Korvätarhjälm eller svälthjälm, vilken är tystast?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Sist jag köpte hjälm råkade det bli en korvätarhjälm. Sjukt smidigt när man pratar med sin passagerare, eller stannar och glor i varje kurva längs en serpentinväg.

Men nu är det kanske läge för en ny. Frugan lär inte åka med på några år och vi har ändå pratat klart, så nu behövs inte den funktionen lika mycket. Är en hjälm utan korvätarfunktion (alltså en man svälter i) tystare? Lättare? Billigare? Ja, vilka argument finns det för en simpel gångjärnslös moppehjälm?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ickekorvätarhjälmar brukar vara tystare, lättare och anses som lite säkrare men om det stämmer vet jag inte.
Annars kan du ju skaffa en såndär kepshjälm som äventyrsfarbröder och motardligister har? :hihi
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag är en sån äventyrsfarbror! Men vill åka till äventyret i 160...
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
jag har två Schuberthjälmar, en C3 korvätarmodell och en utan korvmöjlighet som heter S2 (har jag för mig) . Tycker båda haft störande vindbrusljud, så ingen större skillnad. Eftersom jag har tinnitus så jobbar jag för att få så tyst som möjligt inuti. Tre halsdukar runt halsen hjälper upp situationen betydligt. Sen har jag även fyllt ur de uttag som finns mitt för öronen i frigolitskalet som hjälmarna har innanför plasten. Urtaget i frigoliten är väl för att montera hörlurar i, eller för att man ska höra tutsignaler (?) Jag tillverkade av cellgummi två bitar som jag fyllde ut med i frigoliten. Det blev betydligt bättre, så i låga farter så är det mycket tyst
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kör Schubert själv, och ljudvolymsmässigt är det ingen skillnad mellan korv eller svält, dom är tysta båda två, och bekväma, passar mig bra.
Vikten har jag inte koll på, men säkerhetsmässigt så borde ju svältmodellen vara bättre, i och med att den inte är förperforerad.
Men jag gillar ju korvätning, och är en äventyrlig farbror, så jag köpte den med keps nu, och den är fantastiskt fin.
Men jag tänker som så att om du inte vill ha korvätning, eller inte ser någon finess i det, så skippa det.
För en vanlig svältmodell bör ju i alla fall inte vara sämre säkerhetsmässigt, och förmodligen billigare, samt att ljudnivån knappast är högre.
Så kör på svält om korven inte lockar :fyllisar
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Någon som kört Schuberth C4 pro?
Träffade nyligen en kompis som kör med en sån.
Blev lite sugen men har alltid varit skeptiskt till öppningsbar då jag inte tyckt mej behöva det och det ofta påverkat hållfastheten negativt (i olika utsträckning).

Fast denna såg inte anskrämlig ut, syns inte så tydligt att den är öppningsbar och det sägs att den ska vara relativt tyst.

Förinstallerade högtalare & mic och väldigt smidigt montage av deras egen intercom (om man vill ha det).
Dessutom finns de på rea nu..

Här bl,a..
https://www.progearmoto.se/onroad/h...0uyzdFcH2WKqj3wF54zkwZMh7oZcP9zoaApcgEALw_wcB
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
jag har två Schuberthjälmar, en C3 korvätarmodell och en utan korvmöjlighet som heter S2 (har jag för mig) . Tycker båda haft störande vindbrusljud, så ingen större skillnad. Eftersom jag har tinnitus så jobbar jag för att få så tyst som möjligt inuti. Tre halsdukar runt halsen hjälper upp situationen betydligt. Sen har jag även fyllt ur de uttag som finns mitt för öronen i frigolitskalet som hjälmarna har innanför plasten. Urtaget i frigoliten är väl för att montera hörlurar i, eller för att man ska höra tutsignaler (?) Jag tillverkade av cellgummi två bitar som jag fyllde ut med i frigoliten. Det blev betydligt bättre, så i låga farter så är det mycket tyst

Är det bara hål i hjälmarna? Jag har haft en AGV och en HJC som båda ligger under shuberten i pris, om än marginellt. Båda dessa har haft små "fyllningspluppar" som man plockar ur om man vill ha intercom.
Inget pissande alls utan en fråga om det är vanligt att det bara är hål.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har bara korvfria hjälmar, men har kommit fram till att allt buller kommer från nederkanten av hjälmen. Håller jag händerna så luften inte kommer åt undersidan blir det tyst, men efter en stund är farten så låg att jag välter.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Någon som kört Schuberth C4 pro?[....]
Jag har kört tre säsonger med en sådan. Bra hjälm. Bra detaljkvalitet. Passar mitt huvud. Korvfunktionen är mycket användbar när man kör flera och behöver kommunicera. Enklare att höra varandra när man fällt upp bogvisiret. Nedfällbara solglaset är bra.

Men. Den är bullrig, tycker jag. Oavsett hur mycket Schubert påstår att den är tyst så är min Shoei GT Air betydligt tystare. Shoei-hjälmen är förvisso inte korv-hjälm utan en vanlig integral. Men det lilla, lilla skarven som Schuberthjälmen har för bogvisiret borde inte göra så stor skillnad.

Avigsidan med den tystare hjälmen är att den är rätt så varm. En typiskt vår/hösthjälm. Ventilationsöppningarna är små (blir tystare så). GT Air II sägs vara lite mer "blås" i än min GT Air I. Men jag har inte provat själv, någon annan får ge sig på den jämförelsen.

Hade jag köpt korv-hjälm idag hade jag därför kikat på något annat än Schubert. Kanske Shoeis "korvis"? Detta då av bullerskäl. Fast har du en hoj med stor vindruta så att du sitter mera i lä så spelar det kanske mindre roll? Bike i Trollhättan har ju sålt Schubert C4 till väldigt bra priser ett bra tag för under 5000 kr för en enfärgad.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har kört tre säsonger med en sådan. Bra hjälm. Bra detaljkvalitet. Passar mitt huvud. Korvfunktionen är mycket användbar när man kör flera och behöver kommunicera. Enklare att höra varandra när man fällt upp bogvisiret. Nedfällbara solglaset är bra.

Men. Den är bullrig, tycker jag. Oavsett hur mycket Schubert påstår att den är tyst så är min Shoei GT Air betydligt tystare. Shoei-hjälmen är förvisso inte korv-hjälm utan en vanlig integral. Men det lilla, lilla skarven som Schuberthjälmen har för bogvisiret borde inte göra så stor skillnad.

Avigsidan med den tystare hjälmen är att den är rätt så varm. En typiskt vår/hösthjälm. Ventilationsöppningarna är små (blir tystare så). GT Air II säga vara lite mer "blås" i än min GT Air I. Men jag har inte provat själv, någon annan får ge sig på den jämförelsen.

Hade jag köpt korv-hjälm idag hade jag därför kikat på något annat än Schubert. Kanske Shoeis "korvis"? Detta då av bullerskäl. Fast har du en hoj med stor vindruta så att du sitter mera i lä så spelar det kanske mindre roll? Bike i Trollhättan har ju sålt Schubert C4 till väldigt bra priser ett bra tag för under 5000 kr för en enfärgad.
Tack, även för mej är bullernivån en faktor, har iofs alltid öronproppar men ska man använda intercom vill det till att hjälmen är hyfsat tyst i grunden.

I revcillas rescension nämner de just dålig ventilation, förmodligen i jakten på färre bullerkällor

Kör Arai QV-pro (ej öppningsbar) och ventilationen är helt okej, visst, ljudnivån ökar lite när alla ventiler är öppnade men då kan jag åtminstone välja, tillfälligt lite mer buller eller tryckkoka skallen en extremvarm dag :)

Är lite fundersam varför intercommer inte har aktiv noice canceling i större utsträckning, eller funkar det kanske inte i den ljudmiljön?
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag köpte Touratech korvätare med keps.
http://aventuro.touratech.com/en/aventuromod

Är otroligt nöjd med den, just på grund av att den är mer välventilerad än min Schubert C3.
Touratech:en är tillverkad av Shubert så inredning mm är samma, men som sagt var så har den mer ventilation.
Dock så är den aningen ljudligare enligt min upplevelse, men man kan nog inte få allt.
Kör oftast utan proppar, och med Scala Riders intercom, funkar bra.
Men då åker jag ju Tenere i måttliga farter och med schysst ruta, så där finns ju också parametrar som påverkar ljudet.
Sedan så gillar jag kepsen, och den är enkel att plocka bort, liksom visiret om man vill göra en snöskoterhjälm med glasögon av den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag köpte Touratech korvätare med keps.
http://aventuro.touratech.com/en/aventuromod

Är otroligt nöjd med den, just på grund av att den är mer välventilerad än min Schubert C3.
Touratech:en är tillverkad av Shubert så inredning mm är samma, men som sagt var så har den mer ventilation.
Dock så är den aningen ljudligare enligt min upplevelse, men man kan nog inte få allt.
Kör oftast utan proppar, och med Scala Riders intercom, funkar bra.
Men då åker jag ju Tenere i måttliga farter och med schysst ruta, så där finns ju också parametrar som påverkar ljudet.
Sedan så gillar jag kepsen, och den är enkel att plocka bort, liksom visiret om man vill göra en snöskoterhjälm med glasögon av den.

Schuberth E1...


En bra korvätarhjälm är TYSTARE än en vanlig integralhjälm, just eftersom man kan göra anslutningen runt halsen väldigt tät. Som flera påpekat är det oftast underifrån som ljudet kommer. Huvudform, typ av kläder, halsduk etc påverkar absolut. C3 var under många år den absolut tystaste hjälmen enligt oberoende mätningar. Men - det bygger på att den passar ditt huvud!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tillverkade av cellgummi två bitar som jag fyllde ut med i frigoliten. Det blev betydligt bättre, så i låga farter så är det mycket tyst

Jag fyllde ut håligheterna med en kökssvamp. Men märkte inte någon större skillnad nu på morgonen.

Kanske Shoeis "korvis"?

Den är en Shoei Multitech jag har. Kan ha blivit bättre efter den.

Sedan så gillar jag kepsen, och den är enkel att plocka bort, liksom visiret om man vill göra en snöskoterhjälm med glasögon av den.

I vilken fart blir kepsen ett problem?

En bra korvätarhjälm är TYSTARE än en vanlig integralhjälm, just eftersom man kan göra anslutningen runt halsen väldigt tät. Som flera påpekat är det oftast underifrån som ljudet kommer. Huvudform, typ av kläder, halsduk etc påverkar absolut. C3 var under många år den absolut tystaste hjälmen enligt oberoende mätningar. Men - det bygger på att den passar ditt huvud!

Ja det borde ju vara så. Min är ju mycket mindre öppen nertill när den är stängd en motsvarande svälthjälm. Ibland försöker man ju ta på sig den utan att ha öppnat och det finns ju ingen chans.

Det lilla jag testat Schuberth så passar dom verkligen inte på mitt huvud. Shoein sitter i mitt tyckte perfa så kommer börja med att kolla på deras efterföljare. Hjälmen är säkert 7 år så den kanske har nått sin tekniska livslängd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I vilken fart blir kepsen ett problem?

Jag upplever inte att kepsen blir något direkt problem på min hjälm av hastigheter i sig, men jag kan ändra vinkep på skärmen annars blir den fort rätt jobbig när man vill lägga sig framåt över tanken för att den döljer synfältet om man inte flyttar upp den. Visst, den är ju ett litet vindfång, men man behöver lite mer nackmuskler när man tittar i sidled mest.
Jag har väl iofs inte kört fortare än 230 nånting med kepshjälmen tror jag... :crash
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sedan så gillar jag kepsen, och den är enkel att plocka bort, liksom visiret om man vill göra en snöskoterhjälm med glasögon av den.

Vad gör skärmen för nytta, varför har man den på en landsvägshjälm?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gör skärmen för nytta, varför har man den på en landsvägshjälm?

Oerhört trevlig att ha när man kör i motljus.
Och eftersom att jag bor i Enköping och jobbar i tokholmsområdet kör jag fan alltid i motljus när jag pendlar, så jag skaffade hjälmen enbart pga det.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Som sagt var så är den jättebra i motljus.
Men jag kör ju inte sporthoj med den hjälmen, så jag vet inte hur den skulle uppföra sig på en sån hoj, om den skulle bli ett jobbigt vindfång.
Kanske måste prova?:va
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag har en sån där tonsättarhjälm. Kör inte så snabbt längre å funderar på att skära bort en del av kragen.
Det är en ren pina att sätta på sig.
Men idag tog jag min fina jet å proppar:tummenupp
Läste här på sporthoj att ljudet fortplantar sig upp i käkarna tinningar.
Så proppar å tyst hjälm kan bara reducera bullret bruset vibrationerna.
När jag hade ninjan körde man ju oftast i 180 som marschfart. Så upplevde jag det
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Testade lite på vägen hem idag. Och hemligheten för mig är lugn och ostörd luft. Ställer jag mig upp blir det mycket lugnt och skönt. Så kapa ner rutan lite mer för att komma över turbulensen.

Men måste ju ändå eventuellt ha ny hjälm.

Och vete fan om vi kommit längre framåt i den frågan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top