Tänka på vid köp av begagnat?

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Hej

Kikar på lite hojjar och läste ett par inlägg där det sägs att folk ofta fuskar/ljuger om antalet timmar, vilka frågor,dokument och kännetecken på MC visar detta?

Tittar t.ex på 3 olika FS650

Skriver absolut inget av intresse av annonsen
https://www.blocket.se/annons/blekinge/husaberg_650fs/91316421

https://www.blocket.se/annons/skane/husaberg_fs_650/91362473

Hur jag förväntar mig en annons bör se ut
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/husaberg_fs650e___nybes/91402669

För mig som är grön på detta, vad går ni i för tankar/funderingar när ni ser dessa? Har mardrömmar att hojjen dör dagen efter köp

Tacksam för svar

Mvh
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
På de där cyklarna är det en chanstagning som bäst. Du får nog bara gå på allmän feeling av cykel och säljare.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Eftersom du inte har tagit några screenshots på annonserna så är denna tråd helt onödig att läsa om ett par veckor....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle aldrig ta i första hojen med tång, klarar säljaren inte av att vrida mobilen till liggande läge när han ska ta bilder på en motorcykel som ska visas i liggande format på en dator så klarar han nog inte av att serva hojen heller. Att bilderna inte visar bägge sidor av hojen ger också dåliga vibbar. Det finns minst en tråd här om en kille som åkte 100 mil för att hitta en hoj som var fotad så, och som var totalt sönderslagen på sidan som inte syntes...

Den som är reggad som strypt men inte är det i verkligheten får du visserligen köra med A-kort, och du betalar full försäkring eftersom så många gör just så, reggar strypt men tar bort strypningen, däremot så är ju inte fordonet reggat i det utförande det är, så risken finns att du inte får en spänn vid en olycka.

Självklart är det alltid en chansning att köpa begagnat. Jag panikköpte en Golf för en massa år sedan, jag veckopendlade och hade precis voltat med min bil, så jag behövde en ny. Hittar en, köper och kör hem lite snabbt sådär över helgen. Jag spolar rutan på vägen hem, men inget händer, jaja, spolarvätska behöver ju inte vara toppat när man säljer bilen. När jag parkerar så ryker det runt hela motorhuven, då kändes det lite tungt. Men, det var slangen från spolarpumpen som hade lossnat, och dränkt motorn, och därför rök det :tummenupp

Klura lite på vilken typ av hoj du vill ha, sök lite på bra modeller inom det segmentet, titta på vad som finns och vad du vill betala (tänk totalkostnad, köp, drift och försäkring), sen väljer du ut 3-5 hojar, och kollar upp dom mer specifikt, modellrelaterade problem, för och nackdelar, och även just dom individer du har hittat så klart. Prata med säljarna, fråga om service, vilken olja dom har haft (säger dom öh, vet inte så kan man ju bli misstänksam), hur den går osv. Sen tar du den som låter mest intressant och släpar med en polare som kan lite om hojar/motorer och kollar på den, i den bästa av världar har han kort och kan provköra den också. Oavsett vad mil och ålder säger så är det alltid skicket på just det du har framför dig som avgör, välvårdade saker håller länge, men idioter kan köra sönder det mesta på nolltid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Får man verkligen köra med en hoj som inte motsvarar hur den är reggad? Även om du har A-kort?
Ja, det är ju en tung hoj, så du har behörighet att köra den om du har A-kort. Men är den reggad med 35kW men är ostrypt och har 60kW så får man inte köra den med A2-kort, och försäkringsbolaget kan säga nej om något händer. Det är ju, om man ska vara petig, inte hojen i sig som är reggad för en viss typ av körkort, utan det är bara olika typer av hojar du för köra med respektive körkort.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får man verkligen köra med en hoj som inte motsvarar hur den är reggad? Även om du har A-kort?

Det är väl okej att köra den om du har rätt behörighet då blir det inte olovligkörning, som Hoztic skriver är det ju inte själva hojen som avgör det.

En kille på jobbet har en gammal Hermes herrcykel med en 80 cc påhängsmotor från eBay på cykeln och den ligger i gränslandet mellan A och A2 då vikt och effektförhållandet ligger i gränslandet. Där i mot är den väl totalt olaglig då den inte är regbsiktad, besiktad, oförsäkrad och oskattad men med inte i sig olaglig i form av olovligkörning om man har A kort.

Där i mot är den väl då den stora frågan vad som händer om hojen inte är besiktad och försäkrad enligt det utförande hojen har efter den ändrats, även om man har rätt behörighet på körkortet så kan ju både polis och försäkringsbolag säker ha din åsikter om att den är ändrad.

Vet av egen erfarenhet att det är bra att ha fungerade försäkring om nåt går galet, det kan röra sig om mycket pengar som går förlorade om man kraschar och gör illa sig och blir sjukskriven ett längre tag. Sen finns väl risken att det blir nån tjorv om nån annan skadar sig i en olycka man är inblandad i och försäkringen kanske inte gäller.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top