Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda S-Wing 150
    Inlägg
    136

    KTM Adventure reacts to real adventure

    Körde en KTM 1290 Adventure R av årets modell skodd med däck som enligt tillverkaren var avsedda för ”adventure”. Därför trodde jag det var okej attt följa en avstickande grusväg från Via del Sale till dess slut. Är ju bara att vända och köra tillbaks, tänkte jag. Efter flera timmars utmattande och resultatlösa försök att komma därifrån blev jag till slut räddad av två italienska killar på mountainbike. Tillsammans kunde vi putta ”äventyrshojen” med spinnande ”äventyrsdäck” trettio meter till någorlunda solitt underlag. Därifrån gick det att lägga i ettan och sakta puttra därifrån tillbaks mot civilisationen. Två läxor jag lärde mig var att undvika att köra ensam och att en motorcykel som beskrivs med ordet ”adventure” och som hamnar i riktig terräng är lika värdelös som en dildo av marsipan.

    Först


    Sedan

  2. #2
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Yamaha XTZ660 Tenere, Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    14 705
    Det var bra jobbat att rodda upp 240+ kg adventure hoj dit.
    Du får se det som så att nu vet du vart gränsen går för hojen. Det är inte många ägare av den hojen som har en aning om det.
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 333
    Grymt försök !
    Att du bara vågade försöka !
    För sånt där ska väl hojen väga under 150kg ?
    Eller är 15 kg rätt vikt. Så man lätt kan bära den vid behov.

    Påminner om när en vän med 2 kompisar omkring 1970 beslöt åka skidor från Treriksröset ner till de sista(?) fjällen i Dalarna.
    De hade ett pyramidtält från Fjällräven med namnet Expedition. Tältet var sönder efter den turen.
    Kommentar från Fjällräven: Expeditionstältet är inte avsett för så hårda expeditioner.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-08-26 klockan 10:26.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  4. #4
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    2 188
    Ktm 1290 Adventure R levereras från fabrik me däck som är stort sätt enbart för asfalt körning..
    Jag skulle inte prova köra äns på en slät gräsmatta me dom däcken, specielt inte blöt för då blir de ett Adventure...

  5. #5
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda S-Wing 150
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    ...skidor från Treriksröset ner till de sista(?) fjällen i Dalarna.
    Oj! Det är en bit. Närmare 100 mil typ.


  6. #6
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda S-Wing 150
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av JPT Visa inlägg
    Ktm 1290 Adventure R levereras från fabrik me däck som är stort sätt enbart för asfalt körning..
    Jag skulle inte prova köra äns på en slät gräsmatta me dom däcken, specielt inte blöt för då blir de ett Adventure...
    Totalt vansinnigt. Varför inte åtminstone TKC80 (se bild), som ju fungerar riktigt bra både på asfalt och längs grusvägar? Asfaltsdäck som det står ”adventure” på orsakar ju bara problem.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	ab22e6ee1eb0a40894904c689a8a06d2.jpg
Visningar:	47
Storlek:	89,9 KB
Id:	455932  

  7. #7
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda S-Wing 150
    Inlägg
    136
    Ett par bilder till av platsen, däcket och underlaget.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.00.56.png
Visningar:	55
Storlek:	1,83 MB
Id:	455934   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.01.22.png
Visningar:	59
Storlek:	1,18 MB
Id:	455935  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2020-08-26 kl. 12.01.35.png
Visningar:	48
Storlek:	1,39 MB
Id:	455936  
    Senast redigerat av Vanvan den 2020-08-26 klockan 11:02.

  8. #8
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 765
    Frågan är nog vem som egentligen gjort fel här...
    Buy quality, cry once.

  9. #9
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    2 188
    Citat Ursprungligen postat av Vanvan Visa inlägg
    Totalt vansinnigt. Varför inte åtminstone TKC80 (se bild), som ju fungerar riktigt bra både på asfalt och längs grusvägar? Asfaltsdäck som det står ”adventure” på orsakar ju bara problem.
    Jag kan hålla me dig... Men många hojar antyder me sitt namn till att vara någe dom inte är eller avsedda för.. Ex. Scambler är namnet som användes före namnet cross som existerar idag för sånna hojar, så namnet används me annan innebörd idag.. Skulle tippa på att namnet Adventure är liknande me..
    På bil sidan är de väl liknande me SUV... 95% körs nästan enbart i städer, å levereras me däck för motorvägs körning..

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    749
    Men som förare har du ett ansvar att före körning se till att ditt fordon är trafiksäkert och lämpligt för uppgiften.
    Det missade du tydligen här.
    Krävs ju ingen fantasi för att förstå att det är olämpliga däck.
    Om det sedan verkligen var omöjligt att köra där eller inte är ju svårt att avgöra på bilderna.
    Det blev ju i alla fall ett äventyr.

  11. #11
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    3 191
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Frågan är nog vem som egentligen gjort fel här...
    For real. Fint när man dokumenterar sina snedsteg ordentligt förstås.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  12. #12
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda S-Wing 150
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Frågan är nog vem som egentligen gjort fel här...
    Klart det var ett misstag att köra ut på gräset. Jag borde ha varit mer uppmärksam på däckens begränsningar. Men det var just däcken som var den hindrande faktorn. Själva hojen tar sig fram i betydligt värre miljöer, med en skapligt kompetent amatör vid styret.

  13. #13
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda S-Wing 150
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av JPT Visa inlägg
    Men många hojar antyder me sitt namn till att vara någe dom inte är eller avsedda för.
    Fast det gäller inte just den här modellen.


  14. #14
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 765
    På advrider.com finns en fantastisk tråd med autentiska bilder på några personer som körde med 750cc HD i betydligt värre terräng än det där. Nu var det 40-50-tal men ändå.

    Det finns massor av filmer på youtube när folk kör över gruspass i Anderna med sporthoj. Osv osv.

    Det är nästan aldrig hojen som sätter begränsningen utan föraren som inte anpassar körningen till hoj, underlag och däck.


    Med det sagt: Kul att du provade! Annars hade du ju inte vetat.
    Buy quality, cry once.

  15. #15
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 253
    Rolig läsning! Skönt att du fick hjälp Beställ nu ett par riktiga däck! Motoz kan jag rekommendera!

  16. #16
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 285
    Påminner starkt om min fullkomligt för annat än hårdgjord yta värdelösa BMW GS Adventure. Aldrig igen... Med det sagt, så borde de inte leverera med sådana däck med det namnet. Det som verkar vettigt är 790 R Adv Rally. Rakt ur kartong dvs.
    Stöd samhället, kör svenskt.

  17. #17
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
    Inlägg
    4 719
    Citat Ursprungligen postat av Vanvan Visa inlägg
    Totalt vansinnigt. Varför inte åtminstone TKC80 (se bild), som ju fungerar riktigt bra både på asfalt och längs grusvägar? Asfaltsdäck som det står ”adventure” på orsakar ju bara problem.
    1090 Adv R hade TKC80 som standard...vilket föranledde en massa "kunder" att klaga på att däcket tog slut fort istället...folk är då aldrig nöjda...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  18. #18
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    2 188
    Citat Ursprungligen postat av Vanvan Visa inlägg
    Fast det gäller inte just den här modellen.

    I de fallet är de däcken som är avgörande... Sen är föraren av kaliber att bemästra de mesta i terräng..

  19. #19
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda S-Wing 150
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Det som verkar vettigt är 790 R Adv Rally.
    Ja, en suverän hoj. Hade under samma period tillgång till en sådan och efter att ha suttit på 1290 R kändes det som att ha blivit av med 100 kilo. Kanske också för att den större hojen har massor av vikt placerad högt upp. När man krypkör eller står stilla med den och börjar tippa i sidled befinner man sig mycket snabbt bortom point of no return – DUNS ner i backen! Och då har man bara ett par försök på sig att få upp den innan man har tagit ut sig helt.

  20. #20
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Yamaha XTZ660 Tenere, Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    14 705
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Frågan är nog vem som egentligen gjort fel här...
    KTM, de marknadsför ju det som en äventyrshoj.... Det blev iofs ett äventyr så de kanske hade rätt fast fel..

    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Men som förare har du ett ansvar att före körning se till att ditt fordon är trafiksäkert och lämpligt för uppgiften.
    Det missade du tydligen här.
    Krävs ju ingen fantasi för att förstå att det är olämpliga däck.
    Om det sedan verkligen var omöjligt att köra där eller inte är ju svårt att avgöra på bilderna.
    Det blev ju i alla fall ett äventyr.
    Ingen kommer ihåg en fegis...
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Från dag 1.

iceice
Vill du annonsera ovan? Klicka här