Sporthoj med ok försäkringskostnad

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Kör en Honda CBR954RR årsmodell 2002. 45 år och bor i större stad med egen villa.
Trygg-Hansa ville ha ca 6000:- för helförsäkring helår men jag valde halvförsäkring för ca 3000:- per år.
Vill du ha sporthoj får du nog kolla hojar runt 1998-2004 för rimlig försäkring och de räcker gott för både vardag och bana.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag vill ju inte dra upp premien men min 1098S kostar 5-6000:- Då är det helförsäkring och avställningsbar. 44 år och lite lagom lantligt.

Vad ger du för garagedelen på vintern ? Trygg-Hansa är lite flummiga o svaren när jag frågat det och säger att procentuellt betalar du mer på sommarn ändå
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad ger du för garagedelen på vintern ? Trygg-Hansa är lite flummiga o svaren när jag frågat det och säger att procentuellt betalar du mer på sommarn ändå

Det är deras helårsförsäkring som har variabel kostnad under året. Jag har en där jag ställer av på riktigt och går över till garageförsäkring på vintern. Den är ca. 1800 per år om jag minns rätt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vill ju inte dra upp premien men min 1098S kostar 5-6000:- Då är det helförsäkring och avställningsbar. 44 år och lite lagom lantligt.
Tack, det där var lite oväntat....
Vad är din för årsmodell?

Hittade inget regnr på S modell men IF tar 4559kr hel/hel för en "vanlig" 2008 år modell... :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tack, det där var lite oväntat....
Vad är din för årsmodell?

Hittade inget regnr på S modell men IF tar 4559kr hel/hel för en "vanlig" 2008 år modell... :)
Håller med, det var verkligen överraskande. Det gäller dock att hitta ett ex där ventilkontroll är hyfsat nygjord, annars äter det upp hela "rabatten".

Jag betalar för övrigt runt 1000kr/år för att trafikförsäkra min gixer 750 -00. Det är den lägsta premien jag har haft på något fordon.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack, det där var lite oväntat....
Vad är din för årsmodell?

Hittade inget regnr på S modell men IF tar 4559kr hel/hel för en "vanlig" 2008 år modell... :)

Jag har en 2008 uttagen 2010 (fast det spelar ju ingen roll). Tyvärr räcker tiden inte till, den har gått <100 mil på två år så det blir nog att sälja snart :huvet
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har en 2008 uttagen 2010 (fast det spelar ju ingen roll). Tyvärr räcker tiden inte till, den har gått <100 mil på två år så det blir nog att sälja snart :huvet

Säg till när det är "snart"
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har en 2008 uttagen 2010 (fast det spelar ju ingen roll). Tyvärr räcker tiden inte till, den har gått <100 mil på två år så det blir nog att sälja snart :huvet
Ja det känns ju inte lönsamt även om det är en väldigt skojig hoj..

Jag går ju åt andra hållet och kör så mycket jag orkar så risken är att en 1098 inte riktigt är det jag söker.
Kul att försäkringen ändå är så pass ok.. :tummenupp
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja det känns ju inte lönsamt även om det är en väldigt skojig hoj..

Jag går ju åt andra hållet och kör så mycket jag orkar så risken är att en 1098 inte riktigt är det jag söker.
Kul att försäkringen ändå är så pass ok.. :tummenupp

Det är en fantastisk brukshoj. Högljudd, hög förbrukning och liten tank, låg komfort, går ej att köra i stadstrafik utan att slira på kopplingen, eldar upp pungen vid rödljus och omöjlig att behålla körkortet på. Vad mer begär du?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är en fantastisk brukshoj. Högljudd, hög förbrukning och liten tank, låg komfort, går ej att köra i stadstrafik utan att slira på kopplingen, eldar upp pungen vid rödljus och omöjlig att behålla körkortet på. Vad mer begär du?
Hahahaha, underbart, tack, det var nog kvittot jag letade efter :D
Yamahan känns som en jäkla touringhoj, förutom clipon styret :tummenupp
 
Last edited:

_om

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
södra sandby
Hoj
suzuki gsx-s 1000 f
Nu har jag iof bara haft körkort i drygt 6 veckor men så har ju inte jätte stor erfarenhet av andra cyklar. Men jag köpte en Suzuki GSX-S 1000F och bortsett från att den har "riktigt" styre istället för clipon så är det ju absolut en sporthoj.

Vet inte om det är styret som gör det :) men jag betalar ca 5000 kr/år för helförsäkring.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag iof bara haft körkort i drygt 6 veckor men så har ju inte jätte stor erfarenhet av andra cyklar. Men jag köpte en Suzuki GSX-S 1000F och bortsett från att den har "riktigt" styre istället för clipon så är det ju absolut en sporthoj.

Vet inte om det är styret som gör det :) men jag betalar ca 5000 kr/år för helförsäkring.

Det är en alldeles förträfflig hoj, men sporthoj skulle jag nog inte kalla den. Finns rätt mycket hojar i samma segment som inte är så dyra att försäkra.
 

Anders_Rad4

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2020
Ort
Halland
Hoj
2019 Kawazaki Z900RS
Min kanske inte går som "sporthoj" i dag men den går som faen :yoparty. Betalar ca år3800 hel/år med Kawa märkesförsäkring hos Svedea. Jag har haft kortet i ett par månader bara så jag betalar mer än tidigare ägare som hade haft kortet i ca 6år, han betalade 2890 för samma försäkring. I försäkringsbeviset står vad man betalar under årets alla månader och december är kostnaden 106kr jämfört med Juli då kostnaden är 640kr. Så med min finns ingen anledning att ställa av. Kör en Kawa Z900RS
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Har en Suzuki GSX1400 inte en sporthoj direkt utan mer retro muskelmaskin (över 110n vid 2000varv)
Betalar 2983:- hos Svedea. Är 55+ och bor i villa i ett litet samhälle i sörmland. Enligt villkoren ska jag alltid använda hjäm och MC-ställ, bara jag får köra MCn samt att den förvaras i låst utrymme hemma. Har även tillägg XL "Du har valt vårt XL-tillägg och har då tillgång till räddnings- och bärgningsassistans dygnet runt
helt utan självrisk. Dessutom ingår en kris- och olycksfallsförsäkring som gäller för både
förare och passagerare. Med XL kan du också få upp till 80 000 kr i ersättning för motorcykelns
tillbehör och utrustning."
Tycker det är ok.
//Per
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har en Suzuki GSX1400 inte en sporthoj direkt utan mer retro muskelmaskin (över 110n vid 2000varv)
Betalar 2983:- hos Svedea. Är 55+ och bor i villa i ett litet samhälle i sörmland. Enligt villkoren ska jag alltid använda hjäm och MC-ställ, bara jag får köra MCn samt att den förvaras i låst utrymme hemma. Har även tillägg XL "Du har valt vårt XL-tillägg och har då tillgång till räddnings- och bärgningsassistans dygnet runt
helt utan självrisk. Dessutom ingår en kris- och olycksfallsförsäkring som gäller för både
förare och passagerare. Med XL kan du också få upp till 80 000 kr i ersättning för motorcykelns
tillbehör och utrustning."
Tycker det är ok.
//Per

Hårda papper, vill jag lova!

Av mig kräver de bara att jag har hjälm och mcutstyr när jag kör.

Inga reaktioner från omgivningen?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ger det så mycket att fråga vad andra har för premier?
Jag hade en rimlig premie, tror det var runt 6000 per år och frågade lite på skoj vad premien skulle bli ifall frugan ägde hojen, då hamnade den på 25000. Hon var vid tillfället runt 45 och är ärldre än mig med minst lika många körkortsår.

Jag och en kompis från förr skaffade kort samtidigt och köpte varsin likadan hoj och vi är födda samma år. Hans premie blev tusen spänn billigare än min.

Och ifall någon rolig modell mot förmodan skulle vara billig någonstans så har snart Sveriges samlade vurpollon skaffat just den och kraschat upp premien till maxbelopp. Allt går på deras statistik och där är du en variabel, bostadsorten en annan och säkert ett och annat de inte skyltar med att de tittar på som t.ex skadehistorik eller liknande.

Du bör skaffa dig regnummer på de hojar du är intresserad av och helt enkelt fråga själv. Inget annat kommer ge något vettigt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ger det så mycket att fråga vad andra har för premier?
Jag hade en rimlig premie, tror det var runt 6000 per år och frågade lite på skoj vad premien skulle bli ifall frugan ägde hojen, då hamnade den på 25000. Hon var vid tillfället runt 45 och är ärldre än mig med minst lika många körkortsår.

Jag och en kompis från förr skaffade kort samtidigt och köpte varsin likadan hoj och vi är födda samma år. Hans premie blev tusen spänn billigare än min.

Och ifall någon rolig modell mot förmodan skulle vara billig någonstans så har snart Sveriges samlade vurpollon skaffat just den och kraschat upp premien till maxbelopp. Allt går på deras statistik och där är du en variabel, bostadsorten en annan och säkert ett och annat de inte skyltar med att de tittar på som t.ex skadehistorik eller liknande.

Du bör skaffa dig regnummer på de hojar du är intresserad av och helt enkelt fråga själv. Inget annat kommer ge något vettigt.

Tyvärr rätt, det enda de inte är intresserade av är om du är riskbenägen... :huvet

Därför ska alla riskbenägna försäkra hos Svedea eller Bilsport utan Mc! :tummenupp :tungan
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ger det så mycket att fråga vad andra har för premier?
Jag hade en rimlig premie, tror det var runt 6000 per år och frågade lite på skoj vad premien skulle bli ifall frugan ägde hojen, då hamnade den på 25000. Hon var vid tillfället runt 45 och är ärldre än mig med minst lika många körkortsår.

Jag och en kompis från förr skaffade kort samtidigt och köpte varsin likadan hoj och vi är födda samma år. Hans premie blev tusen spänn billigare än min.

Och ifall någon rolig modell mot förmodan skulle vara billig någonstans så har snart Sveriges samlade vurpollon skaffat just den och kraschat upp premien till maxbelopp. Allt går på deras statistik och där är du en variabel, bostadsorten en annan och säkert ett och annat de inte skyltar med att de tittar på som t.ex skadehistorik eller liknande.

Du bör skaffa dig regnummer på de hojar du är intresserad av och helt enkelt fråga själv. Inget annat kommer ge något vettigt.

Har fått tyst medhåll flera gånger i samtal med försäkringsbolag att även vad din betalnings förmåga är.. Typ i vilket område du bor.. Dvs. bor du i Danderyd så kan vissa dyrare fordon vara lite mer dyra där..
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Betalte 5500kr/år hel/hel på min Aprilia Rsv1000R -09 när jag bodde i Ystad, gick upp till 17500/år när jag flyttade till Stockholm. Således går det att åka billigt om man bor på landsbygden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Betalte 5500kr/år hel/hel på min Aprilia Rsv1000R -09 när jag bodde i Ystad, gick upp till 17500/år när jag flyttade till Stockholm. Således går det att åka billigt om man bor på landsbygden.

Naturligt.
Antalet mottrafikanter inom 10km radie, antalet stölder och liknande skador (typ brand) inom 2km radie.
Är högre i region Stockholm än i region Ystad.

Sedan är det en sak till som jag reflekterat över på vissa vägar.
När jag kört Bräcke till Hammarstrand och mött 5 bilar på 8 mil, ja då inser jag att vid en avkörning kommer jag i bästa fall hittas vid årets älgjakt.
Och då lär jag pissat färdigt.
Så jag anpassar farten till att dubbel garanterat bli kvar på vägen.
Vilket ger lägre premie.

Sporthojar(?) med OK premie.
Suzuki SV650S, svängde med Metzeler däcken som satt på när den köptes bara jag tänkte. Blev stadigare med Dunlop....
Suzuki GSX1300R, acceleration ja, fart ja, svänga lite extra mitt i böj, nä helst inte.
Här blev det sänka fram, höja bak och det hjälper med att köra 35 rep med 30 kg i bänkpress. Rent våld alltså.
Gissar att klarar man 100 rep med 100 kg så svänger en Busa lite extra mitt i en böj lätt som en plätt......
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top