Kan Marquez vinna MotoGp 2020

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Många tror att VM är över för Marquez men jag är inte lika säker kollar man hur många race och poäng det är kvar att köra om har han faktiskt en chans att fortfarande vinna.

Låt oss leka med tanken att Quarto kommer på samma plats till helgen som han gjorde i söndags vilket innebär 8p till då skulle han isf ha 75p när vi kommer till Misano och där Marquez räknar med att vara tillbaka.

9 Race kvar = 225p

Om Marquez vinner alla dem vilket faktiskt inte är helt omöjligt skulle han alltså sluta på 225p

Då måste isf Quarto dra ihop 151p för att vinna VM vilket blir 16,8p/race i snitt
Han måste alltså komma 2:a 2st race o 3:a i resten i snitt för att vinna.

Nu finns det ju fler som också kan vinna VM men kul o leka med tanken iaf.

Nu hoppas jag verkligen inte att MM vinner VM då jag har väldigt svårt för honom men ingen kan ta ifrån honom hans förmåga att kasta runt en MotoGp hoj runt en bana o jag skulle inte bli förvånad om han kommer tillbaka o vinner.

Vad tror ni om VM som det ser ut just nu?
Kan Dovi, Vinales, Binder eller kanske Rossi ta årets VM om inte Quarto eller MM vinner?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har för dåligt minne och är för dåligt insatt i kommande banor för att veta, men kanske någon annan kan svara på detta...

Är det några banor kvar som är riktigt dåliga för MM93? Är det några där. Han varit överlägsen?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rent matematiskt kanske det går men praktiskt skulle det vara en bragd utöver det vanliga.
Inte bara för att MM ligger långt efter utan också för att han kommer tillbaka efter en skada i ett skick som nog är en bit från toppform.
Dessutom är det ju tight som f-n i år med många märken som strider om det. :tummenupp
Vi vet ju heller inte egentligen vad 2020-Hondan går för då Cal också är skadad och Marc körde av inte bara en utan två ggr i första racet.

Men ingen skulle vara gladare än jag om jag har fel...:)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har för dåligt minne och är för dåligt insatt i kommande banor för att veta, men kanske någon annan kan svara på detta...

Är det några banor kvar som är riktigt dåliga för MM93? Är det några där. Han varit överlägsen?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Styrkan med MM är väl just att han inte har några dåliga banor. :)
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Rent matematiskt kanske det går men praktiskt skulle det vara en bragd utöver det vanliga.
Inte bara för att MM ligger långt efter utan också för att han kommer tillbaka efter en skada i ett skick som nog är en bit från toppform.

Precis det undrar jag också kommer han få hjärnspöken eller på något sätt vara hindrad att köra 100% efter skadan?

Men jag tror han kommer tillbaka mer taggad o kommer ladda ännu mer för att försöka vinna, En MM under press är en galet snabb kille :D.

Hoppas bara han inte skadar sig igen vore tråkigt.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Precis det undrar jag också kommer han få hjärnspöken eller på något sätt vara hindrad att köra 100% efter skadan?

Men jag tror han kommer tillbaka mer taggad o kommer ladda ännu mer för att försöka vinna, En MM under press är en galet snabb kille :D.

Hoppas bara han inte skadar sig igen vore tråkigt.

Inget snack om att han kommer försöka "ända in i kaklet" för att vinna varje race han kör. :fakta
Oavsett hur mycket hans team ev säger om att ligga en bit under 100%.
OM han klotar igen och sätter karriären i fara så har just hans största styrka, vinnarskallen, blivit hans Akilleshäl.

Jag hoppas han får bli 100% frisk utan fler tillbud.
För jag tror även en helt frisk Marquez kan få det tufft därute. :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det finns en chans, men den är nog väldigt liten.

Ett väldigt enkelt räknexempel:

Det är tio race kvar, varav Marquez som bäst kommer köra nio av dessa.

Skulle han vinna alla nio får han ihop 225 poäng.
Då behöver Fabio få ihop 159 poäng till för att slå honom. Det betyder som sämst trea i alla race som är kvar, i snitt.
Han kommer säkert sluta sämre i vissa, och säkert bättre i vissa.

Men då gäller det att Marquez kommer in med samma fart och känsla om han avslutade förra säsongen med, han får absolut inte nolla och han måste vinna varje race.

Sen kan givetvis Fabio nolla något race och det blir mer öppet.
Nu är varken Dovi eller Vinales speciellt långt efter Fabio heller, så det kan nog bli en spännande säsong.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Många tror att VM är över för Marquez men jag är inte lika säker kollar man hur många race och poäng det är kvar att köra om har han faktiskt en chans att fortfarande vinna.

Låt oss leka med tanken att Quarto kommer på samma plats till helgen som han gjorde i söndags vilket innebär 8p till då skulle han isf ha 75p när vi kommer till Misano och där Marquez räknar med att vara tillbaka.

9 Race kvar = 225p

Om Marquez vinner alla dem vilket faktiskt inte är helt omöjligt skulle han alltså sluta på 225p

Då måste isf Quarto dra ihop 151p för att vinna VM vilket blir 16,8p/race i snitt
Han måste alltså komma 2:a 2st race o 3:a i resten i snitt för att vinna.

Nu finns det ju fler som också kan vinna VM men kul o leka med tanken iaf.

Nu hoppas jag verkligen inte att MM vinner VM då jag har väldigt svårt för honom men ingen kan ta ifrån honom hans förmåga att kasta runt en MotoGp hoj runt en bana o jag skulle inte bli förvånad om han kommer tillbaka o vinner.

Vad tror ni om VM som det ser ut just nu?
Kan Dovi, Vinales, Binder eller kanske Rossi ta årets VM om inte Quarto eller MM vinner?

2019 var ett helt enastående år för MM. Då tog han 22p per race i snitt. 2018 tog han 18p per race, och ligger däromkring alla tidigare säsonger i MotoGP.

Så om vi räknar med 22p i snitt och 9 MM-race behöver nuvarande topp 3 ta 13-15p per race under återstående 10 race.

Om vi räknar med 18p i snitt och 9 MM-race behöver nuvarande toppen ta ca 10-12p per race under återstående 10 race.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
det blir nog tufft men nåt som är helt säkert är att MM i underläge är bland det mest underhållande man kan se i motorsportväg!! :yoparty:yoparty
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
NEJ!

Stressen/pressen blir för stor över att behöva köra in poäng och MM kommer att överköra och plantera Hondan i lecakulorna minst ett race till den här säsongen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
NEJ!

Stressen/pressen blir för stor över att behöva köra in poäng och MM kommer att överköra och plantera Hondan i lecakulorna minst ett race till den här säsongen.

Om inte annat, nu när Dorna börjat dela ut straff för att man knuffas lite när man passerar nån på innern så borde ju MM få köra långvarv lite då och då. :hihi
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Inget är såklart omöjligt. Men sannolikheten är rätt stor att det är Dovi inte Q som leder mästerskapet efter nästa race.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inget är såklart omöjligt. Men sannolikheten är rätt stor att det är Dovi inte Q som leder mästerskapet efter nästa race.

Jo, jag skulle inte bli hemskt förvånad om Dovi äntligen lyckas ta en titel i år. All vad säsongen lider brukar ju fabrikarna få mer och mer ordning på hojarna, och ligga i fronten. Det var lite intressant att se att KTMen fått bra fart nu med. Bara Aprilia kvar som ska få fart på sin hoj. :hihi
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jo, jag skulle inte bli hemskt förvånad om Dovi äntligen lyckas ta en titel i år. All vad säsongen lider brukar ju fabrikarna få mer och mer ordning på hojarna, och ligga i fronten. Det var lite intressant att se att KTMen fått bra fart nu med. Bara Aprilia kvar som ska få fart på sin hoj. :hihi

Ja det känns som att det går att vinna på alla hojar förutom Aprilian :)
Kanske då om MM sätter sig på den
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Har exakt samma farhåga som TS. Ogillar MM, även om jag beundrar hans skicklighet och våghalsighet, och hoppas verkligen att han inte tar VM i år igen. Roade mig häromdagen med att göra en liten excel-kalkyl där jag räknade med att alla tar exakt samma poäng som förra året på kvarvarande banor, i alla race från och med nu, då vinner fortfarande Marques.
Blir en spännande säsong!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Har exakt samma farhåga som TS. Ogillar MM, även om jag beundrar hans skicklighet och våghalsighet, och hoppas verkligen att han inte tar VM i år igen. Roade mig häromdagen med att göra en liten excel-kalkyl där jag räknade med att alla tar exakt samma poäng som förra året på kvarvarande banor, i alla race från och med nu, då vinner fortfarande Marques.
Blir en spännande säsong!

Spännande!
Hur stor marginal får MM? Om du lägger in siffrorna för 2018 för MM?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top