myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich/BMW M Grand Prix of Styria

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tja, hela incidenten gissar jag.
Typ Zarco körde på ett sätt som inte lämnade några andra alternativ för Franco än att klota.
Det verkar ju också som om FIM haft fler filmer med fler vinklar än vad vi har fått se.
Och allt det resulterade i en "pit lane start".

Han hade ju ett rimligt alternativ att sakta ner och vänta på Zarco också, ungefär som en blockpass vid en långsam(mare) kurva.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tja, hela incidenten gissar jag.
Typ Zarco körde på ett sätt som inte lämnade några andra alternativ för Franco än att klota.
Det verkar ju också som om FIM haft fler filmer med fler vinklar än vad vi har fått se.
Och allt det resulterade i en "pit lane start".

Man kan ju också se det som att Zarco har varit inblandad i en hel del tveksamma incidenter tidigare, vissa har han fått straff för och andra inte, och att detta är en liten reminder till honom att köra snyggare i fortsättningen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Han hade ju ett rimligt alternativ att sakta ner och vänta på Zarco också, ungefär som en blockpass vid en långsam(mare) kurva.

Hela knäckfrågan är ju om han faktiskt hade det. Han själv menar ju att han var för nära för att kunna reagera på Zarcos oväntade spår. Hur det verkligen var vet nog bara han själv.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Lyssnar man på motogp-podden från veckan är där en intervju med Stigefelt som säger att Franco sugs in mot Zarcos hoj och att han bromsade 80m innan han körde in i Zarco.
Det går ju ändå 300+ innan bromsning.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är förstås Qvartens dubbelseger på Jerez som drar upp snittet för Yamaha, efter helgen tror jag ett annat märke kommer ligga i topp...

Det enda märke som ha en chans passera Yamaha i genomsnitt / förare under helgen är Suzuki.
För med en dubbelseger skulle Suzuki öka sitt snitt med (25+20)/2=22,5 poäng och nå 47,5 poäng i genomsnitt/förare.
Men för att passera Yamaha får Yamahas 4 förare inte dra ihop 8 poäng sammanlagt: För då blir Yamaha snittet 48 poäng.
När hade Yamaha sist en så dålig dag i MotoGP ?
Att hela Yamaha teamet sammanlagt fick mindre än 8 poäng vid en MotoGP tävling ?
Misstänker enbart Rossi bärgar 8 poäng......:D

Övriga team har inte en chans gå förbi Yamaha nu på söndag. Ducati har 22,9 poäng i snitt.
Fyra Duccar i topp ger ger trots storsegern bara en ökning av snittet från 22,9 poäng med (25+20+16+13)/4=18,5 poäng till 41,4 poäng.
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag läser tråden och vill spekulera, men njuter av Moto-Yatsy och låter mig överraskas på söndag. :banana :fyllisar
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det enda märke som ha en chans passera Yamaha i genomsnitt / förare under helgen är Suzuki.
För med en dubbelseger skulle Suzuki öka sitt snitt med (25+20)/2=22,5 poäng och nå 47,5 poäng i genomsnitt/förare.
Men för att passera Yamaha får Yamahas 4 förare inte dra ihop 8 poäng sammanlagt: För då blir Yamaha snittet 48 poäng.
När hade Yamaha sist en så dålig dag i MotoGP ?
Att hela Yamaha teamet sammanlagt fick mindre än 8 poäng vid en MotoGP tävling ?
Misstänker enbart Rossi bärgar 8 poäng......:D

Övriga team har inte en chans gå förbi Yamaha nu på söndag. Ducati har 22,9 poäng i snitt.
Fyra Duccar i topp ger ger trots storsegern bara en ökning av snittet från 22,9 poäng med (25+20+16+13)/4=18,5 poäng till 41,4 poäng.

Ibland är det bra att inte vara så många...
Det är väl sex Duccar på startlinjen och bara två Zuckor, går egentligen inte att jämföra då isåfall skulle bara de två bästa på varje märke räknas för snittpoängen ska bli rätt, fast å andra sidan så är de två bästa Zuckorna även de två sämsta så det blir inte rätt det heller, en twist i det hela är ju att Yamaha har motorproblem och har fått ställa ned maxvarv för att få skrotet hålla.
RedBull ring är ju inte deras bästa bana och knappast nästkommande bana heller trots att Qvarten blev tvåa där förra året, spännande blir det hur som helst
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ibland är det bra att inte vara så många...
Det är väl sex Duccar på startlinjen och bara två Zuckor, går egentligen inte att jämföra då isåfall skulle bara de två bästa på varje märke räknas för snittpoängen ska bli rätt, fast å andra sidan så är de två bästa Zuckorna även de två sämsta så det blir inte rätt det heller, en twist i det hela är ju att Yamaha har motorproblem och har fått ställa ned maxvarv för att få skrotet hålla.
RedBull ring är ju inte deras bästa bana och knappast nästkommande bana heller trots att Qvarten blev tvåa där förra året, spännande blir det hur som helst

Du har rätt, jag hade med Bagnaia, Rabat och Pirro på Ducatis genom snitt så det var inte mycket rätt i mitt inlägg.
Räknar man bara med de 4 bästa på Ducce, Dovi, Miller, Zarco och Petrucci så har de hittils dragit ihop 140 poäng och ett genomsnitt på 35 poäng / per förare. Dessa 4 i täten på söndag och genomsnittet för Ducati ökar till 53,5 poäng ! :)
Lyckas Yamaha ta platserna 5,6,7,8 och plussa på Yamhas genomsnitt från 46 poäng till 55,5 poäng ? :)
Vi får se på söndag ! :)
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Det blir nog stenhårt i Q1 men jag att Binder & Rossi går vidare till Q2.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Pol(e)! :Bugar
Där är den Pol jag gillar, glatt leende i Parc Ferme.
KTM har verkligen tagit ett kliv i år.
Max Oaxley har nog rätt i den utmärkta länk Aryey postade.

Nakagami fortsätter gå från klarhet till klarhet! :tummenupp

Zarco kände nog att han hade något att bevisa...;)
Måste säga att jag inte trodde han skulle bli så snabb på så kort tid på Ducatin.

Edit: Om Taka har en dålig dag och vi inte får så många DnF'er så tror jag ingen Honda eller Yamaha kommer vara top 7.
När hände det isf senast?
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Imponerande av Zarco även om han inte ens kommer finnas på griden imorgon. Han straff för incidenten med FM är ju en start från pitlane så ha kommer vara dead last imorgon och få jobba sig upp. Säkert enda gången som Rabat kommer starta före sin teamkollega detta året....

Jag fattar egentligen inte varför han ens bemödade sig med att sätta snabba tider för att komma till Q2 istället för att jobba på racepace. Han kanske ville "öva" på att kvala med duccen annars hade han ju fått sammanlagt ~30min av extra tid för finslipning av racepace samt sparat eventuella däck.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Fyra olika märken i topp 4
Fem olika märken inom topp 6

Zarco är en härlig fighter.
Kommer bli ett kul race i morgon.
:Bugar

Det är riktigt skoj men det är ännu mer imponerande att det skiljer lite mer än 6/10 av en sekund mellan första och tolfte i Q2.
Då jag började titta så kunde det vara skillnaden mellan 1:an och 2:an.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top