GSX750ES med stuk åt XR69 hållet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om detta är rätt ställe att posta just nu men jag drog ju på mig en 83:a GSX750ES under semestern som nu står nästan 70 mil hemifrån i svågerns garage. Tänkte först inte köpa hojen med kunde inte släppa tanken på att den där borde man ju kunna göra nåt kul av i form av en racehoj i 80-talsstil. Efter lite googlande så upptäcktes Suzuki XR69 och även om den väl i grunden bygger på en väldigt moddad GS1000 så har de likheterna i rörram och enkeldämpare bak.

Först och främst ska hojen tas hem på släp, sättas igång då den stått några år och besiktas en sista gång men detta hindrar ju inte för att planera för bygget, en sak till är ju att England tänker lämna EU så ska man handla där ifrån är det ju nu man ska passa på innan det blir ev tullar och liknande.

Tanken jag har är att göra en egentillverkade bensintank liknande XR69 även om den kommer att bli annorlunda för att passa på ramen, en egen kuts i glasfiber liknande XR69 men kanske lite smäckrare, rammonterad toppkåpa och annan instrumentering med en stor varvräknaren i centrum gärna med kombinerad digital hastighetsmätare och kontrollampor.

Det jag har funderingar över är några saker.

Var på man hitta en lämplig kåpa? Är inne på att köpa en kåpa även om det hade varit kul att gjuta en egen kåpa men frågan är ur svårt det är att gjuta en själv och sen var man hittar ett lämpligt kåpglas eller om man kan forma det själv? Har hitta några XR69 kåpor men det är i USA och England och frakterna verkar dra iväg en hel del.

Nån som har tips på om man kan dölja hel och halvljus snyggt tänker nån form av små projektorljus om man vill haven radekåpa inte ska ha en endurancekåpa med lyse i?

Tips på en lämplig instrumentering eller lösa varv, hastighets och oljetempmätare, varvräknaren och oljetemp bör vara analoga medans hastighetsmätaren bör vara väldigt diskret. Tänker en varvräknare som kanske är 75-100 mm i diameter och en mindre 52 mm oljetempmätare, till oljetempen borde det ju gå att ta nästa vilken 2" mätare som helst om bara givaren passar i hojen.

Nåt sånt här stuk är det jag tänker mig https://raresportbikesforsale.com/better-real-thing-1980-suzuki-xr69-replica-sale/

Och detta är utgångsläget
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter som att hojen står ca 70 mil och jag funderar lite på vad man kan göra så hittade jag en bild på nätet med ett strippad hoj i profil. Har lite snabbt tagit och ritat en tank och kuts i paint vilka borde vara möjlig att tillverka själv utan några större problem (tycker jag).

Nåt åt detta håll är det som jag tänker mig det hela, nu får ni se detta som en väldigt grov skiss som behöver mycket justering innan man är hemma, kåpan orkade jag inte rita nu. Vad säger ni om detta stuk?


Nåt åt detta hållet med kåpa
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Klokt eller inte, men nu har jag i alla fall beställt en kåpa skulle det nu visa sig att hojen är skrot så får jag väl sälja den. Blev en PEM kåpa med ruta från Ragged Edge Racing i England efter att fått lite mer bilder på kåpan via mail https://www.raggededgeracing.com/fairings/pem/
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Dom där hojarna gillar jag, ser ut som att dom saknar baklyse, bara en röd reflex bak?

Då man kollar på endurance hojar från denna tid verkar ju en del ha baklysen. Hade kunnat bli snyggt med ett baklyse på det där viset format efter bakänden, undra om man kan hitta lämpligt material till glas för att göra ett eget baklyse? En 83:a kräver ju ingen e-märkning eller så det är ju lite mer fritt fram på den fronten.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ooooh! Där fanns det fina kåpor att köpa när det blir dags att dra igång Moto Martin projektet! :tummenupp

Ser fram emot att följa detta projekt också. Har potential att bli riktigt bra. :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Dom där hojarna gillar jag, ser ut som att dom saknar baklyse, bara en röd reflex bak?

Då man kollar på endurance hojar från denna tid verkar ju en del ha baklysen. Hade kunnat bli snyggt med ett baklyse på det där viset format efter bakänden, undra om man kan hitta lämpligt material till glas för att göra ett eget baklyse? En 83:a kräver ju ingen e-märkning eller så det är ju lite mer fritt fram på den fronten.
En Endurancehoj hade på 80-talet två av varandra oberoende bakljus, säkerhetsgrej.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade varit intressant att se hur de senare XR69:eek:rna med mono shock bak såg ut i endurance utförande, baklysena var monterade då.

Kan väl knappast vara infällda baklysen man ser på bilderna från Bol dòr 82?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det ingen återvändo med detta projekt, idag dök kåpan och rutan upp, några dagar tidigare kom Koso RX2N mätaren, clip-on är också på väg, tidigare är också miniblinkers köpta. Nu återstår det stora problemet att hojen står 70 mil bort, med rådande coronaläge så verkar ju julhelgen vara lite osäker på hur det blir om vi åker söderut som planerat för julfirande och då hämta hem hojen.

Är ju ingen panik jag har ju fortfarande en hel del kvar att göra på kompressor Hondan men det hade ju varit fint att få börja gå genom hojen inför sista besiktningen.

Har nu spenderat lika mycket pengar på grejer som hojen kostade i inköp, Kompressor Hondan får agera modell för kåpan men är lite liten för den.





 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är nog inte jättedyrt att skicka en hoj på lastbil.
En 1 1/2 Europall borde ju räcka.
Jämför med att köra och hämta och hur skönt det är att slippa sitta på vägen i 140 mil.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har funderat på att skicka den med lastbil om vi nu inte åker ner vid jul men den står lite avigt till ca 5 mil igår landet från E4:an efter inte allt för roliga vägar. Min erfarenhet är att om man är nära E4:an blir det billigare än att den ska hämtas 5 mil i obygden. Jag har också två metallsvarvar som bara är drygt 30 mil hemifrån så tanken är nu är att ta hojen och två svarvar norrut på samma resa vid jul men jag får se hur det blir med allt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Blir sadeln över?

Jag har en sån där med trasig sadel....

Ja, en massa andra småfel också, muggiga kåpor och sånt, men främst sadeln...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blir sadeln över?

Jag har en sån där med trasig sadel....

Ja, en massa andra småfel också, muggiga kåpor och sånt, men främst sadeln...

Sadeln och kåpor lär bli över men läggs på "sparas hyllan" tillsammans med övriga original delar från både Hondan, Kawan och Trajan. Tyvärr för din skull gillar jag att behålla original grejerna så att hojarna kan återställas till original i framtiden om man skulle vilja göra det.

Tanken var att åka söderut med släp den 23:e för att fira jul och ta hem hojen men just nu vet vi inte hur vi ska göra, är nog stor risk att hojen blir kvar söderut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom där hojarna gillar jag, ser ut som att dom saknar baklyse, bara en röd reflex bak?

Då man kollar på endurance hojar från denna tid verkar ju en del ha baklysen. Hade kunnat bli snyggt med ett baklyse på det där viset format efter bakänden, undra om man kan hitta lämpligt material till glas för att göra ett eget baklyse? En 83:a kräver ju ingen e-märkning eller så det är ju lite mer fritt fram på den fronten.

I Överkalix behöver man ingen e-märkning oavsett årsmodell. Man behöver knappt ens skatt försäkring och besiktning. :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sadeln och kåpor lär bli över men läggs på "sparas hyllan" tillsammans med övriga original delar från både Hondan, Kawan och Trajan. Tyvärr för din skull gillar jag att behålla original grejerna så att hojarna kan återställas till original i framtiden om man skulle vilja göra det.

Tanken var att åka söderut med släp den 23:e för att fira jul och ta hem hojen men just nu vet vi inte hur vi ska göra, är nog stor risk att hojen blir kvar söderut.

Det var ju synd för mig, men jag skulle ha gjort likadant, så jag har full förståelse för det.

Nu tror jag ju IOFS aldrig att en ES kommer att bli en samlarhoj med högt värde, men det kommer att finnas människor i framtiden som vill ha en helt orginal för nostalgins skull.
Då är det bra att det finns människor som du, som håller liv i gammalt skrot och sparar orginalgrejorna så det finns någorlunda lätta renoveringsobjekt i framtiden...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lär nog inte bli nån samlarhoj av en ES fast det beror kanske på hur många som kapas sönder till unika cafe och scarmbler byggen.

Two stroke har ju rätt jag är ju en riktigt outlaw med Trajans Lucas baklyse helt utan nån märkning:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top