Mina intryck av SW Motech Pro tankväskor

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så efter alla dessa år på hoj blev det dags för tankväskor. Jag behöver två olika storlekar, en väska för längre resor eller när jag vill ha med mig lite mera saker, och en liten väska för bara det absolut nödvändigaste.

SW Motech har i år lanserat en ny serie som bygger på Evo-serien. Det som i första hand är ändrat är hur väskan fästs mot tankringen. Magneter används, vilket gör att man i princip bara behöver lägga väskan över tankringen så snäpps den fast.

Jag köpte som sagt två väskor, den första var "Micro", som precis som namnet antyder är liten. 3-5 liter beroende på om jag expanderar den eller ej.

Den andra jag köpte var "Sport" som är på 12 - 17 liter. Kommer bilder och intryck av den senare.

En stor fördel med dessa nya väskor från SW Motech är att man inte längre behöver borra i väskan för att placera fästet, utan det glider på skenor under väskan. Detta gör det mycket enklare att ändra placering till exempel om man har fler hojar eller byter motorcykel. Ett klart steg framåt.

Nästa stora fördel är hur väskan fästs. Jag har sett andra bråka med tankväskor för att få dem att fastna i tankringen, det är ett minne blott med Pro-serien. Bara lägg väskan mot tankringen och magneterna guidar den på plats, den fäster med ett betryggande "klick".

Väskorna i Pro-serien är inte vattentäta, men klarar rätt mycket regn innan det börjar sippra in genom dragkedjorna. Det medföljer ett regnskydd till väskan som fästs med dragsko. Fungerade finfint i ösregnet härom veckan.

Så storleken på "Micro" då? Ja den är inte stor... Jag får i telefon, sladdar, nycklar, solbrillor, en 0,5 liters vattenflaska i den oexpanderad. Expanderar jag den går även mitt verktygskit i och några småprylar till. Precis perfekt för en dagstur! Skönt att slippa ha nycklar i skinnstället eller skramlandes under cutsen.

Kvalitetsintrycket är också på topp. Allting känns väldigt gediget och påkostat.

Jag är väldigt nöjd med denna väskan, den kommer nog i princip alltid att vara med mig. Bara att slippa jaga nyckeltaggen till garaget i den lilla skinnställsfickan är guld värt. Inga vassa nycklar i fickorna längre. Jag får med mig mitt verktygskit utan ryggsäck.

Några bilder här - återkommer med mina intryck och bilder på "Sport"-modellen senare!

2020-08-25 11.32.10.jpg2020-08-25 11.32.43.jpg2020-08-25 11.32.31.jpg2020-08-25 11.32.17.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kanon!

Men varför gör man en tankväska som inte är vattentät?

Skall den användas inomhus? :va
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kanon!

Men varför gör man en tankväska som inte är vattentät?

Skall den användas inomhus? :va

Ja det är sant. Med 100% vattentätt innebär i princip en drybag med rullstängning, vilket ju har sina nackdelar i smidigheten. Jag har hunnit köra i regn med båda dessa väskor, och ena gången struntade jag i regnskyddet för att testa, och det blev inte blött. Så det ska nog ett rejält och långt regn för att det ska rinna igenom. Och då är det bara att dra över regnskyddet ju.

För mig vinner smidigheten av att slippa rullstängning eller ”vattentäta” blixtlås som antingen är nya och stenhårda eller gamla och otäta. Men absolut, är vattentäthet överst på priolistan så är detta inte väskan för dig. Har för mig att någon av modellerna har drybag med rullstängning i Pro-serien, minns inte vilken dock.
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Jag köpte denna micro PRO väska till min CBR650, och det enda negativa håller jag med om är vattentätheten. Regnskyddet tar upp en tredjedel av väskan om man ska ha det med sig och vara redo för skyfall... Annars är den underbar. Jag ser fram emot sport-recensionen då jag sneglat på den ett tag!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag köpte denna micro PRO väska till min CBR650, och det enda negativa håller jag med om är vattentätheten. Regnskyddet tar upp en tredjedel av väskan om man ska ha det med sig och vara redo för skyfall... Annars är den underbar. Jag ser fram emot sport-recensionen då jag sneglat på den ett tag!

Riktigt så illa tycker jag inte det är, antingen är du lite skämtsam eller så har du packat det dåligt. :D:krama

Så här gjorde jag med regnskyddet:

2020-08-26 08.48.33.jpg

2020-08-26 08.48.37.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det dröjer lite till innan jag meddelar mina intryck för Sport-modellen, vill gärna ha lite bilder och då behöver jag ha med väskan till jobbet. :)

Men - vi har ju tjatat lite om vattentätheten, eller rättare sagt bristen på den. I går blev ett rejält test då jag körde hem i ett fullständigt spöregn, både motorväg och stadstrafik. Väskan höll nästan helt tätt. Lite fuktigt efter en halvtimmes körning i tokregn. Och detta är alltså utan regnskyddet.

Så jag skulle vilja påstå att väskan är vattenavvisande/vattentålig utan regnskyddet. Inte så illa ändå - alltså behöver jag bara använda regnskyddet vid längre turer i regn eller om jag har något verkligen vattenkänsligt i väskan. I regel har jag bara nycklar, solglasögon, telefon, plånbok och några sladdar i lilla väskan, saker som alla tål lite fukt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kikar på en micro-väska till min viffer. Det står i beskrivningen att det är kabelgenomförning fram och bak men jag ser dem inte riktigt på bilder, finns det och funkar det med usb-c?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kikar på en micro-väska till min viffer. Det står i beskrivningen att det är kabelgenomförning fram och bak men jag ser dem inte riktigt på bilder, finns det och funkar det med usb-c?
Finns både fram och bak. Fram är samma genomföring som för tråden man lossar väskan med. Bak är en slot under plastpluppen där.

Det funkar med vilken mindre kabel som helst.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjackade micro pro och installationen är ju legendariskt enkel! Det enda negativa är att monteringssystemet tar ganska mycket internt utrymme.
4.8 av fem förgasare!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu ska jag hålla mitt tidigare löfte och meddela mina intryck kring Sport-modellen som är på 12 - 17 liter.

För det första - nu har jag bytt hoj, och det nya fästsystemet i väskan är verkligen mycket bättre än det gamla där man skulle borra hål i väskan för att hitta rätt plats. Nu behövde jag bara lossa skruvarna bak och ställa om placeringen av kopplingen under väskan så den passar nya hojen, och sen spänna skruvarna igen. Klart!

Sport-modellen har jag bara använt en gång hittills, på en liten tvådagarstur i somras. Precis som med min andra väska, Micro, så har jag verkligen ingenting att klaga på. Kvaliteten är på topp, väskan är semihård och håller formen fint. Den blir lite sladdrigare när jag expanderar den, men det är inget problem då jag ju expanderar den för att få i mer grejer. När väskan är full håller den formen fint.

Material och utförande är samma som på lilla väskan, vilket innebär att den klarar ganska mycket regn innan det börjar sippra in. Ett regnskydd följer såklart med, men det behövs egentligen bara vid längre körning i regn. Räknar med att den knappt behöver användas alls vid körning nu då min nya hoj har kåpor.

Sidofickorna var väldigt bra under resan. Fick plats med plånbok, nycklar, snus och diverse sladdar, så det jag behövde under körningen fanns alltid nära till hands.

Till min nya hoj - BMW R1200RS - rekommenderar SW-Motech inte just Sport-väskan, och jag förstår varför. Den hamnar ganska långt bak om man har navigatorn installerad. Men jag provade och det går utan problem. Det kanske inte ser snyggt ut, och jag hade valt en annan väska om jag köpt till denna hojen. Men det hindrar mig inte i rörelse eller att kunna se navigatorn, så jag kör vidare på denna väska.

Till sist - jag använder min Micro varje dag och hela tiden. Ett av de bästa tillbehör jag någonsin köpt till hojen. Så gött att ha plånbok, mobil, nycklar, öronproppar, laddkabel osv med mig alltid. Och jag kan knöla ned min verktygsväska om jag vill. Riktigt bra!

2021-02-05 10.31.06 (1).jpg

2021-02-05 10.30.40 (1).jpg

2021-02-05 10.30.45 (1).jpg

2021-02-05 10.30.53 (1).jpg

2021-02-05 10.32.17 (1).jpg
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag kommer (med dagens utbud) välja mellan dessa två när det är dags:

Vattentät utan överdrag (Sandstormserien):

Kan användas som ryggsäck när man lämnar hojen:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör med Mosko Motos mjuka sidoväskor på hojen och är mycket nöjd. Hög kvalitet, genomtänkt, vattentätt.

Men Nomax (Nomad hette den förr) är lite märkligt konstruerad. Vem vill ha ett löst regnskydd på en väska man kör hoj med? Att tankväskan är vattentät är en lika stor självklarhet som att sidoväskorna är det. De har vattentäta tankväskor men de är av ett helt annat slag och inte så rymliga heller. Har haft lösa regnskydd på tankväskor tidigare och de är ett otyg.

Sedan är konceptet med Nomad/Nomax mer ”sortera alla dina små nödvändiga prylar” än de vanligaste tankväskorna. Rätt smart men utesluter lite bulkigare prylar. Mer som en stor plånbok liksom, vilket inte alls är en dum idé och då är det skönt att kunna plocka av den enkelt och ha som rygga, tex när man reser och parkerar i en stad.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag kommer (med dagens utbud) välja mellan dessa två när det är dags:

Vattentät utan överdrag (Sandstormserien):

Kan användas som ryggsäck när man lämnar hojen:
För mig faller både de väskorna på monteringen med remmar. Speciellt den lilla jag har som alltid sitter på, den är så smutt att ta av och på. Inga remmar som dinglar.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag kör med Mosko Motos mjuka sidoväskor på hojen och är mycket nöjd. Hög kvalitet, genomtänkt, vattentätt.

Men Nomax (Nomad hette den förr) är lite märkligt konstruerad. Vem vill ha ett löst regnskydd på en väska man kör hoj med? Att tankväskan är vattentät är en lika stor självklarhet som att sidoväskorna är det. De har vattentäta tankväskor men de är av ett helt annat slag och inte så rymliga heller. Har haft lösa regnskydd på tankväskor tidigare och de är ett otyg.

Sedan är konceptet med Nomad/Nomax mer ”sortera alla dina små nödvändiga prylar” än de vanligaste tankväskorna. Rätt smart men utesluter lite bulkigare prylar. Mer som en stor plånbok liksom, vilket inte alls är en dum idé och då är det skönt att kunna plocka av den enkelt och ha som rygga, tex när man reser och parkerar i en stad.
Jag har inte haft några bekymmer med överdragen, just eftersom mina väskor fästs med ring och inte med remmar så är överdraget en påse med rem och dragsko. Bara trä över och dra åt remmen, klart.

Har heller inte ännu stött på att jag saknat helt vattentätt, men jag har det gärna utan kompromisser med hur jag tar mig in i väskan. Vill också åter igen tillägga att det ska mycket regn under lång tid innan det blir blött i SW Motech Pro-serien. Jag har testat. Eftersom jag brukar den lilla väskan hela tiden till vardags, till exempel för att hala upp nycklar för att öppna garaget både på väg ut och hem, så vill jag att väskan ska vara snabbt och lätt öppnad = vanlig dragkedja. Jag vill inte hålla på med rullstängningar tex.

Jag tycker inte du har fel alls - vattentätt är alltid bäst. Men har verkligen inte upplevt något problem med det. I somras råkade jag ut för en total störtskur som verkligen gjorde allt blött, jag fick stanna tillslut och gömma mig under en gran. Var det blött i väskan? Nope. Lite fuktigt i kanten på dragkedjan bara.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Såhär sitter micro-väskan på en VFR800 om någon är intresserad
 

Bifogat

  • micr_rear.JPG
    micr_rear.JPG
    204 KB · Visningar: 18
  • micr_side.JPG
    micr_side.JPG
    213.2 KB · Visningar: 17
  • micr_side2.JPG
    micr_side2.JPG
    231 KB · Visningar: 17
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top