Bohuslän/Halland - vad se?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kör över till västkusten från S-holm i morgon. Vad ska jag inte missa att svänga förbi i dessa landskap?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Det beror väl kanske lite på vad du är intresserad av? ;)
Fina vyer. Och kurvor. Dumt att snäva in sig innan man vet utbudet. Bättre att ställa en öppen fråga, och se vad som dyker upp :).
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Kustvägen från Varberg till GBG. Vi har ett par "Slingerbulten härikring". Kungälv till Lilla Edet via diserödsvägen, sedan vänster i Lilla Edet till Hjärtumsvägen och paus i Ljungskile eller småvägar till Stenungsund. Kustvägarna upp mot Smögen/Lysekil. Tjörn och Orust (ta med passet :D). Gillar du grus är jag fel person att svar men jag veet att det finns mycket där med.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Här finns massor av fin körning. Några frågor för att kunna ge dig bra tips:

Hur många dagar har du på dig?
Bohuslän/Halland är c:a 45 mil från norr till söder. :) Vad tänker du primärt sikta på?

EDIT: Bohuslän dräller av fina mc-vägar (det finns några tråkiga också). Antingen längs kusten (mycket turister så här års) eller i inlandet. Du lär inte bli besviken.

Hallands inland har också mängder av sköna sträckor i vacker landsbygd.
Kustvägen är ju snygg att se på, men det svänger inte så mycket. Tyvärr.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Här finns massor av fin körning. Några frågor för att kunna ge dig bra tips:

Hur många dagar har du på dig?
Bohuslän/Halland är c:a 45 mil från norr till söder. :) Vad tänker du primärt sikta på?

EDIT: Bohuslän dräller av fina mc-vägar (det finns några tråkiga också). Antingen längs kusten (mycket turister så här års) eller i inlandet. Du lär inte bli besviken.

Hallands inland har också mängder av sköna sträckor i vacker landsbygd.
Kustvägen är ju snygg att se på, men det svänger inte så mycket. Tyvärr.

Har ingen egentlig tidsplan. Kör sydväst från Stockholm, siktar på Dalsland och sen ut mot kusten. Blir nog mest asfalt, men lite grus piggar alltid upp också. Har en rutt i gps:en, som jag slängde ihop på 30 min. Inte säkert att jag följer den dock. Ska förbi fästningen i Varberg iaf, då jag är född i Varberg, och bodde där 1967-70 :). Och så kommer jag nog att våldgästa en släktining i Halmstad (om nu någon är hemma).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har ingen egentlig tidsplan. Kör sydväst från Stockholm, siktar på Dalsland och sen ut mot kusten....... Ska förbi fästningen i Varberg iaf, då jag är född i Varberg, och bodde där 1967-70 :). Och så kommer jag nog att våldgästa en släktining i Halmstad (om nu någon är hemma).
Ok, några inspel. Dalsland har du kanske koll på? Väldigt mycket är väldigt är bra (inte 166:an), man kan nästan "sikta och skjuta". Men missa inte Nössemark-Ed. Nära 3 mil med nästan bara kurvor!

Skall du sedan mot norra Bohuslän så kan du snirkla dig fram i kompassens riktning på småvägarna. Gott om smala landsvägar i glesbygd. Väljer du istället 164:an mot Strömstad så måste du köra redigt fort (alldeles för fort) för att den skall vara kul.

Jag brukar skippa 172:an fastän vissa säger att den är kul (jo, den är delvis kul, men delvis också ganska rak). Spana istället in Rölanda, Kåtebol (det heter faktiskt så), Hedekas, Färjelanda, Valbo-Ryr. I de trakterna hittar du gott om go'a 70-vägar i skön svensk glesbygd.

Många anser att 165:an (Blågröna vägen) är fin och det är den delvis. Vackert. Kurvig i norr och (för) rak i söder. Men jag kör hellre öster om Bullaresjöarna, om du tänker dig dit. Smalare, krokigare, roligare.

Kustvägen är fin i Bohuslän. Massa fina små samhällen och go'a vägar däremellan. Du kan i princip följa kustlinjen från Sannäs i norr till Skredsvik/Rotviksbro i mitten och ha kul nästan hela tiden. Och stoppa för glass/fika varsomhelst.

160:an över Orust/Tjörn är en vanlig rekommendation men där är det en del trafik, mycket fartkameror och heldraget (=lågt tempo, svårt att köra om) så den kör man för utsiktens skull. Det är dock en himla fin utsikt på många håll.

Mer spännande kan det vara att köra över Bokenäset. Från färjan från Lysekil, via Dragsmark (klosterruin), Flatön (Handelsman Flink - Evert Taubes visfigur), Malö (Maj på Malö, mera Taube) till Ellös. Sedan köra Orust runt i yttervarv, antingen till Mollösund för lunch/fika eller Boxvik, Nösund, Tegneby, Varekil och in på 160:an.

Det är svårt att passera Göteborg på ett kul sätt. Mest trafikleder. Men du kan antingen köra Jörlanda, Solberga, Lökeberg, Kärna, Kornhall för att komma till Göteborg för vidare resa söderöver. Eller köra Ljungskile-Lilla Edet och sedan gamla landsvägen väster om Göta älv ned till förbi Västerlanda och Romelanda till Kungälv. Inte öster om älven, det är E45.

Förbi Kungsbacka (Halland) är svårt, det flesta vägarna som är värda att köra går öst-väst och inte nord-syd. Men efter Fjärås/sjön Lygnern kan du återigen närapå snirkla dig fram på kompasskurs i inlandet. Det mesta är fin eller mycket fin körning! Horred-Kungsäter-Karl Gustav-Källsjö-Ullared är en fin sträcka till exempel. Nösslinge är en annan favorit med en gammal vacker kyrka vid en sjö. Och fiiina kurvor!

(Kustvägen Kungsbacka-Varberg är mest rak (=gamla E6). Men bitvis vacker. Samma gäller Varberg-Falkenberg. Snyggt men rakt.)

Vidare söderut... Mellan väg 153 och väg 150 kan du nästan chansa (inlandet alltså). Det lär bli rätt bra hur du än gör (dock inte 154:an!). Åkulla bokskogar. Ästad vingård. Vackert och kurvigt. Ett av mina favoritmål.

Efter Falkenberg kan du t ex ta den klassiska kustvägen förbi Eftra, Ugglarp, Steninge, Haverdal kanske ända ut till Tylösand. Öppet landskap, vackert. Trakten som Ulf Lundell sjunger om i Öppna landskap.

Ja...det var några vägtips! Det finns fler. Men nu måste jag hämta ett glas vin. Det är ju tisdag! God tur!
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vill man undvika Göteborg efter en episk resa längs kustvägen tar man över Kornahalls färja,sedan via Säve,Torslanda och över älvsborgsbron.Sedan 158an eller t.om lokalvägen mot Kungsbacka.

Ang trafiken , den har minskat rejält redan för 2 veckor sedan och är nu minimal.

Passa på att stanna på alla mysiga ställen kafer längs kustorterna :hihi
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Dalsland
Brudfjällsvägen är väl lite av en upplevelse som inte nämnts än:
https://www.google.se/maps/dir/58.8...8f7cb57aece!2m2!1d12.3749956!2d58.9084169!3e0


Norra Bohuslän
Kosteröarna om du kan tänka dig att lämna mc'n över dagen/natten.

Resö har fin natur och är inte det mest exploaterade området.

Kanske en avstickare till Havsstensund och en bensträckare runt Tjurpannans naturreservat, kan vara ganska imponerande en blåsig dag.

Kustvägen via de klassiska fällorna:
-Grebbestad (Sjögrens i Backen kan jag rekommendera för mat)
-Fjällbacka
-Hamburgsund (Piper's för glass/kaffe)
-Omvägen via Slottet/Heestrand
-Bovall (174'an österut mot Dingle är ett fint stycke väg med riktigt bra beläggning!)
-Hunnebo (Väldigt fint hamnområde, bra fisk/pizza på Bella Gästis)
-Ut på Ramsvikslandet (om du vill ta en promenad till)
-Smögen(bryggan)/Kungshamn/Hovenäset
-Bohus Malmön dit du kommer med linfärja, trevlig ö med fina badplatser och ett väldigt bra Pensionat (fantastiskt trevliga ägare!)
-Lysekil med Stångehuvuds naturreservat (Norra Hamnen 5 för mat)

I höjd med Gullmarn slutar förekomsten av den röda bohusgraniten.

Saltkällan - Rotviksbro är en trevlig mc-sträcka om du passerar där:
https://www.google.se/maps/dir/58.4...0d116c4dedc9!2m2!1d11.694634!2d58.3455944!3e0

Du har valt rätt tid på året och slipper alla baddj-vlar :)D) men fortfarande fint väder och varmt i vattnet. Tänk dock på att det blir ett ökat trafikflöde ut mot kusten på fredag eftermiddag, samt tillbaka in under söndagen.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Neråt Halmstad : Trakterna vid Simlångsdalen, Femsjö, Unnaryd, du kan även åka färja över sjön Bolmen. Fina områden och vägar.

Att se: hm man börjar bli hemmablind, men stränderna kanske är exotiskt. Tjuvahålan nära tylösand och Tylö-udden ger dig vacker utsikt, bra paus-ställe!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bovall har en fin gratis campingplats vid Badholmarna uppe vid den uppstoppade minan innan man går ut.
Toaletter och hopptorn.

En Ica en finare krog och en enklare hamkrogkafe men helt ok - småställen så kanske dassigt med ligga om man
inte tar personalen.

Ica med Systemombud så allt viktigt finns för ett stopp.

Man kan köpa lösnummer på dusch i gästhamnen och bra fiskespot för makrill och nattfiske för öring under Juli
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ang Dalsland så är vägen Ed-Nössemark mycket bra, fina kurvor.
Gör inte mitt misstag att köra från Bengtsfors till Nössemark
Mycket dålig väg.
Bättre då att köra T o R Ed-Nössemark köp en glass i Nössemark:)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ang Dalsland så är vägen Ed-Nössemark mycket bra, fina kurvor.
Gör inte mitt misstag att köra från Bengtsfors till Nössemark
Mycket dålig väg.
Bättre då att köra T o R Ed-Nössemark köp en glass i Nössemark:)
Ja, jag körde där tidigt i juli i år och asfalten var dålig på stora delar. Men vägen som sådan är trevlig!
T o R Ed-Nössemark är ingen dum idé. Julafton x 2. :)
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Kör till Kungsäter ligger utanför Varberg.
Tag sedan vägen mot Älekulla, kurvig och backig med bra beläggning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gissar att du åker till och från västkusten också, och beroende på väg så kan jag verkligen rekommendera Hylténs industrimuseum i Gnosjö, grunden till mängder med företag och hela Gnosjöandan: https://vastrasmaland.se/sv/gnosjo/hyltens-industrimuseum/

Det såg inte mycket ut för världen innan, men jag blev glatt överraskad. Dom har bara guidade visningar i museet, så dom kör maskinerna och min guide var gammal svarvare, det syntes :tummenupp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
@perjul kör du BMW med vit crosshjälm och fluorescerande gul regnjacka? Kan du varit i Halmstad idag fredag 13.50?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
@perjul kör du BMW med vit crosshjälm och fluorescerande gul regnjacka? Kan du varit i Halmstad idag fredag 13.50?

Check på det mesta. Men var i Halmstad i går. Rullade in i stan (och ut) i går runt 18.00.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns guldkorn o hitta längs västkusten där folk inte varit nyktra sen sillperioderna och stenhuggarepoken :hihi

Är ute på eftersemester på helger och fiskar - dom bofasta lär inte haft en nykter dag ever
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top