunde känna flex i vajern om man håller fast kopplingsarmen med en skiftnyckel och sen pressar in kopplingen? Är väl värt ett försök?

Att hålla långt ut på kopplingsgreppet funkar nog bra i bilköer i Tyskland men där jag använder kopplingen mycket på denna hoj är långt från bilar, bilköerr och Tyskland;) :D Mer ödemark efter dåliga traktorvägar och långt från folk.
Sorry, jag förstår ditt problem så det var bara ett allmänt tips men jag kan lova att paniken var bra nära när man får tillbringa en dryg timma på autobahn där de tryckt ihop båda körriktningar i en körbana och vallat in allt med betongblock, ingenstans att stanna..
38-39°C och båda fläktarna konstant på och kryp i max 1km/h.
Just där och då börjar såklart vänsterhanden krampa, inte så kul med en R1a med 1500rpm tomgång :crash

Nu har du ju redan moddat armen så det blir väl ungefär samma sak som denna?

https://www.24mx.se/crossdelar/ram-...aijRZiKddOjalsSj_pkaAgYXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Visst kan man laborera med utväxling men det har ju sin klara begränsning när slaglängden blir för kort...

Lite konstigt att det inte finns eller är vanligare med någon form av servoassistans(?)

Sen finns ju rekluse men vet inte till hur många modeller och det är ju inte gratis..
https://www.calleschopperdelar.com/motorer-mm/rekluse-koppling

Yamaha har en variant på bl,a nyare R1 och star sortimentet som bara har tre ganska mjuka fjädrar och där vridmomentet ökar klämkraften på lamellerna, fast vet inte hur bra den egentligen funkar?

Edit: Hittade en länk :tummenupp
https://youtu.be/agTJDXsYIr0
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sorry, jag förstår ditt problem så det var bara ett allmänt tips men jag kan lova att paniken var bra nära när man får tillbringa en dryg timma på autobahn där de tryckt ihop båda körriktningar i en körbana och vallat in allt med betongblock, ingenstans att stanna..
38-39°C och båda fläktarna konstant på och kryp i max 1km/h.
Just där och då börjar såklart vänsterhanden krampa, inte så kul med en R1a med 1500rpm tomgång :crash

Nu har du ju redan moddat armen så det blir väl ungefär samma sak som denna?

https://www.24mx.se/crossdelar/ram-...aijRZiKddOjalsSj_pkaAgYXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Visst kan man laborera med utväxling men det har ju sin klara begränsning när slaglängden blir för kort...

Lite konstigt att det inte finns eller är vanligare med någon form av servoassistans(?)

Sen finns ju rekluse men vet inte till hur många modeller och det är ju inte gratis..
https://www.calleschopperdelar.com/motorer-mm/rekluse-koppling

Yamaha har en variant på bl,a nyare R1 och star sortimentet som bara har tre ganska mjuka fjädrar och där vridmomentet ökar klämkraften på lamellerna, fast vet inte hur bra den egentligen funkar?

Edit: Hittade en länk :tummenupp
https://youtu.be/agTJDXsYIr0

Nä jag kan inte tänka mig att det är kul med kö på autobahn, därför håller jag mig till ställen som Dirivaara, Lahanajärvi och andra exotiska metropoler möter man en bil är det nästa sensation ;)

Rekluse finns faktiskt till KLR650 troligtvis då KLR:en är vanlig i USA men den är ju inte gratis ocb jav vet inte om jag är sugen att lägga dom pengarna på denna hoj, nu är kopplingen i alla fall mycket bättre än tidigare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hyraulisk kopplin är väl betydligt billigare än Rekluse, kan tänka mig att Rekluse till KLR650 kostar runt 7000 kr i alla fall om man måste ta från utlandet och frågan är om nån säljer Rekluse till KLR i Sverige. Magura hydraulen verkar kosta runt 3500-4000 kr här, kan man hitta Magura till KLR650 i Sverige?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En fråga, har inte jämfört men är det verkligen så mycket friktion i en teflon linad vajer att det blir sån otrolig skillnad med hydraulik, eller är det stummhet man är ute efter?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
En fråga, har inte jämfört men är det verkligen så mycket friktion i en teflon linad vajer att det blir sån otrolig skillnad med hydraulik, eller är det stummhet man är ute efter?

Vad jag hört har en ny vajerkoppling mindre friktion tills den börjar slitas. Något jag reflekterade över då jag hade en ny KTM 690 SMC och kände hur körskolans nya vajerkoppling var buslätt att dra in. Då kunde jag dra in min egen med ett finger men den var ändå trögre fast förmodligen behåller den sin känsla/friktion länge.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vad jag hört har en ny vajerkoppling mindre friktion tills den börjar slitas. Något jag reflekterade över då jag hade en ny KTM 690 SMC och kände hur körskolans nya vajerkoppling var buslätt att dra in. Då kunde jag dra in min egen med ett finger men den var ändå trögre fast förmodligen behåller den sin känsla/friktion länge.
Fast jämför du olika hojar så är det ju andra saker som påverkar mer,utväxling hos handtag,hur hårda kopplingsfjädrar osv.
Jag har väldigt svårt att tro att friktion och tröghet i ett hydrauliskt system skulle vara något större problem jämfört med 1m wire.
En stor fördel med hydraulisk är att den håller spelet mer konstant när kopplingen blir varm,grymt bra när man är ute i stenrösen och plågar kopplingen på endurohojen tex...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag köpte min SV650S hade den gått ca 2000 mil. Vid ca 3000 mil fick jag börja med att minska kopplingsspelet. För spelet växte.
Ända tills kopplingswiren gick helt av. Den var kruttorr.
Lärde mig av det det lämpliga med att smörja kopplingswire. I varje fall någon gång om året, tex under vintern.
Så känns kopplingen svampig. Och du inte har oljat kopplingswiren någon gång om året.
Så kan kopplingswiren vara påväg att gå av.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Fast jämför du olika hojar så är det ju andra saker som påverkar mer,utväxling hos handtag,hur hårda kopplingsfjädrar osv.
Jag har väldigt svårt att tro att friktion och tröghet i ett hydrauliskt system skulle vara något större problem jämfört med 1m wire.
En stor fördel med hydraulisk är att den håller spelet mer konstant när kopplingen blir varm,grymt bra när man är ute i stenrösen och plågar kopplingen på endurohojen tex...

Visst men det var bara något jag lade märke till och körläraren sade då att en ny kopplingsvajer alltid är lättare. Jag ser ingen nackdel med en hydraulisk koppling utan det var ett svar på skillnaden i friktion. Vajerkoppling kan vara riktigt lätt att dra in men blir också sliten och trög.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fråga vad smörjer ni vajrar med? Jag har använt Assas svindyra rapsolja som kostar typ 300 kr för en liten flaska. Är väldigt bra vintertid då de verkar tåla kyla utan att bli seg.

Har ingen koll på hur kopplingsvajern är underhållet, jag smorde en nog då jag bytte styre på hojen med hur tidigare ägare skött den vet jag inte.

Är väl nästan läge att köpa en ny vajer och testa, vågar man köpa billiga på eBay eller ska man lägga på några hundra och köpa original?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En fråga vad smörjer ni vajrar med? Jag har använt Assas svindyra rapsolja som kostar typ 300 kr för en liten flaska. Är väldigt bra vintertid då de verkar tåla kyla utan att bli seg.

Har ingen koll på hur kopplingsvajern är underhållet, jag smorde en nog då jag bytte styre på hojen med hur tidigare ägare skött den vet jag inte.

Är väl nästan läge att köpa en ny vajer och testa, vågar man köpa billiga på eBay eller ska man lägga på några hundra och köpa original?

Smörjer med motorolja.

Lossar wire och hölje nere vid motorn.
Stoppar in wire och hölje i våtdammsugarslangen.
Lossar kopplingswire med hölje från kopplingshandtaget. Doppar ner wire/höljepaketet i en liten burk med motorolja.
Startar våtdammsugaren och låter den köra tills oljenivån i burken uppe vid styret minskat.

Nu är wirehöljet fyllt med motorolja uppifrån och ner.
Och eftersom olja rinner nedåt blir det torka av kopplingskåpan då och då ett tag framåt från oljan som droppar ur wiren.
Erfarenhet från Sprint RS.

Vad det gällde min avkörda kopplingswire på SV650S köpte jag originalpaketet, wire med hölje från Lelles. Några hundra men jag tyckte det var OK.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Brukar använda teflonspray varje vår..
Kom just på att jag inte bytt vajrar på R1an trots nästan 16kmil, verkar vara bra kvalitet :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Bosse, köpte du någon ny vajer och blev det skillnad?

Är det ett måste med nylon eller teflon på insidan?
Leter efter en till min 80-talshoj men det är inte ofta jag ser att de skulle ha PTFE eller teflon. Finns dock på en del utländska sidor. Jag har teflonspray annars med vet inte om det är lika bra som ett rör i teflon.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top