Osäker på separatsmörjningens funktion..?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yamaha autolube justerar sig mellan 0,5%-2% beroende på belastning/varvtal.

Har en 40 HP 28 år gammal autolube båt motor o vi köper 2T olja i 20 liter dunk, vågar inte gissa hur många 100 liter 2T olja som den pumpen har pumpat men det är en hel del.
Choklad bruna stift o kanonfin gång trots alla 100 tals timmar kanske 1000 tals.

Autolube ger ytterst sällan upp.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
För en lekman så känns det bättre å veta att man har lite mer smörj, tätning och kylning på en mer vass maskin.. inom ram för vad som är rimligt såklart.

Men, säg att du ökar möjligheten för soppa/luft så blir ju oljemängden fortfarande densamma från pumpen, och då bör den gå lite magert.
Sen justerar man väl egentligen förgasaren efter oljeblandningen och inte tvärt om,om jag fattat det hela rätt.

Tegel1432:
Men pratar vi 2% av volymen i tanken,eller en 2%-ig ratio? För race då. För det är ju såklart skillnad!

Håller med att man gott kan gå upp till 3% om man är orolig. Det är viktigt att sova gott på natten också. Tror däremot inte det gör någon skillnad i praktiken.

Jag förstår inte helt vad du menar med % i tanken vs %ratio. Jag menar att man bör ha typ 2% blandat i tanken eller ration typ 49:1 soppa/olja, alltså 2%. Sen ska tilläggas att 1-4% är normalspannet för oljeinblandning. Om jag inte hade gjort något extremt trim så hade jag kört på samma blandning utan att vara orolig. Om man efter en tid märker att oljeförbruknimgen minskat i proportion mot bränsleförbrukningen så hade jag gjort en justering om det är utanför spec. Motorn rasar inte av att köra på 1,7% istället för 2,0 i 100 mil.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur är du osäker? Jag har en -81 och den har stått i tio år, körde blandat i tanken och tittar på nippeln som kommer ut från pumpen, utan slang. Det droppar regelbundet så då lär det fungera.

Kommer det olja ut pumpen så är det nog ok. Känns som många slopar pumpen i onödan. Den är ju så viktig så jag utgår ifrån att Japanerna satt sin bästa ingenjör på uppdraget

Samma här.

Jag väcker gamla tvåtaktare som jag inte känner genom att toppa upp oljetanken.
Sedan starta upp med 4% oljeinblandning i bensinen - bara ett par liter.
Sedan går jag ner på 3% och kör runt ett tag.
Kollar åtgången i oljetanken innan jag går ner till 2% och fulltank.

Fortfarande noggrann kontroll av åtgången i oljetanken - verkar den rimlig?
Isf fasar jag ut oljan i bensintanken genom att tanka på med ren bensin, några liter i taget.
Efter 15-20 mil totalt är jag på ren soppa i tanken och dokumenteradb funktion på separatoljeamörjningen.

Ovetenskapligt, ja visst - men man får komma ut och köra sin nya pärla. :D

Trist grej 1: de båda senaste tvåtaktarna hade fått sin oljebehållare sprayad mattsvart.
Glasspinnar funkar som pejlsticka.

Trist grej 2: det är inte ofarligt att köra med dubbel smörjning.
Jag vet att många rediga pappor back in the days rekommenderade sina ättelägg att inte lita på nymodigheter som separatsmörjning, utan att konsekvent blanda olja i soppan + "Det där tramset med olja separat".

Resultatet blev koksade kolvringsspår och skärning på kuppen, och koleriska pappor som anklagade barnen för att inte smörja ordentligt - när det egentligen var tvärt om.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Finna det någon nackdel med att köra med oljeblandad bensin? Frånsett själva slabbandet med blandningen då. Man slipper ju risken att oljeblandningen blir fel, eller helt upphör om pumpen lägger av. Man kan montera bort oljetanken och göra nåt vettigt med det utrymmet istället. Verktygsfack kanske?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag brukar rycka slangen som går in i förgasaren eller insuget, motorn på tomgång. Kolla om det pytsar fram oljedroppar = klart.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bekant köpte en moppe där det hade varit urkopplat, han fyllde oljetanken och drog slangen till en papperstuss och provkörde en sväng, sedan vecklade han ut papperet och kollade om det var olja i det, vilket det var, så han kopplade in den, fyllde på i tanken med ren bensin (det var kanske halv tank oljeblandat kvar) och konstaterade att det rök som satan, så nog fick den olja så det räckte.

Sedan tankade han bara ren bensin i tanken och fyllde på olja vid behov.

Det verkade funka bra, den rök nästan ingenting (jämfört med när den kördes på oljeblandat), men fick uppenbarligen olja efter behov
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top