myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich/BMW M Grand Prix of Styria

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Viñales Yamaha blev lite repig. Kan de fixa den till nästa race? Går gaffeln att räta ut eller måste de montera en ny?

"Now we will try to understand exactly what happened but it won't be easy because the bike is not in good condition."
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Viñales Yamaha blev lite repig. Kan de fixa den till nästa race? Går gaffeln att räta ut eller måste de montera en ny?

De har ju börjat skumtvätta så hittar dom bara framänden så är den som ny sen.....

Eller undrar hur de gör efter en sådan massiv krasch i proffs teamen? Antar att allt går i containern så att säga? Man bygger ny cykel med okrashade delar antar jag? Risken med okända mtrl-skador kan väl inte vara värd att ta.

Men om det vore Rokkie tysen hade man väl som sagt böjt ut gaffeln o kört:hihi
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
De har ju börjat skumtvätta så hittar dom bara framänden så är den som ny sen.....

Eller undrar hur de gör efter en sådan massiv krasch i proffs teamen? Antar att allt går i containern så att säga? Man bygger ny cykel med okrashade delar antar jag? Risken med okända mtrl-skador kan väl inte vara värd att ta.

Men om det vore Rokkie tysen hade man väl som sagt böjt ut gaffeln o kört:hihi

Sattelitteamet får den.:tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eller undrar hur de gör efter en sådan massiv krasch i proffs teamen? Antar att allt går i containern så att säga? Man bygger ny cykel med okrashade delar antar jag? Risken med okända mtrl-skador kan väl inte vara värd att ta.

Efter en krasch av den magnituden som dessutom leder till fullt utvecklad brand så återanvänds ingenting.

Förutom att det mesta är trasigt eller krokigt så finns en uppenbar risk att material ändrat egenskaper på grund av brandens temperatur.

Saneringsarbetet efter en kolfiberbrand är inte heller litet på grund av de gifter som uppstår och frigörs. En bra grundregel är att aldrig ta i kolfiberdelar som brunnit, i alla fall inte utan handskar och andningsskydd.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ska man gissa ett det längre fram i år blir start från depån för en eller flera Yamaha-förare?
Bättre det än att bryta halvvägs pga av haveri i så fall..
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En fundering kring starten. Hur länge är det rimligt att de håller piloterna som startar från pitlane? De släppte JZ först ett par sekunder efter siste man passerat slutet av pitlane exit (som i sin tur är kanske 100m från JZs startposition). Kändes som en halv evighet innan han fick åka.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En fundering kring starten. Hur länge är det rimligt att de håller piloterna som startar från pitlane? De släppte JZ först ett par sekunder efter siste man passerat slutet av pitlane exit (som i sin tur är kanske 100m från JZs startposition). Kändes som en halv evighet innan han fick åka.

Jag tycker nog det är ganska OK om man blivit tilldömd att starta i Pit Lane.
I just detta fall kändes det länge då många tyckte straffet i sig var lite hårt gissar jag.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En fundering kring starten. Hur länge är det rimligt att de håller piloterna som startar från pitlane? De släppte JZ först ett par sekunder efter siste man passerat slutet av pitlane exit (som i sin tur är kanske 100m från JZs startposition). Kändes som en halv evighet innan han fick åka.

Såg det jag med, tyckte det var sent men trodde kanske dom ändrat reglerna eller lagt på extra straff eller så, såg nästan ut som han fick dra när gänget kommit igenom första typ...

Sett utifrån och enbart på vad jag ser genom tvn och min egen personliga tolkning av säsongen så känns det som att de tagit beslut om att hålla nere riskerna och därmed skadorna på bekostnad av det sportsliga, typ Pols manöver på Zarco, straffa Zarco för han inte var uppe så långt att Pol inte kunde missa honom för att andra ska undvika dessa situationer även fast det rent tekniskt var Pols fel och Zarco gjorde vad man normalt gör.

Håller lite med Oliveria där, vissa tänker inte långt nog och detta kanske RD tagit fasta på och försöker stävja de situationer som kommer uppkomma just pga. vissas körstil och korta tankebana....

Men jag vet inte, kan bara vara lite sur över vissa domslut kanske...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Apropå straff, eller inte, också lite märkligt att Pol inte fick något straff för att han körde ut på den gröna asfalten i sista kurvan. Han bromsade ju bort sig och kunde bara rädda tredjeplatsen tack vare att det var målad asfalt och inte en gräsremsa eller grusfålla.

https://www.crash.net/motogp/news/942975/1/mir-if-you-penalise-me-penalise-pol

MotoGP's kommentatorer var inne på det också.
Men de tyckte att iom att Miller tryckte/blockade ut Pol så fanns inga skäl att bestraffa.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
MotoGP's kommentatorer var inne på det också.
Men de tyckte att iom att Miller tryckte/blockade ut Pol så fanns inga skäl att bestraffa.

Tycker det är ett lite konstigt resonemang. Den gröna asfalten är ju mest en säkerhetsfunktion när man satsar för hårt så man kan fortsätta på hjulen utan att skada sig. Däremot borde ju straffet vara att man får lika mycket tidstillägg som om man kört ut i en grusfålla eller gräsremsa. Så var det ju inte för Pol, tiden han hade förlorat hade han ju redan tappat innan han gick in i kurvan så jag kan ju tycka att han borde fått ytterligare flera sekunders tillägg för ”avkörningen”. Såg inte Moto2, men Martin tappade tydligen vinsten pga av en liknande manöver.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tycker det är ett lite konstigt resonemang. Den gröna asfalten är ju mest en säkerhetsfunktion när man satsar för hårt så man kan fortsätta på hjulen utan att skada sig. Däremot borde ju straffet vara att man får lika mycket tidstillägg som om man kört ut i en grusfålla eller gräsremsa. Så var det ju inte för Pol, tiden han hade förlorat hade han ju redan tappat innan han gick in i kurvan så jag kan ju tycka att han borde fått ytterligare flera sekunders tillägg för ”avkörningen”. Såg inte Moto2, men Martin tappade tydligen vinsten pga av en liknande manöver.

Håller med om att det inte är alldeles självklart.
Men om man blir pressad/ blockad utanför banan är jag tveksam till bestraffning så länge man inte tjänar placeringar.
Det var ju dock många som använde grönt i andra kurvor på eget bevåg.
Skall, och isf hur, dom också bestraffas?

Martin körde max en meter på grönt på sista varvet i sista kurvan utan "hjälp".
Då är reglerna tydligen så att man förlorar en placering.
Måste säga att han tog det bättre än jag hade gjort när han fick informationen i Parc Ferme. :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ytterligare ett bevis på att Race Direction har lite att fundera på angående konsekvent bedömning...

Inom Moto3 och Moto2 kan man minsann bemöda sig att metodiskt möblera om resultatlistor långt efter målgång för att någon varit några millimeter in på gröna området...Inom MotoGP verkar det tyvärr vara lite mer av ett lotteri just nu...

Hur förklarar man annars att Joan Mir bestraffades med ”drop one position” redan efter första kurvan på första varvet, medans Pol Espargaro kommer undan med en ännu grövre grej - i en snarlik situation - i sista kurvan på sista varvet...?

Mitt intryck är att vissa potentater från Suzuki inte var helt nöjda med detta...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är naturligtvis av största vikt att bedömningar från domare är konsekventa.
I MotoGP såväl som i andra sporter.
Vad jag kan se så är minst 5-6 förare på grönt i kurva ett redan efter start.
Jag antar att reglerna är så att man bara får straff för att vara utanför banan om man tjänar positioner/tid?
Annars är det extremt orättvist om bara Mir blir bestraffad.

Edit: pga auto-correct
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag tyckte det såg ut som att Pol laddade för hårt för att komma om Miller och hade kört ut på det gröna oavsett lm Miller var där eller inte...

När man såg ovanifrån verkade de inte vara sååå nära varandra.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top