REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421

    LiFepo kontra bly-batteri

    Hej på er.
    Kah kör en Kawasaki ZX6R 1998 i Classic Racing. Den körs utan laddning och det har funkat fint fram till mitt bly-batteri dog. Köpte ett Shido LiFepo4-batteri som till min förvåning laddat ur väldigt fort; fick bryta ett race idag!
    Från ett par håll fick jag höra att "LiFepo-batterier är kass om du kör utan laddning, det ska vara blybatteri i det läget". Och jag undrar, stämmer det?
    För lite konstigt var det; batteriet har en knapp som man kan trycka in och som få visar laddning, och batteriet visade fullt. Och hojen startade med normal snurr på startmotorn, för att sedan stanna 7 varv senare. Då hade den 1,8 volt i batteriet!!!!
    Samma personer som uttalade sig enligt ovan sa då att "LiFepo-batterier har full fjong tills de inte har någon kraft alls, de mattas inte gradvis som ett blybatteri".

    Någon som VET något om dessa batterier?

    Hälsningar

    #22MOZZ
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  2. #2
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hej på er.
    Kah kör en Kawasaki ZX6R 1998 i Classic Racing. Den körs utan laddning och det har funkat fint fram till mitt bly-batteri dog. Köpte ett Shido LiFepo4-batteri som till min förvåning laddat ur väldigt fort; fick bryta ett race idag!
    Från ett par håll fick jag höra att "LiFepo-batterier är kass om du kör utan laddning, det ska vara blybatteri i det läget". Och jag undrar, stämmer det?
    För lite konstigt var det; batteriet har en knapp som man kan trycka in och som få visar laddning, och batteriet visade fullt. Och hojen startade med normal snurr på startmotorn, för att sedan stanna 7 varv senare. Då hade den 1,8 volt i batteriet!!!!
    Samma personer som uttalade sig enligt ovan sa då att "LiFepo-batterier har full fjong tills de inte har någon kraft alls, de mattas inte gradvis som ett blybatteri".

    Någon som VET något om dessa batterier?

    Hälsningar

    #22MOZZ
    Är det inte de batterierna som har väldigt många CCA (cold crank amps) och inte så många Ah jämfört med en blybatteri..? Känns som att det du hört stämmer!

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Senast redigerat av Impact den 2020-08-23 klockan 21:51.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    81
    Hur många Ah har ditt LifePO4 batteri och hur lång tid tar racet??

    Om du ska köra UTAN laddning måste du veta vad din hoj förbrukar under körning och välja LifePo4 som klarar av att ge dig så många Ah du behöver under racet.

    Drar din hoj 30W vilket motsvarar 2,5 A och du ska köra i en timme, måste du ha ett batteri med MINST kapacitet 2,5 (Ampere x timmar = Ah) Helst mer för LifePo4 för att inte skada celler och ännu mer för Bly( se nedan)

    Du kan ta reda på vad din hoj drar genom att koppla in multimeter mellan ditt batteris pluspol och pluskabel och mäta strömmen när du kör.

    Som ett exempel - söker jag på SHido kommer denna upp och på bilden ser man att batteriet är märkt med 12V 20Wh. Det blir 20Wh /12V = 1,67Ah

    https://www.24mx.se/crossdelar/elekt...B&gclsrc=aw.ds

    Drar hojen 30W när du kör utan laddning, det kommer räcka i 1,67Ah / (30W/12V=2,5A) = 0,668*60 = 40 minuter.

    Hade du tagit 1,67Ah Blybatteri ( finns det ens sån?) hade det tagit ännu tidigare pga Peukert effekten då du inte får ut lika många ampere timmar som batteriet är märkt med om du kör med för höga strömuttag.

    Här ser du urladdningskurvan för LefePo4 - man kan absolut säga att den slutar tvärt.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	lifepo4.jpg
Visningar:	30
Storlek:	48,6 KB
Id:	455900
    Senast redigerat av zerous den 2020-08-23 klockan 22:18.

  4. #4
    Medlem cacas avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    hällingsjö
    Hoj
    85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
    Inlägg
    295
    ja det säjer sej själv nästan, enkelt förklarat
    ,om man har ett ex 12ampers batteri så räcker det , ca 12 amper/tid att lysa en 12v lampa en viss tid/konstant förbrukning.
    Ta ett LifePO4 2amp som motsvarar detta 12ah batteri i startström, så är det på 2ampere konstantstöm, då lyser lampan/konstantsröm ,huuuur länge??
    Så ett llithium batteri får ju ha ca samma grund ah ,inte bara motsvara startstyrka .

    det går fort att ladda ett lithium batteri då du kan ha många gånger mer laddström än bly (se maualen för dit köpta batt vad maxamper är för ditt/ert batteri är (bra mellan race)

    lite lekmanna förklaring
    Senast redigerat av caca den 2020-08-23 klockan 23:15.

  5. #5
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 080
    Mozz, jag trodde du hade lagt ner LiPoFe-batterier sen övningarna på Falken när din R6a inte ville vara med i matchen och du missade ett race?

    Som dom andra är inne på, du har ett batteri med hög ström, men med lågt energiinnehåll, då går det sådär Du får väga skillnaden mellan låg roterande massa och lätt hoj.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  6. #6
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Tack för all input! Det är ett sådant här batteri jag har.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.36.13.png
Visningar:	21
Storlek:	1,04 MB
Id:	455905  
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 280
    Hur långt är ett körpass?
    Har du möjlighet att ladda mellan passen?

  8. #8
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Och så antar jag att ett blybatteri skulle ha ungefär den här kapaciteten...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.43.19.png
Visningar:	19
Storlek:	393,1 KB
Id:	455906   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2020-08-24 kl. 15.41.01.png
Visningar:	23
Storlek:	81,5 KB
Id:	455907  

    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  9. #9
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Hur långt är ett körpass?
    Har du möjlighet att ladda mellan passen?
    Absolut! Vi kör kanske.... 25 minuter som mest.
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  10. #10
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Tolkar jag märkningen på Lifepo-batteriet (36Wh) som att det skulle kunna ge 36W/12V=3A i en timma? Och att ett blybatteri på 6Ah kan ge 6A i en timma?
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 280
    Ett LiFe-batteri är bra på att ge mycket ström under kort tid (start).
    Ett Pb-batteri är bra på att ge lite ström under lång tid (poppa stereo i depån).

  12. #12
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 080
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Absolut! Vi kör kanske.... 25 minuter som mest.
    Är det inte lite längre än så? Du startar hojen, drar på dig hjälmen och handskarna, tar av värmarna, ner från stödet, puttrar till utsläppet, bara där är det ju 2-3 minuter. Sen vänta på utsläppet, sighting lap och/eller warm up, start, och sen racet. En halvtimme är nog inte fel att räkna med.

    Börja med att mäta hur stor ström hojen drar på tomgång, mellangas och fullgas (dvs under belastning när det verkligen går åt soppa och full tändning), sen är det ju bara att räkna baklänges hur mycket energi du behöver för 30 min race. Tänk på att det går åt en del när du startar hojen också.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  13. #13
    Medlem Escape Artists avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Gullspång
    Hoj
    GSX-R 1000 K1, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
    Inlägg
    50
    Jag har biltemas 5Ah lifepo-batteri.
    La till 200:- extra för 1ah(vill ju ha lite marginaler)
    Glömde handtagsvärmaren på på högsta i 1 timme (ca 4A) och det fanns tillräckligt med kräm för att dra igång hojen efter det.

    Det är kanske ett sånt du behöver?
    Alltså fler Ah.

  14. #14
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 130
    Om man läser https://www.shoraidirect.com/en/faq så inser man dels att Shorai säger att dom inte ska användas i total loss system, dels att Ah värdet inte har nåt att göra med hur länge dom levererar i ett total loss system.
    Förmodligen samma för alla fabrikat.
    Tittade på det där till min CB250 classic racer (utan startmotor) för några år sen.. Fann att ett LiFePo batteri som skulle räcka ett race vägde mer än ett blybatteri.

    Edit: EttLiFePo batteri är i första hand designat för att dra runt startmotorn.
    I andra hand för att kunna köra lyset en minut vid kyla, så det värms upp tillräckligt för att kunna starta hojen. I tredje hand för att kunna leverera den lilla ström som modern elektronik drar när hojen inte används under längre tid.
    I fjärde hand va så lätt att folk köper dom, trots högre pris.
    Sen kommer eventuellt förmågan att leverera måttlig ström under rimlig tid.
    Senast redigerat av Micke R den 2020-08-24 klockan 17:30.
    Racing is the process of turning money into noise.

  15. #15
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 421
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Är det inte lite längre än så? Du startar hojen, drar på dig hjälmen och handskarna, tar av värmarna, ner från stödet, puttrar till utsläppet, bara där är det ju 2-3 minuter. Sen vänta på utsläppet, sighting lap och/eller warm up, start, och sen racet. En halvtimme är nog inte fel att räkna med.

    Börja med att mäta hur stor ström hojen drar på tomgång, mellangas och fullgas (dvs under belastning när det verkligen går åt soppa och full tändning), sen är det ju bara att räkna baklänges hur mycket energi du behöver för 30 min race. Tänk på att det går åt en del när du startar hojen också.
    Hur mäter jag strömåtgången?
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  16. #16
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 130
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hur mäter jag strömåtgången?
    Enklast med en DC tångamperemeter på en batterikabel.
    Racing is the process of turning money into noise.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    749
    I jämförelsen mellan Bly/syra och Lifepo ska man ta med i beräkningen att du kan ta ut ungefär 50% av angiven kapacitet innan batteriet tar skada medan ett LiFePo kan lämna mer än 80% av angivna kapaciteten innan det far illa.
    Så i ett system som inte tillför laddning men förbrukar några A blir kanske skillnaden inte så stor.

    12Ah B/S ger 6Ah användbar energi medan 5Ah LiFePo ger 4Ah.
    Och ett LiFePo återladdas fortare.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Enklast med en DC tångamperemeter på en batterikabel.
    Biltemas AC / DC Tångamperemätare är nog den mest prisvärda just nu.
    https://www.biltema.se/verktyg/matve...cdc-2000023355
    Fungerar ju som vanlig multimeter också.

  19. #19
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    21 080
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hur mäter jag strömåtgången?
    Som Micke skrev, men kom ihåg att du måste mäta kring en frihängande pluskabel, tex den från batteriet

    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Biltemas AC / DC Tångamperemätare är nog den mest prisvärda just nu.
    https://www.biltema.se/verktyg/matve...cdc-2000023355
    Fungerar ju som vanlig multimeter också.
    Kjells är inte så dum heller, om man inte har Biltema i närheten: https://www.kjell.com/se/produkter/e...c-200-a-p48436

    Jag har Kjells, mest för att dom hade rea just då
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  20. #20
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 252
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Som Micke skrev, men kom ihåg att du måste mäta kring en frihängande pluskabel, tex den från batteriet


    Kjells är inte så dum heller, om man inte har Biltema i närheten: https://www.kjell.com/se/produkter/e...c-200-a-p48436

    Jag har Kjells, mest för att dom hade rea just då
    Multimetern från samma tillverkare är också bra

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blev lite pyssel i garaget idag efter att ha vilat ut ordentligt. Synd Sverige är så jävla avlångt. Över 80 mil transportsträcka är rätt drygt... Hursomhels [...]

Viktor L
Vill du annonsera ovan? Klicka här