Identifiera motor utan nummer

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag fick med en extra motor när jag köpte min Triumph T595 -97. Jag tittade lite noggrannare på den igår och såg att motornumret slipats bort. Finns det något sätt att se vad det är för motor på annat sätt än med vin-nummer? Helst skulle jag vilja gå igenom extramotorn och byta ut den som sitter i min hoj till nästa vår men det är vissa skillnader på dem. Tex sitter det ingen kamaxelsensor på nyare motorer till T595 men jag har det på min...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går eventuellt att lyfta fram det gamla numret på motorn med syra.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Intressant tråd! Har en enklare metod på gång. Jag kollar med tidigare ägare och ser om jag kan få lite info om motorn :) Jag har dessutom ställt frågan till besikta bilprovnings tekniska avdelning vad som händer om jag kommer med ett bortslipat nummer på motorn.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Intressant tråd! Har en enklare metod på gång. Jag kollar med tidigare ägare och ser om jag kan få lite info om motorn :) Jag har dessutom ställt frågan till besikta bilprovnings tekniska avdelning vad som händer om jag kommer med ett bortslipat nummer på motorn.

Kollar besiktningen någonsin motornumret vid en vanlig besiktning ?
Har en lagad motor där vänster blockhalva blev sönderslagen när kedjan gick av så jag fick köpa två nya blockhalvor men gamla numret hade jag inga stämplar för att föra över så det är fortfarande blankt men slipat är ju värre ioförsig
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Intressant tråd! Har en enklare metod på gång. Jag kollar med tidigare ägare och ser om jag kan få lite info om motorn :) Jag har dessutom ställt frågan till besikta bilprovnings tekniska avdelning vad som händer om jag kommer med ett bortslipat nummer på motorn.

Ja, det är ju det bästa, om du kan få vettiga svar från säljaren.


Kollar besiktningen någonsin motornumret vid en vanlig besiktning ?
Har en lagad motor där vänster blockhalva blev sönderslagen när kedjan gick av så jag fick köpa två nya blockhalvor men gamla numret hade jag inga stämplar för att föra över så det är fortfarande blankt men slipat är ju värre ioförsig

Nej, jag har aldrig varit med om det - inte ens när man trillat in med uppenbara HPD-hojar.
Besiktningen kollar ramnummer, men lämnar motornummer därhän - så länge dom inte misstänker motorbyte till större motor.
Blank yta är bättre än eget, amatörmässigt ditstansat. Blank, orörd yta går alltid att förklara som du gör ovan. Behåll kvittot på jobb/delar så är du safe.

Jag tror ärligt talat inte att Larmtjänst kliver in och assisterar heller i just detta fallet. Grejorna är för gamla för att dom skall nysta sig tillbaka till något som kan bli ett case dom kan driva. Jag skrev så för att jag är less på aningslösheten hos folk, inställningen som driver kriminaliteten bara för att folk inte sätter ner foten när dom ser något misstänkt.
Denna sommaren har vi sett ovanligt mycket stöldgods annonseras ut på Blocket som om det inte alls vore något konstigt med det.
Jag avskyr det. Det är någons krossade drömmar vi ser, någons förstörda semester, någons djupa hack i ekonomin om han inte hade rätt försäkring eller någons försäkringsbedrägeri som skall ge nya pengar igen. På nytt. Encore. Ånyo. Repris. Ad infinitum.

T595 toppade stöldstatistiken vissa år, trots att det var långt ifrån den mest sålda motorcykeln. Anledningen var bland annat att den saknade stöldspärr. Jag hade blivit misstänksam om det hivades med en extramotor när jag skulle köpa hoj.
Jag skulle vilja veta ursprunget på maskinen innan jag köpte, och jag skulle även se på själva hojen med helt andra ögon. Och säljaren...

Men, det är jag det. Jag har fått för många hojar stulna när jag bodde inne i stan. Jag har jagat runt efter kompisars hojar, jag har sett dem på slaktbordet, jag har haft kompisar som slutat köra för att det tagit dem för hårt att bli av med hojen.
Och, jag har sett kompisar sälja delar från hojen som blev stulen från dem hösten innan. "Stulen".
Det finns olika slags kompisar. Sådana man har och sådana man hade...

"Skall inte du göra garantiservicen på din hoj? Den här ju gått 300 mil redan?"
"Äsch, ingen idé. Den blir säkert stulen i höst, he he he..."

Den som inte upplevt det sena 70-talet och den del av 80-talet där försäkringspremierna fullkomligt skenade vet inte hur illa det var.
Det dog tre gånger så många på MC, antalet omkomna 1983 var 84 stycken. Sug på den siffran...
I takt med dödstalen steg även premierna, och med stigande premier även försäkringsbedrägerierna.

Det utvecklades ett hat mot försäkringsbolagen, och en konstig inställning att försäkringspremien var någon form av banksparande där man kunde "ta ut" insatt kapital genom att stöldanmäla på hösten. Eventuell värdeminskning och kostnaden för självrisken löste man genom att sälja delar från hojen.

Olyckorna gick ner, försäkringsbolagen fick någorlunda grepp om höststölderna - men de höga försäkringspremierna blev kvar.

Mycket av det som swischat förbi på Blocket i år är så gammalt att man kan anta att själva ursprungsbrottet är preskriberat.
För mig spelar det ingen roll. Den som säljer och tjänar pengar på stulet gods borde förlora något påtagligt.
Det är ett brott mot oss som kör, som körde då, som kör nu, som solidariskt betalar sin försäkring utan att vänta sig mer än stöd när det verkligen händer något. Det är ett brott mot alla dom som aldrig börjar köra - "för att försäkringen är så dyr".

Men, brottslingen behöver en medhjälpare.
Någon som köper grejerna av honom. Någon som är beredd att lura sig själv och bedra alla oss andra genom att göra ett klipp för egen räkning.

På sätt och vis kan jag förstå tjyven. Det är en stackare.
En ömkansvärd figur med minimal planeringshorisont, obefintligt konsekvenstänk, rudimentär förmåga till empati och inte speciellt höga monetära ambitioner - speciellt inte sett till arbetsinsats/risk.
Han kan inte bättre.

Det är köparen av grejerna som driver hela cirkusen.
Det stör mig. Har alltid gjort.
Jag hoppas innerligt att det fortsätter göra det, även om det retar somliga.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Försäkringsbolagen i Göteborg tror jag det var fick tillstånd att göra ett prov på det tidiga 80-talet.
De samkörde säljesannonser på lite dyrare hojar som varit ute mer än 1 gång i gula tidningen och lokaltidningen med stöldanmälningar en höst och vår.
I de fallen de fick träffar ringde de till anmälaren och "kollade" så han inte bara råkat glömma hojen parkerad på jobbet eller runt kvarteret. för det vore ju tråkigt om någon skulle tro att det var bedrägeriförsök.
Det var i storleksordningen 70% som "hittade" sin stulna hoj igen.

Strax efter den kampanjen fick svenska folket spunk och blev livrädda för datainsamling och det tog stopp.

Dags igen kanske? Så mycket enklare nu när allt är digitalt. Tänk att behöva läsa hojannonser på arbetstid :-(
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Försäkringsbolagen i Göteborg tror jag det var fick tillstånd att göra ett prov på det tidiga 80-talet.
De samkörde säljesannonser på lite dyrare hojar som varit ute mer än 1 gång i gula tidningen och lokaltidningen med stöldanmälningar en höst och vår.
I de fallen de fick träffar ringde de till anmälaren och "kollade" så han inte bara råkat glömma hojen parkerad på jobbet eller runt kvarteret. för det vore ju tråkigt om någon skulle tro att det var bedrägeriförsök.
Det var i storleksordningen 70% som "hittade" sin stulna hoj igen.

Strax efter den kampanjen fick svenska folket spunk och blev livrädda för datainsamling och det tog stopp.

Dags igen kanske? Så mycket enklare nu när allt är digitalt. Tänk att behöva läsa hojannonser på arbetstid :-(

Ja, men det handlade inte om "tillstånd". Det var aldrig någon datakörning inblandad.
Det var Larmtjänsts killar som helt enkelt matchade de olika bolagens inkomna stöldanmälningar mot den senaste månadens annonser. Papperstidningar har ju den fördelen att annonsen liksom finns kvar.

Som jag minns det var det andra hälften av 80-talet som försäkringsbolagen skärpte tonen, och detta på grund av att sjukan hade spridit sig utanför storstadsområdena till övriga landet där det sociala trycket tidigare hade hållit tillbaka folk från att slentrianstjäla sin egen hoj.

Även jag minns det som att just Göteborg var ground zero för ett mer effektivt arbete från Larmtjänsts sida, men jag tror bara det handlar om enskilda medarbetares driv/irritation över utvecklingen.

Det var rätt buffliga konfrontationer har jag förstått. Jag fattade det mer som att man tog kontakt på öppen gata när folk gick med händerna i byxfickorna på väg till eller från jobbet.
"Hej, vi utreder stölden av din motorcykel, och vi har anledning att misstänka försäkringsbedrägeri i ärendet.
Meddela din försäkringshandläggare inom 2 dagar om du verkligen kräver att få ut ersättning för motorcykeln.
I så fall överväger vi att lämna över vårt material till kollegorna på polisen."

Självklart gick det inte att arbeta så i längden, men det sände chockvågor bland de vanliga svenssons som trodde att det var fritt fram att leka gangster så länge inte grannen kände till något.
Bedrägerierna gick ner, under en period i vart fall.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
"Jag skrev så för att jag är less på aningslösheten hos folk, inställningen som driver kriminaliteten bara för att folk inte sätter ner foten när dom ser något misstänkt."
Nå, jag kan inte annat än hålla med - även jag har fått hojen stulen. I detta fallet är det så att säljaren berättade att det var "en tidigare ägare som lyckats få tag på en motor från en kraschad hoj". Denna ägare var inte den jag köpte av och inte heller den han köpt av. Jag antog att det var en mek som fått köpa ut den från försäkringsbolaget. Där nöjde jag mig då jag inte hade någon anledning att misstro honom. Naivt? Jo, kanske det. Transportstyrelsen tycker att jag ska höra av mig till polisen och besikta har inte hört av sig ännu. Vi får se vad som händer.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack för att du tog det så. Jag såg efter att jag hade postat att man kunde läsa det jag skrev som ett påhopp gigante.

Så var det inte tänkt. Det var mer ackumulerad aggression över det jag sett på Blocket i sommar.

Min bedömning är att ingen kommer att bry sig något speciellt om just din extramotor.
Det är för gammalt, för lite värde och för svårt att få någon dömd - om nu motorn ens har något skumt förförlutet. Det är ju inte alls säkert.

Lycka till, och låt oss veta hur det slutar.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Så här svarar Besiktas tekniska upplysning: "Hej

Man får byta motor i en MC om det är en likadan motor.

Samma fabrikat och med samma prestanda.



Det räknas då som en repration och det krävs inte någon registreringsbesiktning.

Vad jag vet så finns det numera inte heller något formellt krav på motornummer. Det är i alla fall inget som vi på Besikta kontrollerar vid en vanlig kontrollbesiktning.



Men om motornumret saknas så bör man nog fråga sig varför numret saknas.

Är det någon som medvetet tagit bort numret?

Vad finns det för skäl att göra så?

När du funderat på dessa frågor så kan du fundera på om du verkligen vill befatta dig med denna motor."

Ganska klara besked. Jag kan alltså byta motor om jag kommer så långt. Just nu är jag inte på plats men jag har ett artikelnummer på toppen som jag söker på. Dessvärre är det inte helt klart vad det är för siffror på slutet. Någon som har en klarare idé än jag vad det står för nummer nertill till höger på toppen? Står det 1150818 är det en motor från en Speed Triple RS från 2018 och det stämmer ju inte. Den är äldre än så och har heller inte samma topp. Står det 1150018 är det en Speed triple 955 från 02-04 och står det 1150810 Så är det en Speed Triple/Tiger 855.
 

Bifogat

  • IMG_20200809_160313_compress70.jpg
    IMG_20200809_160313_compress70.jpg
    508.5 KB · Visningar: 112
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Såvitt jag kan se står det 1150810 - 12 på toppen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det tror jag också. Då är det inte till min T595.
Kan artikelnumret skilja från land till land?

Nej, gjutna nummer är inte unika för olika länder. Då ska dom i samband med gjutning veta vart slutdestinationen ska vara…. Gjutna nummer brukar/kan vara en kombination av artikelnummer, gjutformsnummer och batchnummer. Detta gör man för att kunna spåra batchen ifall man upptäcker problem från gjutningen när toppen bearbetas eller om många toppar t.ex. börjar spricka ute hos kunderna.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hmm, jag kan utläsa 1150813 - 12
Men sista siffran är lite svår att tyda.

Stryk mörk färg över området med numret och slipa försiktigt uppe på siffrorna när färgen torkat.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Stryk mörk färg över området med numret och slipa försiktigt uppe på siffrorna när färgen torkat.

Topp! Det ska testas. Jag ska också se om jag kan få någon ledtråd från ventilkåpan. Jag kommer dit ikväll.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top