Kan någon sakligt förklara hur/vad jag gör när haf kickstatar min KTM 660 04?

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Tja,

Köpt hoj nu! Men det visar sig att det finns en viss teknik i att kicka igång dessa skönheter.

Tänkte utgå från denna bild
ce34c2cbfb9894172eeabb59e5f340bb.gif

Motorn startar ju inte om jag kickar i fel "varv" så att säga (läge 3-4)

När jag kickar runt motorn, hur långt går den på en kick?

Efter att ha slitit första 40 minuterna med att försöka kicka kollade jag upp tekniken, kör motorn till TDC som jag antar är som på bilden, kickar 2 fulla kickar sen släpper decomp och startar, är det rätt?

Vissa tips säger att man bara ska köra 3cm med decomp förbi TDC och sedan kicka igång den, blir det inte fel läge att starta den i eller missuppfattar jag bilden?

Hur känner jag att jag är på rätt varv i motorn för att starta den(#2 bensin/luft) cykel inte avgascykeln #4)


Tillägg: hur använder ni choken på bästa sätt? Jag startar lätt första gången ganska lätt utan någon av dom men får jag "kärringstopp" går den inte igång igen...troligtvis jag som gör något fel

Många frågor, hoppas ni förstår vad jag är ute efter :tungan

Tack på förhand!
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag fick lära mig att kicka runt ett par gånger med decomp så man luftar ur den. Sen försiktigt kicka tills det tar helt stopp (dvs när den sugit in bränsle och börjar komprimera, andra halvan öppnar ju ventil när kolven är på väg upp, så där har man typ inget motstånd).
Anledningen att sen trycka in decomp och dra den en liten bit är för att få lite lättare snurr på skiten (mindre motstånd). Sen ger man den en rejäl snärt så hoppar det hela igång. Annars gör om samma procedur.
Om allt är uppsatt som det ska så ska choke alltid vara på om motorn är kall.
Någon får gärna rätta eller ge fler tips, men det var så jag lärde mig..
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är motorn kall choke.
Är motorn varm, ingen choke.
(Men detta är inget från KTM, det är min erfarenhet på gammal bil med förgasare....:rodnar )
 

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Jag fick lära mig att kicka runt ett par gånger med decomp så man luftar ur den
Gör du detta oavsett om den varit på eller inte? Hjälper detta med mina kärringstopp tro, när den surar ner sig?

Sen försiktigt kicka tills det tar helt stopp (dvs när den sugit in bränsle och börjar komprimera,
Ok så när kicken fastnar så är man egentligen precis på gränsen till #2 i bilden? Det där tipset om att använda decomp här för 2-3 extra centimeter är det verkligen så smart då?


Är motorn kall choke.
Är motorn varm, ingen choke.
(Men detta är inget från KTM, det är min erfarenhet på gammal bil med förgasare....:rodnar )

Vilken av dom, finns ju en röd och en svart (luft/bensin om jag fattat det rätt)

Tackar för svaren!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ok så när kicken fastnar så är man egentligen precis på gränsen till #2 i bilden? Det där tipset om att använda decomp här för 2-3 extra centimeter är det verkligen så smart då?
Ja du måste dra motorn precis förbi kompläget med dekompen.Sen släpper du upp kicken och trampar till.

Vilken av dom, finns ju en röd och en svart (luft/bensin om jag fattat det rätt)

Tackar för svaren!
Svart är choke,röd är varmstart.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det var ett (bra) tag sen jag jag körde storstånka med kick endast. Gick över till elstart när jag skulle ut i skogen och bröta. Alltså är jag obekant med tjuvstopp, körde dylika maskiner när jag lärt mig köra ordentligt :krama

Gör du detta oavsett om den varit på eller inte? Hjälper detta med mina kärringstopp tro, när den surar ner sig?
Speciellt när man surat ner den.. Det är för att lufta ur så det är 'optimalt förhållande' för att starta, oavsett vad.
Ok så när kicken fastnar så är man egentligen precis på gränsen till #2 i bilden? Det där tipset om att använda decomp här för 2-3 extra centimeter är det verkligen så smart då?
Precis därför, det är ett jävla motstånd man måste överkomma med en storstånka, så genom att 'släppa upp' kolven lite till blir det lättare att komma igång.
Vilken av dom, finns ju en röd och en svart (luft/bensin om jag fattat det rätt)

Som sagts ovan. (Jag körde med svart endast dvs gammelstånka). Är motorn i bra temp så funkar den röda precis som den svarta när den är kall.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det ska bli intressant att höra hur en 660 ska kickas igång. Jag har haft massor med motorcyklar med kick, tycker mig kunna detta. Husaberg 650, Triumph, BSA Goldstar, engelska cyklar, diverse 500 tvåtaktscrossar samt massor med annat. Höger eller vänster ben kvittar.
Just en 660 är den enda jag inte fått igång med kicken, upplevde att det var för låg utväxling på kicken och att motorn inte gick hela varvet på en kick. Den startade bra på rull. Uppenbarligen gjorde jag fel så jag vill gärna höra hur det ska göras så en inte behöver skämmas vidare för det misslyckandet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det ska bli intressant att höra hur en 660 ska kickas igång. Jag har haft massor med motorcyklar med kick, tycker mig kunna detta. Husaberg 650, Triumph, BSA Goldstar, engelska cyklar, diverse 500 tvåtaktscrossar samt massor med annat. Höger eller vänster ben kvittar.
Just en 660 är den enda jag inte fått igång med kicken, upplevde att det var för låg utväxling på kicken och att motorn inte gick hela varvet på en kick. Den startade bra på rull. Uppenbarligen gjorde jag fel så jag vill gärna höra hur det ska göras så en inte behöver skämmas vidare för det misslyckandet.

Garva ifall du vill men min 450 kan jag bara kicka igång ifall jag sitter såpass långt fram att jag känner tanklocket mellan benen. Har aldrig fattat varför men det handlar inte om kraft i alla fall för det känns som att backa uppför en trappa.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har haft både en 625 supercomp och en 660smc, dock ganska nya o fräscha. Kall motor, jag lutade hojen så att det rann ner lite fräsch soppa i förgasaren, ut med choken, drog två ggr med gasen, dra runt motorn tills du hör att dekompen går i med ett tydligt klick. Trampa till bestämt hela vägen ner. Inte sparka för då blir du bara tröttare och får ont i foten:huvet. Min 660 ville gärna att man drog lite till på kicken efter dekompläget innan man trampade till. Rör absolut inte gasen:fakta. Varm motor startade jag bara med samma kick-teknik. Blev den sur så får man kicka ur den, in med dekompen, fullgas och kicka typ 10 ggr, starta som vanligt igen. Hade inga problem med att sittande kicka mina hojar med vänster fot. 90%teknik. Lycka till :tummenupp
 

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Har haft både en 625 supercomp och en 660smc, dock ganska nya o fräscha. Kall motor, jag lutade hojen så att det rann ner lite fräsch soppa i förgasaren, ut med choken, drog två ggr med gasen, dra runt motorn tills du hör att dekompen går i med ett tydligt klick. Trampa till bestämt hela vägen ner. Inte sparka för då blir du bara tröttare och får ont i foten:huvet. Min 660 ville gärna att man drog lite till på kicken efter dekompläget innan man trampade till. Rör absolut inte gasen:fakta. Varm motor startade jag bara med samma kick-teknik. Blev den sur så får man kicka ur den, in med dekompen, fullgas och kicka typ 10 ggr, starta som vanligt igen. Hade inga problem med att sittande kicka mina hojar med vänster fot. 90%teknik. Lycka till :tummenupp

Det var ett (bra) tag sen jag jag körde storstånka med kick endast. Gick över till elstart när jag skulle ut i skogen och bröta. Alltså är jag obekant med tjuvstopp, körde dylika maskiner när jag lärt mig köra ordentligt :krama


Speciellt när man surat ner den.. Det är för att lufta ur så det är 'optimalt förhållande' för att starta, oavsett vad.

Precis därför, det är ett jävla motstånd man måste överkomma med en storstånka, så genom att 'släppa upp' kolven lite till blir det lättare att komma igång.


Som sagts ovan. (Jag körde med svart endast dvs gammelstånka). Är motorn i bra temp så funkar den röda precis som den svarta när den är kall.

Ja du måste dra motorn precis förbi kompläget med dekompen.Sen släpper du upp kicken och trampar till.


Svart är choke,röd är varmstart.

Grymma svar! jag har testat ett par gånger och får igång den på 1-2 kickar. nu när jag vet vad som händer i motorn, fick kärringstopp första dagen jag köpte den och kickade i 30 minuter, traskade hem den med svansen mellan benen till sist????
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Grattis till en grym hoj! Tycker att 660 är bland det coolaste som går att äga:yoparty
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top