Hjälp, kan jag vinkla ut mina handtag ???

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Har en ZX10R från 2011 där jag vill vinkla ut handtagen för att få bekvämare vinkel för handlererna.
På hojen titter det ett stop som gör att jag inte kan vinkla ut dem (se bifogad bild)
Jag kan ta bort denna men vill veta om det är dumt. Tänker att det borde finnas någon anledning till att tillverkaren satt den där från början.

MVH/WalleIMG_8439.jpg
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har Kina - clipons liggande till en rsv mille r. Jag tror att det är samma diameter som zx10r. Du får dom för en hundring om du har vägarna förbi Örebro.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Har likadan skruv på min GSX-R750 som jag inte velat/vågat ta bort då det säkert är en riktigt god tanke bakom den :( Hade varit skönt med lite mer utvinklade handtag...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror den skruven är till för att hindra klipponet att slå i tanken om hojen välter stående.. Klipponet blir ju lite som en krach puck om skruven sitter i. Jag har tagit väck på acen o vinklat ut klipponen just för att få en lite bekvämare vinkel på handleden.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Det är väl även enklare att montera styret på fabriken om det finns en styrning.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Mina race clipon har ingen sån skruv. Dra till rätt moment och naja eller använd loctite så det inte lossnar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fyller de ingen annan funktion mer än att guida var de ska sitta original så....
Jag åker med Woodcraft clipons, ingen sådan på dem heller...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom flesta av mina hojar som har haft clip on har jag antingen tagit bort skruven och justerat så att det passar mig, eller så har det varit eftermarknads som inte har haft något sånt fäste alls.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Dom flesta av mina hojar som har haft clip on har jag antingen tagit bort skruven och justerat så att det passar mig, eller så har det varit eftermarknads som inte har haft något sånt fäste alls.

Tack, då gör jag så, kör på söndag så då får vi se hur det går :gnissla
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag kan se två skäl till att skruvarna sitter där.
1. Går du omkull i låg fart så viker sig inte styret utan kan rädda dyrare delar.
2. Bromsar du hårt och inte har ordentligt dragna skruvar så viker sig styret framåt.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
När vi ändå är igång och killgissar så vill jag säga vad jag tror är anledningen till skruven. :)

1. Handtagen bedöms vid design vara en säkerhetskritisk funktion och därmed behövs redundant låsning.

2. Det blir mycket lättare att montera alla hojjar med samma styrvinkel i fabrikerna.

3. Enklare att serva.

4. Klåpare utan momentnyckel (jag och många fler) kan skruva med hojen utan att riskera att vika styret.

I den ordningen.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kan se två skäl till att skruvarna sitter där.
1. Går du omkull i låg fart så viker sig inte styret utan kan rädda dyrare delar.
2. Bromsar du hårt och inte har ordentligt dragna skruvar så viker sig styret framåt.
Vrider sig clip onet så kan man vrida tillbaka det och köra hem, även med lite repor på tanken. Om man böjer/bryter av clip onet så tar man bussen hem...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och helst inte pga att styret vek sej under körning :D

Nä men ganska troligt är det som cpkossa är inne på att det är en extra säkerhet.
Klämkraften i själva cliponet bör vara mer än tillräcklig för att hålla det på plats.

Speciellt med tanke på att det inte är menat att hålla fast sig i utan är ett känsligt kontrollreglage.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top