För högt lufttryck - sämre fjädring ?

robin_nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Borås
Hoj
MiniMoto
Tjenare.

Inför teoriprovet har jag fått lära mig att ett för högt lufttryck i däcken leder troligtvis till att fjädringen försämras, får inte riktigt ihop den ekvationen ?

Att det blir stötigare och att väggreppet kan försämras förstår jag men inte ovanstående...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tjenare.

Inför teoriprovet har jag fått lära mig att ett för högt lufttryck i däcken leder troligtvis till att fjädringen försämras, får inte riktigt ihop den ekvationen ?

Att det blir stötigare och att väggreppet kan försämras förstår jag men inte ovanstående...
Det är ju själva definitionen på försämrad fjädring. Eller är det något i frågan jag inte förstår?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tjenare.

Inför teoriprovet har jag fått lära mig att ett för högt lufttryck i däcken leder troligtvis till att fjädringen försämras, får inte riktigt ihop den ekvationen ?

Att det blir stötigare och att väggreppet kan försämras förstår jag men inte ovanstående...

Har du för hårda däck blir du av med luftfjädringen och gaffeln får jobba mycket hårdare. Lägg därtill till att du blir av med rätt mycket förmåga att ta upp ojämnheter i vägbanan under nerlägg eftersom att däcken och ramflex står för en hel del av det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har du för hårda däck blir du av med luftfjädringen och gaffeln får jobba mycket hårdare. Lägg därtill till att du blir av med rätt mycket förmåga att ta upp ojämnheter i vägbanan under nerlägg eftersom att däcken och ramflex står för en hel del av det.

Som han sa.





För högt lufttryck ger sig tillkänna på följande vis:
Fram: oroligt beteende, "understyr" vid nedlägg - cykeln strävar att gå rakt fram trots att föraren gör allt rätt.

Bak: samma, fast tvärt om. Cykeln upplevs som "överstyrd" och giftig vid nedlägg - bakändan vill sticka iväg ut och man tvingas ta upp, ta om och hamnar helt fel i böjen. I bästa fall.

Laborera med lufttryck i däcken är något som den erfarne motorcyklisten kan använda sig av för att balansera bort vissa oönskade egenskaper hos hojen, men det finns konsekvenser.


Att teoriboken säger att "fjädringen försämras" är en grov förenkling, men dagens MC-utbildning är baserad på just grova förenklingar för att pressa eleverna genom utbildningen utan alltför långa utläggningar och invecklingar.

Svara enligt monkey see - monkey do. Bara nicka och håll med. Det är det dom vill höra och är det som räcker för att lura till sig kortet, men håll i bakhuvudet att den tvåhjuliga spårande och självstabiliserande motorcykeln är det mest spännande fordonet som inte flyger, och att ämnet chassidynamik fortsätter att fascinera långt, långt efter att du lämnat körskolan bakom dig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top