Video KTM Adventure reacts to real adventure

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Körde en KTM 1290 Adventure R av årets modell skodd med däck som enligt tillverkaren var avsedda för ”adventure”. Därför trodde jag det var okej attt följa en avstickande grusväg från Via del Sale till dess slut. Är ju bara att vända och köra tillbaks, tänkte jag. Efter flera timmars utmattande och resultatlösa försök att komma därifrån blev jag till slut räddad av två italienska killar på mountainbike. Tillsammans kunde vi putta ”äventyrshojen” med spinnande ”äventyrsdäck” trettio meter till någorlunda solitt underlag. Därifrån gick det att lägga i ettan och sakta puttra därifrån tillbaks mot civilisationen. Två läxor jag lärde mig var att undvika att köra ensam och att en motorcykel som beskrivs med ordet ”adventure” och som hamnar i riktig terräng är lika värdelös som en dildo av marsipan.

Först
https://youtu.be/sOY3xhGANeg

Sedan
https://youtu.be/iMsDAoChKvA
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var bra jobbat att rodda upp 240+ kg adventure hoj dit.
Du får se det som så att nu vet du vart gränsen går för hojen. Det är inte många ägare av den hojen som har en aning om det. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Grymt försök ! :tummenupp
Att du bara vågade försöka ! :)
För sånt där ska väl hojen väga under 150kg ?
Eller är 15 kg rätt vikt. Så man lätt kan bära den vid behov.

Påminner om när en vän med 2 kompisar omkring 1970 beslöt åka skidor från Treriksröset ner till de sista(?) fjällen i Dalarna.
De hade ett pyramidtält från Fjällräven med namnet Expedition. Tältet var sönder efter den turen.
Kommentar från Fjällräven: Expeditionstältet är inte avsett för så hårda expeditioner. :D
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ktm 1290 Adventure R levereras från fabrik me däck som är stort sätt enbart för asfalt körning..
Jag skulle inte prova köra äns på en slät gräsmatta me dom däcken, specielt inte blöt för då blir de ett Adventure...
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Ktm 1290 Adventure R levereras från fabrik me däck som är stort sätt enbart för asfalt körning..
Jag skulle inte prova köra äns på en slät gräsmatta me dom däcken, specielt inte blöt för då blir de ett Adventure...
Totalt vansinnigt. Varför inte åtminstone TKC80 (se bild), som ju fungerar riktigt bra både på asfalt och längs grusvägar? Asfaltsdäck som det står ”adventure” på orsakar ju bara problem.
 

Bifogat

  • ab22e6ee1eb0a40894904c689a8a06d2.jpg
    ab22e6ee1eb0a40894904c689a8a06d2.jpg
    89.9 KB · Visningar: 53

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Ett par bilder till av platsen, däcket och underlaget.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.00.56.png
    Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.00.56.png
    1.8 MB · Visningar: 61
  • Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.01.22.png
    Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.01.22.png
    1.2 MB · Visningar: 61
  • Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.01.35.png
    Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.01.35.png
    1.4 MB · Visningar: 51
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Totalt vansinnigt. Varför inte åtminstone TKC80 (se bild), som ju fungerar riktigt bra både på asfalt och längs grusvägar? Asfaltsdäck som det står ”adventure” på orsakar ju bara problem.

Jag kan hålla me dig... Men många hojar antyder me sitt namn till att vara någe dom inte är eller avsedda för.. Ex. Scambler är namnet som användes före namnet cross som existerar idag för sånna hojar, så namnet används me annan innebörd idag.. Skulle tippa på att namnet Adventure är liknande me..
På bil sidan är de väl liknande me SUV... 95% körs nästan enbart i städer, å levereras me däck för motorvägs körning..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men som förare har du ett ansvar att före körning se till att ditt fordon är trafiksäkert och lämpligt för uppgiften.
Det missade du tydligen här.
Krävs ju ingen fantasi för att förstå att det är olämpliga däck.
Om det sedan verkligen var omöjligt att köra där eller inte är ju svårt att avgöra på bilderna.
Det blev ju i alla fall ett äventyr.
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Frågan är nog vem som egentligen gjort fel här... :hej
Klart det var ett misstag att köra ut på gräset. Jag borde ha varit mer uppmärksam på däckens begränsningar. Men det var just däcken som var den hindrande faktorn. Själva hojen tar sig fram i betydligt värre miljöer, med en skapligt kompetent amatör vid styret.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På advrider.com finns en fantastisk tråd med autentiska bilder på några personer som körde med 750cc HD i betydligt värre terräng än det där. Nu var det 40-50-tal men ändå.

Det finns massor av filmer på youtube när folk kör över gruspass i Anderna med sporthoj. Osv osv.

Det är nästan aldrig hojen som sätter begränsningen utan föraren som inte anpassar körningen till hoj, underlag och däck.


Med det sagt: Kul att du provade! Annars hade du ju inte vetat. :tummenupp
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Rolig läsning! Skönt att du fick hjälp :krama Beställ nu ett par riktiga däck! Motoz kan jag rekommendera! :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Påminner starkt om min fullkomligt för annat än hårdgjord yta värdelösa BMW GS Adventure. Aldrig igen... Med det sagt, så borde de inte leverera med sådana däck med det namnet. Det som verkar vettigt är 790 R Adv Rally. Rakt ur kartong dvs.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Totalt vansinnigt. Varför inte åtminstone TKC80 (se bild), som ju fungerar riktigt bra både på asfalt och längs grusvägar? Asfaltsdäck som det står ”adventure” på orsakar ju bara problem.

1090 Adv R hade TKC80 som standard...vilket föranledde en massa "kunder" att klaga på att däcket tog slut fort istället...folk är då aldrig nöjda... :)
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Det som verkar vettigt är 790 R Adv Rally.
Ja, en suverän hoj. Hade under samma period tillgång till en sådan och efter att ha suttit på 1290 R kändes det som att ha blivit av med 100 kilo. Kanske också för att den större hojen har massor av vikt placerad högt upp. När man krypkör eller står stilla med den och börjar tippa i sidled befinner man sig mycket snabbt bortom point of no return – DUNS ner i backen! Och då har man bara ett par försök på sig att få upp den innan man har tagit ut sig helt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Frågan är nog vem som egentligen gjort fel här... :hej
KTM, de marknadsför ju det som en äventyrshoj.... Det blev iofs ett äventyr så de kanske hade rätt fast fel..:va

Men som förare har du ett ansvar att före körning se till att ditt fordon är trafiksäkert och lämpligt för uppgiften.
Det missade du tydligen här.
Krävs ju ingen fantasi för att förstå att det är olämpliga däck.
Om det sedan verkligen var omöjligt att köra där eller inte är ju svårt att avgöra på bilderna.
Det blev ju i alla fall ett äventyr.
Ingen kommer ihåg en fegis... :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top