Vilken lätt, billig, pålitlig offroad/äventyrshoj..?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ingen annan då som vill köpa min gamla xtz750 super tenere -91?. JAg bävar för blocketannonsering.
Under 20000:-:fyllisar 760:- i förs.
xtz mini.jpg
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Yamaha XTZ660 3YF har jag för mig modellen heter.
Färgsättningen är väl kanske inte den mest skonsamma för ögat med sin röda uppsyn, men det kunde vara värre.

View attachment 455685
View attachment 455686

Den ser i alla fall inte ut så här :3freak
View attachment 455687

Nu är frågan... Vilken tråd hör jag hemma i nu?

Modifieringar XT660 X/R
eller
Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

Vilket har den mest gemensamt med?
Motorn är ju vätskekyld med 5 ventiler och en slagvolym på 660cc :va

Ser ju fin ut -grattis! :tummenupp
Till och med originalblinkers :) Jag gillar dom.
Men någon verkar ha kapat stänkskärmen bak, vilket otyg, så var det på min också!
Tycker i alla fall att det var en trevlig hoj.
Bra köp tycker jag :tummenupp
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Stiligt. Har haft en exakt lika dan 91a?
Alla påstod att motorn var skottsäker, men min var inte det (krysskilen som fixerade balansaxeln sprack och det blev en jäkla smäll när den krockade med veven) :gnissla. ick bli ny motor.
Trevlig hoj på gruset, men med en ganska platt effektkurva vad jag minns.
Var alltid en andra hoj som såldes när den rullade 20 mil mellan besiktigningarna några gånger i rad (8mil till besiktningen TOR)...
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Stiligt. Har haft en exakt lika dan 91a?
Alla påstod att motorn var skottsäker, men min var inte det (krysskilen som fixerade balansaxeln sprack och det blev en jäkla smäll när den krockade med veven) :gnissla. ick bli ny motor....

Att kilen på balansen ryker beror oftast på att mutter på axeln lossar. Det brukar höras på tomgång när den är lös. Det knackar. Med lite framförhållning så ser man till att det blir åtgärdat med ny låsbricka och loctite innan raset.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Då tar man bort det ur sin profil :7peta
Den gick billigt ifall den gick i somras. Priserna har ju rusat sen i mars/april.

Jag hade säkert kunnat kräma ur några tusen till. Men jag köpte den ännu billigare och ville sälja snabbt. Ja jag får väl uppdatera profilen där är inte en siffra rätt längre :hihi
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Synd att Aprilia Pegaso är så underskattad. Jag hade en från 2013 fram till nu i sommar då en Toyota RAV4 glömde kolla vänster och körde ut mitt framför mig. Ok ok, den blev inlöst trots mest lättare skador. Jaja..plastkåpor m.m finns men svindyrt. Alla delar jag nånsin behövde köpa innan kontakten med RAV4:an fanns på www.apriliagenuineparts.co.uk , så om nån mer läser denna tråd i samma ärende kan jag varmt rekommendera Pegason. Svinkul på de mindre vägarna, klart duglig på grus, absolut ok att åka långt. Skön sadel, inga jobbiga vibrationer från stånkan. En 01:a med insprut kostar max 20K om inte säljaren drömmer.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yamaha XTZ660 3YF har jag för mig modellen heter.
Färgsättningen är väl kanske inte den mest skonsamma för ögat med sin röda uppsyn, men det kunde vara värre.

View attachment 455685
View attachment 455686

Den ser i alla fall inte ut så här :3freak
View attachment 455687

Nu är frågan... Vilken tråd hör jag hemma i nu?

Modifieringar XT660 X/R
eller
Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

Vilket har den mest gemensamt med?
Motorn är ju vätskekyld med 5 ventiler och en slagvolym på 660cc :va

Det är generation 5 av xt 550 motorn du har enda skillnaden på 600 o 660 är att kopplingskåpan har fått en vattenpump o att cylindern är vattenkyld samt topp är vattenkyld.

Även raptor 700 cylinder passar på 550/600/660 motorn rakt av samt dock ej resten.

Ofta tar dom 600/660 motorn o monterar 700 cylinder och topp i dragracing då det finns bättre kamaxlar till 700 men att 600/660 motorn är starkare.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
:tummenupp
Samt att det är en 5-ventilstopp på dessa. Nästa generation så återgick de till 4-ventilstopp.

Noppe 700 motorn är en helt egen motor bara cylinder o topp går att pula baklänges.

Koppling vlåda vevaxel samt 2 balansaxlar o helt olika block så 700 är ingen generation 6 utan som sagt en helt ny motor.

Med dubbla balansaxlar går raptor 700 motorn guda gott och jämt mot 550/600/660
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Noppe 700 motorn är en helt egen motor bara cylinder o topp går att pula baklänges.

Koppling vlåda vevaxel samt 2 balansaxlar o helt olika block så 700 är ingen generation 6 utan som sagt en helt ny motor.

Med dubbla balansaxlar går raptor 700 motorn guda gott och jämt mot 550/600/660
Nu tror jag vi pratar förbi varandra här.
XTZ660 har en 5-ventils topp och nästa generation av Teneren (den som har samma motor som XT660R/X) återgick till 4-ventils topp. Det var det jag åtsyftade.
XTZ660_5ventiler.jpg

Vad raptorn har, har jag ingen som helst koll på. Det har du mycket bättre koll på :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ay!! Stojan, jue!!!
Fi fan - en kryss två.

Jodå, han pratar i warpspeed, ibland med felsägningar i sina filmsnuttar. Men samtidigt brukar han fälla in en rättelse i klippet, lite kul faktiskt.


Det finns en svensk kille som kör recensioner på sin KTM 790 ADV på engelska, iofs mycket trevliga. Där körde han runt bland granarna i nåt klipp, och kallade dem träffsäkert "the granes," fullt i klass med Zachrisson! :crash
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu tror jag vi pratar förbi varandra här.
XTZ660 har en 5-ventils topp och nästa generation av Teneren (den som har samma motor som XT660R/X) återgick till 4-ventils topp. Det var det jag åtsyftade.
View attachment 455725

Vad raptorn har, har jag ingen som helst koll på. Det har du mycket bättre koll på :)

Ja, precis.
Den du har är ju 5-ventilaren, en helt annan motor och konstruktion än den nyare Tenerens 4-ventilare.
Går det verkligen att byta till Raptordelar på den :va
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ja, precis.
Den du har är ju 5-ventilaren, en helt annan motor och konstruktion än den nyare Tenerens 4-ventilare.
Går det verkligen att byta till Raptordelar på den :va

Ja, vissa delar med lite trixande. Det jag med säkerhet vet är att vevpartiet från 660 Raptor passar rätt i. Så långt är allt lugnt.
Däremot så är det skillnad på längden och konan på axeln för svänghjul. Så startkrans med kugghjul, svänghjul och stator från Raptor får användas samt att man får göra en adapter för stator och tänd-pickup så de kommer närmare svänghjul och som i mitt fall öka på med ytterligare 3 klackar till tändpulserna och sedan omfördela dom så de stämmer med tändläget.
Att jag vet detta beror enbart på att jag "råkade" få tag på en strokad vev på 88mm från en Raptor 660 och tryckte ner i min XT660z motor. Ja plus 102mm borr också, så det slutade på 718cc med en steg 2 kam från Megacycle men den satt i redan från det den gick som demohoj hos importören. Men det är en helt annan historia...
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Att kilen på balansen ryker beror oftast på att mutter på axeln lossar. Det brukar höras på tomgång när den är lös. Det knackar. Med lite framförhållning så ser man till att det blir åtgärdat med ny låsbricka och loctite innan raset.

Du har nog rätt i det. Den knackade lite på lägre var vid pådrag och jag misstänkte ev, vevlagret som började bli slitet. Köpte den därför billigt. Men körde lite till med den då det inte hördes något över 2000 varv (skulle inte vara något akut enligt motorkunnig bekant). Så man kan nog säja att det var mitt misstag :glömdet.
Blev dock en satans smäll när de krockade vid 6000 varv :brinnerup
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Du har nog rätt i det. Den knackade lite på lägre var vid pådrag och jag misstänkte ev, vevlagret som började bli slitet. Köpte den därför billigt. Men körde lite till med den då det inte hördes något över 2000 varv (skulle inte vara något akut enligt motorkunnig bekant). Så man kan nog säja att det var mitt misstag :glömdet.
Blev dock en satans smäll när de krockade vid 6000 varv :brinnerup

Det är ett inte helt okänt fenomen med de motorerna om man börjar forska lite i ämnet. Nu har jag turen att öppna kopplingskåpan innan det blev generalras och fixade till det innan. Då hade motor bara går i 1300 mil.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top