myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich/BMW M Grand Prix of Styria

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tolkar det som att muren borde förlängas "åt vänster". Det är snart 20 år sen jag körde den banan, men hade inga problem alls att hålla mig på asfalten med min BMW 318is.

Angående att förare är arga efter en krasch så skulle jag gissa att man är hyfsat adrenalinstinn efter att ha laddat upp inför racet och sen avslutat med att syna marken.

Jag tror också det är vad dom menar
Frågan är ju om det är bra?
Fånga upp hojar är ju bra men fånga upp en pilot i 300 blås? :crash
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror ni verkligen att Dovi vill köra Aprilia ?????

Kanske? Det beror kanske i sak på två faktorer,ä;

1. Dovi vill köra, iaf om man får tro intervjuer. Men också bli hörd (det är väl här Ducati gång efter annan misslyckas..).

2. Hur mycket av en filantrop Dovi är. För att aprilia skulle ha råd är ute ur bilden.

Oaktat så är det en italienare som kan fortsätta köra italienskt.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Pol var ju patetisk...
Reagerade precis som du. Både på grund av hans reaktion vid rödflaggningen efter den extrema olyckan och senare när han mest var munter och log i intervjuer efter racet (och han hade gjort precis som i föregående race, när han orsakade kollisionen med Zarco). Han gör inte direkt reklam för KTM. Riktigt osympatisk kille.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Fast det gör han ju inte riktigt denna gången han håller sig ute till vä hela vägen...
Han håller alltså inte alls ”ute till vä hela vägen”. Se bildsekvensen här. Han kommer fel in i kurvan, går brett – sedan direkt in i idealspåret, där det (återigen) redan är någon, nämligen Olivera som inser att de kommer kollidera, nyper bromsen och går omkull.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-08-17 kl. 10.32.36.png
    Skärmavbild 2020-08-17 kl. 10.32.36.png
    1.4 MB · Visningar: 87
  • Skärmavbild 2020-08-17 kl. 10.32.59.png
    Skärmavbild 2020-08-17 kl. 10.32.59.png
    1.4 MB · Visningar: 90
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det gjorde han inte alls. Han kommer fel in i kurvan, går brett och sedan direkt ut i idealspåret, utan minsta koll inåt/bakåt. Han håller alltså inte alls ytterspåret kurvan ut. Se bildsekvensen här. Först där han är längst ut. Sedan direkt i idealspåret, där Olivera kommer och inser att de kommer kollidera.

Bra bilder.
Men det ser ut som om Oliveiras hoj kommer glidande?
Lägger Oliveira den med flit när han förstår att de skall krocka eller försöker han lägga över för att undvika kollision och går i kull?
Eller ser jag bara fel (vilket definitivt händer :rodnar).
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Han håller alltså inte alls ”ute till vä hela vägen”. Se bildsekvensen här. Han kommer fel in i kurvan, går brett – sedan direkt in i idealspåret, där det (återigen) redan är någon, nämligen Olivera som inser att de kommer kollidera, nyper bromsen och går omkull.

Fast det gör han ju. Han bromsade på sig absolut men han ligger ju till vä hela vägen syns ju på dina bilder också, dock kan det mycket väl vara så att han ser Olivera komma och skiter i honom o försöker få in framhjulet innan Olivera är ute på curbsen o isf är det ju riktigt dåligt av Pol :huvet . Skulle verkligen vilja se det från fler vinklar.
Nej han stärker nog inte sina aktier hos KTM som han kör nu iaf :)

Tråkigt iaf med så mycket krascher hoppas vi få en bättre helg den som kommer iaf :tummenupp

Så jävla gött att Motogp är igång så man har något o se fram emot :) :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade Rossi överlevt ifall han varit 2 meter längre fram, tror ni?

Kanske.
Men jag tror inte han orkat med att ta 11 poäng i omstarten och bli bäste man på Yamaha.
Men vad vet jag ?
Rossi verkar kunna lägga allt åt sidan och kunna koncentrera sig helt på uppgiften.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tolkar det som att muren borde förlängas "åt vänster". Det är snart 20 år sen jag körde den banan, men hade inga problem alls att hålla mig på asfalten med min BMW 318is.

Angående att förare är arga efter en krasch så skulle jag gissa att man är hyfsat adrenalinstinn efter att ha laddat upp inför racet och sen avslutat med att syna marken.

Nej, jag tror verkligen de pratar om muren i bakkant av kurva tre. Miller refererar till sin krasch på Le Mans 2017 som en liknande händelse där han går rakt fram i kurvan (även om den kraschen inte är helt jämförbar då det är en vänsterkurva och inte en högerkurva som kurva 3 på RedBullRing), och att det skulle vara mycket farligt i blöta.

https://www.crash.net/motogp/news/942562/1/riders-call-red-bull-ring-modifications-over-safety
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror Dovi vill att Ducati ska komma och be om ursäkt och säga att de ångrar sig, att de gärna lyssnar på hans idéer om cykelns utveckling, och att han ska få mer betalt.

Det låter ju inte som att det bara är att han vill bli lyssnad på. Han verkar ju rätt uppgiven över hur kulturen på Ducati Corse ser ut. Stoner antyder ju något liknande i sin kommentar på Twitter, och Petrucci pratar också i liknande banor. Jag tror inte att Dovi kommer tillbaka nu när han har bestämt sig, oavsett bud från Ducati.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det låter ju inte som att det bara är att han vill bli lyssnad på. Han verkar ju rätt uppgiven över hur kulturen på Ducati Corse ser ut. Stoner antyder ju något liknande i sin kommentar på Twitter, och Petrucci pratar också i liknande banor. Jag tror inte att Dovi kommer tillbaka nu när han har bestämt sig, oavsett bud från Ducati.

Det ett kort men väldigt tydligt "NO!" från Dovi i After The Flag intervjun.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Till och börja med så tycker jag att Zarcos beteeende som orsakar kraschen är lite märkligt och klantigt. Visst att dessa är världens bästa förare och vansinniga tävlingsmänniskor men jag tycker ändå att du inte chansar på snabbaste delen på banan genom att driva ur spår på det sättet. Skönt dock att alla klarade sig.

Jag håller inte med.
Tittar man på kameran bakifrån så ser man att Zarco faktiskt lutar mer (svänger mer) än Franco under vänstersvängen, men eftersom Zarco låg mer till vänster än Franco vid ingången så blev det naturligt att han kom ut bredare än Franco.
Alltså det var redan förutbestämt att Zarco skulle gå brett ut ur vänstern. Så om Zarco gjorde något fel var det att lämna för stor marginal till Franco mitt på rakan när han körde om, för det placerade honom längre till vänster inför vänstersvängen.

Som Dovizioso sa i intervju, i slutet på rakan (inför vänstern) så hade både Zarco och Franco konstiga positioner, utanför idealspår. Alltså är det viktigt att titta på vad som hände redan tidigare på rakan. Han nämner också att Zarco har all rätt att gå brett för han låg först...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Fast det gör han ju. Han bromsade på sig absolut men han ligger ju till vä hela vägen syns ju på dina bilder också, dock kan det mycket väl vara så att han ser Olivera komma och skiter i honom o försöker få in framhjulet innan Olivera är ute på curbsen o isf är det ju riktigt dåligt av Pol :huvet . Skulle verkligen vilja se det från fler vinklar.
Nej han stärker nog inte sina aktier hos KTM som han kör nu iaf :)

Tråkigt iaf med så mycket krascher hoppas vi få en bättre helg den som kommer iaf :tummenupp

Så jävla gött att Motogp är igång så man har något o se fram emot :) :tummenupp

Portugisen Oliveira har bara tre DNF i MotoGP hittills, och samtliga beror på att en annan KTM-förare kört in i honom!

Oliveira ifrågasätter Pols tillvägagångssätt på banan =)
https://www.autosport.com/motogp/news/151457//amp/

Red bull ring är banan Oliveira fick bäst resultat förra året, 8a. Och nu var han ju på väg att gå upp på 5e plats, när detta skedde.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Men det ser ut som om Oliveiras hoj kommer glidande?
Jag trodde först också att Oliveira var vållande. Ifall så var fallet (!) kan man räkna med att Pol hade gormat sig hes. Istället gick han bara därifrån med ryggen mot Oliveira, som stod med uppgivet utsträcka armar efter Pol.

Oliveira:

”If I was Pol, already with two incidents with the same character, I would start to think if I am approaching racing in general in the right way.”
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-08-17 kl. 14.15.03.png
    Skärmavbild 2020-08-17 kl. 14.15.03.png
    1.5 MB · Visningar: 60
  • Skärmavbild 2020-08-17 kl. 14.19.11.png
    Skärmavbild 2020-08-17 kl. 14.19.11.png
    1.3 MB · Visningar: 61
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag trodde först också att Olivera var vållande. Ifall så var fallet (!) kan man räkna med att Pol hade gormat sig hes. Istället gick han bara därifrån med ryggen mot Olivera, som stod med uppgivet utsträcka armar efter Pol.

Olivera:

”If I was Pol, already with two incidents with the same character, I would start to think if I am approaching racing in general in the right way.”

Ja, antagligen. :hihi

Och med Oliveiras ord från, Bearings länk ovan, är det rätt klart att Pol var vållande.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Bilder från motogp.com
 

Bifogat

  • _a920388.big.jpg
    _a920388.big.jpg
    127.1 KB · Visningar: 148
  • e-2613.big.jpg
    e-2613.big.jpg
    98.7 KB · Visningar: 120
  • 02-motogp-race-crash---spielberg-gp1---lekl-16.-august-2020-14-11-13s-8.big.jpg
    02-motogp-race-crash---spielberg-gp1---lekl-16.-august-2020-14-11-13s-8.big.jpg
    123.4 KB · Visningar: 131

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Lite spexigt att släppa styret med båda händerna mitt i en krök när man kör race. De har kontroll på maskinerna de där grabbarna.

Tänkte på det med när jag såg Vinales skydda sig mot flygande skrotdelar och motorcykel. Kan inte se bifogade bilder på det här forumet, så gissar bara att du kommenterade den bilden.

Men bilden bekräftar ju också vad man fått lära sig angående att köra fort på motorcykel; gäller att hålla ett löst grepp om styret efter nedlägg, för att inte orsaka framhjulssläpp. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top