Bytt olja+filter. Nu lyser oljelampan (+Svårt att få till växlarna)

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tjena,
Bytte olja samt filter på min Yamaha R6, 2006. Fyllde på enligt boken, 2,6 liter. Men ändå lyser oljelampan. Så jag fyllde på lite till ifall jag var lite snål. Men lyser fortfarande. Vad göra? :)

Och ett problem till. Jag lyckas inte ställa in växelväljaren rätt. Så svårt att växla... Antar att det bara är att pröva vidare tills man hittar helt rätt läge? Tycker det ser ut som att den sitter i rätt läge...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du har en nivågivare för oljan, det kan ta en stund för den att slockna.

Angående växelväljaren så kanske du kan förklara lite bättre vad du menar.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Du har en nivågivare för oljan, det kan ta en stund för den att slockna.

Angående växelväljaren så kanske du kan förklara lite bättre vad du menar.

Angående oljenivån, den har stått på tomgång flera minuter och jag har tagit några lugna provvändor (ett par hundra meter)... men den lyser fortfarande. Dock inte hela tiden.

Har efter att motorn fått stå på tomgång, kollat stickan, och det ser ut som att det är superlåg oljenivå. Ska jag strunta i de 2,6 l som det står i instruktionsboken, eller gå på stickan? :)

Ang växlarna. För att byta oljefiltret var jag tvungen att skruva loss växelarmen. Det står i instruktionsboken:
"Se till att passa in markeringarna mot varandra så att växlingen fungerar tillfredsställande. Om markeringarna inte är rätt inpassade kommer inte växlingsarmen att röra sig rätt och du kanske inte kan växla upp eller ner."

Antar att jag inte fått till det riktigt rätt... Alternativt om det har något med oljenivån att göra att växlarna inte funkar riktigt som jag vill?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
2,6l känns som närmare en liter för lite.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska man kolla nivån på den hojen när den stått avstängd en stund eller duger det när motorn precis varit igång?
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Alltså, det känns ju som en puckad fråga... Om oljestickan visar för låg oljenivå borde man ju såklart fylla på tills den visar rätt... Men blir förvirrad när handboken skriver 2,6l, och nu har jag nog fyllt på 2,7. :va
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Självklart alltid gå på stickan!
Siffran 2.6 liter använder du till att veta hur mycket olja du behöver gå och handla. Dvs 3 liter.
Sen släpper du den siffran och går enbart på oljestickan.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har du kört några gånger runt kvarteret med oljelampa lysande?? :brinnerup

Första som inte får tryck är kamaxlarna som är lagrade rakt i toppen aluminium.. Att skrota lagerlägena i toppen betyder ny topp och det märks efter ett litet tag när kammarna tvärnyper. Lite mera otur rycker veven av kamkedjan o skrotar ett par kolvar o någon cylinder.

En orange lampa betyder varning men går oftast att köra med när den lyser.

En röd lampa betyder stäng av direkt o felsök. Vilket innebär att man kollar i detta fall oljetryck med en lös oljetryck mätare för att bekräfta att man har tryck och att då tryckgivaren gett upp.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Äe det inte en lampa som varnar för låg nivå på oljan?
Oljetryckslampa saknas på en del hojar.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Har du kört några gånger runt kvarteret med oljelampa lysande?? :brinnerup

Första som inte får tryck är kamaxlarna som är lagrade rakt i toppen aluminium.. Att skrota lagerlägena i toppen betyder ny topp och det märks efter ett litet tag när kammarna tvärnyper. Lite mera otur rycker veven av kamkedjan o skrotar ett par kolvar o någon cylinder.

En orange lampa betyder varning men går oftast att köra med när den lyser.

En röd lampa betyder stäng av direkt o felsök. Vilket innebär att man kollar i detta fall oljetryck med en lös oljetryck mätare för att bekräfta att man har tryck och att då tryckgivaren gett upp.
Läs inlägg #2
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu börjar det kantra lite... :rodnar
Kollade verkstadsmanualen
2,6 liter är det som gäller (inkl oljefilter).

Att det blir 8dl olja kvar efter tömning är ju inte superbra då ett oljebyte blir mer "utspädning med ny olja"(?!)
Fast så är det på R1an också...

Ang konverteringarna så stämmer siffrorna i servicemanualen.

Det sitter oljenivågivare, kan finnas en risk att flottören hängt sej i bottenläge men mer troligt att du måste fylla upp till övre sträcket på stickan :tummenupp

R1 (iaf innan -09) är "standard" att man måste hålla nivån nära övre sträcket för att slippa att oljelampa tänds.
 

Bifogat

  • 20200823_180751.jpg
    20200823_180751.jpg
    230.4 KB · Visningar: 32
  • Screenshot_20200823-182921_Gallery.jpg
    Screenshot_20200823-182921_Gallery.jpg
    659.7 KB · Visningar: 33

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Va är de för fel på tillverkarnas oljemängd rek vid oljebyte? Jag har råkat ut för fel rek mängd två ggr nu först Honda xr650 där man skulle hälla i 2l vid oljebyte och filter men man blev tvungen hälla i närmare 2,4l och nu på KTM 990 där ktm påstår att 3l duger men man måste hälla i minst 3,8l för att de ska va rätt mängd i fönstret. :gnissla
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Mer torr tråkig info.... Det finns två olika definitioner av quart (!) Us och Imperial, de skiljer i volym. :(
(Så med stor sannolikhet är det en översättningsmiss nånstans, japaner använder ju metriska systemet dessutom)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mer torr tråkig info.... Det finns två olika definitioner av quart (!) Us och Imperial, de skiljer i volym. :(
(Så med stor sannolikhet är det en översättningsmiss nånstans, japaner använder ju metriska systemet dessutom)
Borde ett sådant fel inte ha uppmärksammats någonstans på nätet innan det här?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är inlägg 5 ifrån manualen så stämmer volymerna sinsemellan. Ingen översättningsmiss.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top