Sporthoj med ok försäkringskostnad

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
56år och bor i brf i mindre kommun i sörmland, eget garage osv...

Har inte kollat exakt skillnad om hojen har ABS men det spelar mindre roll då premierna ändå rusar för mej på de årsmodeller som har det...

Intressant, vilket bolag har du, helförsäkring?

Kollade bl,a på MT-10 för en månad sen och kunde inte hitta något bolag som antingen ville helförsäkra eller hade vettig premie, fick känslan att även den ses som en klass 7 hoj av vissa bolag?

Kompisen kör Z1000sx, ca ~140hk och är lite under 50år, för den tar svedea ca2500kr hel/hel, jag är ju en bit över 50år och då skulle den kosta 2300kr hel/hel (svedea).

En luring är (iaf på trygghansa) att har jag redan en försäkring så är premien "semirimlig" men tecknar jag en ny (på likadan hoj) hamnar den på en högre nivå, oavsett att jag redan har en likadan hoj hos dem, vet inte om andra bolag gör så (?!)

Sen kan jag tycka det är lite konstigt att de inte gör en personlig riskbedömning vilket är snudd på affärsmässigt korkat... Har kört nästan 16k mil på denna hoj utan att nyttja försäkring.
Mina andra två (XT600) svämmar brevlådan över av lockerbjudanden från alla bolag men om jag frågar om R1an så är jag en annan person.
Frågade när Läns dubblade premien hur de såg på den omfattande sjuk & olycksfallsförsäkring jag hade (om jag nu är så omdömmeslös att jag vill äga en klass7 hoj) men nej, -"Det har ju ingen koppling... Förstår jag väl... och den där R1an kan jag väl försäkra på ett annat bolag"? :dummer

Svedea
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack, det var mitt minne som svek, hade för mej den var dyrare, strax över 4kkr med SMC rabatt blev det för mej..

Nu minns jag, frågan jag ställde mej då var om MT-10 var så mycket bättre än Z1000SX som kostade hälften i försäkring?
Har inte provat MT-10 än.

Till TS: det kommer knappast gå att hitta en "billig" helförsäkring till hyfsat moderna sporthojar (klass 7) längre..
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Tack, det var mitt minne som svek, hade för mej den var dyrare, strax över 4kkr med SMC rabatt blev det för mej..

Nu minns jag, frågan jag ställde mej då var om MT-10 var så mycket bättre än Z1000SX som kostade hälften i försäkring?
Har inte provat MT-10 än.

Till TS: det kommer knappast gå att hitta en "billig" helförsäkring till hyfsat moderna sporthojar (klass 7) längre..

Testa en MT-10 :)
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Tack, det var mitt minne som svek, hade för mej den var dyrare, strax över 4kkr med SMC rabatt blev det för mej..

Nu minns jag, frågan jag ställde mej då var om MT-10 var så mycket bättre än Z1000SX som kostade hälften i försäkring?
Har inte provat MT-10 än.

Till TS: det kommer knappast gå att hitta en "billig" helförsäkring till hyfsat moderna sporthojar (klass 7) längre..
Ok. Men då kanske vi kan tweaka frågan lite. Om sporthojar är uteslutna. Då antar jag att super nakeds är närmast till hands vad gäller performance? Vilken naked ger mest sporthojkänsla men gör mig inte ruinerad pga försäkring? Har för mig att 1290 super duke exempelvis är lika dyr att försäkra som sporthojarna?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
DanKvi87, har du utnyttjat en helförsäkring någon gång ?
I villkoren står att de ska fixa cykeln åt dig men inte
när de ska göra det och inte heller
vem som ska göra det !
Råkade för egen del välta vid start med GSX1300R. Och beslöt utnyttja helförsäkring för
repor på vänster sida av kåpan
repor på vänster styre
repor på vänster backspegel
avbrutet kopplinghandtag
repor på generatorkåpa
Detta hände i slutet oktober, eftersom inget hände efter besiktningen 1 vecka efter kraschen på den av Folksam anvisade verkstaden Elit MC Göteborg

ringde jag nästa år i slutet av januari Elit MC (ja dom hette då Bike Göteborg) men spelar väl ingen roll.
Svar angående min fråga om reparartion av hojen var att ingen visste något, personal sjuk.
Ringer 1 vecka senare, fortfarande ingen som vet något.
Mailar Folksam som svarar att de beslöt om reparation i mitten November och mailat Elit
Ringer Elit, jo det går bra lämna in den
Kör dit den och frågar när den blir klar, Svar: lackeraren behöver 14 dagar.
Kör dit med Sprint RS 2 veckor senare mitten Mars, hojen är inte rörd, de saknar personal.
Kör dit början april, kåpan lackerad, men Elit kan inte får fram reservdelar för de är inte auktoriserade för Suzuki får jag veta
och jag behöver inte komma dit något mera Elit kontaktar mig när det är klart.
I början av Maj kontaktar jag Folksam och ber få hojen inlöst eftersom den fortfarande inte är reparerad, och jag undrar också hur Folksam kan anlita ett icke auktoriserat företag till reparationer och får svaren
Folksam tänker inte lösa in hojen, den ska repareras.
Folksam trodde Elit var auktoriserade för Suzuki.

I mitten av maj som jag minns ringer/SMSar(?) Elit jag hämta ut hojen, efter 7 månader under lågsäsong.
När jag ser vad jag betalt i försäkringspremier och självrisk så hade det varit billigare och absolut snabbare att ta skadorna själv.
Så för egen del är helförsäkring numera otänkbart.

Så mitt råd är, köp en sporthoj som inte är så dyr att du måste helförsäkra den.
Vill du ha något som svänger lätt på bana, köp en Triumph Sprint RS, den äldre med dubbelsving. # Trafikförsäkra.

Eventuellt tar Svedea och försäkrar ZX-6R. Men det måste du kolla upp. Jag är osäker.
Vill du ha något som går fort med rimlig försäkring, köp en GSX1300R eller ZZR1400.

# Enkelsvingen har ofta lagerskador pga vridningen som enkelsving ger.
Kass stötdämpare, gaffel ? Byt till nyare från sporthojar.
Tråkigt att höra att du har så dålig erfarenhet av försäkringsärenden. Jag har nyttjat min helförsäkring en gång för 3 år sedan. Körde omkull med min fru bakpå i en oväntat tight kurva i ett möte med en stor SUV. Helt och hållet mitt fel. En felbedömning av kurvan och hastigheten. Körde omkull i gruset på sidan av vägen och flög ut på en åker. Hojen fick riktigt fula repor på plast och ljuddämpare, pajade speglar osv. Min fru fick en lättare knäskada med viss värk efter ett par månader. Bilsport MC täckte rubbet! Var supersmidiga och trevliga. Fick ersättning för kläder, hjälmar, sjukhuskostnader samt för reparation av hojen. Fick även ersättning för att jag hade skrapsår från vurpan. Min fru fick också wxtra pga värk som uppstått pga skadan.

Hela den här upplevelsen fick mig att för alltid uppskatta helförsökring på dyrare hojar. Jag är en risktagare som förare och gör ibland fel bedömning. Gillar att köra fort på både grus och asfalt och är mycket väl medveten om riskerna. Om något händer vill jag se till att vara ordentligt försäkrad. För mig är det väldigt viktigt

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ok. Men då kanske vi kan tweaka frågan lite. Om sporthojar är uteslutna. Då antar jag att super nakeds är närmast till hands vad gäller performance? Vilken naked ger mest sporthojkänsla men gör mig inte ruinerad pga försäkring? Har för mig att 1290 super duke exempelvis är lika dyr att försäkra som sporthojarna?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Vad ska du ha den till ? Bana är tuono given rsv4 med rakt styre o 175 ponnys kan aldrig vara fel , börjat kolla åt det hållet själv men det är lite luddigt om märkesförsäkringen som är förmånlig går att teckna vid privatköp eller om det är bara via handlare den går att teckna så sånt bör man kolla med svedea först
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ok. Men då kanske vi kan tweaka frågan lite. Om sporthojar är uteslutna. Då antar jag att super nakeds är närmast till hands vad gäller performance? Vilken naked ger mest sporthojkänsla men gör mig inte ruinerad pga försäkring? Har för mig att 1290 super duke exempelvis är lika dyr att försäkra som sporthojarna?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Väldigt bra fråga..

Min tanke till nödlösning, då supersport lär utrotas, har varit en omvänd street fighter konvertering, dvs, ta en avskalad supersportlillebrorsor, häng på clip on, kåpor, vettig fjädring och göra det jag brukar med motorn och vips är jag en lycklig sporthojsåkare med en rimlig försäkringspremie :tummenupp
Fast händer nått lär jag ju ändå inte få nån ersättning så det är en återvändsgata..

På frihand är det S1000R, ducce monster, ducce streetfighter V4, Duke V4, tuono V4 som förmodligen har premier som klass 7(?)

MT-10 har ju faktiskt vettig premie (än så länge).

Honda o kawa vet jag inte riktigt, CB1000R och z-modellerna ligger ju lite lägre i effekt och jag gissar att försäkringspremien är hyggligt okej.

Kawas H2 sx är å andra sidan i ovankant med hojarna högst upp men som du säger, när dessa hojar får tillräckligt med supersport DNA stiger ju premierna också.

Får göra en rundringning och kolla :)
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Väldigt bra fråga..

Min tanke till nödlösning, då supersport lär utrotas, har varit en omvänd street fighter konvertering, dvs, ta en avskalad supersportlillebrorsor, häng på clip on, kåpor, vettig fjädring och göra det jag brukar med motorn och vips är jag en lycklig sporthojsåkare med en rimlig försäkringspremie :tummenupp
Fast händer nått lär jag ju ändå inte få nån ersättning så det är en återvändsgata..

På frihand är det S1000R, ducce monster, ducce streetfighter V4, Duke V4, tuono V4 som förmodligen har premier som klass 7(?)

MT-10 har ju faktiskt vettig premie (än så länge).

Honda o kawa vet jag inte riktigt, CB1000R och z-modellerna ligger ju lite lägre i effekt och jag gissar att försäkringspremien är hyggligt okej.

Kawas H2 sx är å andra sidan i ovankant med hojarna högst upp men som du säger, när dessa hojar får tillräckligt med supersport DNA stiger ju premierna också.

Får göra en rundringning och kolla :)

Kolla på vad den nya nakna ZH2 kostar att försäkra även den har kompressor.
Hur mycket har du tänkt att motorcykeln får kosta?
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Vad ska du ha den till ? Bana är tuono given rsv4 med rakt styre o 175 ponnys kan aldrig vara fel , börjat kolla åt det hållet själv men det är lite luddigt om märkesförsäkringen som är förmånlig går att teckna vid privatköp eller om det är bara via handlare den går att teckna så sånt bör man kolla med svedea först
Nej jag tänkte mest som exempel på hur vissa kan kosta mer även om de prestandamässigt kan vara jämförbara. Är väldigt nyfiken på wn tuono, men är rädd för att jag är lite för lång (1,87) och att den och säkert många andra sporthojar eller super nakeds ska kännas liten.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej jag tänkte mest som exempel på hur vissa kan kosta mer även om de prestandamässigt kan vara jämförbara. Är väldigt nyfiken på wn tuono, men är rädd för att jag är lite för lång (1,87) och att den och säkert många andra sporthojar eller super nakeds ska kännas liten.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
187 cm är inte så jävla långt att det inte funkar på flertalet hojar. (188 med långa ben och armar, har haft bland annat 3 Tuono).

Vill du ha en stor hoj tittar du helt och hållet på fel kategorier, kika på adventure.

Rätt super nakeds behöver dessutom inte byggas om för att prestera, det är bara japanerna som bygger dem med billig fjädring etc. De börjar greppa hur man gör men är inte där än trots att det gått 20 år.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej jag tänkte mest som exempel på hur vissa kan kosta mer även om de prestandamässigt kan vara jämförbara. Är väldigt nyfiken på wn tuono, men är rädd för att jag är lite för lång (1,87) och att den och säkert många andra sporthojar eller super nakeds ska kännas liten.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Jag är 192 och kan med stelopererad rygg få plats på de flesta hojarna jag provkört. Tuonon är ett rent nöje att köra aktivt iaf. Sådär så man blir tillsagd att köra lugnare när man provkör den. :hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kolla på vad den nya nakna ZH2 kostar att försäkra även den har kompressor.
Hur mycket har du tänkt att motorcykeln får kosta?
Betalar 6kkr hel/hel för R1an i dag och det känns som en gräns för försäkringen...

Z H2 2020 börjar på 185kkr i inköp och märkesförsäkring från 6754kr, nä där passerades nog båda gränserna, fast det är fortfarande ett alternativ om jag inte kommer på något bättre :)

https://www.kawasaki.se/sv/products...6EUFBZW1kMX11cUA4OXFxcCVFbCQtQC19fWglQXVoMWwo
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Dom får däng av en gammal thunderace både i ax o toppfart oso e ace, n mycket billigare i försäkring:yoparty

Slår ett slag för thundern. Jag pröjsa ca 5800 hel/hel för en sån hos LF. 25 år gammal på landet. Det är en fin cykel dock inget för mig. För kort så fick ont i ryggen. Snygg är den.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
187 cm är inte så jävla långt att det inte funkar på flertalet hojar. (188 med långa ben och armar, har haft bland annat 3 Tuono).

Vill du ha en stor hoj tittar du helt och hållet på fel kategorier, kika på adventure.

Rätt super nakeds behöver dessutom inte byggas om för att prestera, det är bara japanerna som bygger dem med billig fjädring etc. De börjar greppa hur man gör men är inte där än trots att det gått 20 år.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Det måste inte va en stor hoj. Adventure har jag redan testat. Hade en 1290 super adventure i ett år ca Den var urstark och bekväm men lite tung. Jag förstår också att man kan få plats på de flesta hojar om man är lång. Det är väl mest att jag känner att jag inte vill kompromissa för mycket med komforten. Hästkrafter och körglädje i all ära, men lkte skönt vill man ju ändå kunna sitta. På min 690 enduro sitter jag upprätt och med en stenhård sadel. Den är bara kul att köra på småvägar och i skogen. Så fort man ska transportera sig på landsvägar en längre tid känns allt jobbigt

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
....
Jag är en risktagare som förare och gör ibland fel bedömning. Gillar att köra fort på både grus och asfalt och är mycket väl medveten om riskerna.
...
Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Du ska köpa en motorcykel som Svedea och Bilsport utan Mc försäkrar! :7peta

Så de lär sig att det är risktagaren i sadeln som kostar, inte SportHojen! :tummenupp

Fast då kommer vi in på logik och det saknas tyvärr hos bolagen. :(

Om jag vore chef skulle risktagarna ha högre premie, oavsett motorcykel, och de som kört länge utan skador lägre premie, oavsett motorcykel.
En nöjd helkund med få eller inga försäkringsärenden kan försäkra en superSportHoj till hyfsad premie tills det börjar bli kostnader för försäkringsbolaget.

Men det är i den bästa av världar så det kommer inte att ske...:(
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Fått svar av svedea om tuono factory -18 nu , märkesförsäkringen går bara att teckna om du köper via handlare oavsett om det är ny eller begagnad mellan 4800-5500 beroende på självrisk , runt 7500:- kan jag teckna om jag köper privat och dom räknar på mig (44år)BE436558-10C2-4420-A818-D4DE2BDCB2A8.pngutan regnr
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag vill ju inte dra upp premien men min 1098S kostar 5-6000:- Då är det helförsäkring och avställningsbar. 44 år och lite lagom lantligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top