myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich/BMW M Grand Prix of Styria

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skönt! :tummenupp
Update from Petronas Yamaha: "Franco is okay. His right hand, right shoulder and head took the brunt of his crash but he did not lose consciousness at any point. He has undergone a CT scan, which showed that there are no major issues. Franco is currently in the Clinica Mobile undergoing minor treatments."
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Två helt galna krasher idag, Moto2 och MotoGP.
Här är senaste intervjun med Zarco: https://www.motogp.com/en/videos/2020/08/16/zarco-explains-racing-incident-with-morbidelli/339706

Jag tolkar det som att Franco såg att Zarco låg långt till vänster och visste att han skulle glida ut till höger, därför försökte Franco korsa över till vänster för att kunna ta Zarco på yttern under bromsningen. Men när Zarco bromsade tidigare än Franco först anat så sket det sig.

Med förra helgens bestraffning och logik (som jag inte håller med om) så låg Zarco först och alltså var det Francos fel... :va
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
saxat från förra racets tråd:

Jag vet inte om någon annan har noterat samma sak, men topp åtta förutom VR46 himself är ju faktiskt förare som varit väldigt framgångsrika inom Moto2 under 2016-2019. Binder, Morbidelli, Zarco, Rins, Oliveira, Quartararo och Nakagami har ju faktiskt vunnit ganska många av Moto2-racen under 2016-2019.

Är det just detta som är receptet för framgång då greppet är tveksamt...? Vana från att sladda runt på en sketen Moto2-hoj...?

Jag kollade upp det:

Dessa sju herrar du nämnde, Binder, Morbidelli, Zarco, Rins, Oliveira, Quartararo och Nakagami
vann 34 av 74 race mellan 2016-2019, eller 45,94%.


2016:
55,55%

2017:
66,66%

2018:
36,84%

2019:
26,31%
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alltså, sjukt race. JAG behöver terapi efter detta, kan bara föreställa mig hur det känns nu för Rossi och Vinales. Fy fan.

Pol var ju patetisk, dels hans reaktion på rödflaggen av första racet och dels hans lama bortförklaring efter kraschen med Oliveira. Det som förra helgen enl. var ett glasklart fel av Zarco blir denna gången bara en racing incident enl. Pol. Hela hans kroppsspråk när han gav sin syn på incidenten gav ju intrycket att han egentligen visste med sig att han gjort fel. Att dessutom skylla hans resultat i race 2 på att de inte hade något medium däck kvar utan bara ett mjukt känns också svagt. Pol själv sa att hans race redan var förlorat innan det börjat, och att han var så förbannad över detta. Ja, kanske, men se på team kollegan eller för sen delen Miller, som genom att hålla huvudet kallt plockade hem tunga poäng i mästerskapet. Finns ju heller inget som säger att Pol skulle hålla sig på hjulen hela första racet, även om den stora kraschen aldrig inträffat.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fråga: I samband med frågor om säkerheten i kurva 3 behöver förbättras svarar flera av förarna på presskonferensen efteråt att alla kurvor inte kan vara likadana på alla banor och att det inte går att ändra överallt men att det däremot är viktigt att flytta muren till _vänster_ om banan längre ut för att förbättra säkerheten. Vilken mur menar det då? Är det vänsterkanten av kurva 2 de syftar på då? Det kan väl inte haft någon påverkan på utgången av kraschen mellan Zarco och Morbidelli?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intervjun med Rossi var ju lite intressant. Han sa att han inte alls var sugen på att ge sig ut igen, men inte hade något val.
Han var ju uppenbart skakad när han kom in och klev av hojen. Ge sig ut och köra skiten ur hojen. De där förarna har nerver av stål.

Jobbigt för FQ att bli av med bromsarna med. Och Viñales med strulig koppling. Vad har Yamaha hittat på egentligen? Massor av konstiga fel på hojen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fråga: I samband med frågor om säkerheten i kurva 3 behöver förbättras svarar flera av förarna på presskonferensen efteråt att alla kurvor inte kan vara likadana på alla banor och att det inte går att ändra överallt men att det däremot är viktigt att flytta muren till _vänster_ om banan längre ut för att förbättra säkerheten. Vilken mur menar det då? Är det vänsterkanten av kurva 2 de syftar på då? Det kan väl inte haft någon påverkan på utgången av kraschen mellan Zarco och Morbidelli?

Det kanske är praktiskt om vraken inte fortsätter över banan efter en smäll. Det var lite väl nära.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det kanske är praktiskt om vraken inte fortsätter över banan efter en smäll. Det var lite väl nära.

Absolut, men hur skulle en flytt av muren på VÄNSTER sida av banan ha ändrat något i det avseendet? Det är ju muren på höger sida som skulle ha behövt vara längre i så fall, särskilt den biten som sticker ut. Men jag kanske misstolkar dem och dem menar ”biten av muren som sticker ut åt vänster från muren på höger sida bör göras längre” när de säger att ”muren på vänster sida borde vara längre bort”.

-edit- alltså detta klippet vid ca 11.30 och en bit framåt. Men efter att ha tittat igen så tror jag att de menar att den här händelsen var en freak accident och att i vanliga fall är det att avåkningszonen i förlängningen av raksträckan innan kurva 3 som behöver göras större.

https://www.motogp.com/en/videos/20...conference-myworld-austrian-grand-prix/339662
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Hade Rossi överlevt ifall han varit 2 meter längre fram, tror ni?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-08-16 kl. 21.41.09.png
    Skärmavbild 2020-08-16 kl. 21.41.09.png
    864.9 KB · Visningar: 96

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Eftersom banlayouten gör att man ”möter” föremål som kommer farande kanske ett fångstnät liknande de som hangarfartyg har i änden av landningsbanan skulle vara något:confused:
Det som hände igår var ju extremt men att delar av en hoj släpper och fortsätter efter kontakt med barriärer är rätt vanligt ju.
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Att Pol gör många misstag under racet och laddar lite väl hårt håller jag med om men att det är hans fel i kraschen tycker jag inte det ser ut som.

Han ligger ju längs ut till vä på curbsen när Olivera kommer o bowlar ut honom. Svårt att avgöra men han kan ju inte gå längre ut till vä då är han ju i lekakulorna.

På bilden här ser man ju Olivera under Pol och Pol är ju redan på curbsen vart ska han ta vägen?

Pol krasch.png
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att Pol gör många misstag under racet och laddar lite väl hårt håller jag med om men att det är hans fel i kraschen tycker jag inte det ser ut som.

Han ligger ju längs ut till vä på curbsen när Olivera kommer o bowlar ut honom. Svårt att avgöra men han kan ju inte gå längre ut till vä då är han ju i lekakulorna.

På bilden här ser man ju Olivera under Pol och Pol är ju redan på curbsen vart ska han ta vägen?

View attachment 455785

Det han borde gjort är att inse att han gjort ett misstag när han gick brett i kurvan och därmed inte bara kan pipa tillbaka till idealspåret utan att försäkra sig om att ingen annan förare finns där.
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Det han borde gjort är att inse att han gjort ett misstag när han gick brett i kurvan och därmed inte bara kan pipa tillbaka till idealspåret utan att försäkra sig om att ingen annan förare finns där.

Fast det gör han ju inte riktigt denna gången han håller sig ute till vä hela vägen, i Brno gjorde han det o Zarco borde verkligen inte fått något straff snarare tvärt om. I detta fall ser Olivera honom hela vägen o Pol ligger ute på curbsen han kastar sig inte tillbaka i idealspår så som det ser ut på det lilla man sett, + ser ut som Oliver redan tappat framhjulet innan han går i Pol men samma där om det inte finns fler vinklar att se det så är det svårt att avgöra.

Om man skulle se det från andra vinklar kanske jag har tokfel men svårt att avgöra :)

Ja oavsett hade han kört lite mer safe o hållit sig i spåret från början hade det aldrig hänt men gött att ingen skadad sig efter denna helgen iaf Phuu

Nu borde Pol tagit det lugnare oavsett o gått i mål han är allt lite väl övertänd :D
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja det var ju en av de mer händelserika helgerna någonsin jag har sett iaf.

Till och börja med så tycker jag att Zarcos beteeende som orsakar kraschen är lite märkligt och klantigt. Visst att dessa är världens bästa förare och vansinniga tävlingsmänniskor men jag tycker ändå att du inte chansar på snabbaste delen på banan genom att driva ur spår på det sättet. Skönt dock att alla klarade sig.

Jag gillar Pol men att vara förbannad efter den jättekraschen oavsett om du har däck kvar eller inte är bara dålig stil. Tyckte man såg tidigt efter omstarten att han gick brett i många kurvor och inte alls var med toppen. Hans krasch var ju definitvit Olivieras fel dock tråkigt då jag gillar båda.

Lite besviken på Rins då han gick omkull på exakt samma ställa där han ett varv före fick ett rejält framhjulssläpp. JM hade ju inga medium kvar så körde soft vilket inte gick annars bra race av honom.
Kul för Mir men jag håller fortfarande Rins lite högre.

Dovi fick täppa till truten på Ducaticheferna vilket var bra och gjorde en standard solid prestation utan att hänföra.

Alltså blicken på VR då han tog av sig hjälmen i båset efter kraschen sa allt om vad han kände just då. Att sen gå ut och ta sig in på 5:e visar på ganska mkt vilja.

Mästerskapet blev otroligt tight med MV och FQ så långt ner vilket blir intressant framöver.

Binder fick ju väldigt lite tid på torr bana men sa väl även att kval inte var riktigt hans grej utan att han var bättre på racen vilket han tydligt visade.

Nästa helg kommer bli otroligt spännande att se.

Lite tråkigt att det kom ner till vilka som hade däck kvar och inte då ingen kan förbereda sig på att ett race skall bli omstartat. Dock kan man väl säga detsamma om Michelin som antagligen gör däck för hela helgen innan de kommer dit och knappast har ett set över till varje team.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Absolut, men hur skulle en flytt av muren på VÄNSTER sida av banan ha ändrat något i det avseendet? Det är ju muren på höger sida som skulle ha behövt vara längre i så fall, särskilt den biten som sticker ut. Men jag kanske misstolkar dem och dem menar ”biten av muren som sticker ut åt vänster från muren på höger sida bör göras längre” när de säger att ”muren på vänster sida borde vara längre bort”.

-edit- alltså detta klippet vid ca 11.30 och en bit framåt. Men efter att ha tittat igen så tror jag att de menar att den här händelsen var en freak accident och att i vanliga fall är det att avåkningszonen i förlängningen av raksträckan innan kurva 3 som behöver göras större.

https://www.motogp.com/en/videos/20...conference-myworld-austrian-grand-prix/339662

Jag tolkar det som att muren borde förlängas "åt vänster". Det är snart 20 år sen jag körde den banan, men hade inga problem alls att hålla mig på asfalten med min BMW 318is.

Angående att förare är arga efter en krasch så skulle jag gissa att man är hyfsat adrenalinstinn efter att ha laddat upp inför racet och sen avslutat med att syna marken.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Snor han Cals Aprilia så finns ingen britt med i cirkusen och då är frågan vad som händer med BTSports satsningar.

En korrigering till det här. Det finns ju så klart britter i de lägre klasserna, som t.ex. Lowes och McPhee. Förhoppningsvis räcker det ifall Dovi snor Cals eventuella hoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top