LiFepo kontra bly-batteri

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Kah kör en Kawasaki ZX6R 1998 i Classic Racing. Den körs utan laddning och det har funkat fint fram till mitt bly-batteri dog. Köpte ett Shido LiFepo4-batteri som till min förvåning laddat ur väldigt fort; fick bryta ett race idag!:mad:
Från ett par håll fick jag höra att "LiFepo-batterier är kass om du kör utan laddning, det ska vara blybatteri i det läget". Och jag undrar, stämmer det?
För lite konstigt var det; batteriet har en knapp som man kan trycka in och som få visar laddning, och batteriet visade fullt. Och hojen startade med normal snurr på startmotorn, för att sedan stanna 7 varv senare. Då hade den 1,8 volt i batteriet!!!!
Samma personer som uttalade sig enligt ovan sa då att "LiFepo-batterier har full fjong tills de inte har någon kraft alls, de mattas inte gradvis som ett blybatteri".

Någon som VET något om dessa batterier?

Hälsningar

#22MOZZ
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej på er.
Kah kör en Kawasaki ZX6R 1998 i Classic Racing. Den körs utan laddning och det har funkat fint fram till mitt bly-batteri dog. Köpte ett Shido LiFepo4-batteri som till min förvåning laddat ur väldigt fort; fick bryta ett race idag!:mad:
Från ett par håll fick jag höra att "LiFepo-batterier är kass om du kör utan laddning, det ska vara blybatteri i det läget". Och jag undrar, stämmer det?
För lite konstigt var det; batteriet har en knapp som man kan trycka in och som få visar laddning, och batteriet visade fullt. Och hojen startade med normal snurr på startmotorn, för att sedan stanna 7 varv senare. Då hade den 1,8 volt i batteriet!!!!
Samma personer som uttalade sig enligt ovan sa då att "LiFepo-batterier har full fjong tills de inte har någon kraft alls, de mattas inte gradvis som ett blybatteri".

Någon som VET något om dessa batterier?

Hälsningar

#22MOZZ
Är det inte de batterierna som har väldigt många CCA (cold crank amps) och inte så många Ah jämfört med en blybatteri..? Känns som att det du hört stämmer!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Last edited:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Hur många Ah har ditt LifePO4 batteri och hur lång tid tar racet??

Om du ska köra UTAN laddning måste du veta vad din hoj förbrukar under körning och välja LifePo4 som klarar av att ge dig så många Ah du behöver under racet.

Drar din hoj 30W vilket motsvarar 2,5 A och du ska köra i en timme, måste du ha ett batteri med MINST kapacitet 2,5 (Ampere x timmar = Ah) Helst mer för LifePo4 för att inte skada celler och ännu mer för Bly( se nedan)

Du kan ta reda på vad din hoj drar genom att koppla in multimeter mellan ditt batteris pluspol och pluskabel och mäta strömmen när du kör.

Som ett exempel - söker jag på SHido kommer denna upp och på bilden ser man att batteriet är märkt med 12V 20Wh. Det blir 20Wh /12V = 1,67Ah

https://www.24mx.se/crossdelar/elek...wyxIyn3KJ7VPRKNBqt0aAvrlEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Drar hojen 30W när du kör utan laddning, det kommer räcka i 1,67Ah / (30W/12V=2,5A) = 0,668*60 = 40 minuter.

Hade du tagit 1,67Ah Blybatteri ( finns det ens sån?) hade det tagit ännu tidigare pga Peukert effekten då du inte får ut lika många ampere timmar som batteriet är märkt med om du kör med för höga strömuttag.

Här ser du urladdningskurvan för LefePo4 - man kan absolut säga att den slutar tvärt.

lifepo4.jpg
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja det säjer sej själv nästan, enkelt förklarat
,om man har ett ex 12ampers batteri så räcker det , ca 12 amper/tid att lysa en 12v lampa en viss tid/konstant förbrukning.
Ta ett LifePO4 2amp som motsvarar detta 12ah batteri i startström, så är det på 2ampere konstantstöm, då lyser lampan/konstantsröm ,huuuur länge??
Så ett llithium batteri får ju ha ca samma grund ah ,inte bara motsvara startstyrka .

det går fort att ladda ett lithium batteri då du kan ha många gånger mer laddström än bly (se maualen för dit köpta batt vad maxamper är för ditt/ert batteri är (bra mellan race)

lite lekmanna förklaring
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mozz, jag trodde du hade lagt ner LiPoFe-batterier sen övningarna på Falken när din R6a inte ville vara med i matchen och du missade ett race? ;)

Som dom andra är inne på, du har ett batteri med hög ström, men med lågt energiinnehåll, då går det sådär ;) Du får väga skillnaden mellan låg roterande massa och lätt hoj.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack för all input! Det är ett sådant här batteri jag har.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.36.13.png
    Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.36.13.png
    1 MB · Visningar: 23

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Hur långt är ett körpass?
Har du möjlighet att ladda mellan passen?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och så antar jag att ett blybatteri skulle ha ungefär den här kapaciteten...
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.43.19.png
    Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.43.19.png
    393.1 KB · Visningar: 20
  • Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.41.01.png
    Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.41.01.png
    81.5 KB · Visningar: 27

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tolkar jag märkningen på Lifepo-batteriet (36Wh) som att det skulle kunna ge 36W/12V=3A i en timma? Och att ett blybatteri på 6Ah kan ge 6A i en timma?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Ett LiFe-batteri är bra på att ge mycket ström under kort tid (start).
Ett Pb-batteri är bra på att ge lite ström under lång tid (poppa stereo i depån).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Absolut! Vi kör kanske.... 25 minuter som mest.
Är det inte lite längre än så? Du startar hojen, drar på dig hjälmen och handskarna, tar av värmarna, ner från stödet, puttrar till utsläppet, bara där är det ju 2-3 minuter. Sen vänta på utsläppet, sighting lap och/eller warm up, start, och sen racet. En halvtimme är nog inte fel att räkna med.

Börja med att mäta hur stor ström hojen drar på tomgång, mellangas och fullgas (dvs under belastning när det verkligen går åt soppa och full tändning), sen är det ju bara att räkna baklänges hur mycket energi du behöver för 30 min race. Tänk på att det går åt en del när du startar hojen också.
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Jag har biltemas 5Ah lifepo-batteri.
La till 200:- extra för 1ah(vill ju ha lite marginaler)
Glömde handtagsvärmaren på på högsta i 1 timme (ca 4A) och det fanns tillräckligt med kräm för att dra igång hojen efter det.

Det är kanske ett sånt du behöver?
Alltså fler Ah.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om man läser https://www.shoraidirect.com/en/faq så inser man dels att Shorai säger att dom inte ska användas i total loss system, dels att Ah värdet inte har nåt att göra med hur länge dom levererar i ett total loss system.
Förmodligen samma för alla fabrikat.
Tittade på det där till min CB250 classic racer (utan startmotor) för några år sen.. Fann att ett LiFePo batteri som skulle räcka ett race vägde mer än ett blybatteri.

Edit: EttLiFePo batteri är i första hand designat för att dra runt startmotorn.
I andra hand för att kunna köra lyset en minut vid kyla, så det värms upp tillräckligt för att kunna starta hojen. I tredje hand för att kunna leverera den lilla ström som modern elektronik drar när hojen inte används under längre tid.
I fjärde hand va så lätt att folk köper dom, trots högre pris.
Sen kommer eventuellt förmågan att leverera måttlig ström under rimlig tid.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är det inte lite längre än så? Du startar hojen, drar på dig hjälmen och handskarna, tar av värmarna, ner från stödet, puttrar till utsläppet, bara där är det ju 2-3 minuter. Sen vänta på utsläppet, sighting lap och/eller warm up, start, och sen racet. En halvtimme är nog inte fel att räkna med.

Börja med att mäta hur stor ström hojen drar på tomgång, mellangas och fullgas (dvs under belastning när det verkligen går åt soppa och full tändning), sen är det ju bara att räkna baklänges hur mycket energi du behöver för 30 min race. Tänk på att det går åt en del när du startar hojen också.

Hur mäter jag strömåtgången?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I jämförelsen mellan Bly/syra och Lifepo ska man ta med i beräkningen att du kan ta ut ungefär 50% av angiven kapacitet innan batteriet tar skada medan ett LiFePo kan lämna mer än 80% av angivna kapaciteten innan det far illa.
Så i ett system som inte tillför laddning men förbrukar några A blir kanske skillnaden inte så stor.

12Ah B/S ger 6Ah användbar energi medan 5Ah LiFePo ger 4Ah.
Och ett LiFePo återladdas fortare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur mäter jag strömåtgången?
Som Micke skrev, men kom ihåg att du måste mäta kring en frihängande pluskabel, tex den från batteriet :)

Biltemas AC / DC Tångamperemätare är nog den mest prisvärda just nu.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...trar/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355
Fungerar ju som vanlig multimeter också.
Kjells är inte så dum heller, om man inte har Biltema i närheten: https://www.kjell.com/se/produkter/...uni-t-ut210d-tangmultimeter-acdc-200-a-p48436

Jag har Kjells, mest för att dom hade rea just då :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top