Bytt olja+filter. Nu lyser oljelampan (+Svårt att få till växlarna)

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tack för era svar. Har nu fyllt på så det är rätt mängd enligt stickan.... Men som sagt skumt att det diffade så mycket.

Ang. Växlarna...
Prövade ett gäng olika lägen på växelväljaren... Men enligt markeringarna så ser det ut som jag är rätt ute. Men växlarna går väldigt tungt att få i.

Några tips där?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Det verkar lurigt med hur volymerna anges till just R6:an.
Men håller med flera föregående talare, oljestickan är bra!:tummenupp
Nu har jag en 2005:a, men skillnaden är nog inte jättestor vad gäller motorblocket tycker jag mig kunna läsa ut.
Jag bytte olja och filter på min, och fick i bra precis 3 liter, och då ligger jag inte högst upp på stickan, men mellan halv och max ungefär vid varmkörd motor.
Oljelampan lyste väl mellan 5 0ch 10 sekunder.
Så fyll på tills stickan är nöjd :tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för era svar. Har nu fyllt på så det är rätt mängd enligt stickan.... Men som sagt skumt att det diffade så mycket.

Ang. Växlarna...
Prövade ett gäng olika lägen på växelväljaren... Men enligt markeringarna så ser det ut som jag är rätt ute. Men växlarna går väldigt tungt att få i.

Några tips där?

Har bara ett tips ang växellådan, byt olja.
Alla :hej påstår att Motul :rock lagar växellådor:banana
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ang. Växlarna...
Prövade ett gäng olika lägen på växelväljaren... Men enligt markeringarna så ser det ut som jag är rätt ute. Men växlarna går väldigt tungt att få i.

Några tips där?
Är det original eller eftermarknadsfotpinnar?
Verkar inte finnas något angivet läge för växelarmen, ibland har de gjort typ ett körnslag i ändan av axeln där öppningen på växelarmen ska vara.

Tummregel är att vinkel mellan arm och stång ska vara nära 90°

20200824_175410.jpg
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Är det original eller eftermarknadsfotpinnar?
Verkar inte finnas något angivet läge för växelarmen, ibland har de gjort typ ett körnslag i ändan av axeln där öppningen på växelarmen ska vara.

Tummregel är att vinkel mellan arm och stång ska vara nära 90°

View attachment 455910

Tack för illustrationen... Det är original. Men ska kolla vinkeln.

Det ÄR ett körnslag som märke, Men det sitter på motsatt sida. (Enl bilden till höger, men på min sitter det till vänster). Och tycker att jag har satt det i linje med den. :confused:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack för illustrationen... Det är original. Men ska kolla vinkeln.

Det ÄR ett körnslag som märke, Men det sitter på motsatt sida. (Enl bilden till höger, men på min sitter det till vänster). Och tycker att jag har satt det i linje med den. :confused:
Skumt med körnslaget..
Ett långskott, har du original växellägen eller har någon vänt 180° på armen för att få s,k "GP växling"?

Fast jag tycker manualen är lite luddig, stången ska vara justerad 267.2 - 269.2mm längd men det är ju för att anpassa pedalens läge efter personlig smak och säger då inget om armens utgångsläge...

Fast det är väl bra att utgå från de angivna måtten och när det lirar så ska stång/armvinkel vara nära 90°, då vet du att du är på rätt väg.

Om det ändå inte funkar då får man kolla vidare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan vara bra att låta nån annan van pilot testa med, så det inte är mekspöket som varit framme och kastat griller på dig.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
OT:
Ap ap ap...
990 smt:
oil cap smt.png

Orkar inte leta upp manualen till 990 Super duke men den kräver 2.8l.

Va är de för fel på tillverkarnas oljemängd rek vid oljebyte? Jag har råkat ut för fel rek mängd två ggr nu först Honda xr650 där man skulle hälla i 2l vid oljebyte och filter men man blev tvungen hälla i närmare 2,4l och nu på KTM 990 där ktm påstår att 3l duger men man måste hälla i minst 3,8l för att de ska va rätt mängd i fönstret. :gnissla
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
När mitt ex fick ny olja i sin sv650 började växlarna kräva mer kraft, klonka mer och vara distinktare. Det kan också vara så att nya oljan inte lirar på samma sätt som den förra med din låda.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
OT:
Ap ap ap...
990 smt:
View attachment 455937

Orkar inte leta upp manualen till 990 Super duke men den kräver 2.8l.

Ok där har vi hönan till förvirrningen jag och många andra har tydligen gått efter superduken och adventuren. Jag ser nu att Adventure har 3l och sd 2,8 men smt och sm smr 3,8l jag trodde alla hade samma. Va underligt Adventuren inte hade 3,8l den som skulle behöva det vid långa ökenresor!?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När mitt ex fick ny olja i sin sv650 började växlarna kräva mer kraft, klonka mer och vara distinktare. Det kan också vara så att nya oljan inte lirar på samma sätt som den förra med din låda.

De är stor skillnad på oljemärken när de gäller trögväxlat. Motul 300v och Payback 5w50 racing är de mest lättväxlade jag provat men även Motul 7100 är hyfsat lättväxlad. Nu när jag tippade i OK/q8 sbk racing blev jag lite missnöjd med trög växling inte för att den blev trög men lite sämre än Motul oljan. Men då hällde jag i en zddp zink fosfor förstärkare modell Lucas oil och då jävlar blev de som smör i lådan den blev faktiskt mer lättväxlad än med Motul och Payback. Sbk olja med lucas oil zddp en flaska på 20l dunk blir en billig bra olja typ 80kr litern. Men obs jag törs inte rek den blandningen till alla hojar för zinket är halt så vissa kopplingar kan ev börja slira dock inte ktm 990 och xt 600 som jag provat på hitintills.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
De är stor skillnad på oljemärken när de gäller trögväxlat. Motul 300v och Payback 5w50 racing är de mest lättväxlade jag provat men även Motul 7100 är hyfsat lättväxlad. Nu när jag tippade i OK/q8 sbk racing blev jag lite missnöjd med trög växling inte för att den blev trög men lite sämre än Motul oljan. Men då hällde jag i en zddp zink fosfor förstärkare modell Lucas oil och då jävlar blev de som smör i lådan den blev faktiskt mer lättväxlad än med Motul och Payback. Sbk olja med lucas oil zddp en flaska på 20l dunk blir en billig bra olja typ 80kr litern. Men obs jag törs inte rek den blandningen till alla hojar för zinket är halt så vissa kopplingar kan ev börja slira dock inte ktm 990 och xt 600 som jag provat på hitintills.
Hällde i samma olja i min 990 smt och brorsans 990 Super Duke och vi har inte märkt någon skillnad.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
De är stor skillnad på oljemärken när de gäller trögväxlat. Motul 300v och Payback 5w50 racing är de mest lättväxlade jag provat men även Motul 7100 är hyfsat lättväxlad. Nu när jag tippade i OK/q8 sbk racing blev jag lite missnöjd med trög växling inte för att den blev trög men lite sämre än Motul oljan. Men då hällde jag i en zddp zink fosfor förstärkare modell Lucas oil och då jävlar blev de som smör i lådan den blev faktiskt mer lättväxlad än med Motul och Payback. Sbk olja med lucas oil zddp en flaska på 20l dunk blir en billig bra olja typ 80kr litern. Men obs jag törs inte rek den blandningen till alla hojar för zinket är halt så vissa kopplingar kan ev börja slira dock inte ktm 990 och xt 600 som jag provat på hitintills.

Med Motul (tror det var 7100) i min VFR blev växellådan galet lättväxlad, kunde knappt röra växelpetaren utan att ny växel hoppade i och det gick inte att göra smidiga växlingar utan att det klonkade i lådan. Så jag byte till OK/Q8 SBK racing och växellådan blev helt perfekt, lagom motstånd och helt tyst i lådan.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
En liten fundering i all välmening....
Hur kan man tro att oljestickan ljuger???
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med Motul (tror det var 7100) i min VFR blev växellådan galet lättväxlad, kunde knappt röra växelpetaren utan att ny växel hoppade i och det gick inte att göra smidiga växlingar utan att det klonkade i lådan. Så jag byte till OK/Q8 SBK racing och växellådan blev helt perfekt, lagom motstånd och helt tyst i lådan.

Att de klonkade va underligt mina maskiner som jag kört på Motul eller annan lättväxlad olja har bara blivit tystare då man petat i växlarna men de skiljer nog mellan motorer såklart. En tillsats till som gör alla oljer bet mer lättväxlad är den heta debatten slick 50 de blir rätt stor skillnad.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jagar man vikt på sin MC kanske man ger sig på lite vad som helst! :näsblod

Man kanske köper på sig 3 liter olja ifall det står att 2,8 liter går åt vid ett byte och blir lite irriterad när det visar sig behövas 3,2?
Siffror tagna ur luften för att göra resonemanget tydligt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
R6 har nivågivare, inte tryck.
Tänder upp när man passerat lägre än mitten på stickan ungefär, 2,8 har jag för mig ungefär men under 3lit. totalt.

Varmkör någon minut och vänta någon minut, skruva ur stickan och torka rent den, ställ upp hojen rakt och droppa i stickan utan att skruva, bara släpp ner och lyft upp, kolla nivån.

Har fått information att just 06-07 är känsligare för låg nivå, kan vara något att tänka på, vet ej vad det ska bero på (kan vara lagertoleranser och gälla enbart 06 men minns faktiskt exakt då det inte rörde mig personligen) men den infon har jag fått från en jag litar fullt på när det kommer till just R6-motorn.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack för era svar. Har nu fyllt på så det är rätt mängd enligt stickan.... Men som sagt skumt att det diffade så mycket.

Ang. Växlarna...
Prövade ett gäng olika lägen på växelväljaren... Men enligt markeringarna så ser det ut som jag är rätt ute. Men växlarna går väldigt tungt att få i.

Några tips där?

Sätt upp så lederna i länkaget är i 90graders vinkel, då är du rätt ute, finns en markör på axeln.

Går tungt?

Är det jämfört med annan R6 eller din uppfattning?
När går det tungt, när du kör på låga varv, höga varv, alltid?

Kopplar den ur ordentligt, inget slir med varm motor osv.?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top