Däck till Ducati Scrambler?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Bakdäcket på min Ducati börjar bli slitet och ryggmärgsreflexen säger att jag borde köpa ett likadant Pirelli MT60RS, 180/55ZR17. Jag kör sällan med attack på grus eller asfalt, men kan inte låta bli att gasa lite när det är lösgrus. Ska jag handla ett sånt eller borde jag titta på något alternativ?
IMG_20200822_131334_copy_2811x2400.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mt60 har usel livslängd därför att det är supermjukt för att få bra bett på asfalt såväl som grus. Vill du ha mer livslängd och inte kör grus köp ett renodlat gatdäck.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag skulle gissa att 25-30% av det jag kör är på grus. Det är anledningen till att jag valde den motorcykeln.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag förstår att alla däck är kompromisser, men olika tillverkare skulle kunna lyckas mer eller mindre.
Finns det något som ger liknande driv på grus, men håller aningen längre?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp ett nytt likadant och fundera istället på vad du ska få i (h)julklapp av tomten. 4 månader till julafton.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstår att alla däck är kompromisser, men olika tillverkare skulle kunna lyckas mer eller mindre.
Finns det något som ger liknande driv på grus, men håller aningen längre?

Pirelli Scorpion Rally STR

Är inne på tredje uppsättningen, håller ca 1000 mil för ett bakdäck, 1500 mil fram vid min körning på en R1200GSA, nästan alltid med packning, ofta även passagerare, asfalt/grus ca 50/50.

Fantastiskt bra grepp även på våt och kall asfalt vilket är viktigt för mig. Även RIKTIGT bra på löst underlag även om det inte är något crossdäck.

Bara att handla tycker jag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag beställde ett likadant igen. Nu har jag förstås ingen aning om hur länge det gamla höll eftersom jag köpte cykeln begagnad, men det borde klara resten av säsongen om jag byter nu.
Jag tyckte Pirelli Scorpion Rally STR var fult...:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag beställde ett likadant igen. Nu har jag förstås ingen aning om hur länge det gamla höll eftersom jag köpte cykeln begagnad, men det borde klara resten av säsongen om jag byter nu.
Jag tyckte Pirelli Scorpion Rally STR var fult...:D

Vafan, kör du omkring och TITTAR på däcken?? :va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vafan, kör du omkring och TITTAR på däcken?? :va

Du kör väl mest BMW touringhojar? I så fall har man per definition redan valt bort det mesta vad gäller estetiska aspekter. För en del av oss andra och fåfänga så är det viktigt att hojen är snygg ÄVEN när den står still och man tittar på den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kör väl mest BMW touringhojar? I så fall har man per definition redan valt bort det mesta vad gäller estetiska aspekter. För en del av oss andra och fåfänga så är det viktigt att hojen är snygg ÄVEN när den står still och man tittar på den.

Jag valde tidigt den fulaste tänkbara hojen så jag slipper ens fundera på dessa aspekter av hojlivet...
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Nä, men det är det jag ser när jag öppnar garaget. Det var väl därför jag la någon tusenlapp på att flytta nummerplåten lite uppåt.

Precis därför köpte jag Continental TKC70. Dom är läckra att titta på, håller hyfsat många mil och är helt okej både på grus och asfalt. Nu kör jag ju 90 % asfalt och det funkar perfekt. 1300 mil hittils och jag har ungefär 2-3 mm kvar så det räcker säsongen ut. Nästa år får vi se vad det blir.

Conti_TKC_70.jpg
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Mitt bakdäck börjar redan se slitet ut igen och jag har väl bara kört 350-400 mil på det. Efter gårdagens utflykt tyckte jag det såg ut som att det hade gått varmt och "smetat" så det låg "gummikorvar" i skårorna.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har alltid gillat Dunlop. Och Mutant, som nämns tidigare i tråden, är imo ett riktigt snyggt däck! ?
Jag är också fåfäng när det kommer till fordon och kringutrustning. Därför ligger just Ducati Scrambler högt på önskelistan inför nästa säsong!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har tyckt att hojen känts lite trög och tungstyrd senaste tiden, men jag hade de vanliga 38 psi både fram och bak enligt manometern på egna påfyllaren från Biltema. På skoj köpte jag en mätare på Jula som visade att det var 30 psi kallt.

Funderade på hur jag skulle veta vilken som visar mest rätt och kom på att jag har trycksensorer i en av bilarna. Utan tvekan är det den färska från Jula för den visade samma siffror som Mercan.

Med 35 psi i båda däcken kändes det bättre igen.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag har tyckt att hojen känts lite trög och tungstyrd senaste tiden, men jag hade de vanliga 38 psi både fram och bak enligt manometern på egna påfyllaren från Biltema. På skoj köpte jag en mätare på Jula som visade att det var 30 psi kallt.

Funderade på hur jag skulle veta vilken som visar mest rätt och kom på att jag har trycksensorer i en av bilarna. Utan tvekan är det den färska från Jula för den visade samma siffror som Mercan.

Med 35 psi i båda däcken kändes det bättre igen.
-Jag vill inte verka tjatig, men lägg på Conti TKC70 så blir det bra :)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top