Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Jönköping
    Hoj
    Yamaha MT-09
    Inlägg
    3

    Fundering vid köp av MT-09SP eller Mt-10?

    Håller på att leta hoj, samtidigt som jag tar mitt A kort som blir klart nästa vår.
    Problemet är att jag är 195cm på 110kg, vilket gör att jag blir begränsad till hoj val. Men dessa satt jag väldigt bra på men upplevde MT-09an som väldigt svampig i fjädringen. Medan allt kändes perfekt på MT10an, men frågan är om det blir jobbigt som första maskin.
    Svårt när man inte har möjlighet att prova innan köp. Har tidigare stor motorcross vana men inte på en vägmaskin.
    Någon som har erfarenhet av någon av dessa modeller. Hur dem upplevs, och går det att köra längre sträckor problemfritt osv med likandade kroppsbyggnad??
    Senast redigerat av Jawez den 2020-08-27 klockan 19:23.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    CB750
    Inlägg
    12
    Hej!
    Jag har ganska exakt samma kroppsstorlek och jag tycker mt09 är för liten och delar din uppfattning om dämpningen (inte kört SP dock). Jag hade inte velat åka längre än ca 15-20mil på en dag på en sån.

  3. #3
    Konceptet M|ckes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Vendelsö
    Hoj
    Yamaha MT-10 16 Yamaha R1 05
    Inlägg
    1 707
    MT-09 fick en uppdaterad fjädring för nått år sen, den var ganska svampig innan.

    Jag är 191 cm och vill nog inte åka längre än 15-20 mil på nån av dem även att jag har en Comfort sadel på min MT-10.

    Dock är MT-10 en sjukt rolig hoj att åka på. Kan bara säga som alltid, testa....
    Jag bytte till Gilles fotpinnar för att få en bekvämare sittställning/vinkel på benen.
    Streetfighters Stockholm MC

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Jönköping
    Hoj
    Yamaha MT-09
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av M|cke Visa inlägg
    MT-09 fick en uppdaterad fjädring för nått år sen, den var ganska svampig innan.

    Jag är 191 cm och vill nog inte åka längre än 15-20 mil på nån av dem även att jag har en Comfort sadel på min MT-10.

    Dock är MT-10 en sjukt rolig hoj att åka på. Kan bara säga som alltid, testa....
    Jag bytte till Gilles fotpinnar för att få en bekvämare sittställning/vinkel på benen.
    Jag fastnade direkt för Mt10, kändes som en kraftig och rejäl maskin plus att den passade så bra med min längd.
    Hur är bränsleförbrukningen vid normal längre körning, tanken på såpass stor motor jämfört med 09an?

  5. #5
    Konceptet M|ckes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Vendelsö
    Hoj
    Yamaha MT-10 16 Yamaha R1 05
    Inlägg
    1 707
    jag har nog aldrig kommit under 0.72/milen om jag minns rätt.....

    men klart lägger du dig på tanken och drar in armbågarna så lär du kunna få ner det lite....med tanke på att du har hela din överkropp som fångar vinden....
    Streetfighters Stockholm MC

  6. #6
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    17 056
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Jawez Visa inlägg
    Jag fastnade direkt för Mt10, kändes som en kraftig och rejäl maskin plus att den passade så bra med min längd.
    Hur är bränsleförbrukningen vid normal längre körning, tanken på såpass stor motor jämfört med 09an?
    Om du gillar MT-10 bättre, varför köpa en MT-09?

  7. #7
    Medlem IQs avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västervik
    Hoj
    Versys
    Inlägg
    892
    Jag upptäckte att de säljer ut nya 2020 MT-10 för 130´. Blev sjukt sugen...
    Jag är bara 185, men även jag tyckte att MT-9 kändes liten. MT-10 och XSR900 satt jag fint på. MT-10 är dock sjukt mycket "Bang for the buck".
    Bättre att bli frånåkt på slö hoj, än frånåkt av slö hoj

  8. #8
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    917
    Citat Ursprungligen postat av IQ Visa inlägg
    Jag upptäckte att de säljer ut nya 2020 MT-10 för 130´. Blev sjukt sugen...
    Jag är bara 185, men även jag tyckte att MT-9 kändes liten. MT-10 och XSR900 satt jag fint på. MT-10 är dock sjukt mycket "Bang for the buck".
    Gäller det hos alla yamahacenter ? Var in i veckan hos en och då låg -19 i lager på 139’
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  9. #9
    Medlem IQs avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västervik
    Hoj
    Versys
    Inlägg
    892
    En Yamaha handlare i närheten hade nersatt till 139 för nya 2020. 130 lät möjligt
    Diskuterade inte mer eftersom jag inte var beslutsmässig även om jag var sugen...
    Bättre att bli frånåkt på slö hoj, än frånåkt av slö hoj

  10. #10
    Meldem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Flåklypa
    Hoj
    Mustang Cross -67
    Inlägg
    3 172
    Citat Ursprungligen postat av sundström Visa inlägg
    Gäller det hos alla yamahacenter ? Var in i veckan hos en och då låg -19 i lager på 139’
    Hittar inget sånt på blocket iaf(?)

    https://www.blocket.se/annonser/hela...=46&sort=price
    Senast redigerat av Ozzian den 2020-08-28 klockan 08:47.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Å-berga
    Hoj
    Mt-09 sp, Romet Pony 125
    Inlägg
    7
    Köpte en 09sp i våras.
    Är 190cm ok 90kg
    Jag testade mt10 och 09 ej sp och tyckte båda va riktigt svampiga.
    Sp gjorde stor skillnad. Och upplevde 09ans sittställning mer som motard vilket gjorde all skillnad för mig!

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Östergötland
    Hoj
    2017 Yamaha MT-10 SP
    Inlägg
    7
    170 cm och hela 65 kg här.
    Jag har en MT-10 SP och även jag får ont i knäna och baken nära jag åker längre sträckor.
    Annars är det en jättefin hoj som du får besöka bensinmacken ofta med . MT-09 upplever jag också som svampig.

    Skulle dock inte rekommendera en MT-10 som första hoj.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Trollhättan
    Hoj
    2020 Aprilia Tuono Factory
    Inlägg
    103
    189cm och jag upplevde MT10 som väldigt bekväm. Lite mer sportig än 09 vilken har en väldigt upprätt position på kroppen. Kördynamiskt så är MT10 ljusår bättre än MT09. Stabilt chassi (upplevde 09 som lite instabil och nervös)mer pulver i motorn men också betydligt törstigare. Har du möjlighet köp MT10. Fantastiskt underhållande och kompetent hoj.

  14. #14
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    917
    Citat Ursprungligen postat av BGL Visa inlägg
    189cm och jag upplevde MT10 som väldigt bekväm. Lite mer sportig än 09 vilken har en väldigt upprätt position på kroppen. Kördynamiskt så är MT10 ljusår bättre än MT09. Stabilt chassi (upplevde 09 som lite instabil och nervös)mer pulver i motorn men också betydligt törstigare. Har du möjlighet köp MT10. Fantastiskt underhållande och kompetent hoj.
    Har man en tuono och kört mt10 så är ju frågan given , vad tycker du i den jämförelsen ?
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Trollhättan
    Hoj
    2020 Aprilia Tuono Factory
    Inlägg
    103
    Tuonon är fantastisk. Kördynamiskt är den nästan ett lika stort steg upp från MT09 som till MT10 men så har den den bästa fjädringen på marknaden just nu tillsammans med en grym motor och silkesmjuk QS. Otroligt nog så är den ännu mer törstig än MT10 framförallt med racemap (0.8). Inte så bekväm som MT10 men ändå ok.
    Senast redigerat av BGL den 2020-08-28 klockan 19:44.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 209
    Citat Ursprungligen postat av BGL Visa inlägg
    Tuonon är fantastisk. Kördynamiskt är den nästan ett lika stort steg upp från MT09 som till MT10 men så har den den bästa fjädringen på marknaden just nu tillsammans med en grym motor och silkesmjuk QS. Otroligt nog så är den ännu mer törstig än MT10 framförallt med racemap (0.8). Inte så bekväm som MT10 men ändå ok.
    Om man bor i Trollhättan (inte så långt från Gbg) var lämnar man då in Tuonon för service ?
    Eller service sköter du själv ?
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 209
    Jawez skriver:
    Medan allt kändes perfekt på MT10an, men frågan är om det blir jobbigt som första maskin.

    Om du kör hojen i Standard mode så måste du vrida mycket på gasen för det ska hända något.
    Så det enklaste sättet minska risken för problem är att köra hojen i Standard mode i början.
    Och inte köra i B (snabbare gasrespons=mindre vridning på gasen för samma effekt som i Standard)
    eller i A mode ännu mindre vridning på gasen för samma effekt som i Standard.
    https://www.manualslib.com/manual/12...page=20#manual

    Suzuki Hayabusa 2008 har ett liknande system.
    Och när jag ett par veckor efter jag köpt Busan 2013 testat Max läget (måste ju testa ) så räckte det med det testet (skrämmande) så under de följande åren fram till
    2018 Min läget. Dvs 14,15,16,17 4 år alltså på MIN (motsvarande Standard mode på MT-10) och först 2018 började jag använda MAX läget motsvarande mode A på MT-10.
    Jag lär mig långsamt och har aldrig kört motocross så det kommer nog gå mycket snabbare för dig tills du föredrar mode B (mode A)

    För att inte villa till det med ännu mer bokstäver har jag valt att kalla lägena på GSX1300R för MIN och MAX, de heter på Suzuki MIN=C=Standard MT-10, mellanläge B, MAX=A som på MT-10.
    På Suzukins manual står också att man bara kan ändra lägena när hojen står stilla men jag har upptäckt att drar jag in koppling och slår av gasen till noll, så kan jag ändra medan jag kör. Vilket innebär att vid starten inne i Göteborg alltid MIN=C för mycket lättare köra i stadstrafik med MIN=C och sedan ute på landet i god tid innan omkörning slå av gasen, dra in kopplingen och byte till MAX=A med "upp" knappen på höger styre.
    Det är väl något liknande på MT-10, upp och ner knappar för byte av mode eller kanske enda knapp som för blinkers.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-08-28 klockan 21:07.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Trollhättan
    Hoj
    2020 Aprilia Tuono Factory
    Inlägg
    103
    Probike har ju inget bra rykte samt är dyra. Närmaste ligger i GBG. Som tur är så har man Biscaya auktoriserad verkstad för Aprilia utöver Ducati i Alingsås så det får bli där man servar. Inte särskilt billiga men dom kan italienska motorcyklar. Du har även Marcusen nere i Halmstad som har mycket bra rykte och servar till bra priser men det är ca 20 mil ifrån.
    Senast redigerat av BGL den 2020-08-28 klockan 23:00.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 209
    Citat Ursprungligen postat av BGL Visa inlägg
    Probike har ju inget bra rykte samt är dyra. Närmaste ligger i GBG. Som tur är så har man Biscaya auktoriserad verkstad för Aprilia utöver Ducati i Alingsås så det får bli där man servar. Inte särskilt billiga men dom kan italienska motorcyklar. Du har även Marcusen nere i Halmstad som har mycket bra rykte och servar till bra priser men det är ca 20 mil ifrån.
    Tackar, visste inte att Biscaya också servade Aprilia.
    Körde förbi Marcussen för någon månad sedan.
    Han verkade ha fullt att göra med tanke på alla hojar i väntan på service.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  20. #20
    Rrrrr Micke65s avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vendelsö
    Hoj
    Yamaha mt-10Sp
    Inlägg
    2 113
    Bara till att tjöpa . Mt10 är den bästa gördetallt hojen på marknaden tycker jag . Finns touring kit om man gillar sånt . Wheelie kung , bara en sån sak och ljudet är i klass med tuono v4 . Lättkörd och lättsvängd och förvånandsvört stabil . Vad finns det mer att önska haha . Den har ett mellanregister med rejäl kraft det är riktigt skoj för gatåka .

    IQ kööööp
    Ktm Superduke 1290 r -15
    Aprilia Tuono V4R APRC -11 / Husqvarna Nuda 900
    Ducati Hypermotard 1100 evo-Sp -10
    KTM Superduke R 990 -07
    KTM Superduke 990 -06
    Honda VTR 1000 -04
    Yamaha XT 600 -90
    Yamaha TT 600 -86
    Yamaha DT 125 -81
    Yamaha MT-10 Sp -17

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Efter 2 rumphuggna säsonger på Lillhondan så var det dags att uppgradera lite. Hondan var ett billigt insteg i sporten och en test på om det var kul. Det var det [...]

farmerlip
Vill du annonsera ovan? Klicka här