400cc vs 650cc som förstahoj

Wille92

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej, jag är ny på forumet och planerar att ta a-kort till våren. Jag är intresserad av sporthojar och vill lära mig köra snabbt på en mindre innan jag byter upp mig till större.

Hittat en hel del jämförelser mellan r3/ninja400/rc390/cbr500r som alla ska vara bra hojar för nybörjare då de väger lite och är lätta att hantera.

Frågan är hur de står sig mot exempelvis ninja650 som också ska vara en bra nybörjarhoj, som har mer effekt men inte är lika högvarvig och väger lite mer. Ni som har erfarenhet, blir 650 mer åt touringhållet eller är den lika rolig och utvecklande på bana/landsväg som de mindre ”sporthojarna”?

Tack på förhand!

Wille
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Försök få till en provkörning men jag skulle bli förvånad om inte Ninja 650 blir den som upplevs trevligast.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent spontant skulle jag säga att i princip alla a2 sporthojar är mer sporttouring, så det spelar nog ingen jättestor roll vilken du väljer ut den synvinkeln.
Annars vill du nog ha en hoj med så stor cylindervolym som möjligt för att få en halvdan botten på effektregistret.
Förutsatt att du inte hittar en skamligt billig CBR250RR från 80-90talet. (De nya är inte alls samma hoj)

Om du får köra mer potenta hojar och är intresserad av att lära dig köra snabbt på bana är en 600cc sporthoj i klass med r6, ZX6R, 675R och liknande bättre på just fortåka än de du frågat om, och har inte skrämmande mängder effekt. Nu kommer säkert någon säga att det är dåliga nybörjarhojar, men det hänger på nybörjaren.
Det är dock trevligare att leva med en sporttourer, så en CBR650F, Ducati SuperSport eller liknande är nog trevligare om du tänkt dig köra lite lagom fort på gata, och de duger gott och väl på bana ett par år med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns väl inget som är så utvecklande som en effektsvag lätt hoj, då lär du dig spårval och att behålla fart genom böj, istället för att, som många gör, i princip stå still vid apex och sen ta igen det på raksträckorna.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Min mycket ringa erfarenhet inom området är ändå:
liten effektsvag högvarvig = asroligt att köra väldigt "aktivt" med därför att:
- du får jobba mer med växlarna, det är kul
- höra motorn yla på 9-10krpm och uppåt i lagom hastigheter, skitkul
- du dör inte direckt när du vrider rullen i botten, utan hittar fler tillfällen att maxa och knappt ändå hinna bli olaglig
Negativt med mindre motor är tex långkörning på motorväg, ligga i timmar på konstant 6-7krpm blir snabbt tröttsamt. Jobbpendling, stadskörning, blir mycket växlande, också lite tröttsamt för den typen av körning.

Vi hittar på en sportig hoj med specen 50hk. De finns kanske nånstans vid 9-11krpm eller nåt. Det är rätt mycket pulver med 50hk ändå, kommer man att upptäcka. 150hk är väldigt otroligt jävligt mycket mer pulver, men att hantera såna krafter är betydligt svårare om man vill göra nåt annat än köra rakt fram.

Som Hoztic är inne på, det kan faktiskt vara mycket svårare att hantera en väldigt effektstark hoj i kurvor eftersom minsta lilla pet på gasen ger så mycket effekt. Då blir man nervös och rädd. Och då skiter man i det istället, och "står still i apex".
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är kluven i frågan. Jag tycker att det är kul med små hojar, men bara ett tag. :)

Som flera redan har skrivit så kan det vara kul med en liten hoj. Man behöver köra aktivt, varva, växla. Man tvingas jobba med sin körning på ett kul och utvecklande sätt. Du kan inte "slöa" in i en kurva med fel växel och hoppas att vridmomentet i din kraftiga motor skall hjälpa dig utan du tvingas lära dig göra rätt, eller lära dig att snabbt göra om och t ex växla ned. Så jag gillar att piska en liten hoj. Full gas, varva rejält, ny växel, mer varv, ny växel ... en titt på hastighetsmätaren ...85! :) Man kan gasa som ett jehu utan att det går särskilt fort. Kul!

Men ganska snart vill man ha mer. Mer av allt. Mer effekt. Mera vrid. Bättre högfartsegenskaper. Ja, man kan fortsätta så en bra stund. Lite som att ta den första ostbågen i en påse. Gott! Jag vill ha mera! Eller första ölen på AW. Mums. Det skulle smaka bra med en till.

Så jag hade gått på en 650 om det hade varit jag. Tillräckligt liten och lätt, men ändå tillräckligt stor för att funka även när du hunnit bli lite mer varm i kläderna säsong 2 och 3. Tillräckligt stor även för en lite längre resa om du vill.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En lättare hoj är roligare att köra och definitivt enklare att resa upp när man tappar den.
Själv gillar jag hojar som vaknar vid liv på högre varv. För touring kan det va trevligt med vrid även på lägre varv. Om man nu föredrar att åka hoj i stället för att köra dom.
Att det skulle va irriterande att ligga på 9000 varv några timmar på motorväg har jag inte märkt av. Dom flesta av dagens motorer är ganska vibrationsfria.
Vad som däremot spelar roll är ergonomin.
Sitthöjd, fotpinneplacering, sadelbredd och var styret är placerat. Beror på hur stor du är.
En alltför sporthojbetonad sittställning blir obekväm i lägre farter. Plus att du har bättre koll på övrig trafik med en något mer upprätt körställning.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vad är det egentligen Wille92 säger....

-Vill han lära sig köra mc på kort tid d.v.s. på några månader...?
eller
-Vill ha lära sig köra fort med mc t.ex. låga varvtider på bana....?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp en Suzuki SV650S. Rätt sportig körställning. Fjädring och bromsar i samma klass som de du räknat upp. Lätt och körglad.
Mustig V-twin med finfint muller ur pipan.

Kostar skit och ingenting att köpa och försäkra och är bra driftsäkra pga japan-tillverkat. Det rejsas rätt friskt med dessa dessutom så det finns massor med info om vilka gixxer-delar som passar och så vidare.

Jag hade min till allt, jobb-pendel, bankörning, iväg sena nätter och fria i grannkommun :)

Bästa hoj jag haft.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag menar Cubic :D Och jag gick från en 125a Suzuki till en samma märke gs1000
Motorn var bred å fin på den. Fyrpipig:tummenupp
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Köp något billigt som håller andrahandsvärdet hyffsat. När du har lagt några hundra mil bakom dig så har du en bättre uppfattning vad du vill ha, man prickar sällan rätt direkt.
 

Wille92

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tack så mycket för er input. Klassar ni även Ninja 650 som effektsvag och lätt, 193kg och 68hk? (Ninja 400 väger 168kg och har 45hk) CBR650R t.ex. väger ju hela 208kg men har närmare 100hk, antar att det är en klass för sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack så mycket för er input. Klassar ni även Ninja 650 som effektsvag och lätt, 193kg och 68hk? (Ninja 400 väger 168kg och har 45hk) CBR650R t.ex. väger ju hela 208kg men har närmare 100hk, antar att det är en klass för sig.

Ninja 650 är lättare än sin föregångare ER6F, Kawasaki lyckades skala av mycket vikt och förbättra utseendet avsevärt så tror de flesta tycker den är hyfsat lätt, och effektsvag.
CBR650R är lite mer av allt skulle jag tro, jag har aldrig kört den, men dess föregångare CBR650F, och den hade styvare ram, bättre stabilitet i högre hastigheter, bra mycket piggare motor, sportigare körställning, bättre fjädring och så.
Men jag har som sagt aldrig kört CBR650R.

Lista ut vilken hoj du gillar bättre genom att provköra.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag körde 400 några år, och ska du få upp fart skulle jag säga att det är bättre att börja där och byta upp sig i kubik. Du kommer lessna, men småhojar tvingar dig att lösa saker med annat än effekt. Du måste t ex bromsa dig förbi andra eftersom de har mer effekt, du måste hålla fart genom böj eftersom du har låg effekt. Växelvalet blir jätteviktigt osv osv.

Så börja lågt, sen byter du upp dig. Jag lärde mig mer körning när jag bytte ner mig från 1000 kubik till 400 än jag hade gjort om jag fortsatt på den större.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Då tycker jag väl att det är ganska enkelt, är bana prio ett så är det ju R-hoj du ska ha. Är du dessutom född 92 som nicket antyder så bör du ju ha åldern inne att ta riktigt körkort direkt, ingen anledning i min mening att titta på A2 godkända mellanmjölksmaskiner. Lågfartsbanan kan vara jobbig, men det finns körskolehojar till sådant. Skall du satsa på banåkning på riktigt behöver du inte äga en körskolehoj.
Titta på en supersport 600, eller en gsxr 750. Och så bokar du in dig på banKURSER, med handledning.
Har en k7 750 själv och lättare hoj att åka ordentligt fort med får man leta efter, åtminstone i den typen av prisklass. En 600 är långsammare och "snällare", men 750'n har även den dåligt med vrid och levererar kraften på topp = du skall göra något dumt för att highsida, något som är mycket lättare hänt på en vridstark literklubba. I min mening värt att lära sig kurvhastighet på en 600/750 pga det, även om det självklart går att lära sig på en superbike med rätt inställning och engagemang.

En lättare hoj är roligare att köra och definitivt enklare att resa upp när man tappar den.
Själv gillar jag hojar som vaknar vid liv på högre varv. För touring kan det va trevligt med vrid även på lägre varv. Om man nu föredrar att åka hoj i stället för att köra dom.
Att det skulle va irriterande att ligga på 9000 varv några timmar på motorväg har jag inte märkt av. Dom flesta av dagens motorer är ganska vibrationsfria.
Vad som däremot spelar roll är ergonomin.
Sitthöjd, fotpinneplacering, sadelbredd och var styret är placerat. Beror på hur stor du är.
En alltför sporthojbetonad sittställning blir obekväm i lägre farter. Plus att du har bättre koll på övrig trafik med en något mer upprätt körställning.

Nåja, min 750, visserligen nerdrevad ~8-10%, känns lite liten på större vägar, går som tusan men att marsha lite längre strecka till och med på huvudvägarna här på holmen känns lite stressigt, när nålen ligger över 8k både går det soppa och man undrar ju hur länge skiten håller ihop.
En cbr650 är ju garanterat en mer praktisk pendlarhoj, och skall man toura så är något tyngre, stabilare, med högre utväxling helt klart att föredra.
Men inget av detta är vad ts frågar efter...
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Intressant är med hur mycket du tänkt att det får kosta. 5000 eller 50000 på ett år.
Man kan ha ruskigt kul på en Er-6a / SV650 (som finns från 20´) och det tar ett tag innan man faktiskt åker en sådan till gränsen ens på bana. Gör knappt av med några däck heller (gäller givetvis även de mindre hojarna). Man kan boka rätt många bandagar mer med en sådan hoj än de större. Nästa steg upp ökar kostnaderna ganska markant och går man på 1000cc så äter de däck till frukost :D
 

Wille92

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Då tycker jag väl att det är ganska enkelt, är bana prio ett så är det ju R-hoj du ska ha. Är du dessutom född 92 som nicket antyder så bör du ju ha åldern inne att ta riktigt körkort direkt, ingen anledning i min mening att titta på A2 godkända mellanmjölksmaskiner. Lågfartsbanan kan vara jobbig, men det finns körskolehojar till sådant. Skall du satsa på banåkning på riktigt behöver du inte äga en körskolehoj.
Titta på en supersport 600, eller en gsxr 750. Och så bokar du in dig på banKURSER, med handledning.
Har en k7 750 själv och lättare hoj att åka ordentligt fort med får man leta efter, åtminstone i den typen av prisklass. En 600 är långsammare och "snällare", men 750'n har även den dåligt med vrid och levererar kraften på topp = du skall göra något dumt för att highsida, något som är mycket lättare hänt på en vridstark literklubba. I min mening värt att lära sig kurvhastighet på en 600/750 pga det, även om det självklart går att lära sig på en superbike med rätt inställning och engagemang.

Ok, men är det inte overkill att börja direkt på en supersport/gsxr750, trots bankurser med handledare? Verkar som att många förespråkar en lättare hoj för att man lär sig snabbare på en sådan, men kanske spelar mindre roll om man går kurser?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top