Sporthoj med ok försäkringskostnad

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej. Har funderat på sporthoj ett tag. Det som avskräcker är så klart försäkringarna. Är bara intresserad av helförsäkring. Ni som äger/har ägt 1000cc sporhojar, vad finns det för modeller, årsmodeller där man kan komma undan relativt "billigt"? Vill inte behöva betala över 10.000 om året. Då skaffar jag hellre något snällare, kanske en naked som jag kan ha råd att helförsäkra. Men vad säger ni? Inget bolag get ut några siffror på sporhojar utan att man ringer upp. Tänkte kolla med er. Vad betalar ni?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jäkla autokorrekt och whisky. Ska ju så sporthoj ffs!!!!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Haha, kul rubrik.
Under 10k kan man fetglömma för en nyare sporthoj, men premien sjunker ganska snabbt ju äldre hojen är. Svårt att ge nåt annat tips än att kolla regnr på blocket och räkna premie för dig där du bor på nätet. Kolla IF, Svedea, bilsport mc tex.
Vissa nakenhojar kan vara överkomliga att försäkra, sällan sporthojar. :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag betalade runt några futtiga tusenlappar för min gsxr1000 -16 fram tills i år. Då höjde de till 16000. Ska väl ta tag i att hitta en försäkring till den igen snart. Eller så byter jag in den mot nåt annat. En ZZR1400 hade ju varit lite kul att äga. Men den lär väl kanske också vara lite dyr att försäkra.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Försäkringsbranschen för +klass7 hojar är helt uppfuckad...
Betalar 6300kr/hel/hel för -07 R1 hos trygghansa, de höjde 800kr i år... (liten ort, gammal gubbe)...
För ett antal år sen hade jag Läns som höjde från 7 till 14kkr utan motivering, det bara var så...

Har kollat, om jag skulle försäkra en exakt likadan -07 R1 som jag har så är premien plötsligt 10kkr(?!)
Kan ju bara gissa hur stor höjningen blir till nästa år(?)

Yamaha verkar vara dyrast, kawasaki bland de "billigare"..
Obs, inom citationstecken...
 
Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Haha, kul rubrik.
Under 10k kan man fetglömma för en nyare sporthoj, men premien sjunker ganska snabbt ju äldre hojen är. Svårt att ge nåt annat tips än att kolla regnr på blocket och räkna premie för dig där du bor på nätet. Kolla IF, Svedea, bilsport mc tex.
Vissa nakenhojar kan vara överkomliga att försäkra, sällan sporthojar. :(
Ok. Nyare kanske inte är nödvändigt. Jag undrade mer ifall det kanske skiljde mellan tillverkare. Varken sveda, bilsport MC eller nån annan ger ut uppgifter. Tänkte kanske någon här kunde ge lite info. Ta ett exempel, en BMW S1000RR från ca 2010. Vad kan den gå på? Super naked eller sport tourer är ett alternativ. Men i alla fall nån gång i livet skulle jag vilja ha ägt en riktig sporthoj

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Försäkringsbranschen för +klass7 hojar är helt uppfuckad...
Betalar 6300kr/hel/hel för -07 R1 hos trygghansa, de höjde 800kr i år... (liten ort, gammal gubbe)...
För ett antal år sen hade jag Läns som höjde från 7 till 14kkr utan motivation, det bara var så...

Har kollat, om jag skulle försäkra en exakt likadan -07 R1 som jag har så är premien plötsligt 10kkr(?!)
Kan ju bara gissa hur stor höjningen blir till nästa år(?)

Yamaha verkar vara dyrast, kawasaki bland de "billigare"..
Obs, inom citationstecken...
Oj!? Vilka sjuka höjningar! Hur gammal är du "gammal gubbe"? Jag är 33 och bor i villa med garage på en liten ort i södra Halland men det kanske bolagen inte bryr sig om

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Oj!? Vilka sjuka höjningar! Hur gammal är du "gammal gubbe"? Jag är 33 och bor i villa med garage på en liten ort i södra Halland men det kanske bolagen inte bryr sig om

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Sitter o drömmer om en lite ”nyare ”r-hoj själv också men i år verkar försäkringsbolagen tappat förståndet mer än vanligt
44 år o bor i ödemarken med eget garage
S1000rr 2010 ~11000 hel helår
Gsxr1000 -17 2690:- mån som billigast(avställningsbar)
Yamaha r1 2015 2495/ mån som billigast (anställningsbar)
Aprilia tuono 2018-2019 4800-5500 hel/helår beroende på självrisk
Kollade runt lite förra året och höjningarna verkar rejäla rakt över i år så njae gammalt lockar mer än -15 o nyare nu
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Bara intresserad av helförsäkring... Du har bara en kropp och den skall du ha resten av livet. Kör trafikförsäkring och kör med förstånd i stället. Då kommer du billigt undan och slipper ständig värk mm. Z800 -14 kostar 1800:- per år i trafikförsäkring. Kanske ingen sporthoj men jag tycker om den.
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
"Sporthoj"
Vet att många inte räknar MT-10 som sporthoj, det är väl en "super naked" men typ 200kg och 160hkr (original) är ändå rätt spännande. Hur som. Betalar 4600:- per år... (har en bil som är dyrare)
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Oj!? Vilka sjuka höjningar! Hur gammal är du "gammal gubbe"? Jag är 33 och bor i villa med garage på en liten ort i södra Halland men det kanske bolagen inte bryr sig om

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
56år och bor i brf i mindre kommun i sörmland, eget garage osv...

Har inte kollat exakt skillnad om hojen har ABS men det spelar mindre roll då premierna ändå rusar för mej på de årsmodeller som har det...

"Sporthoj"
Vet att många inte räknar MT-10 som sporthoj, det är väl en "super naked" men typ 200kg och 160hkr (original) är ändå rätt spännande. Hur som. Betalar 4600:- per år... (har en bil som är dyrare)
Intressant, vilket bolag har du, helförsäkring?

Kompisen kör Z1000sx, ca ~140hk och är lite under 50år, för den tar svedea ca2500kr hel/hel, jag är ju en bit över 50år och då skulle den kosta 2300kr hel/hel (svedea).

En luring är (iaf på trygghansa) att har jag redan en försäkring så är premien "semirimlig" men tecknar jag en ny (på likadan hoj) hamnar den på en högre nivå, oavsett att jag redan har en likadan hoj hos dem, vet inte om andra bolag gör så (?!)

Sen kan jag tycka det är lite konstigt att de inte gör en personlig riskbedömning vilket är snudd på affärsmässigt korkat... Har kört nästan 16k mil på denna hoj utan att nyttja försäkring.
Mina andra två (XT600) svämmar brevlådan över av lockerbjudanden från alla bolag men om jag frågar om R1an så är jag en annan person.
Frågade när Läns dubblade premien hur de såg på den omfattande sjuk & olycksfallsförsäkring jag hade (om jag nu är så omdömmeslös att jag vill äga en klass7 hoj) men nej, -"Det har ju ingen koppling... Förstår jag väl... och den där R1an kan jag väl försäkra på ett annat bolag"? :dummer
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Den har redan nämnts men Z1000SX är en riktig potent cykel jag betalade ca3000 hel/hel.
Nu har jag en H2SX+ den kostar 5700 hel/hel
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
DanKvi87, har du utnyttjat en helförsäkring någon gång ?
I villkoren står att de ska fixa cykeln åt dig men inte
när de ska göra det och inte heller
vem som ska göra det !
Råkade för egen del välta vid start med GSX1300R. Och beslöt utnyttja helförsäkring för
repor på vänster sida av kåpan
repor på vänster styre
repor på vänster backspegel
avbrutet kopplinghandtag
repor på generatorkåpa
Detta hände i slutet oktober, eftersom inget hände efter besiktningen 1 vecka efter kraschen på den av Folksam anvisade verkstaden Elit MC Göteborg

ringde jag nästa år i slutet av januari Elit MC (ja dom hette då Bike Göteborg) men spelar väl ingen roll.
Svar angående min fråga om reparartion av hojen var att ingen visste något, personal sjuk.
Ringer 1 vecka senare, fortfarande ingen som vet något.
Mailar Folksam som svarar att de beslöt om reparation i mitten November och mailat Elit
Ringer Elit, jo det går bra lämna in den
Kör dit den och frågar när den blir klar, Svar: lackeraren behöver 14 dagar.
Kör dit med Sprint RS 2 veckor senare mitten Mars, hojen är inte rörd, de saknar personal.
Kör dit början april, kåpan lackerad, men Elit kan inte får fram reservdelar för de är inte auktoriserade för Suzuki får jag veta
och jag behöver inte komma dit något mera Elit kontaktar mig när det är klart.
I början av Maj kontaktar jag Folksam och ber få hojen inlöst eftersom den fortfarande inte är reparerad, och jag undrar också hur Folksam kan anlita ett icke auktoriserat företag till reparationer och får svaren
Folksam tänker inte lösa in hojen, den ska repareras.
Folksam trodde Elit var auktoriserade för Suzuki.

I mitten av maj som jag minns ringer/SMSar(?) Elit jag hämta ut hojen, efter 7 månader under lågsäsong.
När jag ser vad jag betalt i försäkringspremier och självrisk så hade det varit billigare och absolut snabbare att ta skadorna själv.
Så för egen del är helförsäkring numera otänkbart.

Så mitt råd är, köp en sporthoj som inte är så dyr att du måste helförsäkra den.
Vill du ha något som svänger lätt på bana, köp en Triumph Sprint RS, den äldre med dubbelsving. # Trafikförsäkra.

Eventuellt tar Svedea och försäkrar ZX-6R. Men det måste du kolla upp. Jag är osäker.
Vill du ha något som går fort med rimlig försäkring, köp en GSX1300R eller ZZR1400.

# Enkelsvingen har ofta lagerskador pga vridningen som enkelsving ger.
Kass stötdämpare, gaffel ? Byt till nyare från sporthojar.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Den har redan nämnts men Z1000SX är en riktig potent cykel jag betalade ca3000 hel/hel.
Nu har jag en H2SX+ den kostar 5700 hel/hel
Håller med, på de typer av vardagskörningar och långsemestrar vi kör har jag ingen egentlig fördel med R1an över kompisens Z1000SX...
Fast så länge R1an funkar och premien inte fördubblas kommer jag fortsätta köra den, det är en principsak:)

Har sneglat på H2 SX förut men den blir för dyr så den gick tyvärr bort, vilket bolag har du?

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/kawasaki_h2_sx_se/86338578

Trygghansa: 17kkr
Folksam: visste inte
If: 10kkr
Svedea: endast trafikförs
Läns: visste inte
Bilsport & mc: visste inte
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Märkesförsäkringen på H2sx har höjts nu så dom kryper efter uppåt när dom förnyas dom med ,från 8272 :-nu D3462C62-4760-4911-BC90-51766E4403D0.png
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Märkesförsäkringen på H2sx har höjts nu så dom kryper efter uppåt när dom förnyas dom med ,från 8272 :-nu View attachment 455773

Jag har precis betalat in min nya försäkring med årsförfallodag i slutet av augusti. Så mitt pris är till augusti 2021. Har Svedea märkes försäkring valt hög självrisk och 10% rabatt genom smc.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Märkesförsäkringen på H2sx har höjts nu så dom kryper efter uppåt när dom förnyas dom med ,från 8272 :-nu View attachment 455773

Märkesförsäkring från 7272kr....
Men är det inte Svedea som märkesförsäkrar kawasaki?
De erbjöd mej endast en dyr trafikförsäkring.

Vet när jag kollade på ny R1a för ~10år sen, då stod det på yamahas hemsida att märkesförsäkringen inte omfattade R1 och R6 så de gjorde iaf inte mycket för att förhandla fram en bra försäkring för alla sina kunder, de gav liksom upp..

Nu är det ju bara ett fåtal bolag kvar det verkligen går att försäkra klass 7 och "klass 7 liknande" hojar....

Att jag fortfarande har helförsäkring beror på att det är så liten del av premien vagnskadedelen står för..
Förr stod enbart vagnskadedelen för nästan 50% av premien.
Resten var trafik och delkasko...

Ska bli intressant att se vilken mc klass som blir nästa för utplåning då sporthojsförarna byter och det bara är körkortslösa, drogpåverkade på lånade/stulna hojar som fortsätter driva sporthojskrascharstatistiken?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Mitt råd är att åker du utomlands så är helförsäkr. ett måste.
Hemma i Svedala halvförsäkr. Använd hel-premien till ev skador.
Mår man illa av minsta repa på hojen så kontakta din terapeut:)
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Bara intresserad av helförsäkring... Du har bara en kropp och den skall du ha resten av livet. Kör trafikförsäkring och kör med förstånd i stället. Då kommer du billigt undan och slipper ständig värk mm. Z800 -14 kostar 1800:- per år i trafikförsäkring. Kanske ingen sporthoj men jag tycker om den.
Fast jag kan köra förståndigt och ändå råka ut för en olycka. Man behöver inte ha dåligt omdöme för att råka ut för något oförutsett. Och då är det jäkligt gött att ha en helförsäkring!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
56år och bor i brf i mindre kommun i sörmland, eget garage osv...

Har inte kollat exakt skillnad om hojen har ABS men det spelar mindre roll då premierna ändå rusar för mej på de årsmodeller som har det...

Intressant, vilket bolag har du, helförsäkring?

Kollade bl,a på MT-10 för en månad sen och kunde inte hitta något bolag som antingen ville helförsäkra eller hade vettig premie, fick känslan att även den ses som en klass 7 hoj av vissa bolag?

Kompisen kör Z1000sx, ca ~140hk och är lite under 50år, för den tar svedea ca2500kr hel/hel, jag är ju en bit över 50år och då skulle den kosta 2300kr hel/hel (svedea).

En luring är (iaf på trygghansa) att har jag redan en försäkring så är premien "semirimlig" men tecknar jag en ny (på likadan hoj) hamnar den på en högre nivå, oavsett att jag redan har en likadan hoj hos dem, vet inte om andra bolag gör så (?!)

Sen kan jag tycka det är lite konstigt att de inte gör en personlig riskbedömning vilket är snudd på affärsmässigt korkat... Har kört nästan 16k mil på denna hoj utan att nyttja försäkring.
Mina andra två (XT600) svämmar brevlådan över av lockerbjudanden från alla bolag men om jag frågar om R1an så är jag en annan person.
Frågade när Läns dubblade premien hur de såg på den omfattande sjuk & olycksfallsförsäkring jag hade (om jag nu är så omdömmeslös att jag vill äga en klass7 hoj) men nej, -"Det har ju ingen koppling... Förstår jag väl... och den där R1an kan jag väl försäkra på ett annat bolag"? :dummer

Svedea
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top