SKOG Nordic Adventure 11-13 september

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ah!
Danskar som inte nöjer
sig med att våldföra sig på den svenska allemansrätten - enligt gammal dansk tradition, utan skall förstöra TET-konceptet också.

Perfect, just fucking perfect.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ah!
Danskar som inte nöjer
sig med att våldföra sig på den svenska allemansrätten - enligt gammal dansk tradition, utan skall förstöra TET-konceptet också.

Perfect, just fucking perfect.
Vad har jag gett mig in på?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Äsch, dumt av mig att pissa på din parad, förlåt.

Far i frid - du har ju bokat och betalat.



Problemet för mig är dansk regi.
Kombinationen danskar/grupper/svensk natur är ett recept för problem, rent generellt.

Dom har inte vett att föra sig, och skapar konflikter var dom än drar fram:

Turisterna skräpar ner, uträttar sina behov i skogen utan att täcka över det, bryter grenar från träd och eldar direkt på torvmarken med brandfara som följd.

– Till 99 procent är det danskar. Svenskar och tyskar är inget problem, dem är det städat efter, säger Magnus Hansson.


https://www.expressen.se/kvallsposten/markagaren-magnus-ar-trott-pa-kanotturisterna/



Själva grundkonceptet med organiserade, kommersiella event som utnyttjar annans mark kommer få stora konsekvenser - för sent.

Regeringen är mycket ovillig att göra inskränkningar i Allemansrätten, men tyvärr också alltför inaktiv i att försvara den.
LRF, Jordägarförbundet med flera, tunga organisationer ligger på hårt för att "omforma" Allemansrätten - det svenskaste vi har.
Jag förstår dem, och som det ser ut nu kommer dom att vinna. Inte på grund av att deras sak är rätt egentligen, utan för att stat och myndigheter lämnar walk-over i kampen att få folk till att uppföra sig i naturen.

Tyvärr.

Danskarna är värst. By far!
Jag har fått in dem in på livet genom en sida som anger "fina ställplatser".
Från absolut ingenstans dök husbilarna upp 2016, körde in på den lilla grusvägen förbi vårat och försvann upp i skogen.
En vändplan för timmerbilarna var den "fina ställplatsen". I en sänka. Med mosse omkring sig. Med granarna lutande in över vändplan, med barkrester på marken och värsta mygg- och knotthålet. "Fin ställplats".

Holländarna har mockasiner på sig och förstör inget, lämnar inget, tar inget. Tyskarna kan man stå ut med - men alla stör dom!

Vi föder upp häst, visserligen bara i liten skala numer, men ändå - man reagerar när man hör trafik in mellan betena på kvällen.
Dom svänger av när dom är trötta. Inte sällan är det när jag redan sover.
Som hästägare med djur ute sover man lätt, och med öppet fönster - och det är själva FAN att bli väckt flera gånger varje natt.

Men danskarna. Det är bara dom som tvångsmässigt skall elda när dom kommer fram.
Det var inte mycket jag fick sova brandsommaren 2018. Plötsligt luktar det brandrök i sovrummet.
Jag har lärt mig att det med intill visshet gränsande sannolikhet är danskjävlarna som eldar uppe på vändplan.
Men kan jag veta...?

Bara att ta på sig och ge sig ut och kolla. Det behövs ingen stor brasa för att nattermiken skall leda ner röken i dalgången ner till huset.
Men, det krävdes heller ingen stor brasa för att starta en skogsbrand 2018...

"Men, det er mange myg her...?"

Ja, det kanske det är - men du kan fan inte elda ändå, jävla terrorist!

De första åren eldade dom med torra kvistar, kottar och skit, men sedan började dom försöka hugga ner friska träd med någon liten hopfällbar hobbyyxa. Ganska snart förstod dom att man behöver satsa på mindre träd, så dom lämnar ett sargat träd för att ge sig på ett annat istället.

Men, färskt virke brinner ju inte, så resultatet efter en sommar blir en bröte av sotiga slanor mitt på vändplan, och en skog som ser ut att vara härjad av en skock ADHD-bävrar som inte kan avsluta ett enda jobb.

Det är BARA en dansk som kan med att stå utanför sovrumsfönstret klockan halv 6 och ropa för att han behöver kablas igång där uppe i skogen. " Vi traenger at komma oss i vej tidligt. Vi har lang vej idag"
40 mil är en lång dagsetapp för en dansk, bara så ni vet.

Halland, Skåne, Blekinge, Dalsland far illa av trycket från den hänsynslösa danska turismen.
I Dalsland verkar man kunna kapitalisera någorlunda på besöken, men här i Halland är det stora problem med danska researrangörer som kommersiellt utnyttjar och förstör annans mark. Larvigast blir det när det marknadsförs som "Ekoturism" och 30 danska konfirmander går BearGrylls på naturen och skall härja runt.


Så, nu känns det bättre.

Det kan mycket väl vara så att din arrangör har - förutom tältplats och stugor, har ordnat med ordentliga slingor att köra där uppe, med alla markägare och vägföreningars godkännande, samtidigt som man går efter och ställer i ordning vägarna så dom är bättre än innan - som när klubbar lånar vägar för rallytävlingar. Men jag tvivlar.
50 danskar över en helg på en begränsad yta utövar ett jävla tryck på omgivningarna. Hoppas dom har en plan.

Sedan är jag inte odelat positiv till detta med TET heller.
Att kanalisera Europas alla grusvägsentusiaster till en enda sträcka, som kanske även använder samma spår både upp och ner bäddar för slitage, irritation, konflikter och på sikt mer bommar och skärpta regler.

Det krävs bondförnuft för att röra sig utanför staden. Alla har inte detta bondförnuft, men alla får lida av konsekvenserna.
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Äsch, dumt av mig att pissa på din parad, förlåt.

Far i frid - du har ju bokat och betalat.



Problemet för mig är dansk regi.
Kombinationen danskar/grupper/svensk natur är ett recept för problem, rent generellt.

Dom har inte vett att föra sig, och skapar konflikter var dom än drar fram:




https://www.expressen.se/kvallsposten/markagaren-magnus-ar-trott-pa-kanotturisterna/



Själva grundkonceptet med organiserade, kommersiella event som utnyttjar annans mark kommer få stora konsekvenser - för sent.

Regeringen är mycket ovillig att göra inskränkningar i Allemansrätten, men tyvärr också alltför inaktiv i att försvara den.
LRF, Jordägarförbundet med flera, tunga organisationer ligger på hårt för att "omforma" Allemansrätten - det svenskaste vi har.
Jag förstår dem, och som det ser ut nu kommer dom att vinna. Inte på grund av att deras sak är rätt egentligen, utan för att stat och myndigheter lämnar walk-over i kampen att få folk till att uppföra sig i naturen.

Tyvärr.

Danskarna är värst. By far!
Jag har fått in dem in på livet genom en sida som anger "fina ställplatser".
Från absolut ingenstans dök husbilarna upp 2016, körde in på den lilla grusvägen förbi vårat och försvann upp i skogen.
En vändplan för timmerbilarna var den "fina ställplatsen". I en sänka. Med mosse omkring sig. Med granarna lutande in över vändplan, med barkrester på marken och värsta mygg- och knotthålet. "Fin ställplats".

Holländarna har mockasiner på sig och förstör inget, lämnar inget, tar inget. Tyskarna kan man stå ut med - men alla stör dom!

Vi föder upp häst, visserligen bara i liten skala numer, men ändå - man reagerar när man hör trafik in mellan betena på kvällen.
Dom svänger av när dom är trötta. Inte sällan är det när jag redan sover.
Som hästägare med djur ute sover man lätt, och med öppet fönster - och det är själva FAN att bli väckt flera gånger varje natt.

Men danskarna. Det är bara dom som tvångsmässigt skall elda när dom kommer fram.
Det var inte mycket jag fick sova brandsommaren 2018. Plötsligt luktar det brandrök i sovrummet.
Jag har lärt mig att det med intill visshet gränsande sannolikhet är danskjävlarna som eldar uppe på vändplan.
Men kan jag veta...?

Bara att ta på sig och ge sig ut och kolla. Det behövs ingen stor brasa för att nattermiken skall leda ner röken i dalgången ner till huset.
Men, det krävdes heller ingen stor brasa för att starta en skogsbrand 2018...

"Men, det er mange myg her...?"

Ja, det kanske det är - men du kan fan inte elda ändå, jävla terrorist!

De första åren eldade dom med torra kvistar, kottar och skit, men sedan började dom försöka hugga ner friska träd med någon liten hopfällbar hobbyyxa. Ganska snart förstod dom att man behöver satsa på mindre träd, så dom lämnar ett sargat träd för att ge sig på ett annat istället.

Men, färskt virke brinner ju inte, så resultatet efter en sommar blir en bröte av sotiga slanor mitt på vändplan, och en skog som ser ut att vara härjad av en skock ADHD-bävrar som inte kan avsluta ett enda jobb.

Det är BARA en dansk som kan med att stå utanför sovrumsfönstret klockan halv 6 och ropa för att han behöver kablas igång där uppe i skogen. " Vi traenger at komma oss i vej tidligt. Vi har lang vej idag"
40 mil är en lång dagsetapp för en dansk, bara så ni vet.

Halland, Skåne, Blekinge, Dalsland far illa av trycket från den hänsynslösa danska turismen.
I Dalsland verkar man kunna kapitalisera någorlunda på besöken, men här i Halland är det stora problem med danska researrangörer som kommersiellt utnyttjar och förstör annans mark. Larvigast blir det när det marknadsförs som "Ekoturism" och 30 danska konfirmander går BearGrylls på naturen och skall härja runt.


Så, nu känns det bättre.

Det kan mycket väl vara så att din arrangör har - förutom tältplats och stugor, har ordnat med ordentliga slingor att köra där uppe, med alla markägare och vägföreningars godkännande, samtidigt som man går efter och ställer i ordning vägarna så dom är bättre än innan - som när klubbar lånar vägar för rallytävlingar. Men jag tvivlar.
50 danskar över en helg på en begränsad yta utövar ett jävla tryck på omgivningarna. Hoppas dom har en plan.

Sedan är jag inte odelat positiv till detta med TET heller.
Att kanalisera Europas alla grusvägsentusiaster till en enda sträcka, som kanske även använder samma spår både upp och ner bäddar för slitage, irritation, konflikter och på sikt mer bommar och skärpta regler.

Det krävs bondförnuft för att röra sig utanför staden. Alla har inte detta bondförnuft, men alla får lida av konsekvenserna.
Verkar som att jag väckte den björn som sov Underhållande läsning, även om jag känner din frustration. Jag har inte märkt av danskarna, eller någon annan grupp, kring Halmstad, och hoppas det förblir så..
Jag ska hålla ögonen öppna för hur de sköter sitt event!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Verkar som att jag väckte den björn som sov Underhållande läsning, även om jag känner din frustration. Jag har inte märkt av danskarna, eller någon annan grupp, kring Halmstad, och hoppas det förblir så..
Jag ska hålla ögonen öppna för hur de sköter sitt event!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Nu kan Danskarna gilla att djävlas med oss.
Men är de inte ute för att kortsiktigt tjäna pengar kan du hjälpa dem att förstå hur de ska bete sig. :tummenupp

Börjar de dryga sig så...
-Det siger du kun fordi jeg er svensk! :tungan

Svinuppfödare Gert Reinborg Jensen kan du nämna! :hihi

https://www.youtube.com/watch?v=vvsiD3_1O48
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Äsch, dumt av mig att pissa på din parad, förlåt.

Far i frid - du har ju bokat och betalat.



Problemet för mig är dansk regi.
Kombinationen danskar/grupper/svensk natur är ett recept för problem, rent generellt.

Dom har inte vett att föra sig, och skapar konflikter var dom än drar fram:




https://www.expressen.se/kvallsposten/markagaren-magnus-ar-trott-pa-kanotturisterna/



Själva grundkonceptet med organiserade, kommersiella event som utnyttjar annans mark kommer få stora konsekvenser - för sent.

Regeringen är mycket ovillig att göra inskränkningar i Allemansrätten, men tyvärr också alltför inaktiv i att försvara den.
LRF, Jordägarförbundet med flera, tunga organisationer ligger på hårt för att "omforma" Allemansrätten - det svenskaste vi har.
Jag förstår dem, och som det ser ut nu kommer dom att vinna. Inte på grund av att deras sak är rätt egentligen, utan för att stat och myndigheter lämnar walk-over i kampen att få folk till att uppföra sig i naturen.

Tyvärr.

Danskarna är värst. By far!
Jag har fått in dem in på livet genom en sida som anger "fina ställplatser".
Från absolut ingenstans dök husbilarna upp 2016, körde in på den lilla grusvägen förbi vårat och försvann upp i skogen.
En vändplan för timmerbilarna var den "fina ställplatsen". I en sänka. Med mosse omkring sig. Med granarna lutande in över vändplan, med barkrester på marken och värsta mygg- och knotthålet. "Fin ställplats".

Holländarna har mockasiner på sig och förstör inget, lämnar inget, tar inget. Tyskarna kan man stå ut med - men alla stör dom!

Vi föder upp häst, visserligen bara i liten skala numer, men ändå - man reagerar när man hör trafik in mellan betena på kvällen.
Dom svänger av när dom är trötta. Inte sällan är det när jag redan sover.
Som hästägare med djur ute sover man lätt, och med öppet fönster - och det är själva FAN att bli väckt flera gånger varje natt.

Men danskarna. Det är bara dom som tvångsmässigt skall elda när dom kommer fram.
Det var inte mycket jag fick sova brandsommaren 2018. Plötsligt luktar det brandrök i sovrummet.
Jag har lärt mig att det med intill visshet gränsande sannolikhet är danskjävlarna som eldar uppe på vändplan.
Men kan jag veta...?

Bara att ta på sig och ge sig ut och kolla. Det behövs ingen stor brasa för att nattermiken skall leda ner röken i dalgången ner till huset.
Men, det krävdes heller ingen stor brasa för att starta en skogsbrand 2018...

"Men, det er mange myg her...?"

Ja, det kanske det är - men du kan fan inte elda ändå, jävla terrorist!

De första åren eldade dom med torra kvistar, kottar och skit, men sedan började dom försöka hugga ner friska träd med någon liten hopfällbar hobbyyxa. Ganska snart förstod dom att man behöver satsa på mindre träd, så dom lämnar ett sargat träd för att ge sig på ett annat istället.

Men, färskt virke brinner ju inte, så resultatet efter en sommar blir en bröte av sotiga slanor mitt på vändplan, och en skog som ser ut att vara härjad av en skock ADHD-bävrar som inte kan avsluta ett enda jobb.

Det är BARA en dansk som kan med att stå utanför sovrumsfönstret klockan halv 6 och ropa för att han behöver kablas igång där uppe i skogen. " Vi traenger at komma oss i vej tidligt. Vi har lang vej idag"
40 mil är en lång dagsetapp för en dansk, bara så ni vet.

Halland, Skåne, Blekinge, Dalsland far illa av trycket från den hänsynslösa danska turismen.
I Dalsland verkar man kunna kapitalisera någorlunda på besöken, men här i Halland är det stora problem med danska researrangörer som kommersiellt utnyttjar och förstör annans mark. Larvigast blir det när det marknadsförs som "Ekoturism" och 30 danska konfirmander går BearGrylls på naturen och skall härja runt.


Så, nu känns det bättre.

Det kan mycket väl vara så att din arrangör har - förutom tältplats och stugor, har ordnat med ordentliga slingor att köra där uppe, med alla markägare och vägföreningars godkännande, samtidigt som man går efter och ställer i ordning vägarna så dom är bättre än innan - som när klubbar lånar vägar för rallytävlingar. Men jag tvivlar.
50 danskar över en helg på en begränsad yta utövar ett jävla tryck på omgivningarna. Hoppas dom har en plan.

Sedan är jag inte odelat positiv till detta med TET heller.
Att kanalisera Europas alla grusvägsentusiaster till en enda sträcka, som kanske även använder samma spår både upp och ner bäddar för slitage, irritation, konflikter och på sikt mer bommar och skärpta regler.

Det krävs bondförnuft för att röra sig utanför staden. Alla har inte detta bondförnuft, men alla får lida av konsekvenserna.
Haha, någon gillar inte danskar :rofl

Men jag håller med dig fullständigt.
Vi har en stor hage invid gården som är utarrenderad till hästfolk. Det går en 15-20 unghingstar som skall bli travare. De är inte direkt människovana då enda kontakten de typ har är när de utfodras.
En kväll här för någon vecka sen ser jag att det är folk i hagen. Tar kikaren och ser 2 barnfamiljer som ränner runt därute och vill fota och klappa dem. 2+2 vuxna och 6 ungar i 4-12 års åldern.
Hästarna tror att det är mat och sätter av mot dem i flock. Sen omringar de dem och börjar knuffa och ha sig. Som de gör när det är matdags.
Sätter mig i bilen, åker upp till grinden, som för övrigt lämnats helt öppen.
Ropar åt dem att ge sig ut ur hagen snarast då hästarna inte är vana vid folk.
Danskarna vill icke, de skall fota dem först.
Barnen springen in och ut mellan flocken hästar som nu börjar bete sig lagom stressat.
Jag höjer rösten och kommenderar ut alla nu.
Efter lite skrikande går de ut. Jag förklarar, i mera lugn ton, att det är väldigt farligt att ge sig in bland djuren och att lämna grinden ut mot vägen öppen är ännu dummare.
De muttrar något väldigt upprört och grötigt på danska som jag inte förstår.
Jag ber dem att ta det på engelska alternativt inte prata så fort för jag förstår inte vad de säger.
Får tillbaka ett väldigt upprört "Jae praer icke dansk...Jae praer svensk" på klockren danska.
Sen åker de iväg i sina DK-reggade bilar.

Så jag håller med om att danskarna är värst av alla turister.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vafan är TET, och vad har det med dansk-jeflar att göra?

TET är ett initiativ att få Europas alla "Adventuremotorcyklister" att hålla sig till en enda sträcka, och på det viset kanalisera alla störningar, irritation och hat mot motorcyklister till just denna korridor.
På så vis kan andra motorcyklister - med fantasi och uppfostran köra i lugn och ro längs de roliga grusvägarna.

https://transeurotrail.org


Danskar har inte mer med TET att göra än att dom är sämst på att uppföra sig längs vilken som helst sträcka i naturen.
Eller sämst, nej - dom ligger faktiskt på par med Vogonerna, som dom ju också delar språkstam med.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top