Identifiera motor utan nummer

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Lite OT kanske, men finns det någon legitim anledning att slipa bort motornr?

Nej, en det är ju redan avhandlat, TS är nog införstådd med att motorn är stulen eller kommer från en stulen hoj.
Nu ser ju motorn rätt medfaren ut på de bilder jag sett här så värdet är nog inte stort och ingen vill nog ha tillbak asin motor.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Nej, en det är ju redan avhandlat, TS är nog införstådd med att motorn är stulen eller kommer från en stulen hoj.
Nu ser ju motorn rätt medfaren ut på de bilder jag sett här så värdet är nog inte stort och ingen vill nog ha tillbak asin motor.

Lite vill jag försvara mig igen. Jag fick höra att en tidigare ägare får tag på en motor från en kraschad hoj. Jag hade ingen anledning att misstro säljaren och har inte tittat på motorn förrän jag startade den här tråden. Det var då jag upptäckte att motornumret saknades. Nu försöker jag ju faktiskt få reda på vad det är för motor men det verkar ju rätt kört.
Polisens hittegods över vintern är den bästa lösningen hittills.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite vill jag försvara mig igen. Jag fick höra att en tidigare ägare får tag på en motor från en kraschad hoj. Jag hade ingen anledning att misstro säljaren och har inte tittat på motorn förrän jag startade den här tråden. Det var då jag upptäckte att motornumret saknades. Nu försöker jag ju faktiskt få reda på vad det är för motor men det verkar ju rätt kört.
Polisens hittegods över vintern är den bästa lösningen hittills.



Ja, dra inte igång något elkastarkrig mot TS nu på fredagskvällen.
Vi har varit naiva, så enkelt är det.

TS försöker reda ut det nu i efterhand, och förhoppningsvis löser det sig.
Jag tror inte någon kommer att claima motorn, eftersom det inte går att spåra den som det är nu.
...och ingen vet väl om den funkar ens?

I bästa fall kan tråden tjäna som upplysning/varning till andra.

Att lämna in maskinen till polisen kan resultera i två saker - om dom nu ens vill ta emot den:

1. Någon får ett ryck, lägger tid och pengar på att utröna motornummer, lyckas matcha detta nummer mot något som är anmält stulet för 10 år sedan. Eller 20. Inte så stor chans, alltså.
Men skulle det funka så får den rättmätiga ägaren chans att hämta motorn.
Det kan ju Inte sägas vara fel...? Surt för TS, men vadå?


2. Motorn ligger hos Polisen x antal månader, ingen vill ha den, TS får tillbaka den med ett kvitto on top.

Rätt väg att gå, för att slippa tjafs i framtiden.



Slutligen vill jag passa på att dementera ryktet att jag skulle arbeta på Besikta.
:notme
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Det är så det får bli. Jag gissar att jag får tillbaka den till våren och då får det bli reservdelar av den. Ska jag byta till den här motorn lär jag få byta både kabelstammen och ECU. Det blir för meckit. Hojen går tillräckligt bra för att jag ska stå ut till i vinter. Bara jag slipper ligga under 3000 varv så går den som en dröm..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är så det får bli. Jag gissar att jag får tillbaka den till våren och då får det bli reservdelar av den. Ska jag byta till den här motorn lär jag få byta både kabelstammen och ECU. Det blir för meckit. Hojen går tillräckligt bra för att jag ska stå ut till i vinter. Bara jag slipper ligga under 3000 varv så går den som en dröm..

Jag fick tillbaka en gammal dikeskörd hoj på åttiotalet, några månader efter jag lämnade in den till polisen. Nu är det 2020 och det är enbart onödigt resursutnyttjande av polisiära resurser att lämna in den motorn. De bryr sig inte, och chansen att den hamnar i en container innan de ringer dig är stoor. Nya tider.

Du är galen om du tror att låta den passera genom statsapparaten är det enda rätta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering, vad händer med stulna hojar som hittas där man gjort åverkan på dom tex slipat bort nummer eller redan är reglerade av försäkringsbolagen? Kan en stulen hoj med bortslipade nummer säljas till en skrot där den sen skrotas och en motor utan motornummer på så sätt kan säljas helt lagligt?
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
En fundering, vad händer med stulna hojar som hittas där man gjort åverkan på dom tex slipat bort nummer eller redan är reglerade av försäkringsbolagen? Kan en stulen hoj med bortslipade nummer säljas till en skrot där den sen skrotas och en motor utan motornummer på så sätt kan säljas helt lagligt?

Det är vinnarfrågan! Och för att få svar på den måste jag kolla med polisen och förskringsbolag. Jag återkommer med svaret på den
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja självklart. Dagligen

Jag misstänker också det, en stulen skrotad hoj med fungerande motor borde ju vara värd lite pengar och jag har på känn att försäkringsbolagen försöker få ut vårt enda öre som går att få genom att sälja såna hojar till skrotar som sen i sin tur säljer vidare grejerna helt lagligt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Till och med polisen själva har ju sålt fd. stulna, beslagtagna motorcyklar med bortslipade ram och motornummer.
HIttar man inte ägaren eller denne inte vill ha tillbaka saken så skrotas den eller går på auktion.
Så det behöver inte vara något konstigt med det.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Och om en kraschad hoj kommer till skroten och motorn tas om hand tar skroten bort plåten med numret, har jag fått lära mig. Det sitter ju en plåt med ett stansat nummer på dessa motorer.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top