Video Hoppa av i 230 km/h, varför inte?

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Såg den tidigare idag. Undrar hur incidenten kommer att påverka honom och hans förtroende för bromsarna. Sjuk scenario.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg den tidigare idag. Undrar hur incidenten kommer att påverka honom och hans förtroende för bromsarna. Sjuk scenario.

Han gör nog som resten av Yamahaförarna och byter till de nya bromsarna som de andra redan bytt till.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kan tänka mig ganska många anledningar till att inte hoppa av i över 200 km/h.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag tror du glider bättre i hög hastighet än i "greppiga" låg hastighet. Har viss erfarenhet sedan min RR karriär :näsblod
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Snyggt han glider färdigt och kommer på fötter i lagom fart :banana
Medans hojen brinner i bariären....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I valet mellan att låta skinnstället bromsa farten från 200 km/h eller att rulla in i räcket tillsammans med hojen och bara fått ner farten till 180 km/h så är det väl ganska uppenbart vilket val som är det mest rationella.

Rationellt eller inte så tror jag inte jag skulle greja det.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Peter Lindén gjorde det på Anderstorp redan 1982, var där och såg det han tryckte sig bara rakt upp som en katapultstol :yoparty
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Snyggt han glider färdigt och kommer på fötter i lagom fart :banana
Medans hojen brinner i bariären....
Ja, själv har man ju lärt sig att man ska räkna till 10 när man tror att man ligger still, så att man inte riskerar att börja volta omkring om man reser sig för tidigt. Jag har iofs lärt mig att jag ska knipa med knäna kring tanken när jag bromsar också :hihi
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Påminner om den vanliga ”å sen va ja tvungen och lägga omkull hojjen ba”-historien som alla gamla klantskallar till gubbar kommer dragande med när de ska bortförklara att de bromsade omkull sig ????
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En grej jag inte riktigt är med på i denna är att han höjer handen ett par kurvor tidigare som att han hade problem och släpper förbi folk och sen gasar han på rätt friskt (måste man väl ändå säga om han går omkull norr om 200).

Skulle jag ha fått seriösa bromsproblem hade jag nog tagit beslut att racet är kört och lugnat mig så att man kan motorbromsa sig in i depån.

Det kanske inte funkar att göra så på en räserbana då alla runtomkring kör i massa km/h men det ser ändå lite konstigt ut.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En grej jag inte riktigt är med på i denna är att han höjer handen ett par kurvor tidigare som att han hade problem och släpper förbi folk och sen gasar han på rätt friskt (måste man väl ändå säga om han går omkull norr om 200).

Skulle jag ha fått seriösa bromsproblem hade jag nog tagit beslut att racet är kört och lugnat mig så att man kan motorbromsa sig in i depån.

Det kanske inte funkar att göra så på en räserbana då alla runtomkring kör i massa km/h men det ser ändå lite konstigt ut.

Vinales sa själv i en intervju efteråt att han borde ha brutit redan första gången han kände av bromsproblemen men hans vinnarskalle slog till och han var desperat att ta så många poäng som möjligt, även om det bara var en enda.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Precis sådär gjorde jag i april när jag hade att välja på att fronta en buss eller kana på asfalten. I nästan lika hög hastighet...eller...typ 70 :rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Påminner om den vanliga ”å sen va ja tvungen och lägga omkull hojjen ba”-historien som alla gamla klantskallar till gubbar kommer dragande med när de ska bortförklara att de bromsade omkull sig ????

Nej.

Plastkåpor är halkigare än däcken så om man har fungerande bromsar är det INTE rationellt att lägga omkull hojen.

Rullande hjul utan bromsar retarderar dock inte alls så dom är sämre än alla alternativ. Möjligen kunde han med facit i hand ha motorbromsat några meter och klivit av hojen i något lägre hastighet med risk att han istället skulle ha glidit in i räcket.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tror du glider bättre i hög hastighet än i "greppiga" låg hastighet. Har viss erfarenhet sedan min RR karriär :näsblod

Jupp, bra jävla fart innan det börjar sakta ner när det går fort, på blött är det spännande på riktigt...
Men, hojen glider snabbare! Går man av framåt, bromsar omkull från uprätt så får man se hojen köra om sig där man ligger om man har tur, man kan ju bli påkörd med, jag hade "tur"..:crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har svårt att se mig själv kliva av, finns inte riktigt i mitt sinne tror jag, är inte så hård...

Skulle nog försökt styra in tror jag och lowsidat men det hoppas jag att jag slipper få reda på.
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
R6 Skåne edition :)
Jag har gjort både och.
Klivit av i en sväng där en annan förare lowsidade och gled ut i mitt spår. När jag reste hojen för att inte köra på honom så kom muren rusande emot en väldigt fort
Jag tror inte ens jag riktigt reagerade på vad jag gjorde, men har blivit lärd att går det åt helvete så se till att vara så långt ifrån hojen som möjligt. Måste ha varit någon instinkt bara.

Sen har jag hållit i en gång när jag glömde köra in nya bromsar och glasade dom på rakan på Gotland ring. Farten var inte högre än att det skulle kunna få att svänga, men det var ändå för snabbt för min förmåga.
Men jag höll i och hoppades på det bästa och det gick vägen men jag fick köra i depån och springa på toa efter det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top